Gå til innhold

Deltidsjobb: fast dag i uken eller tilfeldige vakter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Har akkurat fått meg deltidsjobb. Har tidligere kun hatt sommerjobber, så vet ikke helt hva som er vanlig. Jeg skal studere utenom. Sjefen spurte meg om når jeg kunne jobbe, men har blitt fortalt at timeplanen min på skolen kan endre seg litt fra uke til uke. Så jeg lurer på hva som er vanlig? Pleier dere å ha en fast dag i uken, eller er sjefene deres fleksible og gir dere en vakt eller to i uken etter hva som passer den uken?

Takk! Er i matbutikk, forresten.

Anonym poster: 8b0e73d7048b8861fbaf588cf1587572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg har jobbet deltid har jeg hatt faste dager. For bare å få en vakt eller to i uken må ikke bare sjefen være fleksibel, men de andre annsatte også, med mindre du bare skal jobbe som vikar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ahh, virkelig? med en timeplan som ikke er fast er det ikke lett å kombinere med deltidsjobb, men jobb må jeg ha...

Anonym poster: 8b0e73d7048b8861fbaf588cf1587572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo håpløst for sjefen å love deg et visst antall vakter hver uke, tilpasset de dagene det passer deg på kort varsel. Hva med de andre som da bare må kaste seg rundt og ta de andre vaktene på like kort varsel? Alternativet er selvsagt å ikke ha et fast antall vakter/timer i det hele tatt, men kun få tilbud om ekstravakter/vikartimer når noe er ledig, og fritt kunne takke ja eller nei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss jobber de deltidsansatte faste lørdager, de andre vaktene varierer etter når på dagen jeg trenger dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har jobbet noen år i butikk og de som er deltidsansatte med fast ansettelse har hatt faste timer, mens ekstrahjelpene ikke har hatt faste timer. Siden de fleste ansatte har vært studenter har alle vært veldig fleksible. Timelistene for neste uke blir satt opp fx på onsdag. Da er det bare å si fra senest tirsdag om når man kan og ikke kan jobbe neste uke. Verre er det ikke. Bare snakk med sjefen så ordner det seg helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny jobb! :)

Jeg har jobbet mye i matbutikk. Det vanlige er en dag i uka og annenhver helg. Noen steder betyr det annenhver lørdag, andre steder annenhver fredag+lørdag. Der jeg jobbet varierte det fra ansatt til ansatt fordi man trengte noen flere på fredager, men ikke like mange flere som på lørdager. Hør med sjefen din, han/hun er sikkert villig til å tilrettelegge.

Anonym poster: e07907aeb9f6e586622cf2eb6bad80f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den tidligere jobben min, som var i butikk, satte man seg opp på vakter man selv kunne. I nåværende jobb har jeg fast turnus som roterer annenhver uke.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Da jeg jobbet i butikk var det ingen av ekstravakter/små deltidsstillinger som hadde faste vakter. Vi ble stort sett satt opp en dag eller to i uka, og gjorde om oss i mellom hvis det ikke passet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

har nå fått faste vakter, på tirsdager klokken 16 og lørdager klokken 10. Om det kommer til å fungere med skolen aner jeg ikke - og dette sa jeg til sjefen. Jeg vil jo få det til å funke, men får bare vente og se.

Anonym poster: 8b0e73d7048b8861fbaf588cf1587572

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sjelden man har skole etter kl. 16? Og du må jo få en timeplan fra skolen god tid i forveien, som ser når dere har undervisning. Høres ut som du krisemaksimerer, hva slags studie er det?

Anonym poster: cb5a3ec36ac44c93c0042269705de9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hvis det er et kreativt studium. Jeg har ikke kunnet ha slik deltidsjobb rett og slett fordi vi har hatt forskjellige prosjekter til forskjellige tidspunkt fra uke til uke. Og like mye kveldstid som dagtid... Det fantes rett og slett ikke noen timeplan. Ble for slitsomt for meg å måtte få noen til å bytte vakt med meg annenhver uke.

Du får nesten bare vente å se hvordan det går når skolen begynner :) Den tid den sorg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg studerte hadde jeg på den første deltidsjobben min ingen faste vakter, noen uker jobbet jeg masse, andre uker jobbet jeg ingenting. På den andre jobben min jobbet jeg fast i helgene. Når på dagen jeg jobbet varierte litt etter hva som passet meg og jobben. Tok ekstravakter på ukedagene dersom det passet og jeg ville.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den ene jobben jeg hadde ble jeg først satt opp litt "random" også ble jeg eventuelt ringt opp om de trengte noe utenom det. Men så fikk jeg ny sjef og da hadde jeg valget mellom 1 dag i uka eller 2 dager annnenhver uke. Da jobbet jeg faste dager.

I den andre deltidsjobben min jobbet jeg faste vakter annenhver helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkuratt nå skal butikken hvor jeg jobber redusere kapasiteten med tilsvarende fire heltidsstillinger. Det innebærer at vi som er deltidsansatt bare får jobbe dersom noen er syk eller har ferie. Vi står fritt til å takke nei til vakter, men da kan det bli lenge til neste gang.

I utgangspunktet, har sjefen min derimot vært veldig fleksibel med meg. Mitt beste tips er å si at du ikke kan jobbe dersom du vil ha fri, men ikke misbruk det. Jeg pleide å si det om jeg skulle noe viktig. Hvis jeg villle ha fri for å reise på ferie, så tok jeg det ut som ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...