Gå til innhold

Skal noen følge landingen til Mars-roveren?


Lutetium 71

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er ikke deler av bildene svart? Som om de har blitt messet med i paint?

Ikke disse, men andre er det, ja. De som har "manglende biter" er bygget opp av flere små, som de har stiftet sammen (tenk panoramabilder, som man setter sammen av flere mindre bilder). Der det er svarte felter, har de rett og slett ikke tatt noe bilde. De har ikke sladdet linselus, altså! :Hehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På noen av linkene du har over her ser det nemlig ut som det har sladdet fartøyet, men da er det altså bare manglende bildedekning.

Endret av Silfen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På noen av linkene du har over her ser det nemlig ut som det har sladdet fartøyet, men da er det altså bare manglende bildedekning.

Yup.

Men, det kan også være på grunn av dette.

:Hehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:Knegg: Det hadde vært litt kult. Jeg trodde nemlig de hadde noen high tech alien rover greier siden de ikke viste den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med flere spørsmål en svar :sukk: Noe sier meg atnasjonene er veldig sent ute med å diskutere konsekvensene av å bosette seg på andre planeter.

De kunne nok kommet lengre i regelverket, men det skyter vel fart, når bosetting begynner å bli aktuelt. Selve feltet "space law" eksisterte jo ikke engang, før sputnik ble skutt opp. Bosetning på Mars, f.eks ligger laaangt fram, om romfart blir prioritert like lavt som nå.

Curiosity: Jeg syns dette bildet ser litt rart ut. Det er ett "selvportrett" av Curiosity, tatt oppe fra "mastcam" slik jeg forstår, men det er så j***ig høyt oppe? Kanskje det er en slags vidvinkeleffekt? Hvor høy er denne masta, egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sendte de ikke folk?

Folk trenger mat, luft, strålingsvern, returbillett +++

En robot gjør en slik forskningsjobb billigere og mer nøyaktig enn folk, og hadde den kræsjet, hadde det bare kostet penger.

Men Obama har vel lovt å sende opp mennnesker i 2030? Dette kan man se på som rekognosering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De har vel sånt på romstasjonen? Kan de ikke bygge store nok fartøy?

Jo. Men store fartøy, krever svære raketter. Svære raketter krever masse kronasje. Det passer liksom ikke så bra midt i finanskrisen.

De var inne på tanken om å bruke Saturn V (bæreraketten i Apolloprogrammet) til en bemannet Mars ferd, men de planene ble etterhvert skrinlagt når USA hadde slått Sovjet i månekappløpet. Uten noe romkappløp, ingen mennesker på månen så tidlig som i 1969, tipper jeg. Vi får håpe kineserne terger USA litt, så kanskje ting får litt mer futt når det gjelder Mars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De kan jo bare samarbeide. Ja, det syns jeg. Global ekspedisjon.

Tenkte mer på konkurranse, dvs romkappløpet om igjen. Trist men sant: Vi sitter og snakker over spinoff-teknologi som ble utviklet i forbindelse med apolloprogrammet, som kom istand pga romkappløpet, som igjen var ett direkte resultat av den kalde krigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fiender skaper bedre resultater?

Ikke akkurat. Men en definert fiende får ihvertfall konkurrerende supermakter til å putte mer penger inn i rakett og våpenteknologi, noe som også kommer romprogrammer til gode. Det var ihvertfall slik på 50-60tallet. Idag er situasjonen mye mer uklar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...