Gå til innhold

Thailandsk "medgift" OMG

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette hørtes ut som ren utnyttelse fra kvinnens familie, men det burde også mannen være klar over, det er ikke uten grunn at man sier man "kjøper" en thaidame.

Anonym poster: 4ff67748d58ca59965c87a0178885cf3

Jeg har hørt uttrykket før, men trodde det bare var tull.

Er i utgangspunktet skeptisk og jeg må innrømme at jeg også ser litt ned på de norske mennene,

men at de faktisk kjøper dama er nytt for meg. Kan jo også tenkes at han bare har vært uheldig med å få griske svigerforeldre.

Anonym poster: 9a210be4fdf59c605603bfe2b6e1341a

Skrevet

Er vel ikke så uvanlig...et mannlig medlem av familien her er gift med ei fra Thailand. Hun er 2-3 år eldre enn "stesønnen" sin. Mannen her betaler for skolegangen til hennes familie i Thailand.

Om det er kjærlighet med i bildet? Jeg tror det, men jeg tror også penger var en viktig faktor da hun valgte å forlate familien og hjemlandet sitt for kalde Norge.

Skrevet

Medgift eller sinsod er helt vanlig i Thailand, selvom tradisjonen er i ferd med å dø ut blant urbane thaier. Medgift betales uansett om man er utlending eller thai, og beløpet kan man forhandle om. Det er ikke snakk om griskhet, men å sikre familien økonomisk da det ikke finnes trygdeordninger å falle tilbake på slik vi er vant til i Norge og vesten. Mange thaiforeldre opplever at døtre gifter seg med vestlige menn, som etter kort tid går lei og sender jentene tilbake til Thailand. Å gifte bort en datter som er skilt og kanskje har barn, er nær sagt umulig, noe som gjør at de fleste vil sikre familien på best mulig måte.

Familien betyr alt i Thailand, og det betyr at jenter og gutter prioriterer familiens velvære og lykke framfor seg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også hørt at medgift opprinnelig var mere symbolsk, helt fram til slutten av 80-tallet da de oppdaget at dette var en god inntektskilde. Det er ganske mye penger det er snakk om, snittlønnen i Thailand er ca 1/10 av i Norge. 2000 kr i mnd blir jo da 20.000 og 100.000 ved giftemål er jo en million.

Dette er redningen for mange familier i Thailand, men for meg så lukter det hele svidd.

Anonym poster: b494055cc952095d10edb3b6a648b639

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man absolutt skal gifte seg med noen fra en annen kultur er man da pent nødt til å innfinne seg med deler av ektefellens kultur. Dette gjelder ikke bare medgift og thaidamer, men for eksempel å gifte seg med en franskmann som mener at foie gras er naturlig mat på julaften. :frustrert:

Anonym poster: 4264fdf1aa253f3da8212c7df7e11504

AnonymBruker
Skrevet

Thaijenter hjelper sine foreldre.

Ikke bare blant thai,men andre innvandrere i Norge, så sender de penger hjem.

Thaijenter så betyr sikkerhet mere enn kjærligheten,kjærligheten kommer etterhvert.

Om du ser i Thailand,om en mister mannen sin, så gifter de seg ganske fort igjen. trygghet.

Det er ikke uvanlig at norske menn er yngre enn sine thaikoner.

Hva er galt i det? Så lenge de har det bra, så må vel andre ha det bra også?

Så er det opp til han hvor mye han skal betale som du kaller det

Har aldri hørt at prisen øker etter hva slags jobb mannen har.

vet om flere tilfeller, der de lever f...så sparsomt pga de må sende penger tilhjemlandet.

Kulturer er forskjellig.

De tar iallefall vae på familien, de betyr alt. kan ikke si det samme om oss nordmenn<br /><br /> Anonym poster: 377946dcba7b474a267a463ac30fac23

AnonymBruker
Skrevet

Da tenker jeg hvor er kjærligheten?

Ikke i dette forholdet. Hun er en thailansk prostituert, og din onkel er jackpoten. Etter tre års ekteskap er hun skilt og jobber som prostituert på et massasjeinstitutt i Norge, og kan sende enda mere penger hjem. 99% sikkert. Dersom din onkel faktisk ikke er klar over dette bør du realitetsorientere han før han evt gifter seg.

Hun og familien burde skamme seg.

Ingen burde skamme seg, dette er en typisk kulturkræsj. I Thailand er det selvsagt at ekteskap er økonomisk motivert, i Norge er det like selvsagt at det er basert på romantisk kjærlighet.

Anonym poster: 38a95b1af38f540394197745cdcef6d3

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en onkel som er kjærest med ei thailandsk jente på 22 år (han er 43) i ca 1 år. De har snakket om å gifte seg snart. Det er et lite problem. Foreldrene til jenta vil ha medgift, jenta vil heller ikke gifte seg uten at dette er i orden.

Han tenkte først at det ikke var så nøye at han alltid kunne gi litt til familien, men de krever 500.000 bath (tror det er ca 100.000). De krevde opprinnelig 200.000 bath, men plusset først på 200.000 og så siden 100.000 bath. Årsak? De fikk se bilder av huset og bilen hans og fikk vite at han er siv.ing, de mente at han fint kunne greie mer.

I tillegg så krever familien til jenta ca 10.000 bath i mnd i pensjon, opprinnelig krvde de 15.000. Jenta er nå fornærmet på ham. Da tenker jeg hvor er kjærligheten? Selvsagt kan man sende litt penger ned til familien, men at det forhandles om dette på forhånd?, nå er han deppa, snakk om å bli utnyttet.

Hva mener dere?

Anonym poster: d5534453947348b6ba4ed37d0e240a0c

Jeg høres sikkert veldig kynisk ut, men jeg tror onkelen din er litt for optimistisk naiv hvis han faktisk forventer at han får ekte kjærlighet fra ei jente på 22 år.. Uansett om hun så kommer fra Thailand eller ikke.. Men det kan godt være, du kjenner de sikkert bedre enn meg og klarer sikkert bedre å se om det er ekte kjærlighet eller ikke i luften der.

Men når det er sakt så er medgift ganske vanlig i Thailand.. Månedlig pensjon har jeg ikke peiling på om er vanlig, men trodde egentlig det bare var medgiften som skulle være erstattningen.

AnonymBruker
Skrevet

Om dette ikke er menneskehandel, altså kjøp av menneske, så er ingenting menneskehandel!

Det er nesten underlig med våre lover som skal forhindre sex-kjøp og korrupsjon i utlandet, at det ikke er forbudt for norske menn å kjøpe seg unge utenlandske koner, med en klekkelig pris til familien, som funker som kvinnens halliker.

Anonym poster: 23ffb6dc77e513ba79d1535daffcab4e

AnonymBruker
Skrevet

Så inntil det ble snakk om penger trodde denne rike, middelaldrende fyren at den 22 år gamle fattige ungjenta var forelsket i ham?

Hvis han ikke vil betale kan han jo finne seg ei passende middelaldrende dame som ikke forventer penger for å være sammen med ham.

Anonym poster: b002e50e6df86adac48a1c5c14965e2d

Enig i dette. Det sier seg selv at hun gjør dette for pengene og da må han enten bla opp eller droppe henne.

Og dere som tenker at det er hun som utnytter han, dette er helt feil. Dette er ensomme grisermenn i norge som ikke klarer å finne noen som vil være sammen med de frivillig, ogsom utnytter fattige jenter som gjør alt de kan for å hjelpe familien. Ofte blir de pushet på av foreldrene sine og føler at de ikke har noe valg.

Anonym poster: 3584d46b2bb902a6d9e576dd935c18b4

• 2 uker senere...
Skrevet

Thailandsk medgift er BULLSHIT!!

Hvis du spør en thailandsk person om dette så kommer de til å le seg i hjel over at vestlige menn betaler titusenvis av kroner på medgift.

Fakta er at medgift var fullstendig utdødd og ble sett på som en utdatert skikk som noen få rurale bøndre drev med. Medgift har fått en real oppsving fra 70tallet da vestlige menn begynte å hente seg koner fra underklassen.

Faktisk så blir det rynket på nesen av disse damene som gifter seg med vestlige menn. Både fordi de som regel er underklasse og barjenter (fint ord for prostituerte) og fordi de selger sin thailandske kultur for å få giftet seg med en (relativt sett) rik hviting.

Siden 2000-tallet så har medgiftspørsmålet vært på retur. Det er fordi de vestlige mennene (og dette kan du google) har funnet ut at det IKKE er en del av kulturen. Ved å nekte å betale medgift så føler mennene også at de kan teste om kvinnen bare vil ha han for pengene eller om det faktisk er kjærlighet i bildet.

Thailand er forøvrig et ekstremt fascinerende land, der kultur kan være vanskelig å forstå uten å ha det økonomiske perspektivet i bakhodet. Men likefullt så bor jeg her på 7. året.

Anonym poster: a39a5c69d10955de14fdd7353e90f109

• Liker 2
Skrevet

Hvis man absolutt skal gifte seg med noen fra en annen kultur er man da pent nødt til å innfinne seg med deler av ektefellens kultur. Dette gjelder ikke bare medgift og thaidamer, men for eksempel å gifte seg med en franskmann som mener at foie gras er naturlig mat på julaften. :frustrert:

Anonym poster: 4264fdf1aa253f3da8212c7df7e11504

Ja, men det er da ingen grunn for at det bare er han som så pent skal infinne seg med hennes kultur. Hun kan jo pent infinne seg med vår kultur på akkurat dette punktet.

Senario:

Han betaler hundre tusenvis av kroner gjennom de 3 (eller er det 5) årene de må være gift for at hun skal få bli boende her. Hun skiller seg fra mannen når hun er "trygg" og han sitter igjen som taperen. Det vil helt sikkert bli sendt over en del penger til hennes familie uansett, så han burde overhode ikke gå med på denne engangssummen.

Anonym poster: 4300dd3b78348fce067b5b1e58e0d742

• Liker 1
Skrevet

Thailandsk medgift er BULLSHIT!!

Hvis du spør en thailandsk person om dette så kommer de til å le seg i hjel over at vestlige menn betaler titusenvis av kroner på medgift.

Fakta er at medgift var fullstendig utdødd og ble sett på som en utdatert skikk som noen få rurale bøndre drev med. Medgift har fått en real oppsving fra 70tallet da vestlige menn begynte å hente seg koner fra underklassen.

Virkelig??

Eg har ein bror som skal gifte seg med ei frå Thailand. Ho bur i Norge som au pair så dei skal ha bryllupet her.

Han må betale heile bryllupet, + gullsmykker til bruden + sognebunad til bruden (!) + 50 000 til familien hennar + flybillett og hotell for familien hennar....

Skrevet

Ja, men det er da ingen grunn for at det bare er han som så pent skal infinne seg med hennes kultur. Hun kan jo pent infinne seg med vår kultur på akkurat dette punktet.

Senario:

Han betaler hundre tusenvis av kroner gjennom de 3 (eller er det 5) årene de må være gift for at hun skal få bli boende her. Hun skiller seg fra mannen når hun er "trygg" og han sitter igjen som taperen. Det vil helt sikkert bli sendt over en del penger til hennes familie uansett, så han burde overhode ikke gå med på denne engangssummen.

Anonym poster: 4300dd3b78348fce067b5b1e58e0d742

Og når de skiller seg så skal hun ha halvparten av felles formue & eiendom....

Skrevet

Virkelig??

Eg har ein bror som skal gifte seg med ei frå Thailand. Ho bur i Norge som au pair så dei skal ha bryllupet her.

Han må betale heile bryllupet, + gullsmykker til bruden + sognebunad til bruden (!) + 50 000 til familien hennar + flybillett og hotell for familien hennar....

:overrasket:

Skrevet

Det er ikke uvanlig at norske menn er yngre enn sine thaikoner.

Hva er galt i det? Så lenge de har det bra, så må vel andre ha det bra også?

Å?

Skrevet

Høres ut som han blir lurt gitt

Mulig jeg er kynisk,men kjøpt kjærlighet vil ikke vare.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...