Gå til innhold

Spanderer alltid på venninde som ikke gir tilbake


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg liker heller ikke å bruke mye penger på vin og snop. Og det gjør jeg heller ikke. Sparer heller til ting som varer, men bruker gjerne også penger på opplevelser.

Jeg har hatt venner som har helt annet syn på dette når jeg var student (og fattig), og som da har satt slike ting på bordet - "bare forsyn deg". Hver gang løy jeg og sa jeg ikke hadde lyst på. Jo, sjokoladen fristet den, og vinglasset også. Men jeg visste at "det kostet". Med en gang jeg tok i mot, var "neste runde" på meg. Det hadde forsåvidt ikke gjort noe om det hadde vært en gang i blant. Men når det var støtt og stadig (hver uke, gjerne flere ganger i uken), så var det et ganske stort innhugg i budsjettet. En post jeg ikke ønsket å ha der. Som student, så måtte jeg spare der jeg kunne, og snop og vin var noe jeg ikke kunne unne meg. Heller ikke i form av "spandering" som dermed måtte tilbakebetales på en eller annen måte. Jeg måtte rett og slett prioritere husleie, transport, mat og andre nødvendige ting.

Noe av det samme greiene når vi var på byn. Jeg drakk gjerne 2-3 øl når vi var ute, mens de andre drakk mange dyre drinker. Og å spandere runder ble da veldig dyrt for meg + at jeg ikke ville ha så mange runder, så jeg måtte da si fra at jeg ikke kunne bli med på det. Noe som var veldig uforståelig for noen av de som likte dyre drinker og gjerne hadde litt penger.

Hadde jeg hatt bedre råd som student, så hadde jeg nok takket ja til vinen og snopen en gang i blant, og "gjort opp" igjen ved å lage en god og sunn middag til deg (siden hun liker å bruke penger på det istedet).

Har du sagt til henne at du forventer noe i gjengjeld når du spanderer? Jo, vanligvis skulle dette være en selvfølge, men hvis hun har dårlig råd og hun har spesifisert at hun ikke ønsker å bruke penger på dette, så tror hun gjerne at du ønsker å spandere selv om hun ikke vil betale for det. Om dette er problematisk, så kan du jo bare sjenke deg et glass og ta inn i stuen, og kjøpe litt mindre snop. Hvis vinen blir et stort savn for henne, skjønner hun gjerne at det er noe hun faktisk ønsker å bruke penger på.

Endret av Jade
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...