AnonymBruker Skrevet 2. august 2012 #21 Skrevet 2. august 2012 Hvorfor det da? Det er jo hjelpemidler for å få hester til å gå riktig slik at den bruker ryggen og muskulaturen riktig! Det er vel bare bra?<br /><br /> Anonym poster: 9ce3fa8ae29016b889ae4b0659c514e2 Nei, det er ikke bra. En hest skal bøye nakken fordi den er trent riktig, og det faller den naturlig ikke fordi den fysisk tvinges til det!<br /><br /> Anonym poster: ea54c27a18b20a17fd0a3382ba0bbc93 3
Gjest Belle Gunnes Skrevet 2. august 2012 #22 Skrevet 2. august 2012 Jeg tror mange av de hestene som deltar på f.eks feltritt synes det er helt ok. Det jeg synes er verre, er at disse hestene kommer til å få dårligere livskvalitet i løpet av få år pga skader og overbelastning, og det faktum at de må være med på lange reiser over hele verden, f.eks om bord i et fly, for å konkurrere. Utrolig stressende liv for et dyr. Endel av utstyret som brukes i konkurranser er også direkte dyreplageri, som f.eks Innspenning som tvinger hesten til å bøye nakken. Burde vært ulovlig!<br /><br /> Anonym poster: ea54c27a18b20a17fd0a3382ba0bbc93 Tja. Jeg møter en god del konkurransehester på høyt nivå og de trives på veien. De blir rett og slett sure og rastløse om de må være lenge hjemme. De har et digert konkurranseinstinkt og vil ut. De er avslappet på stevneplassene og ser ut til å storkose seg med oppmerksomheten og livet. Så utrolig snille og greie hester. Ja en del av disse blir spent inn, men den innspenningen en dyktig rytter gjør, er 100 ganger bedre enn den innspenningen en uerfaren fjortiss bedriver hjemme på gården med sin avdanka varmblodstraver. Den stakkars hesten der sliter mer. Og dessverre driver noen dressurryttere med rollkür og det er bare trist og vondt å se på. Hvorfor i helvete de driver med dette, er totalt uforståelig fra min side. De støtter jeg ikke på en flekk. Kittel, som skal ri dressur fredag, er et slikt rasshøl. Så da er det bare å håpe han kommer langt ned på listene. Jeg håper vi klarer å legge så mye press på FEI så de må forby slik ridning snart. Eller forbudet kommer, spørsmålet er bare når det kommer. Men personlig så foretrekker jeg å håndtere hester, som lever i stor flokk på store uteområder, med trening på lavere nivå og ikke mot konkurransetilnærming. Vil kunne nyte lange turer i skogen like mye som en god og hard treningsøkt på banen. 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2012 #23 Skrevet 2. august 2012 Nei, det er ikke bra. En hest skal bøye nakken fordi den er trent riktig, og det faller den naturlig ikke fordi den fysisk tvinges til det!<br /><br /> Anonym poster: ea54c27a18b20a17fd0a3382ba0bbc93 Tok over en hest engang, som ikke hadde blitt ridd ordentlig på lang tid, brukte strikk på han( ikke stram) noen få ganger, og etter det gikk han som en helt, fikk mye kommentarer på at han hadde blitt som ny. Bøy i nakken og opp med ryggen, på den riktige måten.. Det var langt fra noen amatører som hjalp meg på veien, så hadde det vært skadelig så hadde jeg ikke fått lov! Det er som med alt, man må bruke det riktig!<br /><br /> Anonym poster: 9ce3fa8ae29016b889ae4b0659c514e2
noreally Skrevet 2. august 2012 #24 Skrevet 2. august 2012 Hestene som er med i disse konkurransene (jeg regner med at det er feltritten du tenker på?) er toppatleter som blir fulgt opp på alle mulige måter. Dyrevelferden er veldig godt ivaretatt og hestene har både veterinærer som sjekker de opp og ned både før og etter de har vært i ilden. Jeg kan godt skjønne at det ser brutalt ut, men hestene hadde ikke prestert om ikke de hadde likt "jobben" sin. Tonje: Ja, det finnes mennesker med svin på skogen i hestesporten som i alle andre sporter. Det kommer man ikke unna. Du sier de ikke hadde prestert om de ikke likte "jobben" sin? Du har helt feil. Tror du elefantene osv i sirkus liker jobben sin? De presterer, men blir slått og pisket. gud 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2012 #25 Skrevet 2. august 2012 Du sier de ikke hadde prestert om de ikke likte "jobben" sin? Du har helt feil. Tror du elefantene osv i sirkus liker jobben sin? De presterer, men blir slått og pisket. gud De hadde selvfølgelig ikke vært i verdenseliten innen det de blir brukt til hvis de ikke hadde likt det nei! Det sier seg selv! <br /><br /> Anonym poster: 9ce3fa8ae29016b889ae4b0659c514e2 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2012 #26 Skrevet 3. august 2012 Tok over en hest engang, som ikke hadde blitt ridd ordentlig på lang tid, brukte strikk på han( ikke stram) noen få ganger, og etter det gikk han som en helt, fikk mye kommentarer på at han hadde blitt som ny. Bøy i nakken og opp med ryggen, på den riktige måten.. Det var langt fra noen amatører som hjalp meg på veien, så hadde det vært skadelig så hadde jeg ikke fått lov! Det er som med alt, man må bruke det riktig!<br /><br /> Anonym poster: 9ce3fa8ae29016b889ae4b0659c514e2 Hadde du visst hvordan du skulle få den til å gå samlet, så hadde du ikke hatt behov for ekstra utstyr. Synd for hesten.<br /><br /> Anonym poster: ea54c27a18b20a17fd0a3382ba0bbc93 1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 3. august 2012 #27 Skrevet 3. august 2012 Du sier de ikke hadde prestert om de ikke likte "jobben" sin? Du har helt feil. Tror du elefantene osv i sirkus liker jobben sin? De presterer, men blir slått og pisket. gud Hæ? Hvordan kan man sammenligne dette her? Elefanter på sirkus er ikke topptrente elitehester. Det er ingen som slår eller banker sine topptrente elitehester. Du skulle bare sett hvordan de blir dulla med du. De er så bortskjemte at halvparten hadde vært nok. Når de er på veien, så er hestepasserene/groomen hos hesten absolutt hele tiden og passer på at de får hvile, mat, bevegelse osv. Og ja jeg vet hva jeg snakker om, da jeg ser WC-hester bak scenen (de norske sprangrytterene er ikke like kule, men de utelandske vet hva de holder på med) Ang innspenning. Jeg bruker dette svært sjeldent. Aller helst ikke i det hele tatt. Kanskje en gang annet hvert år. Jeg er for å bruke den lange og tunge veien for å få hesten til å jobbe riktig. Den er den beste måten. Men når det gjelder misshandling av hester, så er det de som ikke kan å svelge kameler, som er værst her. De som tror de kan og vet alt og som tror de er verdensmestere, selv om de bare plunker rundt hjemme på gårdsplassen der ingen ser de. Det er disse, som ikke klarer å se sine dyr da de er så opptatte av sin egen fabelaktighet, som gjør en dårlig jobb med sine hester. 2
yes2yes Skrevet 3. august 2012 #28 Skrevet 3. august 2012 Men da spør jeg deg igjen, mener du at vi skal utrydde hester? Jeg snakker ikke om å drepe dem! Eller skal vi slippe de fri og la de øke og formere seg fritt i skog og mark?<br /><br /> Anonym poster: 9ce3fa8ae29016b889ae4b0659c514e2 Jeg har absolutt ingen interesse av å holde en art i livet 'så lenge som mulig', dersom det samtidig tilsier at disse dyrene må leve sine liv inne i menneske-konstruerte bygg og bli brukt til at vi skal satse penger og få tvungen underholdning. Dersom en dyreart eller et dyr i fri natur må vernes og hjelpes øyeblikkelig, så ser jeg ikke noe galt i å ta dem inn under menneskelig kontroll for å helbrede skaden eller midlertidig forsørge arten. Derimot kan jeg ikke si det samme for dagens hus- og kjæledyr, og tross at mange av dem neppe lider et smertefult liv med mennesker, så er det etisk uforsvarlig å ta unødvendig kontroll over andre vesen og tvinge dem til å være hos seg. Nå vet jeg ikke i hvilke baner du tenker på 'utryddelse', men dersom det tilsier at de neste generasjons hester eller dagens hester ikke vil komme i naturens favør selv med medisinsk hjelp, så ja, de fortjener fortsatt å få sin nogenlunde 'absolutte' frihet. Vis man derimot vet med sikkerhet at dagens 'menneske'-dyr ikke kan overleve der de skulle kunnet overleve, så anser jeg det som meir edelt å kastrere dem fra den dag i dag. Om de kunne formere seg selv etter å ha blitt avhold fra frihet i 'vanlig' natur ville det vært flott, men oddsene veier i mot, og vi har nok oppdratt et stort antall tamhester i ulike varianter som ikke er forsvarlig slippe ut i natur etter all den tid naturen har utviklet seg uten dem. De hadde selvfølgelig ikke vært i verdenseliten innen det de blir brukt til hvis de ikke hadde likt det nei! Det sier seg selv! <br /><br /> Anonym poster: 9ce3fa8ae29016b889ae4b0659c514e2 Nå skal jeg ikke dra en 'menneske versus dyr'-debatt, men du skal vite at min nabo var i norgestoppen innen svømming i mange år på 90-tallet, men h*n avskydde sporten som pesten. Svømming ble forøvirg årsak til vedkommendes død og, men det var klart som solskinn at det som fikk vedkommene gående var mentalt-, og tilnærmet fysisk, tvang fra familien rundt. H*n likte det ikke, men h*n var jo flink til det, så den ene medaljen fulgte den andre. Poenget er forøvrig at det er utrolig hvor mye man kan tvinge et annet vesen til å gjøre, men det er ikke forsvarlig å holde vanen gående 'for alltid', og spesielt ikke om det ikke er en absolutt nødvenighet for overlevelse bak. Vi mennesker har utviklet teknologi og teknikker som har gjort det mulig for oss å velge hvilken livsstil vi vil ha, men det burde ikke gi oss meir rett til å tvinge noko som helst på noen andre av naturens underverker, og så mye som mulig bør vi unngå å bevisst og direkte tvinge våre verk og vrak på andre.
cornflake_girl Skrevet 3. august 2012 #29 Skrevet 3. august 2012 Jeg er enig med de som skriver at disse hestene mistrives om de ikke blir brukt. En annen ting man kan tenke på, man får ikke en hest til å hoppe en terrengbane ved tvang. Jeg får litt fnatt av disse som mener hestene burde få gå rundt i en paddock uten å bli brukt, men leve "naturlig". Det er ikke naturlig for våre fremavlede sportshester å kun surre rundt i en paddock uten trening. Synes mange i hestemiljøet har tatt helt av med dette "naturlig hestehold", det er dyreplageri om hesten ikke går på utegang (mange hester takler ikke utegang, de blir mobbet, har kanskje for lite pels, dårlige høver som ikke tåler det, det kan være tusen ulike grunner.), det er dyreplageri å ikke ha barforthest (jeg er helt for både utegang og barfothest jeg, om det gjøres riktig. Men man tar ikke en 10 år gammel konkurransehest som har gått med sko og stått på boks hele livet og river av den skoene og slenger den ut på et jorde), man skal kun bruke alternativ medisin og ikke veterinærer (det er skremmende mange som er så i mot sprøyting av betente kodeledd at de heller lar hesten ha bokshvile i 6-7 måneder - noe som er 100 ganger verre og ofte fører til smertefulle forkalkninger + psykisk utstabile hester som ikke får blitt brukt). Det var temmelig OT dette, men det er så ofte de samme folka som mener at å drive med hestesport er dyreplageri, som mener at naturlig hestehold er det beste for alle hester. Det er noe med å finne middelveien... Mange hesteben er ødelagte av konkurranseryttere som tar for unge hester ut i høye klasser, og det er jo ikke noe bedre. Og når det gjelder rollkur som Belle Gunnes snakker om, har jeg bare ett ord: dyreplageri. De fremprovoserer ny benvekst i nakken på hestene som blir spisser og gnager inn mot hodeskallen. I tillegg til å rive over muskelfibre i halsen som gjør at muskulaturen trekker seg sammen = enda mer smertefullt for hesten neste gang den ris med rollkur. Ang diskusjonen om hjelpemidler: Jeg har ingen problemer med hjelpemidler, så lenge de brukes riktig. På unghester kan det f.eks. være nyttig å ri med hjelpetøyler (ikke så stramme at hesten går bak lodd eller knekker), for å hjelpe hesten med å finne riktig balansepunkt. Hjelpemidler er aldri sterkere enn rytteren som bruker de. Nybegynnere skal holdes LANGT unna alt av hjelpemidler. 1
Rhiannon Skrevet 3. august 2012 #30 Skrevet 3. august 2012 Er enig med Belle Gunnes og cornflake_girl. De hestene du ser på verdenstoppen har det innmari greit! Selv reagerer jeg mer når jeg ser feltritt enn sprang, fordi sist jeg så feltritt (forrige vm i USA) var det mye rølpete ridning, spesielt fra søramerikanerne. Jeg takler ikke se det hvite i øynene på en hest som ikke vet hvordan den skal takle ett hinder mens rytteren sitter oppå og sparker og pisker det han er kar om.... Men det er ikke noe bedre enn å se en rytter som jobber i harmoni med hesten, med godt utstyr og rolige hjelpere! Det er enkelte dressurryttere som er ren nytelse å se på Og jeg er fortsatt innmari glad i klippet fra Olympia i fjor, hvor Luciana Diniz rir en sprangklasse med bare bitt og nesereim, fordi hesten ikke trives med fullt hodelag Det klippet ligger på YouTube for de som vil se. Jeg er hestepasser for ei som trener unghester fra bunnen av til sprang, og det er hester som trives med jobben sin. Spesielt den ene hoppa sier klart fra når hun har hatt fri noen dager, at nå er det uaktuelt å ha fri lenger og hun vil ut og jobbe! Rytteren det er snakk om bruker ikke innspenning annet enn martingal eller fortøy på sine hester, verken under konkurranse eller trening, men hun setter hjelpetøyler på den ene hesten av og til når han ris og jeg har selv merket forskjellen på ham. Det er ikke tvang på noe vis, men han har lettere for å konsentrere seg og finne sitt eget balansepunkt. Men du milde, det er mange skumle ryttere på klubb- og distriktstevner.... 2
Gjest Belle Gunnes Skrevet 3. august 2012 #31 Skrevet 3. august 2012 Men du milde, det er mange skumle ryttere på klubb- og distriktstevner.... Huff ja der har du de jeg har problemer med. De som ikke kan svelge kameler og tror de er bedre en de er. Jeg er også for et naturlig hestehold, og jeg kjøpte meg en unghest, som aldri hadde stått i stall eller gått med sko, men hun ga tydelig beskjed om at hun stortrivdes inne på boks og med sko på, så da ble det slik. Hun elsket boksen sin, men måtte allikevel ut i hagen med flokken sin mesteparten av døgnet. Et flokkliv er bra for dem, da det er her de lærer seg god hesteskikk. Dorina lever forresten et veldig godt liv. Den hesten blir behandlet som en dronning og vet hun selv er en dronning. Hun er blid og fornøyd og elsker jobben sin. Og så får hun det som hun vil. En slik hoppe, med så mange meninger, ville aldri gjort en bra jobb om hun ikke likte jobben sin. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2012 #32 Skrevet 3. august 2012 Hadde du visst hvordan du skulle få den til å gå samlet, så hadde du ikke hatt behov for ekstra utstyr. Synd for hesten.<br /><br /> Anonym poster: ea54c27a18b20a17fd0a3382ba0bbc93 Skam deg!! Hadde det ikke vært for at jeg tok over en stiv og gammel hest som hadde blitt brukt helt feil i lang tid så hadde hesten blitt sendt til slakt! Jeg gjorde ALT jeg kunne for hesten min, jeg hadde instruktører i toppeliten i norge som også instruerte ol-rytteren vår, og det var omtrent ikke en person som ikke kommenterte hvor mye hesten hadde forbedret seg etter jeg tok over, og jeg i imponerte de fleste topprytterene der . 12 år var jeg forresten, liten av vekst,og hesten var vel sikkert 5-600 kg og diger! Hesten døde for mange år siden, og jeg kan fortsatt gråte meg i søvn over savnet av han!!.,,så ta å stikk ett eller annet opp i baken på deg selv, ditt stakkarslige menneske! (men du sklir rett inn i diverse hestemiljø ser jeg 😝😉)<br /><br /> Anonym poster: 9ce3fa8ae29016b889ae4b0659c514e2 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2012 #33 Skrevet 3. august 2012 Skam deg!! Hadde det ikke vært for at jeg tok over en stiv og gammel hest som hadde blitt brukt helt feil i lang tid så hadde hesten blitt sendt til slakt! Jeg gjorde ALT jeg kunne for hesten min, jeg hadde instruktører i toppeliten i norge som også instruerte ol-rytteren vår, og det var omtrent ikke en person som ikke kommenterte hvor mye hesten hadde forbedret seg etter jeg tok over, og jeg i imponerte de fleste topprytterene der . 12 år var jeg forresten, liten av vekst,og hesten var vel sikkert 5-600 kg og diger! Hesten døde for mange år siden, og jeg kan fortsatt gråte meg i søvn over savnet av han!!.,,så ta å stikk ett eller annet opp i baken på deg selv, ditt stakkarslige menneske! (men du sklir rett inn i diverse hestemiljø ser jeg 😝😉)<br /><br /> Anonym poster: 9ce3fa8ae29016b889ae4b0659c514e2 du kan skamme deg du og!!! det er bra du behandlet en hest bra, men du snakker faen meg som de menneskene som tror de eier hele verden. hesten er ikke DIN og den er ikke MIN, når skal folk forstå!! hjelpes for et stygt syn de fleste har på dyr. dyr er liksom flotte og morsomme fordi de er mindre verdt enn oss, ergo kan vi styre dem uten klager. hadde dere synes det var digg om bjørner skulle styre oss og tvinge oss i dyre-konkuranser fordi det er jo sååå gøy for oss å gjøre noe vi ikke skal?! JA TS, dyresport er DYREPLAGERI. nough' said.<br /><br /> Anonym poster: 4dfe03c9d68184babf333eef081119ce
Dragonfly84 Skrevet 3. august 2012 #34 Skrevet 3. august 2012 Da jeg så terrengrittet her om dagen, så jeg hester som hadde det gøy, og ikke noe hestemishandling. Enig i at det er synd det forekommer skader, men det er mye bedre enn det var på 80-tallet, og mye bedre enn i f.eks. steeplechase. Men dressuren var jeg mer usikker på... Anky og sporene hennes for det første, og hun bedriver vel rollkur hun også... Og hester som kaver høyt med frambeina mens bakbeina nesten ikke er med i øket trav. Det er da ikke det som er bra form som gjør at hesten holder seg frisk lenge. Og jeg har aldri forstått hvorfor de trenger kandar, nesereim og sporer. Hesten er utrolig følsom, han kjenner når en flue lander på ham. Han trenger ikke to bitt i munnen, nesereim som gjør det vanskelig å slippe unna presset fra bittet og sporer i siden for å kjenne hva rytteren vil.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 4. august 2012 #35 Skrevet 4. august 2012 Dragonflye - feltritthestene går mye bedre i dressur, enn dressurhestene. De rider de mye mer åpent og de får friere bevegelser. De er rett og slett mer atletiske. De har ikke den digre gangen, men de har en mye mer elastisk gang. Det kaller jeg dressur (og de fleste rir ikke med stang, men kun på enkel trinse) AB #33 - ta deg en bolle du da. Nei vi eier ikke dyrene, men vi er heldige som får lov å ha de i våres liv. Det er jeg enig med. Men resten du lirer av deg er bare vås og svada. Er du samme AB som lira av deg dette elefantvåset også?
Gjest Wolfmoon Skrevet 4. august 2012 #36 Skrevet 4. august 2012 Det eneste problemet jeg har med feltritt er de faste hindrene, som gjør at når det går galt kan det fort gå veldig galt. Samtidig er det få hestesporter der man ser en enorm tillitt og samarbeid mellom rytter og hest, på den måten man gjør i feltritt! Når det er sagt, så tror jeg det foregår mye mer håndtering av hester på amatør nivå som kan sies å være dyreplaging, enn det de olympiske hestene på generelt grunnlag. Det er en del rusk og uvitenhet rundt om kring i hestemiljøet, i alle de grenene jeg kjenner til. Men så er det også en enorm sport, og man må bare fortsette å jobbe med opplysningsarbeid til de som trenger det. 1
Dragonfly84 Skrevet 4. august 2012 #37 Skrevet 4. august 2012 Dragonflye - feltritthestene går mye bedre i dressur, enn dressurhestene. De rider de mye mer åpent og de får friere bevegelser. De er rett og slett mer atletiske. De har ikke den digre gangen, men de har en mye mer elastisk gang. Det kaller jeg dressur (og de fleste rir ikke med stang, men kun på enkel trinse) Ååh, da skulle jeg sett dressurdelen av feltritt.. Jeg så bare den "vanlige" dressuren. Visste ikke de hadde lov å ri med trinse, så bra noen gjorde det! Det er så synd at dressuren blir ødelagt av at de som holder på med sånt som rollkur ender opp med bra resultater.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 4. august 2012 #38 Skrevet 4. august 2012 Wolfmoon - ja faste hinder er skrekken. Men nå er det nye lover på dette, så det er ikke lov med disse faste hinderene mer (eller reglen er på vei inn nå i en overgangsperiode - vet ikke om den er fullført ennå). Alle hinderene har en utløsermekanisme, men det skal mer til på et feltritthinder enn på et vanlig sprangbanehinder. Dragonfly - ja helt klart mye penere ridd. Stang er valgfritt, så de fleste red med trinse. Kun noen få jeg så som red med stang. Phuu. Jeg likte helt klart dette her mye bedre. Hestene så mye ledigere ut og hadde mye bedre bakbensaksjon og større skulderfrihet. De er jo gjerne mye mer langbeinte enn en ren dressurhest også. 1
Gjest tarandus Skrevet 4. august 2012 #39 Skrevet 4. august 2012 Jeg må flire av de som mener hestesport er dyreplageri. Vel, lyst til å møte hesten min? Hun stiller seg opp foran vogna selv, og elsker å bli brukt. Hun er HELT sikkert sånn fordi jeg pisker henne til det! *ironi* Ikke helt sammenlignbart da hun ikke er noen topphest, kun en trivelig hobbyhest, men det er sorte får innenfor de fleste deler av vår verden, men det betyr ikke at -alt- er slikt. 1
Gjest Wolfmoon Skrevet 4. august 2012 #40 Skrevet 4. august 2012 Wolfmoon - ja faste hinder er skrekken. Men nå er det nye lover på dette, så det er ikke lov med disse faste hinderene mer (eller reglen er på vei inn nå i en overgangsperiode - vet ikke om den er fullført ennå). Alle hinderene har en utløsermekanisme, men det skal mer til på et feltritthinder enn på et vanlig sprangbanehinder. Det visste jeg ikke, så utrolig bra at de går vekk fra helt faste hinder 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå