Gjest Gjest Skrevet 2. august 2012 #21 Skrevet 2. august 2012 nå har jeg tatt EKG for å skjekke hjertet. Alt var fint. Det var litt "unormalt" på begynnelsen, men det var pgs jeg hadde så mye angst, så gikk det nedover og ble normalt sa legen. Men greier fortsatt ikke slappe helt av. Jeg spørte om jeg kunne ta blodprøve og for å finne ut om jeg har hjertesvikt men da sa hun at de ble så dårlig resultat eller noe sånn. Kan jeg slappe av og stole på EKG da ? Fant dette på nettet: "Dersom legen etter dette fortsatt mistenker hjertesvikt, vil han først ta blodprøver og elektrokardiogram (EKG). Her blir den elektriske aktiviteten i hjertet registrert. I hjertet blir det dannet et hormon som blir brukt for å påvise hjertesvikt. Hormonet heter BNP og kan lett måles i en vanlig blodprøve. Nivået av BNP stiger ved hjertesvikt. Dersom både EKG og blodprøven BNP er normale, er hjertesvikt svært usannsynlig." Jeg tok jo ikke den blodprøven BNP.. skal tilbake igjen, skal jeg spør om den da? Eller blir det for dumt?
AnonymBruker Skrevet 2. august 2012 #22 Skrevet 2. august 2012 Hvor gammel er du, ts? Svært få unge mennesker får hjertesvikt, med mindre de er født med hjertefeil eller får svikt etter alvorlig infeksjon. Det å lytte med stetoskop gir legen innsikt i hvordan hjertet arbeider, legen hører hvordan klaffene jobber, og legen vil kunne høre hvis der er svikt. Et EKG vil vise forandringer hvs der er noe galt. Jeg synes du skal slå deg til ro med det som er gjort så langt. Anonym poster: 380c2df3fa68691829c3745b4b97516c 1
skruf Skrevet 2. august 2012 #23 Skrevet 2. august 2012 Jeg tror du skal slå deg til ro med ekg-resultatet ditt og hva legen sa etter å ha sett det. Det er mest sannsynlig angsten som tuller med deg når det gjelder pust og hjertebank. Får du hjelp for angsten din? Kanskje du kan ta opp temaet neste gang du skal til legen? 1
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2012 #24 Skrevet 2. august 2012 Hvor gammel er du, ts? Svært få unge mennesker får hjertesvikt, med mindre de er født med hjertefeil eller får svikt etter alvorlig infeksjon. Det å lytte med stetoskop gir legen innsikt i hvordan hjertet arbeider, legen hører hvordan klaffene jobber, og legen vil kunne høre hvis der er svikt. Et EKG vil vise forandringer hvs der er noe galt. Jeg synes du skal slå deg til ro med det som er gjort så langt. Anonym poster: 380c2df3fa68691829c3745b4b97516c Jeg er 20 år gammel. Jeg har spydd en del med vilje, har sluttet nå. Så er livredd for det kan være noe med hjerte. Føler ikke legen sjekker meg godt nok. Da hun tok EKG så var det ikke helt normalt på begynnelsen, og da spørte hun om jeg var engstelig. Så satt hun å så på det leenge, og da ble alt normalt. Da kommer det tusen tanker i hodet. Tenk om det hun så først faktisk var tegn på noe galt, og ikke angsten.
skruf Skrevet 2. august 2012 #25 Skrevet 2. august 2012 Jeg er 20 år gammel. Jeg har spydd en del med vilje, har sluttet nå. Så er livredd for det kan være noe med hjerte. Føler ikke legen sjekker meg godt nok. Da hun tok EKG så var det ikke helt normalt på begynnelsen, og da spørte hun om jeg var engstelig. Så satt hun å så på det leenge, og da ble alt normalt. Da kommer det tusen tanker i hodet. Tenk om det hun så først faktisk var tegn på noe galt, og ikke angsten. Hadde ekg antydet at noe var unormalt så ville legen slått alarm, garantert! F.eks hvis du skal ta blodtrykk og du er stresset og nervøs så vil blodtrykket ligge litt høyere enn normalt. Ofte venter en da litt og tar et nytt trykk. Det er og ytterst sjeldent at en 20-åring får hjerteinfarkt, eller har hjertesvikt (med mindre en har noe medfødt).
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2012 #26 Skrevet 2. august 2012 Jeg tror du skal slå deg til ro med ekg-resultatet ditt og hva legen sa etter å ha sett det. Det er mest sannsynlig angsten som tuller med deg når det gjelder pust og hjertebank. Får du hjelp for angsten din? Kanskje du kan ta opp temaet neste gang du skal til legen? Ja, jeg får hjelp med angsten. Jeg har ikke hatt skikkelig angst på leeeenge. Og plutselig en dag ble jeg svimmel, begynte å puste tungt, og sånn har det vært i over 1 uke. Har ikke hatt akkurat sånn angst før, så er vell derfor jeg får litt panikk. Legen vet at jeg har angst og deperesjon. Så er redd de bare tenker " det er kun angst", for det er så lett for alle å tenke. Tenk om jeg FAKTISK hadde hatt en sykdom så tar de meg ikke alvorlig pga det er kun "angst". Men jeg skal innrømme at jeg er litt hypokonder ja, det vet jeg Blir det for dumt å spør om flere tester nå når hun har tatt EKG? Rart at det står på nettet der leger skriver at du må ta blodprøve OG EKG, men det sa legen min at jeg ikke trengte.. Tusen takk for at du gidder å svare meg hele tiden forresten!
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2012 #27 Skrevet 2. august 2012 Fant dette på klara-klok. " Din tungpust kan absolutt skyldes psykiske plager. Man kan få tungpust av kroppslig sykdom også, f.eks. lungesykdom, hjertesykdom eller blodmangel. Felles for disse er at man blir betydelig mye mer tungpust når man beveger seg og mye bedre når man er i ro. Hvis du får tungpust i hvile, men likevel greier å springe opp en bakke, eller gå flere etasjer med trapper, taler det mot at det er kroppslig årsak til din tungpust. Du kan snakke med med fastlegen din om dette." Jeg har jo tungpust i HVILE og, da kan det jo ikke være angst.. Blir helt gal av dette..
skruf Skrevet 2. august 2012 #28 Skrevet 2. august 2012 Ja, jeg får hjelp med angsten. Jeg har ikke hatt skikkelig angst på leeeenge. Og plutselig en dag ble jeg svimmel, begynte å puste tungt, og sånn har det vært i over 1 uke. Har ikke hatt akkurat sånn angst før, så er vell derfor jeg får litt panikk. Legen vet at jeg har angst og deperesjon. Så er redd de bare tenker " det er kun angst", for det er så lett for alle å tenke. Tenk om jeg FAKTISK hadde hatt en sykdom så tar de meg ikke alvorlig pga det er kun "angst". Men jeg skal innrømme at jeg er litt hypokonder ja, det vet jeg Blir det for dumt å spør om flere tester nå når hun har tatt EKG? Rart at det står på nettet der leger skriver at du må ta blodprøve OG EKG, men det sa legen min at jeg ikke trengte.. Tusen takk for at du gidder å svare meg hele tiden forresten! Ikke noe problem, det er ikke godt å bekymre seg for ting! Du kan selvfølgelig be legen din om å ta den aktuelle blodprøven neste gang, så føler du deg iallefall tryggere. Men jeg vil tro at det ville slått ut på en ekg hadde det vært noe. Blodprøven tar legen hvis ekg ikke viser noe særlig med det er andre ting som indikerer på at noe er galt. Angst kan som sagt gi utslag i fysiske problemer, som tungpust, uregelmessige hjerteslag, økt hjerterytme, klump i halsen når en skal svelge mat/følelse av å være tett i halsen......
skruf Skrevet 2. august 2012 #29 Skrevet 2. august 2012 Fant dette på klara-klok. " Din tungpust kan absolutt skyldes psykiske plager. Man kan få tungpust av kroppslig sykdom også, f.eks. lungesykdom, hjertesykdom eller blodmangel. Felles for disse er at man blir betydelig mye mer tungpust når man beveger seg og mye bedre når man er i ro. Hvis du får tungpust i hvile, men likevel greier å springe opp en bakke, eller gå flere etasjer med trapper, taler det mot at det er kroppslig årsak til din tungpust. Du kan snakke med med fastlegen din om dette." Jeg har jo tungpust i HVILE og, da kan det jo ikke være angst.. Blir helt gal av dette.. Les hva som står; Det står at hvis du er tungpustet i hvile, men ikke i aktivitet så taler det MOT (altså ikke for) en kroppslig reaksjon. Dvs at det er en psykisk årsak, ikke kroppslig/fysisk.
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2012 #30 Skrevet 2. august 2012 Les hva som står; Det står at hvis du er tungpustet i hvile, men ikke i aktivitet så taler det MOT (altså ikke for) en kroppslig reaksjon. Dvs at det er en psykisk årsak, ikke kroppslig/fysisk. Åja, leste feil. Men jeg har tung pust i hvile og når jeg beveger meg :pHvorfor står det da på hjertesvikt at symptom er tung pust I hvile. Og hvordan vet man om man er født med hjertefeil? Er det normalt at det er tungt å snakke og pga angst ? Orker nesten ikke snakke med noen pga jeg puster så tungt og.. Nå spør jeg veeldg mye her, og sikkert veldig mye dumme spørsmål.
skruf Skrevet 2. august 2012 #31 Skrevet 2. august 2012 Åja, leste feil. Men jeg har tung pust i hvile og når jeg beveger meg :pHvorfor står det da på hjertesvikt at symptom er tung pust I hvile. Og hvordan vet man om man er født med hjertefeil? Er det normalt at det er tungt å snakke og pga angst ? Orker nesten ikke snakke med noen pga jeg puster så tungt og.. Nå spør jeg veeldg mye her, og sikkert veldig mye dumme spørsmål. Det står ikke at tung pust i hvile er et tegn på hjertesvikt. Det står at hvis du har tung pust i hvile, og ikke i kroppslig aktivitet så er det ikke hjertesvikt/fysisk. Tung pust i hvile, snakke, spise er normalt ved angst. En kan faktisk besvime og, av angst. Men for å være helt trygg på at det ikke er noe fysisk, så kan du si alt dette du bekymrer deg for til legen din, og be om blodprøven, for så å utelukke at det er noe fysisk. Hvis en leter etter symptomer så finner en mange.......og får du utelukket at det er fysisk/hjertet så kan det være at du får det bedre og!
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2012 #32 Skrevet 2. august 2012 Det står ikke at tung pust i hvile er et tegn på hjertesvikt. Det står at hvis du har tung pust i hvile, og ikke i kroppslig aktivitet så er det ikke hjertesvikt/fysisk. Tung pust i hvile, snakke, spise er normalt ved angst. En kan faktisk besvime og, av angst. Men for å være helt trygg på at det ikke er noe fysisk, så kan du si alt dette du bekymrer deg for til legen din, og be om blodprøven, for så å utelukke at det er noe fysisk. Hvis en leter etter symptomer så finner en mange.......og får du utelukket at det er fysisk/hjertet så kan det være at du får det bedre og! Nei det står ikke på det jeg kopierte i sted. Men fant dette: "Tung pust er også vanlig. I begynnelsen merker man ofte tung pust ved anstrengelse, men ved mer alvorlig hjertesvikt kan man bli tungpusten enten ved prating eller i hvile." og det gjør meg redd Vet at man kan finne alle slags symptomer på ting om man søker, det har jeg funne før. men finner INGEN andre sykdommer som har tung pust i hvile osv. heh.. Men skal til legen igjen i morgen så får spør om alt igjen da. føler meg så dum.
skruf Skrevet 2. august 2012 #33 Skrevet 2. august 2012 Nei det står ikke på det jeg kopierte i sted. Men fant dette: "Tung pust er også vanlig. I begynnelsen merker man ofte tung pust ved anstrengelse, men ved mer alvorlig hjertesvikt kan man bli tungpusten enten ved prating eller i hvile." og det gjør meg redd Vet at man kan finne alle slags symptomer på ting om man søker, det har jeg funne før. men finner INGEN andre sykdommer som har tung pust i hvile osv. heh.. Men skal til legen igjen i morgen så får spør om alt igjen da. føler meg så dum. Det beste du kan gjøre tror jeg er å slutte å google symptomer, og heller ta det opp med legen din i morgen! Skal aldri si aldri, men mest sannsynlig er du helt i orden:-) Håper du finner ut av det Ts!
AnonymBruker Skrevet 2. august 2012 #34 Skrevet 2. august 2012 Åja, leste feil. Men jeg har tung pust i hvile og når jeg beveger meg :pHvorfor står det da på hjertesvikt at symptom er tung pust I hvile. Og hvordan vet man om man er født med hjertefeil? Er det normalt at det er tungt å snakke og pga angst ? Orker nesten ikke snakke med noen pga jeg puster så tungt og.. Nå spør jeg veeldg mye her, og sikkert veldig mye dumme spørsmål. Du har jo vært fulgt opp av lege siden du var født! Ved fødselen, flere ganger gjennom barnealder på helsestasjonen, når du har vært hos lege osv. Han lytter på hjertet ditt med stetoskop, og har du hatt hjertefeil, så hadde det garantert vært oppdaget! Garantert! Du har angst, og trenger hjelp til å takle det..... Anonym poster: 380c2df3fa68691829c3745b4b97516c
AnonymBruker Skrevet 2. august 2012 #35 Skrevet 2. august 2012 Og hadde du møtt en pasient med hjertesvikt, så hadde du forstått at det du plages av nå, slett ikke er hjertesvikt. Hilsen sykepleier hjertesvikt-poliklinikk Anonym poster: 380c2df3fa68691829c3745b4b97516c 1
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2012 #36 Skrevet 2. august 2012 Og hadde du møtt en pasient med hjertesvikt, så hadde du forstått at det du plages av nå, slett ikke er hjertesvikt. Hilsen sykepleier hjertesvikt-poliklinikk Anonym poster: 380c2df3fa68691829c3745b4b97516c Hvordan da? Hva er forskjellen på de som har det og jeg? Jeg er svimme, puster tungt HELE Tiden, helt forferdelig. Slitsomt å snakke. Siden du er sykepleier, kan du vel svare på det.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2012 #37 Skrevet 2. august 2012 En gjennomsnitlig sviktpasient er passert 80 år, har gjennomgått hjerteinfarkt, har høyt blodtrykk og kanskje angina, av og til flimmer eller med stenoser (som kommer etter et langt liv), er hoven i anklene, tung i pusten - noen også i hvile. Tillegggsdiagnoser som nyresvikt er vanlig. Lytter jeg på hjertet og lungene med stetoskop, hører jeg tydelige sviktlyder, er det alvorlig kan man høre det også uten stetoskop. Blek, kanskje misfarging på leppene. Anonym poster: 380c2df3fa68691829c3745b4b97516c 1
Gjest Eurodice Skrevet 2. august 2012 #38 Skrevet 2. august 2012 Du vil aldri kunne erstatte et legebesøk med svarene du får på et forum på Internett.. Uten å tråkke noen på tærne så bør du oppsøke en lege som kan vurdere klinikken din, samtidig som du blir undersøkt, fremfor å stole på uerfarne sykepleierstudenter. De fleste som svarer deg her er personer uten tilstrekkelig kompetanse, med mye synsing og googling - som ikke har andre opplysninger å gå ut fra enn det du legger fram i innlegget ditt. Har du smerter, eller bare dyspne? Først og fremst sørg for å oppsøke lege/legevakt som vil ta blodtrykk og EKG for å utelukke hjertet ditt. Blodprøver med fokus på CKMB (utelukke pågående infarkt uten ST-elevasjon på EKG, såkalt NSTEMI), og D-dimer (emboli) hvis du f.eks har vært på langvarig flytur e.l. Røntgen thorax kan utelukke stuvning, pleuravæske, pneumothorax eller annen patologi - men dette er selvsagt noe legen din aller først må vurdere ut fra klinikken din, da røntgen er ioniserende stråling, og derfor ikke sunt i det lange løp. Har du angst vil dette selvfølgelig også kunne være en årsak til dyspne, men igjen er dette noe legen din må få opplyst i anamnesen når du blir undersøkt, for å sette det i sammenheng med øvrig klinikk og symptomer. Lykke til, og god sommer! Jeg har mine tvil om TS forstår noe særlig av dette. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2012 #39 Skrevet 3. august 2012 Har du vært hos lege igjen, ts? Anonym poster: 380c2df3fa68691829c3745b4b97516c
Gjest Gjest Skrevet 3. august 2012 #40 Skrevet 3. august 2012 Har du vært hos lege igjen, ts? Anonym poster: 380c2df3fa68691829c3745b4b97516c Ja, blodprøvene var fine ( tok blodprøve for å se om jeg hadde blodpropp, og noe annet jeg ikke husker) Men fikk ikke tatt blodprøve for å se om det var hjertesvikt. Siden legen sa at jeg ikke hadde det. Da måtte jeg hatt hovne ben osv og. Synst det er rart at legen ikke sjekker 100% skikkelig.. Puster fortsatt tungt, litt smerte i brystet, men lurer på om det kan være litt luft..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå