Gå til innhold

nettdating, løy på vekta.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Vel, ja, på en måte, men det er en sannhet med modifikasjoner. Jeg tror vi vil frem til det samme, men som AB sier her, vi omtaler det ulikt. Jeg synes Illustrert Vitenskap og eventuelt Fitnessbloggen sier det bedre:

Veier muskler mer enn fett?

Det er ikke galt å si at muskler veier mer enn fett. Faktisk veier de nesten 20 prosent mer. Det skyldes at fettcellene først og fremst inneholder triglyserider som er lettere enn proteinene og vannet som muskelcellene er satt sammen av.

Fra Fitnessbloggen:

Alle er enige om at 1 kg muskler veier det samme som 1kg fett, eller 1kg snø. 1kg er 1kg, uansett hvordan du snur og vender på det. Men de som hevder at muskler veier mer enn fett, er faktisk ikke uenige i den påstanden. Poenget er rett og slett at musklene våre har omtrent 20% høyere massetetthet enn fettvevet.

Så dette handler vel litt om hvordan vi omtaler og definerer det.

Poenget mitt er uansett er at vekt er ikke nødvendigvis et godt mål. Sånn sett er fettprosent bedre. Selv hadde jeg lav til normal fettprosent mens vekten sa at jeg var sykelig overvektig, hvilket jo var og er feil.

Mvh Yvonne :heiajente:

Fullstendig enig med deg :). Har du hørt denne gåten som mange går fem på med?: Hva veier mest, en kilo fjær eller en kilo bly?

Egenvekt er et begrep vi også kan bruke om forholdet muskler/fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fullstendig enig med deg :). Har du hørt denne gåten som mange går fem på med?: Hva veier mest, en kilo fjær eller en kilo bly?

Egenvekt er et begrep vi også kan bruke om forholdet muskler/fett.

Jepp, det var vel det jeg ville frem til. Så når man sier at muskler veier mer enn fett så er det jo selvsagt upresist. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...