Ada123 Skrevet 28. juli 2012 #61 Skrevet 28. juli 2012 Min mor gjorde dette en gang. Min bror var temmelig vilter da han var liten, og han nektet å oppføre seg på toget. Han maste og kavte og ville bare "av toget". Til slutt gjorde mor det - hun gikk av toget et stopp før de skulle av, og hun og guttungen måtte gå hele veien hjem. Det var uhorvelig kjedelig for ham, og han oppførte seg på tog etter det. Tenkte ikke sånn på det, det var jo litt lurt tipper han oppførte seg ja
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2012 #62 Skrevet 28. juli 2012 Jeg ser nemlig ikke på barn som prater og synger som problematisk. Dummeste jeg har lest. Har du så vanskelig for å se for deg en situasjon hvor dette er problematisk? Bare tenk på hvordan det hadde vært på en opera, hvor en 2 år gammel unge skulle gaulet om kapp med operasyngeren. Man VET at ungen ikke en gang har evnen til å sette pris på operaen i den alderen også, så ungen er der åpenbart kun fordi foreldrene ikke har skaffet barnevakt. Hva tror du man hadde sagt om en voksen person hadde pratet og sang alt for høyt? De hadde nok sagt at det var ganske problematisk! De fleste barneforeldre vil vel si seg enige i at småbarn innskrenker en del personlige friheter for foreldrene, man kan ikke bare stikke ut når man vil og gjøre hva man vil, man må tenke på barnet sitt også når man skal gjøre noe. Gråtende og plagsomme småbarn kan drive ellers normale folkt il vannvidd. Anonym poster: 468476c0d807604d60df8b4f9b14ee9e 4
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2012 #63 Skrevet 28. juli 2012 Det er ikke alle plasser småbarn hører hjemme. Forelesningssaler er et prima eksempel. Hvem pokker kommer på å ta med seg en toåring på forelesning?! Et så lite barn klarer ikke å sitte i ro under en to tiers forelesning uansett. En annen gang var det en "lur" mor som tok med sjuåringen sin på gruppemøte. Barnet var stille nok, men hadde med seg en Nintendo DS som han spilte på, MED lyd. Da han ble bedt om å skru ned lyden gjorde han det, men ikke helt av. Moren evnet heller ikke å forstå at det er plagsomt med spillelyder når man skal arbeide.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2012 #64 Skrevet 28. juli 2012 Her i huset har vi faktisk ikke mange regler, det er lov å rope, herje, hoppe og løpe inne. Likevel kommer barnet til å lære å oppføre seg offentlig - dvs det skal i alle fall ikke stå på innsatsen fra oss foreldre. Det er da ingen som har snakket om hva barn gjør av skriking og roping hjemme hos seg selv? Anonym poster: a63c65e68bd0191ae327e89f87c64866
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2012 #65 Skrevet 28. juli 2012 Ser bare for meg at en 4 åringe roper og hyler fordi den vil av bussen, så blir folk irritert og mammaen går ut av bussen for å vente på neste. Men da tror jo ungen at hvis den hyler enda mer på neste buss, så får den vilja si om å gå ut av bussen igjen, å da ender det vel med at man får en passe bortskjemt unge etterhvert. Jeg tillater ikke at min unge hyler og bråker verken på butikken, på bussen, eller hjemme for den saks skyld. Så lenge ungen er tørr, mett, og ikke så trøtt så er det sjeldent noe suttring her Ofte når vi er på bussen er det unger som maser på foreldrene "Se her, se her, mamma, seeeee" og foreldrene reagerer ikke. sitter å prater med noen andre, sitter med telefonen, avisa osv.. Har litt lyst å bare gå bort å spørre foreldrene kan legge fra seg telefonen i 2 sek, slik at ungen blir fornøyd. Men det gjør jeg ikke da Nei assa, du får gjøre som du vil, men da må du godtastygge blikk og ikke så hyggelige kommentarer.. Jeg går også utifra at du ikke er blant de som sutrer og klager over at ingen flytter seg og gir deg og gir deg sitteplass når du er gravid! <br /><br /> Anonym poster: a98ceb350d75ed99718d13e1971c3cfe
Gjest loren Skrevet 28. juli 2012 #66 Skrevet 28. juli 2012 Det må sies at jeg enten er heldig eller har gjort noe riktig, for det er ytterst sjelden jeg har opplevd at gutten min har vært utidig, hverken på kollektivtrafikk eller andre steder. På buss gir jeg faktisk blanke i hva andre mener, der er det som nevnt før i tråden bråk uansett, og om jeg har en sutrete unge tar jeg hensyn til han/oss og kommer oss raskere hjem enn å ta hensyn til alle andre. Er han sutrete på buss er det fordi han er sliten, å da skulle ta han av bussen for å vente, få han mer sliten osv, sorry, så mye bryr jeg meg ikke om tilfeldige medpassasjerer. På museer osv er det først for meg en selvfølge å dra steder han kan ga interesse av når jeg reiser med han. Er det ting jeg tror han ville synes var dørgende kjedelig hadde jeg vurdert sterkt om det var så viktig for meg eller om vi skulle ventet et par år. Ting han ikke synes er interessant kan jeg bruke min tid på når han ikke er med.
Gjest *dragoon* Skrevet 28. juli 2012 #67 Skrevet 28. juli 2012 Kan dere ikke prøve å holde dere litt nærmere emnet, vær så snill? Å skrive at det å si ifra til foreldre kan være en løsning er selvfølgelig greit, men når diskusjonen drar seg sånn ut på hvordan man sier ifra så er det litt dumt. Forresten ble det nevnt tidligere i tråden at om jeg ikke sa ifra til foreldrene så burde jeg bare holde kjeft. Så det er altså min jobb å sørge for at din unge oppfører seg? Foreldre burde være såppass oppegående at de selv tar ansvar for sin egen unges oppførsel. Eller har dem så dårlige antenner at fremmede faktisk må si ifra til dem ang ungens oppførsel før de skjønner at ungen kanskje bråker litt mye/ikke oppfører seg? Jeg skulle ikke behøve å måtte si noe i det hele tatt i en slik situasjon. Hadde det vært en mer spesiell situasjon som f eks at jeg hadde hatt migrene på bussen som jeg ser er blitt nevnt tidligere så hadde saken stilt seg noe anderledes fordi andre kan ikke være tankelesere og vite at jeg har det, så da må jeg nesten bare si ifra og håpe at de gjør noe med det. 5
charactouy Skrevet 28. juli 2012 #68 Skrevet 28. juli 2012 (endret) Faktum er at ikke alle foreldre har antennene ute i forhold til hva som er til plage for omgivelsene. Dels fordi de er vant med egne barns støy, og dels fordi de kan ha tankene andre steder eller være opptatt av andre ting (husket jeg å si fra når vi er framme slik at vi blir hentet f.eks). Ikke kan vi vite akkurat hva som er til plage for andre heller. For meg har det f.eks aldri vært til plage at småbarn synger på bussen, men jeg ser her at det er noe som andre kan plages av. Dersom noe er til plage for deg, og du ikke sier fra om det, så har du faktisk bare deg selv å takke for at plagen ikke stanser. (Red: Glemt ord.) Endret 28. juli 2012 av charactouy
Gjest Normalfordeling Skrevet 28. juli 2012 #69 Skrevet 28. juli 2012 Hadde det vært en mer spesiell situasjon som f eks at jeg hadde hatt migrene på bussen som jeg ser er blitt nevnt tidligere så hadde saken stilt seg noe anderledes fordi andre kan ikke være tankelesere og vite at jeg har det, så da må jeg nesten bare si ifra og håpe at de gjør noe med det. Hadde min 4-åring slått seg skikkelig vrang på bussen og du hadde sagt til meg at du hadde migrene. Hva hadde du forventet at jeg skulle gjøre? Gå av bussen? Hadde aldri skjedd. Er man syk og tar bussen så holder man enten ut eller så tar man en taxi. Jeg har også sett manglende grenser hos noen foreldre. I noen tilfeller kan man si i fra, men ikke alltid. Da har jeg bare tatt det og sørget for at mine barn i allfall oppfører seg ordentlig. Ser jeg foreldre med en ildsint 4-åring så ser jeg bare på de med et blikk som forhåpentligvis viser at jeg skjønner situasjonen. Alle vi med barn har vært der. Legg merke til at det er forskjell på et raseri- og trassanfall kontra foreldres manglende evne til å sette grenser i forhold til ulike situasjoner.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2012 #70 Skrevet 28. juli 2012 Hadde min 4-åring slått seg skikkelig vrang på bussen og du hadde sagt til meg at du hadde migrene. Hva hadde du forventet at jeg skulle gjøre? Gå av bussen? Hadde aldri skjedd. Er man syk og tar bussen så holder man enten ut eller så tar man en taxi. Jeg har også sett manglende grenser hos noen foreldre. I noen tilfeller kan man si i fra, men ikke alltid. Da har jeg bare tatt det og sørget for at mine barn i allfall oppfører seg ordentlig. Ser jeg foreldre med en ildsint 4-åring så ser jeg bare på de med et blikk som forhåpentligvis viser at jeg skjønner situasjonen. Alle vi med barn har vært der. Legg merke til at det er forskjell på et raseri- og trassanfall kontra foreldres manglende evne til å sette grenser i forhold til ulike situasjoner. Den som eier byrden får ta hensynet! Enten det er brølende unger som trigger migrene, eller hunder som trigger allergi.. Hvis din ulempe gjør andre syke så tar man hensyn! Ferdig med saken!<br /><br /> Anonym poster: a98ceb350d75ed99718d13e1971c3cfe 3
Harlekin Skrevet 28. juli 2012 #71 Skrevet 28. juli 2012 Den som eier byrden får ta hensynet! Enten det er brølende unger som trigger migrene, eller hunder som trigger allergi.. Hvis din ulempe gjør andre syke så tar man hensyn! Ferdig med saken!<br /><br /> Anonym poster: a98ceb350d75ed99718d13e1971c3cfe Det er tull. Man har ikke krav på ro i det offentlige rom, og man har ikke krav på stillhet hvorenn en går. 1
Gjest *dragoon* Skrevet 28. juli 2012 #72 Skrevet 28. juli 2012 Normalfordeling: Du misforsto meg. Det jeg mente var at i den situasjonen kunne jeg sagt ifra og håpet det ordnet seg, men hvis ikke måtte jeg bare ha gått av. For jeg forventer ikke at du skal ta hensyn til mine sykdommer på bussen.
charactouy Skrevet 28. juli 2012 #73 Skrevet 28. juli 2012 Den som eier byrden får ta hensynet! Enten det er brølende unger som trigger migrene, eller hunder som trigger allergi.. Hvis din ulempe gjør andre syke så tar man hensyn! Ferdig med saken!<br /><br /> Anonym poster: a98ceb350d75ed99718d13e1971c3cfe Dersom man har migrene og går utenfor døren, aksepterer man å støte på støy som kan utløse/forverre et anfall. Dersom man er allergisk og går utenfor døren, aksepterer man at man kan støte på hund (dog ikke der dyr ikke er tillatt). Så snart man trår over egen terskel og ut i samfunnet, aksepterer man at muligheten for å støte på irritasjonsmomenter er tilstede. Er man ikke villig til å akseptere denne risikoen, mener jeg at man bør holde seg hjemme. Noe annet vil være som å hoppe i fallskjerm og deretter klage om man blir invalid pga ulykke. 1
Gjest Normalfordeling Skrevet 28. juli 2012 #74 Skrevet 28. juli 2012 Normalfordeling: Du misforsto meg. Det jeg mente var at i den situasjonen kunne jeg sagt ifra og håpet det ordnet seg, men hvis ikke måtte jeg bare ha gått av. For jeg forventer ikke at du skal ta hensyn til mine sykdommer på bussen. Beklager. Da er deler av mitt svar ikke gyldig i forhold til din situasjon.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2012 #75 Skrevet 28. juli 2012 Det er tull. Man har ikke krav på ro i det offentlige rom, og man har ikke krav på stillhet hvorenn en går. Nei, folkeskikk er en uting!! Fysj og fy!! Gjelder det alt, eller bare skrikunger?<br /><br /> Anonym poster: a98ceb350d75ed99718d13e1971c3cfe
Harlekin Skrevet 28. juli 2012 #76 Skrevet 28. juli 2012 Nei, folkeskikk er en uting!! Fysj og fy!! Gjelder det alt, eller bare skrikunger?<br /><br /> Anonym poster: a98ceb350d75ed99718d13e1971c3cfe Man kan ikke snakke om folkeskikk med små barn. Det tar tid å lære seg, og småbarn har ikke kontroll over reaksjonene på måten voksne har. Selvfølgelig skal jeg som forelder gjøre mitt ytterste for at barnet mitt ikke bråker, men det er alt jeg kan gjøre. Jeg går IKKE av buss og bane, som er mitt eneste mulige fremkomstmiddel, for at andre skal bli fornøyd. 1
Alice123 Skrevet 28. juli 2012 #77 Skrevet 28. juli 2012 Dere som mener de som sliter med migrene må ta hensyn til skrikete drittunger og navleskuende foreldre: mener dere også at de med allergier må holde seg hjemme? At jeg kan sitte og fise på flyet, for det er jo du som plages av lukta? 2
Harlekin Skrevet 28. juli 2012 #78 Skrevet 28. juli 2012 Dere som mener de som sliter med migrene må ta hensyn til skrikete drittunger og navleskuende foreldre: mener dere også at de med allergier må holde seg hjemme? At jeg kan sitte og fise på flyet, for det er jo du som plages av lukta? Jeg mener ikke at noen må holde seg hjemme. Jeg sier slett ikke at noen må ta hensyn til meg (det er vel jeg som er en "navlebeskuende forelder"), men jeg gjør mitt beste med datteren min, og kan ikke ta hensyn til resten av bussen og eventuelle problemer de måtte ha. Det har jeg ikke kapasitet til. Allergier: Det finnes folk som er allergiske mot så mangt, men man kan faktisk ikke forby alt sammen. Fise gjør forresten alle sammen, det er en kroppslig funksjon som man noen ganger ikke kan holde igjen. Så ja, hvis du må fise på flyet, så må du det. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2012 #79 Skrevet 28. juli 2012 Dersom man har migrene og går utenfor døren, aksepterer man å støte på støy som kan utløse/forverre et anfall. Det er jo ikke alltid anfallet starter før man går hjemmefra. Eller mener du at vi med migrene aldri skal gå utenfor døren, tilfelle vi får anfall? Anonym poster: 2e842dc5076bda685ccc45ddfe79b7ef
Harlekin Skrevet 28. juli 2012 #80 Skrevet 28. juli 2012 Det er jo ikke alltid anfallet starter før man går hjemmefra. Eller mener du at vi med migrene aldri skal gå utenfor døren, tilfelle vi får anfall? Anonym poster: 2e842dc5076bda685ccc45ddfe79b7ef Jeg tror hun bare mener det er en risiko man må ta når man går ut, at det kan skje ting som plager oss. Dette gjelder oss alle. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå