Gå til innhold

Hva betyr "frakk"? At noe er frakt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Aldri skjønt hva det egentlig betyr. Ble mye brukt en stund rundt her. Spesielt i Ringsaker føler jeg. Noen som vet?

Anonym poster: 8ad0ba3409d08e8be083d6f9be65dbbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Sikkert frekk/frekt.

Anonym poster: 39c3e8f87ce33715bde33f29275e2577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trodde jeg først også, men tror ikke det helt er det heller. Noen andre forslag?

ts

Anonym poster: 799e158ee39c3da1752448dca2fe1c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det betyr bra/frisk,

Som f.eks "Han var ikke helt frakk", så menes det at "Han var ikke helt bra".

Tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trodde jeg først også, men tror ikke det helt er det heller. Noen andre forslag?

ts

Kom med et eksempel på hvordan det blir brukt, da. En typisk setning med det ordet i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Blir brukt der jeg kommer fra, vanskelig å oversette direkte, men det blir brukt for å beskrive noe(n) som er bra, funksjonelt, dyktig, solid osv.

Anonym poster: de71db11420784366090c2ee53f9b9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom med et eksempel på hvordan det blir brukt, da. En typisk setning med det ordet i.

Kan du ta av deg frakken, her er det ikke lov med jakke inne.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Feks. "Det han gjorde var frakt altså!!" "Han er frakk på å.... " Jeg vet ikke helt..

Tror kanskje AB oppe her er inne på det, noen som er veldig flink på noe, ellernoe...Syns bare det er et merkelig ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Blir brukt der jeg kommer fra, vanskelig å oversette direkte, men det blir brukt for å beskrive noe(n) som er bra, funksjonelt, dyktig, solid osv.

Det er som du skriver. I Tanums store rettskrivningsordbok er frakk (som adjektiv) oppført som dyktig, gild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar! Da forstår jeg!

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, alle er jo helt på jordet. Hvis en hedmarking sier "det var helt frakt" så betyr det at det var skikkelig drøyt. For eksempel om pris. En frakk pris = en drøy pris (dyrt).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Haha, alle er jo helt på jordet. Hvis en hedmarking sier "det var helt frakt" så betyr det at det var skikkelig drøyt. For eksempel om pris. En frakk pris = en drøy pris (dyrt).

Jeg er ikke helt på jordet. Det kan godt hende at "frakk" også blir brukt på den måten du sier. men når anerkjente ordbøker har de synonymene jeg skrev, kan du ikke avfeie det. Hva står det i dine ordbøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er som du skriver. I Tanums store rettskrivningsordbok er frakk (som adjektiv) oppført som dyktig, gild.

Det stemmer med hvordan min slekt bruker uttrykket. Aldri hørt det brukt i den betydningen hun som mener vi er helt på jordet bruker det.

Anonym poster: b0cb4e423bf67922c71415953e30ebd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt på jordet. Det kan godt hende at "frakk" også blir brukt på den måten du sier. men når anerkjente ordbøker har de synonymene jeg skrev, kan du ikke avfeie det. Hva står det i dine ordbøker?

Man kan jo ikke bruke en ordbok når man skal finne betydningen av et ord på dialekt. Det blir helt feil. Men det skal også sies at (tenkte ikke på det i mitt første innlegg) frakt (drøyt) kan gjøres om til noe positivt. At han var frakk = "drøyt flink" for eksempel. Så beklager at jeg var litt rask med å si dere var helt på jordet :)

Jeg vet at det er slik ringsakinger bruker uttrykket. TS nevnte denne kommunen spesielt. Jeg har mye slekt der, så dette er ikke noe jeg tror.

edit: la til litt

Endret av Lista
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan jo ikke bruke en ordbok når man skal finne betydningen av et ord på dialekt. Det blir helt feil.

Jeg vet at det er slik ringsakinger bruker uttrykket. TS nevnte denne kommunen spesielt. Jeg har mye slekt der, så dette er ikke noe jeg tror.

Min slekt er nettopp fra Ringsaker, og bruker uttrykket på akkurat den måten Arabella skriver. Hvis de ønsker å få frem at noe er enda bedre enn frakkt, sier de molfrakt.

Anonym poster: b0cb4e423bf67922c71415953e30ebd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frakk - Smartgirl - Motetøy for jenter mest sannsynlig ville jeg tru

Frak er engelsk men når det blir sagt høres det ut som Frakk. (Frækk)

Frak is a fictional version of "fuck," "shit" or "damn" first used (with the spelling "frack") in the original Battlestar Galactica series.

Kan være Frak om det er snakk om geeks, har hørt folk bruke det i RL.

Men er sikkert det Lista sier det er hehe

Endret av Andrelinoge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er nok helt rett Lista!

Men ja, den drøyt flink kan også stemme. Er på den måten de bruker det. Ikke alltid lett å forstå disse ringsakerfolka.

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Denne bruken bryter ikke med mitt svar eller ordbokdefinisjonen. En høy pris vil være en dyktig god pris, en dugelig pris, en solid pris. Dvs det er positivt med for selger, men ikke like bra for kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...