Gjest Gjest Skrevet 4. august 2012 #61 Skrevet 4. august 2012 Hvordan forklarer du da at de enda ikke har annektert Vestbredden eller Golanhøydene, og at de trakk seg ut fra Gaza? Det er grenser for hvor åpenbart de kan gå fram uten å miste støtten, selv for USAs befolkning. De er helt avhengig av pengene og de subsidierte våpenforsyningene fra USA for å holde krigsmaskineriet og samfunnet i gang.
jabx Skrevet 4. august 2012 #62 Skrevet 4. august 2012 Jødene hadde stående tilbud om en etnisk likeverdig blandet stat men krevde å få sitt eget lille etnisk rene område. Nei det gjorde de ikke. De godtok delingsplanen, som innebar en stat med både jøder og arabere. Jødene er de eneste som henviser til religion for å oppfylle sin store våte drøm om en stat bare for jøder. Det er ikke en stat for bare jøder. Den ble opprettet som en stat der den etniske gruppen jøder kunne leve i frihet og trygghet, men delingsplanen innebar altså at det ikke bare skulle bo jøder der. Og dette godtok jødene. 3
jabx Skrevet 4. august 2012 #63 Skrevet 4. august 2012 Det er grenser for hvor åpenbart de kan gå fram uten å miste støtten, selv for USAs befolkning. De er helt avhengig av pengene og de subsidierte våpenforsyningene fra USA for å holde krigsmaskineriet og samfunnet i gang. Så de driver etnisk rensing, men de driver det ikke likevel fordi da ville de miste støtte fra USA? 1
Guybrush Skrevet 5. august 2012 #64 Skrevet 5. august 2012 Brunhilde: basert på din retorikk støtter du med andre ord nazityskland? De mistet jo.LANGT flere soldater og sivile enn de allierte? Skjønner du nå hvor naiv din argumentasjon er?! Ellers - vestbredden var Jordansk jord frem til 1967 og Gaza egyptisk. De ville ikke ha tilbake landområdene sine da de fikk tilbud om det . Hovedårsaken til st arabere trakk seg vekk fra Israelsk område var trusslene som gikk ut fra arabiske radiostasjoner i 1948. Der ble det lovet at Allah skulle utslette alle i landet og at alle som ble igjen ville bli sett på som overløpere. Områdene som ble fraflyttet og som ble ISrael var de mest golde og minst fruktbare i regionen. Kravene kom hovedsaklig da Israelere klarte mirakuløst å irrogere og få disse til å blomstre. 1
Brunhilde Skrevet 5. august 2012 #65 Skrevet 5. august 2012 (endret) Brunhilde: basert på din retorikk støtter du med andre ord nazityskland? De mistet jo.LANGT flere soldater og sivile enn de allierte? Skjønner du nå hvor naiv din argumentasjon er?! Ellers - vestbredden var Jordansk jord frem til 1967 og Gaza egyptisk. De ville ikke ha tilbake landområdene sine da de fikk tilbud om det . Hovedårsaken til st arabere trakk seg vekk fra Israelsk område var trusslene som gikk ut fra arabiske radiostasjoner i 1948. Der ble det lovet at Allah skulle utslette alle i landet og at alle som ble igjen ville bli sett på som overløpere. Områdene som ble fraflyttet og som ble ISrael var de mest golde og minst fruktbare i regionen. Kravene kom hovedsaklig da Israelere klarte mirakuløst å irrogere og få disse til å blomstre. Skjønner du hvilken stor idiot du fremstår som når det eneste argumentet du har er at jeg er naiv? Jeg sammenligner ikke, det er det du som gjør. Jeg viser simpelthen, på et relevant sted i diskusjonen, til at palestinerne har lidd størst sivile tap. Ikke mer, ikke mindre. At du ikke forstår det, vel...det sier vel mer om deg, gjør det ikke? Endret 5. august 2012 av Brunhilde 1
Guybrush Skrevet 5. august 2012 #66 Skrevet 5. august 2012 Skjønner du hvilken stor idiot du fremstår som når det eneste argumentet du har er at jeg er naiv? Jeg sammenligner ikke, det er det du som gjør. Jeg viser simpelthen, på et relevant sted i diskusjonen, til at palestinerne har lidd størst sivile tap. Ikke mer, ikke mindre. At du ikke forstår det, vel...det sier vel mer om deg, gjør det ikke? Argumentet ditt var at Israel var den "slemme" siden de har hatt færrest tap. Du har blitt motbevist at dette er et gyldig argument. Jepp du er skrekkelig naiv eller fremstiller deg selv dummere enn du er 1
Brunhilde Skrevet 5. august 2012 #67 Skrevet 5. august 2012 Argumentet ditt var at Israel var den "slemme" siden de har hatt færrest tap. Du har blitt motbevist at dette er et gyldig argument. Jepp du er skrekkelig naiv eller fremstiller deg selv dummere enn du er Nei, jeg sa at de var de største krigshisserne. Du argumenterer som den tosken du tydeligvis er - og jeg gjør jeg pleier - ignorerer - med STOR glede. 1
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2012 #68 Skrevet 5. august 2012 Hovedårsaken til st arabere trakk seg vekk fra Israelsk område var trusslene som gikk ut fra arabiske radiostasjoner i 1948. Nå stempler du deg ganske kraftig som sionist ved å kun snakke om "arabere" i stedet for de forskjellige gruppene. Det er vel derfor ingen grunn til å tro at du bryr deg om at selv noen jødiske historikere sier at fremstillingen du kommer med er historieomskriving, og at Israel i virkeligheten benyttet kaoset til å deportere mange palestinere.
Guybrush Skrevet 5. august 2012 #69 Skrevet 5. august 2012 (endret) Nå stempler du deg ganske kraftig som sionist ved å kun snakke om "arabere" i stedet for de forskjellige gruppene. Det er vel derfor ingen grunn til å tro at du bryr deg om at selv noen jødiske historikere sier at fremstillingen du kommer med er historieomskriving, og at Israel i virkeligheten benyttet kaoset til å deportere mange palestinere. Det finnes selv jøder som er nazister - så jeg skjønner overhodet ikke logikken din i det utsagnet. Ja jeg kalle dem arabere all den tid de faktisk er arabere. Palestina-arabere er også et utrykk som man kan bruke. All den tid det ikke er noen nasjon som heter "Palestina", samt at innbyggerne selv har tilknytning i all hovedsak til nasjonene Jordan og Egypt. Du er virkelig søt når du slenger rundt deg med hersketeknikker på den måten - du diskuterer ikke med uvitende småbarn nå så jeg ber deg vennligst krype opp fra gjørma og begrunn utsagnene dine istedet for å bare kaste skitt. Hva er det du egentlig benekter? Opptak av disse radiosendingene fra Syria, Egypt, Irak og Jordan ligger fritt tilgjengelig - det er også bare å stikke ut å sjekke en respektert historiebok eller slå opp i wikipedia samt encyclopædia britannica om du måtte foretrekke dette. At det finnes noen spredte grupper av nomader i området annser jeg ikke som fokuset i denne diskusjonen i og med at disse ikke har vært aktive deltagere i konflikten. Det er heller ingen som benekter at det i kaoset rundt invasjonen og angrepene fra de arabiske nabostatene ble utført fæle overgrep enkelte steder mot arabere. På samme måte som det ble utført fæle overgrep mot jøder både da og i mange tiår tidligere. Selv norske soldater under 2 verdenskrig utførte overgrep. Våre egne politikere i AP sto bak nidrige angrep og overgrep mot sivile her til lands på 40 og 50-tallet. Du unnlater også å nevne alle de jødiske bøndene som ble fordrevet fra sine områder utenfor Israel - angrep utført organisert av arabiske styrker. Totalt mistet disse minst like store landområder utenfor som arabere mistet innenfor. Endret 5. august 2012 av Guybrush
Gjest BM2 Skrevet 5. august 2012 #70 Skrevet 5. august 2012 Så de driver etnisk rensing, men de driver det ikke likevel fordi da ville de miste støtte fra USA? Det kan du godt si.
Gjest Gjest Skrevet 5. august 2012 #71 Skrevet 5. august 2012 Ja jeg kalle dem arabere all den tid de faktisk er arabere. Palestina-arabere er også et utrykk som man kan bruke. All den tid det ikke er noen nasjon som heter "Palestina", samt at innbyggerne selv har tilknytning i all hovedsak til nasjonene Jordan og Egypt. Du er virkelig søt når du slenger rundt deg med hersketeknikker på den måten - du diskuterer ikke med uvitende småbarn nå så jeg ber deg vennligst krype opp fra gjørma og begrunn utsagnene dine istedet for å bare kaste skitt. Ikke et eneste riktig argument i utskjellingen, og klisjeen "søt" er det beste du kommer opp med for å ta igjen mot beskrivelsen som åpenbart traff. Palestinerne har i aller høyeste grad tilknytning til området. De har bodd der mer enn tusen år lenger enn svært mange av jødene som bor i Israel og de okkuperte områdene nå. I tillegg viser genetiske undersøkelser at muslimene der til en stor grad bare er opprinnelige jøder som har konvertert til islam. Det er også interessant at du sammenlikner jøder som ikke følger partilinjen med nazister, men dessverre ikke overraskende.
jabx Skrevet 5. august 2012 #72 Skrevet 5. august 2012 (endret) Jeg sammenligner ikke, det er det du som gjør. Jeg viser simpelthen, på et relevant sted i diskusjonen, til at palestinerne har lidd størst sivile tap. Ikke mer, ikke mindre. Men på hvilken måte er denne opplysningen relevant? Du kan ikke bare slenge ut en faktaopplysning uten kontekst. At Hamas oppfordrer sine egne, inkludert kvinner og barn, til å ofre livet og aktivt bruker egne sivile som levende skjold for å avverge israelske angrep (noe som fungerer, som BBC-artikkelen viser) er en viktig del av konteksten. Dette motsier forsøket på å demonisere Israel ved å vise til dødstall og så bruke dette kontekstløse tallet til å "bevise" at Israel er ond. Nei, jeg sa at de var de største krigshisserne. Hvordan kan du påstå at landet som er det som stadig har blitt angrepet og som ikke starter kriger selv er den største krigshisseren? Endret 5. august 2012 av jabx 2
jabx Skrevet 5. august 2012 #73 Skrevet 5. august 2012 Palestinerne har i aller høyeste grad tilknytning til området. Men merk at de ikke identifiserte seg som palestinere. Det var først da PLO ble opprettet i 1968 at det ble snakk om en "palestinsk identitet". Og for araberne på Vestbredden, så var det jo greit å bli ansett for å være jordanere frem til 1988, da Jordan plutselig "ga" området til palestinerne, og plutselig identifiserte alle jordanerne på Vestbredden som palestinere!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå