Gå til innhold

Voksen katt - markerer overalt, aggressiv mot min andre katt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en hannkatt som snart er 6 år gammel. Han ble kastrert da jeg adopterte ham (han var da 1,5 år). Det siste halvåret har han begynt å markere (tisse/skvette) på nesten alt som befinner seg rundt huset; potteplanter, hagemøbler, i blomsterbed og annet.

For et par dager siden markerte han også inne på bokhylla, men dette er eneste gangen han har gjort det inne (iallefall meg bekjent).

Noen som vet hvorfor han har begynt med dette i voksen alder? Mulig han har gjort det før også, og at det er først nå jeg legger merke til det, men nå er det påfallende mye markering syns jeg.

Jeg har en kastrert hannkatt til, han er 5 år. Disse to kattene har alltid gått godt overens, inntil nå for noen måneder siden. Nå har den eldste begynt å krangle med den yngste, og er litt "etter ham" på en måte. Det er også en nabokatt som er rundt huset mitt relativt ofte, som også får litt juling avogtil (av den eldste katten bare, de har tolerert hverandre tidligere).

Er det mulig at katten føler seg truet av de to andre, selv om de har gått fint sammen før? Det er så merkelig at dette har oppstått så plutselig syns jeg..

Håper det er noen her med litt innsikt i katteadferd som kan hjelpe meg :catmilk:

Anonym poster: ed7e93e628f91417b55999395c99b677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det aller første du bør gjøre er å ta pus til veterinær for å utelukke sykdom. Det er egentlig all slags type sykdom/plager som kan gi seg til uttrykk i den type markering og adferd du beskriver, men det er nærliggende for meg å tenke først på sykdom i urinveiene. Hvilket for har du gitt pusene dine? Er det et for som som forebygger urinveisplager hos kastrerte hanner? Han er nettopp i den alderen at slike problemer oftest starter (det er heller ingen garanti om man gir forebyggende for). Så mitt råd er en ordentlig sjekk hos veterinær! Viser det seg at han er frisk som en fisk, kan man begynne å tenke miljø (forhold mellom kattene o.sv.), men man kommer ikke langt ved å gruble på det nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller første du bør gjøre er å ta pus til veterinær for å utelukke sykdom. Det er egentlig all slags type sykdom/plager som kan gi seg til uttrykk i den type markering og adferd du beskriver, men det er nærliggende for meg å tenke først på sykdom i urinveiene. Hvilket for har du gitt pusene dine? Er det et for som som forebygger urinveisplager hos kastrerte hanner? Han er nettopp i den alderen at slike problemer oftest starter (det er heller ingen garanti om man gir forebyggende for). Så mitt råd er en ordentlig sjekk hos veterinær! Viser det seg at han er frisk som en fisk, kan man begynne å tenke miljø (forhold mellom kattene o.sv.), men man kommer ikke langt ved å gruble på det nå. :)

Takk for svar!

Han var hos dyrlegen for vaksine og sjekk for et par mnd. siden, men det er vel en veldig enkel undersøkelse? Ifølge dyrlegen var katten frisk og fin (iallefall med tanke på de tingene han undersøkte). Kanskje jeg må ha ham inn igjen for kontroll med tanke på disse spesifikke problemene? Begge kattene får kun tørrfôr som er tilpasset kastrerte dyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Han var hos dyrlegen for vaksine og sjekk for et par mnd. siden, men det er vel en veldig enkel undersøkelse? Ifølge dyrlegen var katten frisk og fin (iallefall med tanke på de tingene han undersøkte). Kanskje jeg må ha ham inn igjen for kontroll med tanke på disse spesifikke problemene? Begge kattene får kun tørrfôr som er tilpasset kastrerte dyr :)

Ja, jeg ville ha tatt en sjekk til jeg altså. Det blir liksom så tullete å begynne å tenke på miljø og 'omkringliggende' årsaker og jobbe med det når man ikke har utelukket fysisk sykdom først. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...