Gå til innhold

Derfor er narkotika ulovlig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det sant at narkotika er ulovlig fordi "verdens lederere" er redd for at folk skal komme i kontakt med Gud? Har hørt at narkotika egentlig var ment som et redskap man kunne bruke for å komme i kontakt med Gud og få hjelp og veiledning, men så ble det forbudt så nå tror folk at de som kommer i kontakt med Gud bare er gale så ingen vil høre på dem mer.

Anonym poster: bf5a712aee63cda3ed61de5809bff374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er nok ikke sant.

Narkotika er helseskadelig, svært avhengighetsdannende og opphav til en mengde kriminalitet og elendighet for brukeren, samt familie og samfunn, og dens ulovlige tilstand kommer nok heller derfra enn folks 'redsel for å møte Gud'. Dessuten er det hva meg bekjent ingen av de abrahamske-religioner som tillater narkotiske stoffer for behaget sin skyld, og noen vegrer seg nok for i det heile bruke disse plantene til medisinske formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er nok ikke sant.

Narkotika er helseskadelig, svært avhengighetsdannende og opphav til en mengde kriminalitet og elendighet for brukeren, samt familie og samfunn, og dens ulovlige tilstand kommer nok heller derfra enn folks 'redsel for å møte Gud'. Dessuten er det hva meg bekjent ingen av de abrahamske-religioner som tillater narkotiske stoffer for behaget sin skyld, og noen vegrer seg nok for i det heile bruke disse plantene til medisinske formål.

Yes2yes, det er jo kriminaliseringen av narkotiske stoffer som også er opphavet til kriminaliteten omkring legemidler som anses for og være narkotika.

Før vi fikk narkotikalovene inn i straffelovene før 1976 så hadde vi jo heller ingen narkotikaproblem, selv om det var prosentvis like mange opiatavhengige den gangen..!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blander nok sammen med at gamle sjamaner trodde de kom i kontakt med gudene fordi narkotiske stoffer ga de masse visjoner som ikke akkurat var helt "normale".

Årsaken til at rusmidler er forbudt er vel en kombinasjon av at rådende organer som kirke og stat ikke liker å miste kontroll på befolkningen. En person som er avhengig av narkotiske stoffer er ikke særlig villig til å følge deres lover og regler samt generere inntekter til dem.

I tillegg er det innblandingen av moral - som jo avhenger av hva samfunnet og kulturen annser som akseptabelt eller ikke. Forbruk av narkotiske stoffer annses som egoistisk og skadelig og er derfor i mange land annset som moralsk fordervende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes2yes, det er jo kriminaliseringen av narkotiske stoffer som også er opphavet til kriminaliteten omkring legemidler som anses for og være narkotika.

Før vi fikk narkotikalovene inn i straffelovene før 1976 så hadde vi jo heller ingen narkotikaproblem, selv om det var prosentvis like mange opiatavhengige den gangen..!

Det du har du helt rett i, men jeg tenkte meir på hvilke form for kriminalisering som narkotika indirekte 'fører' mange avhengige inn i. Ting i form av tyveri og legemsvandalisering, til eksempel. Ikke gjelder det alle narkomane og det er dessuten mye annet (som per dags dato er lovlig) som fører folk inn i samme form for kriminalitet, men hva gjelder salg, kjøp og bruk av disse stoffene har jeg erfart situasjonen til å være ekstra merkbar.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du har du helt rett i, men jeg tenkte meir på hvilke form for kriminalisering som narkotika indirekte 'fører' mange avhengige inn i. Ting i form av tyveri og legemsvandalisering, til eksempel. Ikke gjelder det alle narkomane og det er dessuten mye annet (som per dags dato er lovlig) som fører folk inn i samme form for kriminalitet, men hva gjelder salg, kjøp og bruk av disse stoffene har jeg erfart situasjonen til å være ekstra merkbar.

Ja det er helt absurd. Det finnes til og med folk som ser på boardwalk empire, uten og forstå at alkoholforbudet i serien gjenspeiler narkotikaforbudet i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lurifix

Narkotika er ulovlig fordi noen har penger å tjene på det. Og mange politikere kan ikke bare snu på politikken sin selv om det er tydelig at det er helt meningsløst å ha narkotika ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...