Gå til innhold

Guide til ferske studenter


Surriball

Anbefalte innlegg

Hei, alle! Jeg tenkte jeg skulle dele tips og triks til alle ferske (og mindre ferske) studenter der ute, ettersom jeg har studert en del år nå og har god erfaring som student. Personlig er jeg teknologistudent, så lesetips når man går samfunnsfag kan jeg ikke bidra med, men mye er jo allmenngyldig. Jeg tenkte også at denne tråden kan brukes til å gi gode råd og tips til hverandre, slik at vi får dekket de fleste temaer og studieretninger! :) Jeg sitter heller ikke på fasiten, alle er forskjellige. Men dette er ting som fungerer bra for meg :)

Mat på budsjett

Det er en kjensgjerning at studenter har lite å rutte med, og dermed blir vi nødt til å knipe inn på matbudsjettet. Men billig mat trenger absolutt ikke å være kjip mat!

Mange får hjelp til å flytte av mamma og pappa, og gjerne fylt opp kjøleskapet en gang før de forlater poden alene på hybelen. Det er uansett kjekt å alltid ha en del basisvarer i skap og fryser, så kan du alltid slenge sammen en middag selv om butikken er stengt eller det er lenge til studielånet kommer. Følgende basisvarer er det lurt å investere i, enten man bruker storstipendet eller lommeboka til mamma og pappa:

Krydder (godt salt, pepper, basilikum, oregano, kardemomme, kanel, karri, koriander, spisskummen, chili, mm), oljer (raps, oliven, sesam), mel, sukker, buljongterninger, hakket tomat, kokosmelk, pasta, linser, ris, nudler, brødmiks, tørrgjær, frosne grønnsaker, kjøttdeig, kyllingfilet. Listen kan selvsagt utvides, men du kommer langt med dette. Ferske grønnsaker og frukt kjøpes når du trenger det og er en god investering for helsa ;)

Jeg vil anbefale å gjøre en innsats for å lære seg å lage noen retter, slik at du slipper å kjøpe dyre halvfabrikata, frossenpizzaer og slik at du kan spise sunn og næringsrik mat hvor du VET hva du får i deg. Med god mat i magen fungerer hodet bedre og man blir mer motivert for studiet.

Ikke kjøp så mye kantinemat. Matpakke er supert. Lag store porsjoner og frys ned. Vet du at du skal være lenge på skolen er det bare å putte middagsmat i sekken, så er den gjerne ferdigtint rundt middagstider. Det pleier også å være mikrobølgeovn i kantina. Og hva frister mest? Deilig, hjemmelaget mat eller masseprodusert storkjøkken-kantinemat?

Her finner du mange gode forslag til billig mat. Internett er din venn! ;)

Fadderuke og sosiale aktiviteter

Bli med! :) Bli kjent med nye mennesker og få deg nye venner! Gjør gjerne en vurdering på forhånd om hvor mye du vil være med i selve fadderuka, du trenger ikke være med på alle fyllefestene hvis du ikke vil. Toget har ikke gått selv om du ikke blir med på alt.

Er det linjeforeninger ol. på ditt studiested? Bli gjerne med! Utfordre deg selv og prøv noe nytt, kanskje en ny idrett eller annen fritidsaktivitet? Det er mye spennende som skjer i studentmiljøene.

Pensum på budsjett

Finn ut om du trenger alle pensumbøkene. Vent til forelesningene starter med å kjøpe, og spør foreleser hva som er mest relevant.

Kjøp brukt! Spør fadderen din, bruk iBok.no og se etter lapper på oppslagstavler. Heng gjerne opp en selv!

Kjøp boka på internett! Hvis boka er på engelsk finnes den ofte på internett også. Her er det flere hundrelapper å spare per bok! Sider som amazon.co.uk har mye bra. Tollgrensa på 200 kr gjelder ikke bøker! :)

Vurder å kjøpe en E-bok. Genialt hvis du har nettbrett!

Bruk biblioteket. Om pengene ikke strekker til eller om bare et par kapittel i ei bok er pensum, bruk skolens bibliotek. De pleier å ha noen eksemplarer til utlån, og noen du kan lese inne på biblioteket. Kanskje det er lurt å ta kopi?

Leseteknikk

Her er tipset å JOBBE JEVNT. Som student er det mye mindre som er obligatorisk enn på skolen, samtidig som at kravene øker betraktelig. Virkelig ansvar for egen læring, altså. De sier det overalt, men det er sant: skippertaksmetoden fungerer sjeldent veldig bra. Kanskje det sitter til eksamen, men ofte renner kunnskapen ut så snart du har bestått...

"Lesefag" som samfunnsfag, humaniora, osv. har jeg nesten ikke hatt noen av, kanskje noen andre kan komme med tips?

Realfag: her er tips nummer én å gjøre oppgaver. Masse oppgaver! Hvis dere har et øvingssystem, gjør alle øvingene selv om ikke alle er obligatoriske. Når eksamensperioden kommer, gjør øvingene en gang til før du begynner på eksamensoppgavene. Da har kunnskapen nemlig fått tid til å modne litt, og ved å gjøre øvingene på nytt får du god oversikt over pensum før du kaster deg ut i eksamensoppgavene.

Gå i øvingstimer, veiledningstimer, kollokvier osv. Vær forberedt, slik at du kan stille intelligente spørsmål og få gode svar. Hvis det er en øving med et sett regneoppgaver, gjør en innsats på forhånd. Da kan du spørre studassen om de vanskelige oppgavene, og du bruker tiden med hjelp fornuftig.

Ikke stang hodet i veggen med vanskelige oppgaver for lenge. Prøv selv en stund, men sitter du bom fast på oppgaven bør du hoppe over og gå til neste. Det er lite som er så frustrerende som å sitte i timevis med en teit oppgave du ikke får til, og det kjører mestringsfølelsen i bånn. Gjør de du får til, og spør så noen om hjelp til det du ikke får til. Bruk medstudentene dine, samarbeid og tenk sammen. :)

Bruk læreboka aktivt! Personlig synes jeg ting er mye klarere om jeg har lest og markert med tusj i boka før jeg setter meg ned med oppgaver. Det gir meg bedre oversikt enn om jeg begynner å lete etter svaret etter at jeg har begynt på oppgavene. Her må du selvsagt finne ut hva som fungerer best for deg :)

Om løsningsforslag: på NTNU, der jeg studerer, er det vanlig at foreleser legger ut løsningsforslag til øvingene i etterkant. Jeg regner med at tilsvarende gjøres på andre læresteder. Jeg vil dog anbefale å bruke løsningsforslag aktivt mens du gjør oppgaver. Noen finner du på internett, andre kan du få tak i ved å snakke med eldre studenter. Men ikke skriv rett av løsningsforslaget! Da lærer du lite. Prøv heller først selv, og sniktitt for å se om du er på riktig vei. Forstår du ingenting, kan du titte på løsningsforslaget, følge utregningene og tankegangen, og så prøve litt mer selv. Formuler tekstsvar med egne ord, og prøv å tenke selv før du titter på svaret. Men ikke skriv rett av, da lurer du bare deg selv. Dessuten lurer du ikke studentassistenten, de sitter jo også med løsningsforslaget...

For NTNU-studenter:

Du kan finne en del løsningsforslag her.

Lesesal?

Å lese på en lesesal er ofte lurt, spesielt hvis du blir lett distrahert hjemme eller i vrimlearealer hvor folk prater sammen. Men følg normal lesesalsetikette, dvs. prating foregår utenfor, skru mobilen på lydløs, puss nesen din diskret, ikke ha for høy lyd på hodetelefonene dine, ta hensyn til andre og vær hyggelig :)

På mange studiesteder kan du låne/leie et skap på campus. Det er veldig kjekt hvis du foretrekker å lese på skolen! Da kan du oppbevare tunge pensumbøker, pulverkaffe, treningstøy og labfrakk i skapet og slipper å bære alt frem og tilbake mellom skole og hybel, og du trenger heller ikke å drasse med deg alt mellom forskjellige auditorium. Skap er gull! Husk hengelås...

På forelesning

Gå i gode forelesninger du får utbytte av. Det er ikke obligatorisk å gå på forelesning, men det er ofte lurt!

Ta notater. Jeg synes det er greit å bruke flere farger, for da blir notatene mer oversiktlige og fine. Og jo finere notater, jo større sannsynlighet for at jeg gidder å se over dem senere ;) Dessuten får du en grei oversikt over det mest eksamensrelevante stoffet.

En del forelesere bruker powerpoint. Et tips er å spørre om han/hun kan legge ut presentasjonen på It's Learning (eller tilsvarende plattform) på forhånd, slik at dere kan forberede dere. Jeg liker også å skrive ut powerpointpresentasjonen på forhånd, for så å notere direkte på den. Jeg pleier å skrive dem ut med tre slides på hvert ark, plassert på venstre side, med god plass på høyre side til å skrive det forelesern sier/skriver på tavla. Da slipper jeg å bla mellom powerpoint og notatene mine i etterkant, men har alt samlet på et sted.

Er det noe som er vanskelig eller uforståelig? Still forelesern spørsmål! Det er nesten garantert flere som lurer på det samme, og forelesern er der for å lære bort. Ingen spørsmål er dumme. Dessuten synes de fleste forelesere at det er mer givende å holde forelesningen når studentene er aktive og interesserte, og liker at forelesningene har preg av dialog. De vil at du skal stille spørsmål! :)

Deltidsjobb

Det er veldig mange som har deltidsjobb, og det er gjerne kjekke penger å ha. Men hvis du går et krevende studie anbefaler jeg å tenke en ekstra gang på om du faktisk trenger deltidsjobben eller om du kan klare deg uten. Selv hadde jeg deltidsjobb det første året, men fant ut at det ble for travelt og slitsomt med lange dager, lab og innleveringer, lesing i helgene osv. Noen steder trenger de studentassistenter også, kanskje det er noe for deg?

Har du valgt feil?

Hvis du lurer på om du har havnet på feil studieretning, anbefaler jeg to ting:

1. Snakk med en studieveileder. Du er garantert ikke den første som er usikker på linjevalg.

2. Snakk med en eldre student, f.eks fadderen din. Noen studier har en kneik man må komme over før det blir skikkelig interessant og relevant. Sivilingeniørstudiet har f.eks masse tung matte og andre grunnfag de første årene, mens de spesialiserte fagene som lokket deg til studiet kommer litt senere opp i årene. En eldre student har vært gjennom alle grunnfagene og vet når det kule begynner. H*n kan også gi deg noen tips for å komme gjennom de tunge fagene. Og de fleste vil gjerne være hyggelig og gi deg råd om du spør dem.

Det er garantert en del jeg har glemt, men dette var det jeg kom på i farten. Det er bare å spørre om mer! :)

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig vanskelig å klare seg uten en deltidsjobb, men man kan begrense hvor mye man jobber. Jeg hadde aldri i verden kunnet leve som student her i Oslo uten en jobb ved siden av. Og før noen maser om prioritering, vel. Med husleie på rundt femtusen, busskort til 350 og nødvendige tannlegebesøk et par ganger i året baller det på seg.

Men greit å ikke jobbe for mye. Nå er det også litt forskjell på arbeidsmengdene i de ulike studieløpene. Tar man «lette» lesefag kan man øke på jobbmengden - når man har mer arbeidskrevende emner trenger man ikke ta på seg så mye ekstra.

Dessuten er det gunstig å ha en tilknytning til arbeidslivet selv om man er student.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du rett i :) Det kan hende det kom litt feil ut. Det er selvsagt forskjellig hvor høye utgifter man har! :) Poenget mitt var bare at det ikke er lurt å slite seg fullstendig ut med både harde studier og deltidsjobb, og at hvis man kan slippe om man er litt strukturert med pengebruken er dette en klar fordel studiemessig.

Sommerjobb og annen feriejobbing er jeg selvsagt for, og jeg ser argumentet med tilknytning til arbeidslivet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var kjekk lesing biggrin.png mer mer mer!!

Anonym poster: f0e85a1eb27121b080ab0819ad69d748

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye nyttig informasjon! :) Jeg har selv studert, og gått på mange blemmer på alle disse punktene. Spesielt dette med å ta skippertak før eksamen. Det LØNNER seg IKKE! Resultatet blir at du blir kjempe-usikker ute i jobb. For meg så er det faktisk så ille at jeg vurderer ny utdannelse.

Anonym poster: cbc7916171281f8dc1638ed361dbac9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cevita

Benytt deg av tilbud spesielt for studenter! I Trondheim har de hvertfall legesenter spesielt for studenter (husk å bytte fastlege til studiebyen). Benytt deg også av treningstilbud for studenter. Tror jeg betalte ca 400 kr i semesteret for medlemskort på treningsbygget på Gløshaugen og Dragvoll. Mye treningsmuligheter (og squash) til en billig billig penge!

Bo sammen med venner, er ofte en kjempefin måte å spare penger på. Jeg betalte 3100 og 3500 for et rom i en leilighet sammen med noen venner. Begge var private, så det lønner seg å lete litt privat også. Er ofte mange gode leilighetskupp i April/Mai når de eldre studentene sier opp leilighetene sine pga ferdige studier. Så bo heller litt dyrere det første året og følg godt med på leilighetmarkedet når våren nærmer seg.

Jeg har forøvrig studert 4 år i Trondheim uten å føle at jeg trengte en jobb (sånn for pengenes del) (bortsett fra sommerjobber), så det er mulig!

Spesielt til lærerstudenter:

Det er slitsomt å ha en kveldsjobb ved siden av lærerskolen når du er i praksis! Det kan skape mye frustrasjon både for deg og for praksisgruppa di hvis du f.eks MÅ stikke fra praksis kl 4 for å rekke jobb (praksisperiodene er ofte preget av laaaange, men spennende og lærerike dager). Prøv heller å bli tilkallingsvikar ved noen skoler så kan du takke ja til vikartimer når det passer. Praksisskolene dine er utmerkede steder til å gi andre et godt inntrykk av deg slik at du får tilbud om vikartimer.

Endret av Siennna
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mye nyttig informasjon! :) Jeg har selv studert, og gått på mange blemmer på alle disse punktene. Spesielt dette med å ta skippertak før eksamen. Det LØNNER seg IKKE! Resultatet blir at du blir kjempe-usikker ute i jobb. For meg så er det faktisk så ille at jeg vurderer ny utdannelse.

Anonym poster: cbc7916171281f8dc1638ed361dbac9e

Trist å høre at det er så ille :/ Håper neste forsøk, hvis det blir et, går bedre! :klem:

Ellers er det slik at du må betale semesteravgiftgen FØRST, og så får du gjeldsbrev og stipend. Har selv gått på smellen å tenke at "litt lite på konto nå, så jeg venter med å betale semesteravgift til storstipendet kommer" :balltre: Tok litt tid før studielånet kom det semesteret ;)

Jeg synes det er greit å ikke ta med meg bankkortet på skolen med mindre jeg VET at jeg trenger noe. Da faller jeg ikke for fristelsen til å kjøpe meg noe i kantina, f.eks. Men jeg pleier å ha en femtilapp liggende i lommeboka/skapet som "nødpenger" dersom jeg trenger ny penn/skriveblokk eller har glemt matpakka hjemme... Det er mye lettere å være disiplinert hvis du faktisk ikke har pengene tilgjengelig, for du KAN rett og slett ikke falle for fristelsene!

Endret av Surriball
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke student helt enda, men man lærer da en del bare ved å gå på vgs også. :)

- Prøv å få med venner på aktiviteter som ikke koster mye. Istedenfor å gå på kino kan man samles et sted, kjøpe noe digg og se en film. Gå turer i området, på fjellet.

- Du trenger ikke drikke hver gang det er fest. Alkohol er spinndyrt. Drikk litt mindre noen ganger, eller dropp det noen dager. Men for all del, ha det gøy uansett.

- Ikke les uavbrutt i 10 - 12 timer. Du må selv skjønne når du har lest nok. Ta avbrekk. Gå en liten tur, slapp av. Ikke alltid føl at du må lese selv om du har tid til det, det er lov å slappe av også!

- Vær organisert. Skippertak fungerer ikke. Lag planer, og følg dem. For meg hjelper det å ha en liten almanakk hvor jeg skriver ned alt fra jobb, planer med venninner, lekser, trening... har den alltid med. Jeg syhnes det er lettere å ha det på papiret enn på mobilen.

- Jobb kan være et greit avbrekk fra studier. Litt ekstra penger. Om du egentlig kunne ha klart deg uten, kan det likevel være bra. Ha et mål! Mitt mål er å få nok egenkapital til en leilighet, om ikke det er motivasjon til BÅDE studier og jobb så vet ikke jeg. :) Gir også arbeidserfaring, om enn ikke relevant.

- Men husk: Skole kommer før jobb. Prøv å ikke la sjefen presse deg til å ta ekstra vakter. Det er lov til å si NEI.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hvis du leier hybelleilighet, pass på at den har fryser slik at du kan hamstre på salg. Det er et fantastisk antall slike som bare har kjøleskap. Burde vært dødsstraff for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til alle studenter som må ut i praksisperioder; Ikke ha en jobb hvor du er NØDT til å jobbe gjennom den tiden du er i praksis. Det er veldig tøft for mange studenter å være i praksis (selv om det tilsvarer en vanlig 8-4 jobb) da det er veldig mye man skal lære seg, og det ligger et press på å få et teoretisk utbytte i tillegg til det praktiske. Dette tar tid! For å få mest mulig utbytte av slike perioder bør man ha muligheten til å se studiene som jobben. Hvis man orker kan man jo jobbe helger, men som sagt, jeg anbefaler det ikke. Det går både utover det faglige utbyttet av praksisperiodene, og kan være frustrerende for praksisstedet du er på.

Med vennlig hilsen tidligere student og nåværende studentveileder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å høre at det er så ille :/ Håper neste forsøk, hvis det blir et, går bedre! :klem:

Tusen takk for det :)

Anonym poster: cbc7916171281f8dc1638ed361dbac9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det allerede mye bra! Ser ut som jeg kan få god bruk for denne tråden selv :popcorn:

Jeg studerer ved SV og HF på UiO, altså samfunnsvitenskap og humaniora. Noen tips fra min side:

- Finn en arbeidsrytme som passer for deg. Noen jobber best når de begynner på lesesalen 0800, og gjerne sitter der hele dagen, mens andre jobber bedre uten vekkerklokke og "hjemme" på hybelen. Selv er jeg ikke spesielt glad i lesesalen, da det blir for stille for meg. Føler at jeg ikke kan bevege en muskel uten at samtlige av dem som sitter der snur seg og gir meg "the look".. :sjenert:

- Finn ut hvilke forelesninger du vil gå på og ikke. Selv om de fleste vil anbefale deg å gå på alt av forelesninger, vil jeg heller si at det ikke er noe poeng i å bruke 2 timer på noe du ikke får noe som helst ut av. Da kunne du heller lest 2 timer på egen hånd, hatt 2 timer med en kollokviegrupper eller lignende. Jeg droppet alt av exphil og exfac-forelesninger, da jeg ikke følte at jeg fikk noe igjen for det (lese må man uansett), fikk allikevel B og A. Dette henger sammen med neste punkt:

- Finn ut hvordan du lærer best. Noen får masse ut av forelesninger, seminarer og kollokviegrupper, mens andre lærer best av å lese hele pensumet på egen hånd, gjøre oppgaver selv osv. Selv foretrekker jeg å gå på forelesninger (de jeg finner interessante, vel og merke), finne en god kollokvie, og gjøre tidligere eksamensoppgaver (dette ligger stort sett ute, hvertfall på UiO) både alene og med kollokviegruppa.

- Motivér deg selv. Det er ikke alltid like fristende å skulle sette seg ned med pensumbøker, så mitt tips her er å motivere seg selv. Hva som motiverer deg er jo opp til deg, selv pleier jeg å "avtale" med meg selv at dersom jeg leser x sider/kapitler/timer, så kan jeg se en episode av Big Bang Theory (e.l.), ta meg en tekopp eller lignende.

- Sett deg (realistiske) delmål for lesingen. I stedet for å ende opp med tidenes panikklesning de to siste ukene før eksamen (been there, done that, anbefaler det virkelig ikke!!), sett opp en plan for lesingen, og prøv etter beste evne å følge den. Vær imidlertid nøye med å sette deg mål som er realistiske. Det ser råbra ut med "lese 200 sider filosofi uke 40" på papiret, men kommer du virkelig til å lese så mye? Neppe. En god pekepinn på leseplaner kan være pensum til de enkelte forelesningene, noe som pleier å ligge ute på undervisningssiden/Fronter e.l. Så får du lest pensum, og du ligger i forkant på forelesningene (så vet du at du kommer til å skjønne hva professoren snakker om).

- Pensumlitteratur. Vent til semesteret starter med å kjøpe pensumlitteratur, med mindre du er 100 % sikker på at du MÅ ha den og den boka. Selv om emneansvarlig legger ut pensumlister i god tid før (som oftest), kan du banne på at du kan kutte vekk 1-3 bøker + minst et kompendie i de fleste tilfeller (samfunnsfag). Så i stedet for å bruke dine sårt opptjente penger fra sommerjobben på en haug med overpriset pensumlitteratur du ikke vil få bruk for, VENT til du vet hva du faktisk trenger. Engelsk pensumlitteratur bør kjøpes via amazon.com. Lav dollarkurs kombinert med gode shippingrater og null toll på bøker gjør at her er det tusenlapper å spare. Hittil har jeg kjøpt 8 bøker via amazon for kommende semester (etter grundige bakgrunnssjekker - jeg kjøper ikke noe jeg ikke vil få bruk for!), og har beregnet at jeg har spart minst 4 000 kr på å bestille disse fra USA. Bestiller du med "medium" shippingløsningen, kommer bøkene i løpet av en uke (hos meg etter typ 4-5 dager). Vær spesielt obs på kompendier hvis du studerer ved SV, her er det mye du aldri kommer til å få bruk for, og kompendiene koster flesk.

- Angående jobb. Det er ingen hemmelighet at studenter er fattigere enn folk flest, og for å overleve på mer enn nudler og utvannet te er det lurt å tenke på å ta seg en liten jobb ved siden av. Dersom du får jobbe f.eks. annenhver lørdag, vil bare de 2 dagene i måneden alene bety ca 2 000 kr ekstra i kassa hver måned, og dette er penger du virkelig kommer til å merke at du har/ikke har. Hvor mye du vil og kan jobbe ved siden av studiene er noe du må føle på selv, både i forhold til vanskelighetsgraden på studiet, hvor mye du vil/må møte opp på av forelesninger/seminarer etc., hvor mye tid du beregner å trenge til lesing på fritiden, eventuelle fritidsaktiviteter osv.

Det var det jeg kom på akkurat nå, hvertfall :happy:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

husk at som student så får du rabatter mange steder! for. eks på restauranter, frisørsalonger, treningssentre, masasjer og blade/aviser ooooog så videre....

her er en liten oversikt ----> http://www.studentrabatt.no/

Endret av NozMonster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angående jobb; Jeg studerer for å bli lærer, og har derfor praksisperioder der kveldsjobbing er vanskelig. Men jeg har mann, barn, hus og gjeld, og trenger derfor å jobbe så mye som mulig ved siden av studiene. Da er det gull verdt å jobbe på sykehjem. Har fast annenhver helg, og tar ekstravakter utenom. Det er ALLTID noen som er sykemeldt, derfor kan jeg jobbe så mye jeg bare vil, og variere mellom dag, kveld og natt etter hva som passer meg. I tillegg får jeg regnet ansiennitet for dette når jeg skal ut i lærerjobb, da alt arbeid innenfor kommunal og offentlig sektor skal telle.

Anbefaler også lærerstudenter å bli ringevikarer ved skoler. Det gir deg øvelse i klassledelse, veldig god timelønn og en fot innenfor døren når du er ferdig utdannet.

Endret av Judge Judy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det å være i tvil og oppsøke rådgiver: Jeg kan selvfølgelig bare snakke for meg selv, men jeg vil ikke nødvendigvis anbefale dette. Har vært hos to rådgivere på studiestedet mitt, og de var til liten hjelp. Jeg fikk beskjed om å tenke over hva mine interesser er, og velge ut i fra det (noe som ofte er vanskelig når man allerede er i tvil! Dessuten er studiestiden en tid hvor man ofte bytter ut gamle interesser med nye, utvikler seg som person og er usikker). Ble også fortalt at all utdanning er relevant og bra å ha (noe som i teorien er sant, men vil man virkelig ha 8 år med ettårsstudier...?).

Jeg mener absolutt at man skal velge det man trives med, men man må faktisk også være litt realistisk! Hos rådgiverne fikk jeg inntrykk av at jeg kunne bli hva som helst i verden og få akkurat den jobben jeg ønsker uten problemer.

Men, over til studenttips:

- Det kan være lurt å sette noen av pengene man får i starten av semesteret over på en annen konto enn selve brukskontoen. I fjor hadde jeg hele 10000 igjen av de 18000 jeg fikk på begynnelsen av året, og kunne dermed distribuere de pengene gjennom resten av året.

- Ikke vær for streng med deg selv! Det er vanskelig, men også veldig viktig å finne den gylne middelvei mellom det å lese for mye, og lese for lite. Å lese for lite fører naturlig nok ofte til dårlige resultater, men å pine seg selv til å lese veldig mye fører til unødvendig stress og mange negative tanker rundt studentlivet.

- Dersom du er veldig usikker på om studiet er rett, er det ingen skam å slutte eller ta et friår. Som student har man rett til å bruke 5 år på en 3-årig bachelor, noe som betyr at man kan ta et år fri eller studere noe annet et år, dersom man er i tvil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er til neste år jeg skal begynne med høyere utdanning, og jeg har tenkt til å søke bach i språk (nordisk + samfunnsfag). Dvs det vil bli en god del lesing! Tips? Skrive egne referater etter hvert kapittel, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest NozMonster

Angående jobb; Jeg studerer for å bli lærer, og har derfor praksisperioder der kveldsjobbing er vanskelig. Men jeg har mann, barn, hus og gjeld, og trenger derfor å jobbe så mye som mulig ved siden av studiene. Da er det gull verdt å jobbe på sykehjem. Har fast annenhver helg, og tar ekstravakter utenom. Det er ALLTID noen som er sykemeldt, derfor kan jeg jobbe så mye jeg bare vil, og variere mellom dag, kveld og natt etter hva som passer meg. I tillegg får jeg regnet ansiennitet for dette når jeg skal ut i lærerjobb, da alt arbeid innenfor kommunal og offentlig sektor skal telle.

Anbefaler også lærerstudenter å bli ringevikarer ved skoler. Det gir deg øvelse i klassledelse, veldig god timelønn og en fot innenfor døren når du er ferdig utdannet.

Judge Judy!!! :strix:- det var lenge siden sist! (hehee, om du har glemt meg, så dreit jeg meg litt ut men :P ...)

fine tips du kommer med- og desuten så lærer man veldig mye av "å se pensumet" i praksis!

Endret av NozMonster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips: Møt alltid opp til eksamen så fremt du ikke er veldig syk. Det kommer alltid en eksamen der du ikke føler deg helt klar, men det er alltid verdt et forsøk. Både for din egen morals skyld og fordi det går an å være heldig med oppgaven og man plutselig kan mer enn man tror. Det er mye mer praktisk å stå på en eksamen enn å måtte ha den hengende over seg. Jeg tok en eksamen med influensa første semester og gjorde det skitdårlig, men det viste seg at den ikke hadde noe å si for snittet mitt da jeg skulle søke master. Med hensyn til Lånekassen er det veldig greit å få det unnagjort. I verste fall kan man jo bare ta den opp igjen, men i tilfelle man blir hengende mer etter av ulike årsaker er det innmari greit å ha tatt alle eksamener man fysisk klarer å møte opp på. I de fleste tilfeller kan man nok til å stå selv om man ikke har fått lest godt den siste uken - hvis ikke bør man vitterlig følge bedre med i forelesningene. :)

Anonym poster: 510aed966f5c0e62be372a28abff660e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Judge Judy!!! :strix:- det var lenge siden sist! (hehee, om du har glemt meg, så dreit jeg meg litt ut men :P ...)

fine tips du kommer med- og desuten så lærer man veldig mye av "å se pensumet" i praksis!

Man kan vel ikke glemme deg? ;)

Har benyttet meg av et annet viktig studietips i det siste; ikke sitt på KG om du har bedre ting å gjøre. Så da har det vært litt stilt fra denne fronten;)

Endret av Judge Judy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...