Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2012 #1 Skrevet 31. juli 2012 Jeg puster tungt, er trett og sløv hele tiden, blir sliten av den minste tingen jeg gjør, og puster tungt hele tiden. Har vært hos legen, hun lyttet på hjerte men alt var bra. Men det er vell ikke sånn de finner ut om det er hjertesvikt? Kan jeg bestille ny time og be hun sjekke meg for det?
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2012 #2 Skrevet 31. juli 2012 http://home.online.n...eshei/hjinf.htm Anonym poster: e083680f4273c6904be85e8d05c6bbe4
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2012 #3 Skrevet 31. juli 2012 http://home.online.n...eshei/hjinf.htm Anonym poster: e083680f4273c6904be85e8d05c6bbe4 uff, kjenner jeg har hjertet i halsen, forferdelig. vet ikke om det eer angst eller noe med hjerte..
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2012 #4 Skrevet 31. juli 2012 uff, kjenner jeg har hjertet i halsen, forferdelig. vet ikke om det eer angst eller noe med hjerte.. Ta kontakt med legevakta. Mye bedre at du får sjekket det ut så fort som mulig. Anonym poster: e083680f4273c6904be85e8d05c6bbe4
MaiTai Skrevet 31. juli 2012 #5 Skrevet 31. juli 2012 http://home.online.n...eshei/hjinf.htm Anonym poster: e083680f4273c6904be85e8d05c6bbe4 Det er forskjell på hjertesvikt og hjerteinfarkt... Du kan be om en ny time, og be legen sjekke deg grundigere!! Ta et EKG blant annet, som kan utelukke hjerteinfarkt eller andre hjertesykdommer. Om du er tungpustet og man mistenker hjertesvikt kan man høre det ved å lytte på lungene. Det vil være surkling, og man kan høre om det er klaffefeil (som også kan gi hjertesvikt). Men det må fler undersøkelser til! Og selv om det ikke er hjertesvikt bør du bli undersøkt hvorfor du har blitt sånn som du er nå. Dårlig jobb av legen din syns jeg. http://nhi.no/sykdom...6.html?page=all
Gjest Gjest Skrevet 31. juli 2012 #6 Skrevet 31. juli 2012 Det er forskjell på hjertesvikt og hjerteinfarkt... Du kan be om en ny time, og be legen sjekke deg grundigere!! Ta et EKG blant annet, som kan utelukke hjerteinfarkt eller andre hjertesykdommer. Om du er tungpustet og man mistenker hjertesvikt kan man høre det ved å lytte på lungene. Det vil være surkling, og man kan høre om det er klaffefeil (som også kan gi hjertesvikt). Men det må fler undersøkelser til! Og selv om det ikke er hjertesvikt bør du bli undersøkt hvorfor du har blitt sånn som du er nå. Dårlig jobb av legen din syns jeg. http://nhi.no/sykdom...6.html?page=all Hun lyttet på lungene osv, og alt var fint. pulsen og. Og blodtrykke. Men skjønner ikke hva det kan være da. Er det normalt å ha ekstra hjerteslag eler uregelmessig hjerterytme når jeg har veldig mye angst?
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2012 #7 Skrevet 31. juli 2012 Det er slettes ikke umulig at dette kommer av angst, men jeg ville fått en ny time hos legen for å diskutere dette/evt ta nye undersøkelser siden du er så bekymret. Anonym poster: 82c7112c0e645604a81563920b971a1e
skruf Skrevet 1. august 2012 #8 Skrevet 1. august 2012 At hjertet slår et ekstraslag er ganske vanlig, uten at det er farlig. Opplever det selv av og til, ubehagelig er det dog. Hvis du sliter med angst så er det ikke uvanlig at du tror det er noe med hjertet. Det er faktisk mange som blir kjørt til legevakta i ambulanse med mistanke om hjerteinfarkt, men etter tester på sykehuset så viser det seg at hjertet er fint, og det er angsten som har spilt deg et puss. Du bør uansett sjekke det ut hos lege, bl.a med døgn-ekg (som utføres hjemme)
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2012 #9 Skrevet 1. august 2012 At hjertet slår et ekstraslag er ganske vanlig, uten at det er farlig. Opplever det selv av og til, ubehagelig er det dog. Hvis du sliter med angst så er det ikke uvanlig at du tror det er noe med hjertet. Det er faktisk mange som blir kjørt til legevakta i ambulanse med mistanke om hjerteinfarkt, men etter tester på sykehuset så viser det seg at hjertet er fint, og det er angsten som har spilt deg et puss. Du bør uansett sjekke det ut hos lege, bl.a med døgn-ekg (som utføres hjemme) Ok, har vært hos legen, hun lyttet på hjerte, lungene , pulsen, men alt var fint. Men når jeg ligger så puster jeg utrolig tungt, og det er jo tegn på hjertesvikt. Eller kan det være noe annet enn hjertesvikt og? Jeg vet dere ikke kan svare 100% rett på det, men lurer, kanskje noen andre har hatt det sånn.
Gjest Uanonymbruker Skrevet 1. august 2012 #10 Skrevet 1. august 2012 Jeg har angst og jeg føler at hjertet klusser hele tiden, men det gjør det ikke- det er angsten som maner frem symptomene i underbevisstheten min. Men er du redd så er det ingenting i veien for å få hjertet sjekket, men hos angstlidere så er "hjerteproblemer" et av de aller aller vanligste symptomene.
Sluttstykke Skrevet 1. august 2012 #11 Skrevet 1. august 2012 Du vil aldri kunne erstatte et legebesøk med svarene du får på et forum på Internett.. Uten å tråkke noen på tærne så bør du oppsøke en lege som kan vurdere klinikken din, samtidig som du blir undersøkt, fremfor å stole på uerfarne sykepleierstudenter. De fleste som svarer deg her er personer uten tilstrekkelig kompetanse, med mye synsing og googling - som ikke har andre opplysninger å gå ut fra enn det du legger fram i innlegget ditt. Har du smerter, eller bare dyspne? Først og fremst sørg for å oppsøke lege/legevakt som vil ta blodtrykk og EKG for å utelukke hjertet ditt. Blodprøver med fokus på CKMB (utelukke pågående infarkt uten ST-elevasjon på EKG, såkalt NSTEMI), og D-dimer (emboli) hvis du f.eks har vært på langvarig flytur e.l. Røntgen thorax kan utelukke stuvning, pleuravæske, pneumothorax eller annen patologi - men dette er selvsagt noe legen din aller først må vurdere ut fra klinikken din, da røntgen er ioniserende stråling, og derfor ikke sunt i det lange løp. Har du angst vil dette selvfølgelig også kunne være en årsak til dyspne, men igjen er dette noe legen din må få opplyst i anamnesen når du blir undersøkt, for å sette det i sammenheng med øvrig klinikk og symptomer. Lykke til, og god sommer!
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2012 #12 Skrevet 1. august 2012 Du vil aldri kunne erstatte et legebesøk med svarene du får på et forum på Internett.. Uten å tråkke noen på tærne så bør du oppsøke en lege som kan vurdere klinikken din, samtidig som du blir undersøkt, fremfor å stole på uerfarne sykepleierstudenter. De fleste som svarer deg her er personer uten tilstrekkelig kompetanse, med mye synsing og googling - som ikke har andre opplysninger å gå ut fra enn det du legger fram i innlegget ditt. Har du smerter, eller bare dyspne? Først og fremst sørg for å oppsøke lege/legevakt som vil ta blodtrykk og EKG for å utelukke hjertet ditt. Blodprøver med fokus på CKMB (utelukke pågående infarkt uten ST-elevasjon på EKG, såkalt NSTEMI), og D-dimer (emboli) hvis du f.eks har vært på langvarig flytur e.l. Røntgen thorax kan utelukke stuvning, pleuravæske, pneumothorax eller annen patologi - men dette er selvsagt noe legen din aller først må vurdere ut fra klinikken din, da røntgen er ioniserende stråling, og derfor ikke sunt i det lange løp. Har du angst vil dette selvfølgelig også kunne være en årsak til dyspne, men igjen er dette noe legen din må få opplyst i anamnesen når du blir undersøkt, for å sette det i sammenheng med øvrig klinikk og symptomer. Lykke til, og god sommer! Har ikke smerte, kun tung pust. Fikk smerte en gang i brystet for en stund siden, varte bare i noen sekunder. Kan jeg skrive opp alt det du sa her på en lapp og vise legen? Eller blir det for dumt? ( de prøvene jeg kan ta) Redd legen kommer til å synes jeg er helt teit som viser hvilken prøver jeg vil ta.
skruf Skrevet 1. august 2012 #13 Skrevet 1. august 2012 Hvis legen din flere ganger har lyttet på deg uten å finne noe, og du er like plaget (var det du som hadde den andre tråden med tung pust også?) så synes jeg du skal be om å bli henvist videre til en spesialist. De vet hvilke tester man skal ta.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2012 #14 Skrevet 1. august 2012 Hvis legen din flere ganger har lyttet på deg uten å finne noe, og du er like plaget (var det du som hadde den andre tråden med tung pust også?) så synes jeg du skal be om å bli henvist videre til en spesialist. De vet hvilke tester man skal ta. http://forum.kvinneg...howtopic=678389 den tråden er min ja... Ja jeg har lyst å be om å bli henvist, men er redd legen skal synes jeg er helt dum og hypokonder.
skruf Skrevet 1. august 2012 #15 Skrevet 1. august 2012 http://forum.kvinneg...howtopic=678389 den tråden er min ja... Ja jeg har lyst å be om å bli henvist, men er redd legen skal synes jeg er helt dum og hypokonder. Synes du skal be om henvisning jeg, legen har ingen grunn til å reagere på det. Om det så ikke er noe, så er du iallefall beroliget over at alt er i orden. Skulle det være noe så får du hjelp og behandling. Så en vinn-vinn for deg:-)
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2012 #16 Skrevet 1. august 2012 Synes du skal be om henvisning jeg, legen har ingen grunn til å reagere på det. Om det så ikke er noe, så er du iallefall beroliget over at alt er i orden. Skulle det være noe så får du hjelp og behandling. Så en vinn-vinn for deg:-) Men hvordan skal jeg spør om det? " kan jeg bli henvist til hva" ?
skruf Skrevet 1. august 2012 #17 Skrevet 1. august 2012 Men hvordan skal jeg spør om det? " kan jeg bli henvist til hva" ? Si bare at du vil bli henvist videre til spesialist ift hjerte og pusteproblematikk, så vet hun hvor hun skal henvise deg.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2012 #18 Skrevet 1. august 2012 Hun lyttet på lungene osv, og alt var fint. pulsen og. Og blodtrykke. Men skjønner ikke hva det kan være da. Er det normalt å ha ekstra hjerteslag eler uregelmessig hjerterytme når jeg har veldig mye angst? Jeg har ikke møtt noen enda med angst som ikke tror det er noe med hjertet. Angst gjør at du strammer muskler,og det kjennes vondt ut i brystet. Anonym poster: 04597f501de67775f1305743b2511316
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2012 #19 Skrevet 1. august 2012 Jeg har ikke møtt noen enda med angst som ikke tror det er noe med hjertet. Angst gjør at du strammer muskler,og det kjennes vondt ut i brystet. Anonym poster: 04597f501de67775f1305743b2511316 Okei, så da er det helt normalt at det er angst som gjør at jeg puster tungt, og det med at hjertet dunker ekstra hjerteslag eller uregelmessig hjerterytme? VISST de finner ut at det er pga angst. Jeg sliter med angst, og gjort det i mange år. Har vært "frisk" fra angsten en god stund, og nå begynner alt dette selvfølgelig. Puster tungt når jeg skal spise og. Hver gang jeg skal spise mat, så begynner jeg å hoste litt og. Men skal til legen i morgen!
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2012 #20 Skrevet 2. august 2012 Okei, så da er det helt normalt at det er angst som gjør at jeg puster tungt, og det med at hjertet dunker ekstra hjerteslag eller uregelmessig hjerterytme? VISST de finner ut at det er pga angst. Jeg sliter med angst, og gjort det i mange år. Har vært "frisk" fra angsten en god stund, og nå begynner alt dette selvfølgelig. Puster tungt når jeg skal spise og. Hver gang jeg skal spise mat, så begynner jeg å hoste litt og. Men skal til legen i morgen! ..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå