Glynis Skrevet 12. august 2012 #61 Del Skrevet 12. august 2012 (endret) Kjæresten min ser ikke særlig positivt på det å utsette studiene. Han har kommet inn på TRES (spesielt studieløp for ingeniørstudenter som ikke har de typiske fysikkfagene og sånt i bakgrunn), pg det er visst vanskelig å komme inn der igjen om han tar permisjon. Heldigvis kan han se at han har dummet seg ut, men det hjelper lite når han har brukt opp 50k bare i sommer på dritt:/ Det at han har brukt 50k i sommer på bare dritt er et illrødt flagg. Jeg har vært på festival og reiser i utlandet, handlet mye dyre klær og sko, flyttet til et nytt land og spist ute ukentlig og er ikke i nærheten av 50k. Og jeg har til og med råd, det har ikke han. Jeg synes du burde sjekke det med studiene. 'det er visst vanskelig' er ikke akkurat en veldig troverdig opplysning. Problemet er at han ikke har lyst til å utsette studiene. Det er totalt irrelevant. Ingen har da lyst til å sette livet sitt på vent for å ordne opp i tidligere feil, men sånn er det å være voksen. Man tar konsekvensene av det man har gjort. Og han er jo faktisk en økonomisk svindler, så da skal man i hvert fall drite i hva man har lyst til. Endret 12. august 2012 av Glynis 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkerusen Skrevet 12. august 2012 Forfatter #62 Del Skrevet 12. august 2012 Alle kan få økonomisk rådgivning av kommunen, det ligger oftest under NAV. Men økonomisk støtte får de ikke. akkurat. jeg mener ikke at han skal få støtte fra NAV, men veiledning:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 12. august 2012 #63 Del Skrevet 12. august 2012 Aaaa. Advarer deg om at det mange steder i landet er månedsvis ventetid på samtale hos økonomisk rådgiver hos NAV, og at de som er i ferd med å havne i tvungen gjeldsordning blir prioritert. Ellers så reagerer jeg også på forbruksmønsteret til samboeren din. 50.000 i forbruk på en sommer? Som student? WTF? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #64 Del Skrevet 12. august 2012 Planen nå er å dra til NAV eller noe for å snakke med en veileder der. Kanskje de kan hjelpe oss med å finne frem til en løsning Kjæresten min ser ikke særlig positivt på det å utsette studiene. Han har kommet inn på TRES (spesielt studieløp for ingeniørstudenter som ikke har de typiske fysikkfagene og sånt i bakgrunn), pg det er visst vanskelig å komme inn der igjen om han tar permisjon. Heldigvis kan han se at han har dummet seg ut, men det hjelper lite når han har brukt opp 50k bare i sommer på dritt:/ Vi har kommet frem til at den beste måten jeg kan hjelpe han på er om jeg faktisk "tar" Visakort og Mastercard, og at han vil få "ukepenger" fra meg. På den måten har han ikke mulighet til å bruke latterlig mye penger på unødvendige ting og gatekjøkkenmat. Samboer har 150 k som har skylder lånekassa fordi han har gitt uriktige opplysninger og ikke hatt rett på støtte. I tillegg til dette har han et vanlig studielån som han må betale tilbake den dagen han er ferdig med studiene. Men hvordan har han tenkt å finansiere studiene sine? Ikke får han studielån, ikke kan han arbeide noe særlig i følge deg, og han har et tilbakebetalingskrav på 150 000 han skal forholde seg til. Det høres for å være ærlig ut som om kjæresten sin ikke helt har forstått alvoret i det han holder på med, og at han behøver å ristes i, for dette lover ikke godt. Det virker absolutt ikke som om han forstår at han har dummet seg ut, for han vil ikke gi opp noe for å løse problemet. Han behøver ikke ukepenger, TS. Han behøver å bli voksen og forstå at ting som økonomisk svindel og et slepphendt forhold til økonomi ødelegger liv. Han kan jo rett og slett ikke studere nå, han har ikke penger og han bør ikke ha samvittighet. Så får han jo heller si fra seg plassen sin hvis det er umulig å få permisjon, og heller søke på nytt neste år. Anonym poster: 4b488617e928bd007a7da3b66ef3e733 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #65 Del Skrevet 12. august 2012 Jeg tror at dette forholdet kommer til å ende med at du blir som moren hans og må holde på pengene mens han vil være en trassig liten guttunge som er sur fordi han må jobbe når han skylder penger, og hva slags penger får han inn nå som han verken har jobb eller studielån? Dette høres jo ut som en fyr som forventer at du skal betale han ut av problemene mens han fortsetter med studiene som ingenting har skjedd. Hvis forholdet deres tar slutt en dag da vil du nok angre på at du betalte ned gjelden for han uten at han måtte løfte en finger Anonym poster: 89f6aadd6b928aa9ba6472e308661117 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glynis Skrevet 12. august 2012 #66 Del Skrevet 12. august 2012 (endret) Jeg trekker forresten tilbake alt jeg har sagt i tråden. Jeg tror aldri jeg har gitt så treffende råd i hele mitt liv, så jeg vil heller spare dem til noen som hører på meg. Endret 12. august 2012 av Glynis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #67 Del Skrevet 12. august 2012 Eneste løsningen jeg ser er at han ber om forskudd på arv dersom han har mulighet til det. Men det er det jo langt i fra alle som har. Jeg har ikke rike foreldre, men jeg kan se for meg at de kanskje hadde hjulpet meg med halve summen og så måtte jeg ha jobbet ved siden av studier i tillegg. Vil bare understreke at dette er et forslag som selvsagt forutsetter at han har foreldre som har anledning til å hjelpe han litt, og at jeg skjønner at det er langt fra alle som har denne muligheten. ------ Og seriøst ts; sløst vekk 50.000kr bare i sommer?? Det er forbanna sykt, fyren skulle hatt sommer jobb og TJENT 50.000kr, ikke sløst det bort! Fy faen for en tosk, jeg hadde dumpa han tvert. Jeg kan love deg at han kommer til å dra deg ned i dritten etterhvert også. Og NAV kan dere bare glemme. For det første vil dere stå i kø i månedsvis og for det andre så har de ikke andre råd å komme med enn det dere har fått her i tråden. Anonym poster: f81728d9fd4b2bb23edb21079f28c20a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #68 Del Skrevet 12. august 2012 Jeg trekker forresten tilbake alt jeg har sagt i tråden. Jeg tror aldri jeg har gitt så treffende råd i hele mitt liv, så jeg vil heller spare dem til noen som hører på meg. Hva jobber du med? Anonym poster: f81728d9fd4b2bb23edb21079f28c20a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marmot Skrevet 12. august 2012 #69 Del Skrevet 12. august 2012 Hva skal han leve av da? Skal du forsørge ham? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkerusen Skrevet 12. august 2012 Forfatter #70 Del Skrevet 12. august 2012 Jeg trekker forresten tilbake alt jeg har sagt i tråden. Jeg tror aldri jeg har gitt så treffende råd i hele mitt liv, så jeg vil heller spare dem til noen som hører på meg. ok Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 12. august 2012 #71 Del Skrevet 12. august 2012 (endret) Litt skremmende at du vurderer å bruke dine kredittkort for at han skal studere. Endret 12. august 2012 av Apis 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkerusen Skrevet 12. august 2012 Forfatter #72 Del Skrevet 12. august 2012 Litt skremmende at du vurderer å bruke dine kredittkort for at han skal studere. skal ikke det:/ når sa jeg det? jeg skal ta fra han hans kort sånn at han ikke kan bruke flere penger enn hva han strengt tatt må. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majott Skrevet 12. august 2012 #73 Del Skrevet 12. august 2012 skal ikke det:/ når sa jeg det? jeg skal ta fra han hans kort sånn at han ikke kan bruke flere penger enn hva han strengt tatt må. Har han kredittkortgjeld også? Du har fått mange gode råd her, og jeg skjønner det er vanskelig å ta dette innover seg. Men varselbjellene kimer høyt, og her må du prøve å være objektiv, og se realiteten. Den er stygg, og ikke lett å se rekkevidden av heller. Her MÅ du faktisk tenke på deg selv og din framtid. Det er fint at du vil hjelpe han, men det ser ut til at han ikke tar dette på alvor, ettersom han fortsatt tror han kan studere i året som kommer. Hvordan har han tenkt å få til det, er det store spørsmålet. Har han tenkt å leve på deg? Du sier jo at han ikke kan jobbe noe særlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 12. august 2012 #74 Del Skrevet 12. august 2012 skal ikke det:/ når sa jeg det? jeg skal ta fra han hans kort sånn at han ikke kan bruke flere penger enn hva han strengt tatt må. Men hva skal han leve av? Om målet er å betale ned Lånekassegjelden på ett år, så må han betale 12.500 kr hver måned (da regner jeg ikke med evt påløpte renter). I tillegg trenger han bolig, mat, skoleutstyr. Selv svært nøkternt er han da raskt oppe i et behov for mellom 18.000 og 20.000 kr hver måned. Det tilsvarer lønn utbetalt i en helt greit betalt fulltidsjobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 12. august 2012 #75 Del Skrevet 12. august 2012 skal ikke det:/ når sa jeg det? jeg skal ta fra han hans kort sånn at han ikke kan bruke flere penger enn hva han strengt tatt må. Beklager da er det jeg som leste litt raskt. Du nevnte noe om visa og master card tenkte de var dine. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2012 #76 Del Skrevet 12. august 2012 skal ikke det:/ når sa jeg det? jeg skal ta fra han hans kort sånn at han ikke kan bruke flere penger enn hva han strengt tatt må. Du er ikke moren hans, dette kommer til å slite deg ut. Du må huske på å ta vare på deg selv også, og gjør for all del ikke deg ansvarlig for hans økonomiske problemer, eller ta ansvaret for hvordan han gjør sine økonomiske prioriteringer. Det er klart du ønsker å hjelpe ham, men du risikerer å ende opp i en slags morsrolle der du blir den som tar ansvar og ordner opp i ting, som han har rotet til. Han må lære seg å ta ansvar for egne handlinger. Det du kan gjøre, er å holde din økonomi atskilt fra hans, og hjelpe ham i den grad du klarer, uten å kjøre deg selv til grunne, for de tyngste takene er det ikke du som skal ta, det skal han selv ta. Jeg har dessverre sett folk kjøre seg til grunne pga partneres økonomiske rot, og det ender sjelden bra. Så vær obs på dette, og ta vare på deg selv! Anonym poster: 9ae965cfd70d9bfe691807676fe6e4f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkerusen Skrevet 12. august 2012 Forfatter #77 Del Skrevet 12. august 2012 takk for flotte råd fra dere alle:) jeg setter stor pris på de, og vil gjerne få alle råd dere har å komme med. PErsonlig er jeg fremdeles i såpass sjokk over dette at jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne eller hvilken løsning som er den beste. Som student har jeg ikke råd til å hjelpe han nevneverdig mye - hvertfall ikke om jeg skal fortsette å spare på bsu. forhåpentligvis så kommer han frem til en god løsning snart - uten at jeg må styre alt for mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psykosehøne Skrevet 12. august 2012 #78 Del Skrevet 12. august 2012 Samboeren din har bevist opptil flere ganger nå at han ikke vil løse dette problemet i nærmeste fremtid, og forventer å få leve på deg. Han har heller ingen tanker om jobb, og vil heller ikke få videre støtte da han har utestående gjeld, så dette kan henge over dere i flere år! Din samboer må ha visst at dette muligens ville skje, da han ga usanne opplysninger med overlegg, og attpåtil valgte tresemester så han nesten ikke kan ha jobbet i sommer. På toppen av alt dette igjen har han brukt 50 000!! Det er ikke spesielt vanskelig å komme inn på tresemester, (om han da ikke har sløvd seg gjennom hele videregående, noe han vel egentlig har bevist at han er enn god kanditat til...) så dette er en heller dårlig unnskyldning. Han kan gå deltid forkurs og jobbe ved siden av i år (dette er vel å merke for sent om han ikke tilfeldigvis har søkt), ellers så kan han ta realfagskurs til våren og jobbe iherdig nå i høst. Det at han ikke engang har sett på og tenkt på disse mulighetene er absolutt rød lampe! Med dette er forholdet dømt til å kjøre i grøften. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 12. august 2012 #79 Del Skrevet 12. august 2012 Du er ikke moren hans, dette kommer til å slite deg ut. Anonym poster: 9ae965cfd70d9bfe691807676fe6e4f8 Bare en bemerkning, en mor fortjener heller ikke å slite med en voksen, ansvarsløs sønn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bobler Skrevet 12. august 2012 #80 Del Skrevet 12. august 2012 Her hadde jeg rett og slett satt foten ned. Han har driti seg loddrett ut, dette er fult og helt hans feil og jeg hadde krevd at han droppet studiene og jobbet 100% for å betale tilbake. Helt utrolig han faktisk er så egoistisk at han velger å fortsette å studere, uten stipend eller lån, når han skylder 150.000kr for svindel. Bryr han seg ikke om deg, og deres fremtid? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå