Gå til innhold

Søke om lån i tillegg til stipend?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg søkte om stipend for en stund siden, og får 5300 kr i mnd. Men nå ser jeg at jeg ikke kommer til å få råd til å finne leilighet, så derfor tenkte jeg å søke om lån i tillegg.

Men må jeg betale lånet tilbake når jeg er ferdig med året? Eller blir dette omgjort til stipend sånn at jeg slipper å betale? Går på vgs :)

Anonym poster: 4c45598e3765d55aa2f6df4ded5f7b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, lånet må betales tilbake. Om du kan få lån og hvor mye avhenger som med stipend av bosituasjon og foreldres inntekt/formue (foreldrene dine har som kjent plikt til å forsørge deg, i denne sammenhengen også selv om du er over 18 i motsetning til hva mange tror).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Men jeg fikk lån sist år på vg2, men det har jeg ikke fått noe regning på? Utrolig rart. Er det ikke meningen at de pengene også skal betales tilbake?

Anonym poster: 4c45598e3765d55aa2f6df4ded5f7b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første regning kommer vel vanligvis ikke før 8 måneder etter hele utdannelsen er fullført. Alt dette står i papirene og du kan også sjekke alt ved å logge deg inn på siden din hos lånekassen. Man må ikke være hjelpeløs, alt dette er svært, svært lett tilgjengelig på lånekassens hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du begynner ikke å betale noe på lånet før du har fullført utdannelsen din og lån avhenger ikke av foreldres inntekt, det er kun stipend vist man da bor hjemme. Bor man vekke det året pga skolen er såpass langt vekke får man bortebo stipend og lån kan man søke på. maks lån er vel rundt 90tusen.

Men vist du velger og hoppe ut av skolen får du regning i posten med en gang om å nedbetale lånet. Vist du fullfører studieåret blir vel 40% omgjort til stipend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

du begynner ikke å betale noe på lånet før du har fullført utdannelsen din og lån avhenger ikke av foreldres inntekt, det er kun stipend vist man da bor hjemme. Bor man vekke det året pga skolen er såpass langt vekke får man bortebo stipend og lån kan man søke på. maks lån er vel rundt 90tusen.

Men vist du velger og hoppe ut av skolen får du regning i posten med en gang om å nedbetale lånet. Vist du fullfører studieåret blir vel 40% omgjort til stipend.

Tror du tenker på høyere utdanning her, ikke videregående.

Lån er lån når det kommer til videregående utdanning, og gjøres ikke om til stipend. Man får derimot grunnstipend (som er behovsprøvd), bostipend og utstyrsstipend.

Lånet avhenger forøvrig også av foreldres inntekt, samt hvor mange søsken man har og om man bor hjemme eller borte (og man får ikke 90.000 per år på videregående, det gjelder høyere utdanning).

Endret av Cervix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk ca 1000 kr ekstra i mnd i lån da jeg gikk vgs for 5 år siden. Disse måtte jeg begynne å betale på når jeg var ferdig på vgs siden jeg tok et(par) fri år. Hadde jeg begynt rett på høgskolestudie hadde jeg kunne ventet til jeg var helt ferdig utdannet med å betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...