Gå til innhold

Får høre at jeg lar katten "styre livet mitt"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg driver og leter etter ny bolig, men det er så mye som er uaktuelt fordi mange sameier, borettslag og aksjelag har strenge regler om dyrehold. De kan ikke nekte meg å ha pusen inne, men jeg synes det er dyreplageri å ta fra katten muligheten til å være ute. Hun er ingen innekatt. Derfor må jeg avskrive sikkert 6 av 10 leiligheter jeg lett kunne bodd i uten kjæledyr.

Dermed får jeg høre av familie at jeg er gal som lar katten styre livet mitt på den måten, at jeg må gi henne bort eller holde henne inne.

Jeg mener derimot at når man først har gitt et dyr et hjem, så skal man overholde det ansvaret det innebærer. Jeg blir sjokkert over at flere i familien min har en innstilling om at man kan ha dyr så lenge det passer seg, så kvitter man seg bare med det når det blir ubeleilig å ha det. I tillegg kommer jo det åpenbare, at jeg aldri kommer til å kvitte meg med pusen fordi jeg elsker henne så innmarri høyt, og at jeg får vondt av å ha henne inne.

Hva synes dere?

Anonym poster: 5aea18ae85fbc3919fedfefbacc91102

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syntes du har riktig holdning, og at din familie ikke skjønner helt hva man faktisk sier ja til når man tar til seg et dyr.

Når jeg så etter leilighet så hadde jeg krav som at det skulle være skog i nærheten pga hunden, og et stykke fra veien pga katten. Ble vannskeligere å finne noe, men dyrene mine betyr mye for meg, og man må ta hensyn til dem også :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes dere?

Anonym poster: 5aea18ae85fbc3919fedfefbacc91102

Jeg synes at du fortjener en klem, og at pusen din er heldig som har en eier som deg. Drit i hva familien måtte mene om saken, det er du som bestemmer. Eller.... vi katteeiere vet jo innerst inne at det er KATTEN som bestemmer, og at det er slik det skal være. :wink:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg. Skjønner ikke hvorfor familien din føler at de kan legge seg borti dette, de prøver tydeligvis å styre hvor du skal bo like mye som de mener at katten din gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å finne bra steder å bo når man har dyr, og det er bra du tar det ansvaret det er å ha dyr, i stedet for å kvitte deg med pus for å gjøre det lettere å finne et sted å bo. Klart du må finne et sted der både du og pus kan være glade, det sier seg selv synes jeg. Men jo, det fins dessverre mange folk som tenker at det er "bare" et dyr, og kvitter seg med dem når det ikke passer å ha dem lenger. Det er bra for katten din at du ikke er sånn!

Endret av Dragonfly84
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri gitt bort kjeledyret mitt pga en leilighet. Det er mange som ikke har dyr selv som skjønner hvor knyttet man blir. Så for mange virker det nok som du lar katten styre livet ditt, men det syns ikke jeg. Det er bare kjærlighet <3

Anonym poster: 58fad0bc26b0497e564701bcb767e0a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så snille dere er :D Veldig godt å høre. Lurer på om jeg bare skal slutte å si fra til folk hvilke leiligheter jeg ser på og heller bare melde ifra etter jeg har kjøpt.

Det skal sant sies at disse klagene kommer fra foreldre som har flyttet barna sine til ubeleilige plasser opptil flere ganger, så skjønner at de ikke hadde tatt hensyn til ei katt..

Sant det du sier, Nimorna, at det er katten som er sjefen ;)

Så flott, nå føler jeg ikke at jeg trenger å unnskylde meg lenger =)

Anonym poster: 34b9f4b2b5ae422ccebc0bbf8ce43c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det du sier, Nimorna, at det er katten som er sjefen ;)

Anonym poster: 34b9f4b2b5ae422ccebc0bbf8ce43c3e

Det er det ikke tvil om her i huset i hvert fall. :fnise:

king-cat-boss.png

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du gjør det riktige jeg

Får selv stadig høre ar mine dyr styrer mitt liv og hvor mye bedre jeg kunne bodd om jeg ikke hadde hatt dyr, men jeg vil heller leie en litt sliten leilighet og være med dyra mine enn å sitte i en fin leilighet uten noen dyr

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har min hele og fulle støtte også. :)

Jeg er på leting etter et annet sted å bo selv p.g.a helsa, og kan skrive under på at det ikke er enkelt med utepus. Jeg har funnet mange flotte steder der jeg kunne ha trivdes godt, men er det ikke lov med utekatt så slår jeg det fra meg.

Sist var jeg og så på et rekkehus ( i borettslag) med hage og nydelig beliggenhet på en ende med grense til friareal. Flott for pus og flott for Aurora! Men tror du ikke de hadde nedlagt forbud mot utekatter der og?! :angry:

Årsaken var etter sigende at det hadde 'tatt av' med katter der for en tid tilbake og det var blitt en sann plage. Jeg har forståelse for det altså, men mener det bør være mulig å lage en mellomløsning. Vet om borettslag som praktiserer type 'maks 2 katter pr. husstand og påbud om kastrering og merking.' En fornuftig løsing spør du meg.

Jeg tok noen telefoner for å sjekke ut hvor hardt de holdt på dette forbudet sitt, og når jeg fant at styret var entydig og ufravikelig, slo jeg det fra meg. Jeg kunne nok ha tatt kampen opp, men har ikke energien inne for tiden. Så her letes det fortsatt! :)

Jeg tror jeg kunne ha fått omplassert Pusina mi og tror nok også hun etterhvert hadde fått det godt i sitt nye hjem. Men jeg ville ikke fått fred i sjelen noengang, såpass kjenner jeg meg selv. Å gjøre henne til innekatt sammen med en kattevenn har jeg forsøkt en gang (hadde en lang tråd om det her), og jeg kan bare si så mye at det blir ikke forsøkt igjen! :fnise:

Helse, trivsel og livskvalitet er så mangt, og for meg er det trivsel å se henne komme inn våt og rufsete i pelsen, hive seg over matfatet og slenge seg ned i sofaen for en grundig kattevask etter en lang dag ute på jakt. Og hva er det vel mer helse i enn en myk, varm og tilfreds puseskrott som kroer seg sammen i armkroken din for å sove om kvelden? Nei, ikke til å bytte ut mot all verdens flotte hus spør du meg! :hjerter_rundt:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med deg! Når man velger å ha et dyr, så velger man faktisk at dyret vil "styre livet våres" til en viss grad i mange år fremover. Viss man ikke er innstilt på å innrette seg etter dyrets behov, så har man ingenting som dyreeier å gjøre! Forferdelig mange tullinger og egoister som ikke fatter dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...