Gå til innhold

får kun 1700 i måneden av lånekassen. HVORFOR?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er nok bare en feil, ordner seg heeelt sikkert. :) Ring de med en gang de åpner på mandag (hvis ikke må du stå i telefonkø leeeeeeeeenge).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok bare en feil, ordner seg heeelt sikkert. :) Ring de med en gang de åpner på mandag (hvis ikke må du stå i telefonkø leeeeeeeeenge).

Ble litt mer rolig nå. Mye som har skjært seg de siste månedene med både hybel og skole, så dette fra lånekassen var vel det siste jeg trengte. Men det ordner seg sikker, slik som det har gjort med det andre og. Takk for svar :)

-TS

Anonym poster: 367d9d1ca356c066efe6265f79ff90c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får like mye og bor veldig langt unna hjemmet mitt også. Hvorfor? Fordi skoleåret mitt er oppdelt (tar 3 mindre fag i år) pga psykisk sykdom.. Dritt lånekasse. :P

Anonym poster: da8c94f784e426741b091a4e32f2cd96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får like mye og bor veldig langt unna hjemmet mitt også. Hvorfor? Fordi skoleåret mitt er oppdelt (tar 3 mindre fag i år) pga psykisk sykdom.. Dritt lånekasse. :P

Anonym poster: da8c94f784e426741b091a4e32f2cd96

Det var dumt!

Men jeg skal gå helt vanlig allmenn og skal ikke ha mindre fag enn det som er vanlig eller noe. Så det kan ikke være det.

Kan vel ikke ha noe med at det er privatskole heller? Den er jo godkjent av lånekassen?

Anonym poster: 367d9d1ca356c066efe6265f79ff90c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville du brukt mer enn 3 timer pr dag i reise om du hadde bodd hjemme? For det er også et krav.

Alle kravene må ikke oppfylles. Ett av de tre må oppfylles for å få borteboerstipend.

På Lånekassen.no står det:

"Bostipend for elever i videregående opplæring

Har du ungdomsrett og bor borte fra foreldrene dine, kan du få bostipend, dersom du oppfyller ett av disse vilkårene:

- Skolen ligger mer enn 40 km fra foreldrehjemmet

- Du har mer enn tre timer samlet reisetid hver dag

- Det er særlige forhold som gjør at du må bo borte under utdanningen"

Endret av Silkepote
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får like mye og bor veldig langt unna hjemmet mitt også. Hvorfor? Fordi skoleåret mitt er oppdelt (tar 3 mindre fag i år) pga psykisk sykdom.. Dritt lånekasse. :P

Anonym poster: da8c94f784e426741b091a4e32f2cd96

Så lenge du ikke tar full progresjon, får du heller ikke full støtte. Det er jo helt naturlig.

Om du er veldig syk, så burde du kanskje heller vært under AAP mens du går på skole?

Anonym poster: 6bfd898f166c3156ea1e8a35bb377401

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kravene må ikke oppfylles. Ett av de tre må oppfylles for å få borteboerstipend.

På Lånekassen.no står det:

"Bostipend for elever i videregående opplæring

Har du ungdomsrett og bor borte fra foreldrene dine, kan du få bostipend, dersom du oppfyller ett av disse vilkårene:

- Skolen ligger mer enn 40 km fra foreldrehjemmet

- Du har mer enn tre timer samlet reisetid hver dag

- Det er særlige forhold som gjør at du må bo borte under utdanningen"

Det er vel også noen krav til at man går på nærskolen om de har linjen man ønsker å gå. Så om det er tilbud om studiespesialiserende på skole nærmere hjemmet enn borteboerkravene, så får man ikke borteboerstipend, med mindre man kan godtgjøre at man ikke har karakterer til å komme inn der, eller at man ikke bør gå der grunnet "særlige forhold".

Anonym poster: 6bfd898f166c3156ea1e8a35bb377401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun søkt stipend og ikke lån. Men i følge støttekalkulatoren og venner som har bodd langt unna på hybel, får man ca 6000 i måneden i stipend. Jeg vil ikke ta opp lån fra jeg er 16 år, fordi da kommer lånet til å bli ekstremt høyt når jeg er ferdig å studere.

Anonym poster: 367d9d1ca356c066efe6265f79ff90c2

Det har jeg aldri hørt om før, verken gjennom videregående eller studier. At man skal få et så stort beløp i stipend, altså. Du må nok søke om lån i tillegg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også noen krav til at man går på nærskolen om de har linjen man ønsker å gå. Så om det er tilbud om studiespesialiserende på skole nærmere hjemmet enn borteboerkravene, så får man ikke borteboerstipend, med mindre man kan godtgjøre at man ikke har karakterer til å komme inn der, eller at man ikke bør gå der grunnet "særlige forhold".

Anonym poster: 6bfd898f166c3156ea1e8a35bb377401

Kilde på dette? Var ikke sånn før i hvertfall og har ikke inntrykk av at det har blitt sånn heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også noen krav til at man går på nærskolen om de har linjen man ønsker å gå. Så om det er tilbud om studiespesialiserende på skole nærmere hjemmet enn borteboerkravene, så får man ikke borteboerstipend, med mindre man kan godtgjøre at man ikke har karakterer til å komme inn der, eller at man ikke bør gå der grunnet "særlige forhold".

Anonym poster: 6bfd898f166c3156ea1e8a35bb377401

Jeg kom ikke inn på den skolen jeg ville som er i samme byen som jeg skal flytte til, så da måtte jeg bare søke meg inn på privatskole, og kom ikke inn på sen privatskolen som er i samme byen som jeg bor i.

Men da mister man bare grunnstipendet tror jeg, og ikke borteboerstipendet.

Anonym poster: 367d9d1ca356c066efe6265f79ff90c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom ikke inn på den skolen jeg ville som er i samme byen som jeg skal flytte til, så da måtte jeg bare søke meg inn på privatskole, og kom ikke inn på sen privatskolen som er i samme byen som jeg bor i.

Men da mister man bare grunnstipendet tror jeg, og ikke borteboerstipendet.

Anonym poster: 367d9d1ca356c066efe6265f79ff90c2

Ble litt rotete dette ser jeg. Er veldig trøtt.

Ihvertfall: Skolen jeg har kommet inn på er en privatskole som er i samme by som den skolen jeg hadde som 1.valg. Kom ikke inn på 1.valget, og takket ja til 2. valget, men 2.valget var ALT for langt unna hjemme, så da søkte jeg heller på 2 privatskoler: en i samme by som mamma bor, og 1 i den byen som 1.valget mitt er. Jeg kom ikke inn på den skolen i den byen mamma bor, fordi det var fullt. Men kom inn på den privatskolen som er i samme by som 1.valget.

Anonym poster: 367d9d1ca356c066efe6265f79ff90c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde nesten det samme problemet ifjor, og det var helt krise. Grunnen til at jeg bodde alene var ekstremt sår og vond, og jeg hadde egentlig ikke ork til å diskutere. Da jeg plutselig ikke hadde råd til mat engang, tok jeg en telefon og gråt til saksbehandleren. Det var først da jeg fikk stipendet, en etterbetaling på 20 000,-. Det er viktig å stå på sitt, ikke gi deg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nesten det samme problemet ifjor, og det var helt krise. Grunnen til at jeg bodde alene var ekstremt sår og vond, og jeg hadde egentlig ikke ork til å diskutere. Da jeg plutselig ikke hadde råd til mat engang, tok jeg en telefon og gråt til saksbehandleren. Det var først da jeg fikk stipendet, en etterbetaling på 20 000,-. Det er viktig å stå på sitt, ikke gi deg. Lykke til!

Tror jeg kommer til å gråte når jeg ringer på mandag om jeg ikke får mer i måneden jeg da for å være ærlig. Var vanskelig å holde tårene tilbake da jeg fortalte det til mor og far i stad.

Takk for det :)

Anonym poster: 367d9d1ca356c066efe6265f79ff90c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dumt!

Men jeg skal gå helt vanlig allmenn og skal ikke ha mindre fag enn det som er vanlig eller noe. Så det kan ikke være det.

Kan vel ikke ha noe med at det er privatskole heller? Den er jo godkjent av lånekassen?

Anonym poster: 367d9d1ca356c066efe6265f79ff90c2

Det regner jeg med at du har sjekket. Hvis ikke står det på lånekassen sine sider.

Lykke til, det ordner seg sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...