Gå til innhold

Hvor lenge kan en hund gå uten mat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jo, jeg gir hunden min mat. Problemet er at den ikke vil ha...

Jeg har en Border Collie på 2år som alltid har vært småspist. For noen uker siden passet mine foreldre henne, og som "besteforeldre" flest har de nok skjemt "barnebarnet" bort litt. Etter at hun kom hjem har vi nesten ikke fått i henne mat i det hele tatt.

Den siste uken har hun kort og greit ikke rørt maten sin. Vi har fulgt alle triksa i boken, latt maten stå fremme 15min for så å ta den vekk og ikke tilby igjen før neste måltid osv. Hun vil kort og greit ikke ha. Hun får bare kvalitetsfôr (Josera og Royal Canin) og hun har spist dette frem til nå. Kjøpte en boks med våtfôr til henne for to dager siden, og den spiste hun - under tvil.

Har snakket med dyrlegen og de mener at så lenge hun ikke virker syk så skal vi bare la henne "trasse ferdig". Hun er full av energi og igang hele dagen. Drikker vann som vanlig.

Nå begynner jeg egentlig å bli litt bekymret for henne. En uke med minimalt med mat begynner jo å bli en stund? Satt meg akkurat ned med henne, og matet henne fra hånden... Sikkert idiotisk av meg, men vil så fryktelig gjerne få i henne mat... Da spiste hun halve bollen sin før hun fant en leke og lekte med den istede. Den andre hunden min spiser normalt. De får mat atskilt om det har noe å si. Har også prøvd å gi de mat i samme rom for å kansje trigge konkurranseinstinktet, men hun vil ikke ha uansett. Det er aldri krangling rundt maten hundene imellom.

Noen som har noen tips?

Anonym poster: abec6c96768564071997d224049ad819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan hun ha/ha hatt smerter dyrlegen ikke finner? Min var grusomt småspist før, og jeg måtte ofte lure i han mat. Han så ut som ett vandrende sjelett, noe som ikke var så morro. Jeg tok han med til kiropraktor for hund, som fant 1 låsning i nakken og 1 midt på ryggen. Og forskjellen er enorm når det kommer til matlyst. Fra å ha en hund som ikke rørte noenting, hadde jeg plutselig en som var vill etter mat (og fortsatt er det). Ellers kan dere prøve å fore med Vom og Hundemat, som er det eneste han spiste tilnærmet normalt av før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morteno

Hunden her hjemme (Cavalier King Charles Spaniel) var også sånn når han var på den alderen. Men, vi har jo egentlig alltid mat i mat skålen hans, så spiser han når han føler for det. Men det var tider han spiste veldig lite.

Det løste seg egentlig av seg selv, han spiste etterhvert. Det gikk ofte mange dager før vi merket at han spiste mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hun ha/ha hatt smerter dyrlegen ikke finner? Min var grusomt småspist før, og jeg måtte ofte lure i han mat. Han så ut som ett vandrende sjelett, noe som ikke var så morro. Jeg tok han med til kiropraktor for hund, som fant 1 låsning i nakken og 1 midt på ryggen. Og forskjellen er enorm når det kommer til matlyst. Fra å ha en hund som ikke rørte noenting, hadde jeg plutselig en som var vill etter mat (og fortsatt er det). Ellers kan dere prøve å fore med Vom og Hundemat, som er det eneste han spiste tilnærmet normalt av før.

TS her :) Tusen takk for svar! Jeg satt faktisk akkurat og tenkte på om det kunne være noe med tennene, låsninger har jeg ikke tenkt på. Men hunden er jo høyt og lavt hele tiden så at den kan ha pådratt seg noe er jo ikke utenkelig. Skal sjekke opp i om det er noen her i området!

V&H får jeg ikke tak i her dessverre :/ For det skulle jeg fryktelig gjerne fôret på... Kjøpte noe Vom fra en annen produsent hos dyrlegen idag, og det tiner nå slik at jeg skal kunne gi henne det imorgen. Håper det kan hjelpe! Men er jo kjedelig å ikke kunne få i henne tørrfor i det hele tatt... Hun er mye med meg f.eks i stallen og der er jeg avhengig av å kunne gi henne tørrfor og ikke mat som må holdes kald :(

Anonym poster: abec6c96768564071997d224049ad819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden her hjemme (Cavalier King Charles Spaniel) var også sånn når han var på den alderen. Men, vi har jo egentlig alltid mat i mat skålen hans, så spiser han når han føler for det. Men det var tider han spiste veldig lite.

Det løste seg egentlig av seg selv, han spiste etterhvert. Det gikk ofte mange dager før vi merket at han spiste mye.

Godt og lese at det ikke bare er min! Blir så bekymret når hun ikke vil ha mat :/ Hun er heldigvis ikke tynn, så har jo litt å gå på...

Anonym poster: abec6c96768564071997d224049ad819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her :) Tusen takk for svar! Jeg satt faktisk akkurat og tenkte på om det kunne være noe med tennene, låsninger har jeg ikke tenkt på. Men hunden er jo høyt og lavt hele tiden så at den kan ha pådratt seg noe er jo ikke utenkelig. Skal sjekke opp i om det er noen her i området!

V&H får jeg ikke tak i her dessverre :/ For det skulle jeg fryktelig gjerne fôret på... Kjøpte noe Vom fra en annen produsent hos dyrlegen idag, og det tiner nå slik at jeg skal kunne gi henne det imorgen. Håper det kan hjelpe! Men er jo kjedelig å ikke kunne få i henne tørrfor i det hele tatt... Hun er mye med meg f.eks i stallen og der er jeg avhengig av å kunne gi henne tørrfor og ikke mat som må holdes kald :(

Anonym poster: abec6c96768564071997d224049ad819

Det er det som ofte er så vanskelig med disse hundene. Det skal ofte endel til før man merker at de har vondt. Min var veldig aktiv han og virket i fin form, men jeg så jo etterpå at alt ikke var som det skulle. Må innrømme at jeg ikke hadde all verdens tro på det, når kiropraktoren sa til meg at det ene området påvirket fordøyelsen (hadde ikke nevnt noe om spisevegringen hans), men de tankene måtte jeg spise i meg gitt. Så det er iallefall verdt en sjekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Morteno

Godt og lese at det ikke bare er min! Blir så bekymret når hun ikke vil ha mat :/ Hun er heldigvis ikke tynn, så har jo litt å gå på...

Anonym poster: abec6c96768564071997d224049ad819

Joda. Du sier jo også at han ser ut til å være aktiv osv, så da virker det som om han har det greit. Hvis han begynner å bli veldig trøtt og sliten (Som er relativt sjeldent hos en ung hun har jeg merket..), så er det kanskje lurt å snakke med en dyr lege igjen.

Det er nok ikke noe problem å mate den fra hånden heller ville jeg tro, med mindre du gjør det fra bordet der dere pleier å spise, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som ofte er så vanskelig med disse hundene. Det skal ofte endel til før man merker at de har vondt. Min var veldig aktiv han og virket i fin form, men jeg så jo etterpå at alt ikke var som det skulle. Må innrømme at jeg ikke hadde all verdens tro på det, når kiropraktoren sa til meg at det ene området påvirket fordøyelsen (hadde ikke nevnt noe om spisevegringen hans), men de tankene måtte jeg spise i meg gitt. Så det er iallefall verdt en sjekk :)

Tusen takk for tips :) Jeg skal sjekke opp i det :) Det har ikke falt meg inn engang!

Joda. Du sier jo også at han ser ut til å være aktiv osv, så da virker det som om han har det greit. Hvis han begynner å bli veldig trøtt og sliten (Som er relativt sjeldent hos en ung hun har jeg merket..), så er det kanskje lurt å snakke med en dyr lege igjen.

Det er nok ikke noe problem å mate den fra hånden heller ville jeg tro, med mindre du gjør det fra bordet der dere pleier å spise, forresten.

Ja jeg kommer til å kontakte dyrlegen igjen om jeg ikke merker rask bedring, eller om den ikke vil ha vommen vi har kjøpt. Nei, den får ikke fra bordet, har sitti på matplassen dens med den. Men veldig kjedelig om man gjør det til en vane for den også! Men den må jo ha mat...

Anonym poster: abec6c96768564071997d224049ad819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...