Gjest *dragoon* Skrevet 28. juli 2012 #1 Skrevet 28. juli 2012 I tråden om det frekkeste du har opplevd skrev jeg om foreldre som dro med små barn på diverse steder og som ødelegger opplevelsen for andre. Jeg har lyst til å ta en debatt rundt dette og er spesiellt interessert i å høre hva småbarnsforeldrene selv har å si. Som jeg skrev i den tråden så var jeg altså for en stund siden i Olavsgruva i Røros og var med på guidet omvisning som jeg gledet meg stort til. Men pga foreldre som skulle dra med datra si på rundt 4 år, ble opplevelsen noe ødelagt for meg siden det til tider var vanskelig å høre guiden over synging, masing og skravling fra dette barnet. Jeg syns det er supert med foreldre som tar med barn på museer og slikt! Men for guds skyld vent til ungen er gammel nok til å oppføre seg! På omvisningen i gruva var det med flere barn på rundt 10-11 år og de var stille, lyttet til guiden og fikk nok mye mer ut av det enn jenta som antagelig bare husker at hu ikke fikk låne kameraet til mor etter intens og høylytt masing... Selvfølgelig skal jeg ikke dra alle under en kam og det finnes nok de småbarna som oppfører seg, evt foreldre som har vett nok til å fjerne ungen i slike situasjoner. Men jeg har fått et inntrykk av at mange småbarnsforeldre drar med unga på alt mulig uten å ta hensyn til andre mennesker. Kjør debatt! 21
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2012 #2 Skrevet 28. juli 2012 Jeg er helt enig med deg! Man bør skåne folk for bråkete småunger så langt det lar seg gjøre. Har man små barn, bør man gjøre barneaktivivteter, for der er terskelen for støy mye høyere. Jeg har barn selv, og tar henne aldri med på voksenting. Har også hendt flere ganger når hun har slått seg vrang på buss/t-bane at vi har gått av lenge før vi skulle, rett og slett for at jeg ikke vill plage de stakkars pasasjerene for mye. Jeg synes absolutt småbarnsforeldre burde ta slike hennsyn til andre! Andres bråkete småunger er det verste jeg vet!!!!! Anonym poster: 06381414e69ae39c2bca4326f2e09de2 16
Gjest pysepusen Skrevet 28. juli 2012 #3 Skrevet 28. juli 2012 Jeg er så enig! Virker som om noen småbarnsforeldre glemmer slikt innimellom... 4
Gjest imli Skrevet 28. juli 2012 #4 Skrevet 28. juli 2012 Jeg er helt enig med deg! Man bør skåne folk for bråkete småunger så langt det lar seg gjøre. Har man små barn, bør man gjøre barneaktivivteter, for der er terskelen for støy mye høyere. Jeg har barn selv, og tar henne aldri med på voksenting. Har også hendt flere ganger når hun har slått seg vrang på buss/t-bane at vi har gått av lenge før vi skulle, rett og slett for at jeg ikke vill plage de stakkars pasasjerene for mye. Jeg synes absolutt småbarnsforeldre burde ta slike hennsyn til andre! Andres bråkete småunger er det verste jeg vet!!!!! Anonym poster: 06381414e69ae39c2bca4326f2e09de2 Er einig med deg - men akkurat det med bussen er eg ueinig i. Ein skal ikkje vera nødt til å gå lenge berre fordi ungen slår seg vrang - det er stort sett ikkje praktisk mogleg for dei fleste. På buss/t-bane må ein tolerere litt bråk. Det er noko heilt anna med ei oppleving som i innlegget til TS. For folk flest handlar buss om å kome seg frå a til b, ikkje om å ha ei oppleving. Kjipt med ungar som bråkar, ja, men sånt må ein nesten rekne med. Forutsatt av at foreldra gjer sitt for å roe ned ungane, så klart. 9
charactouy Skrevet 28. juli 2012 #5 Skrevet 28. juli 2012 Gi heller ungene en skikkelig oppdragelse, slik at det er mulig å ta dem med på "voksenting"! (Det eneste jeg vet om som er forbeholdt voksne, er sex - alt annet kan faktisk være interessant og relevant for alle aldersgrupper, alt etter individ og interesse.) 1
lilljan Skrevet 28. juli 2012 #6 Skrevet 28. juli 2012 Jeg mener at man kan ta med barna på voksenting, de kan faktisk ha utbytte av det. Men det er slik at en 4 åring er litt ustabil i humør, så man vet aldri hvordan de vil oppføre seg. Oppfører de seg ikke passende ville jeg prøvd å roe ned barnet og hvis ikke det hjalp hadde jeg tatt med meg barnet å gått. På buss og fly for det bare være som det er. Slår de seg vrang der prøver jeg å underholde de og avlede de. 3
Silfen Skrevet 28. juli 2012 #7 Skrevet 28. juli 2012 Sa du fra? Hvis ja, og det fortsatte, synd. Hvis nei, hold kjeft og ikke klag. Man er ansvarlig selv for sin egen lykke. 1
Teriyaki Skrevet 28. juli 2012 #8 Skrevet 28. juli 2012 Nå er sønnen vår bare åtte måneder gammel, men jeg kommer til å legge opp ferier og utflukter etter barnets alder. Når vi drar på familieferie, så er det mye bedre å ta barnet med på noe det får skikkelig glede av, så kan han heller være med på slike ting som du nevner, når han blir eldre. Det er hovedsaklig fordi jeg ikke vil forstyrre andre, men også fordi jeg tro opplevelsen vil bli ødelagt for oss foreldre også, som da må bruke tid og oppmerksomheten vår på å få han til å oppføre seg. 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2012 #9 Skrevet 28. juli 2012 Gi heller ungene en skikkelig oppdragelse, slik at det er mulig å ta dem med på "voksenting"! (Det eneste jeg vet om som er forbeholdt voksne, er sex - alt annet kan faktisk være interessant og relevant for alle aldersgrupper, alt etter individ og interesse.) Så enkelt er det jo ikke. Noen barn er "villmenn" uansett oppdragelse, men da skal man jo selvfølgelig ikke ta dem med slike steder da. Anonym poster: 7569bf95392ff7296512d01f1bc50db8 2
Ada123 Skrevet 28. juli 2012 #10 Skrevet 28. juli 2012 Ville ikke tatt med dattra mi på museum.. alt for kjedelig for henne! men aldri i livet om jeg hadde gått av bussen tidligere, da kan heller de som ikke klarer lyd fra barn gå av tidligere. 2
charactouy Skrevet 28. juli 2012 #11 Skrevet 28. juli 2012 Så enkelt er det jo ikke. Noen barn er "villmenn" uansett oppdragelse, men da skal man jo selvfølgelig ikke ta dem med slike steder da. Anonym poster: 7569bf95392ff7296512d01f1bc50db8 Det handler i alle fall mye mer om foreldrenes innstilling enn om barnas bråk. De aller fleste barn kan lære at i enkelte situasjoner aksepteres ikke bråk, og det aller meste kan gjøres interessant for barn dersom foreldrene faktisk legger opp til det. Noen mennesker vil aldri kunne lære å beherske seg uansett hvor nødvendig det er ut fra situasjon/kontekst, og det bør vurderes om de i det hele tatt vil ha utbytte av å gå på museum. Men i det øyeblikket vi går ut av vårt eget hjem, aksepterer vi at det finnes bråkete unger og andre forstyrrende elementer - og det må vi bare tolerere. 3
Cata Skrevet 28. juli 2012 #12 Skrevet 28. juli 2012 Er enig i at på bussen får man tåle bråket. En buss blir aldri stille uansett så om en unge bråker i tillegg så gjør ikke det store forskjellen. Men er også enig i at man bør vente med å ta med unger på "stilleaktiviteter" inntil de er gamle nok til faktisk å være stille og følge med når det kreves. Det siste mener jeg er mer avhengig av barnet enn av alderen. Selv var jeg en stille unge som elsket museum og bibliotek blant annet fordi det var så fredelig der, så jeg kunne lett tas med på begge deler fra 5-6 års alderen. Andre barn har "maur i buksa" og klarer ikke å holde seg rolige lenge nok før de er flere år eldre. Da får man vente, da, og heller holde seg til mer livate aktiviteter så lenge barna er med. 3
Zzyzx Skrevet 28. juli 2012 #13 Skrevet 28. juli 2012 Jeg tåler helt fint barnebråk på bussen og t-banen. Jeg skjønner jo at man skal fra A til B og at det innimellom vil medføre litt bråk. Det jeg ikke skjønner er barnefamilier med barn i 3 til 10-årsalder som bestiller komfortplass på toget. Det koster 90 kroner ekstra pr billett, noe jeg ofte er villig til å betale nettopp for å slippe barnefamilier på en sju timer lang togtur. Så jeg skjønner ikke greia, ikke når det er en familievogn på samme toget, der man ikke må betale noe ekstra for å få plass. Og spesielt ikke når ungene ikke får lov til å gå i familievogna for å bruke lekeplassen, men må oppholde seg i komfortavdelingen i alle sju timene. Ellers virker det som om de fleste foreldre er flinke til å vurdere hva ungen(e) tåler av kjedelige aktiviteter, så museumer og sånt er etter min erfaring ganske rolige greier.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2012 #14 Skrevet 28. juli 2012 Sa du fra? Hvis ja, og det fortsatte, synd. Hvis nei, hold kjeft og ikke klag. Man er ansvarlig selv for sin egen lykke. Hva feiler det deg egentlig? Hvorfor må du forpeste hver eneste tråd du deltar i? Kan du ikke bruke normalt språk istedet for å spy ut eder og galle hvor enn du er? Til topic; Om man er steder hvor bussen går ofte så synes jeg at hvis ungen setter igang med ramaskrik så bør man gå av bussen og vente på neste.. Da unngår man å trigge migreneanfall og lignende hos de som evt sliter med sånt, og så får man drevet barneoppdragelse på en gang.. Det at man ikke tar hensyn på buss er ikke greit.. Nå tenker jeg altså på unger som hyler og skriker så høyt de kan, og ikke de som synger og ler, og bråker "medium", for det er jeg enig i at man får tåle om man reiser kollektivt.<br /><br /> Anonym poster: a98ceb350d75ed99718d13e1971c3cfe 14
Silfen Skrevet 28. juli 2012 #15 Skrevet 28. juli 2012 Tja. Sist jeg satt i en familievogn på toget var 80 % av plassene opptatt av tyskere som begynte å drikke før vi engang forlot perrongen. Skal vi noensinne ta tog igjen kan du banne deg på at jeg velger comfort.
Ada123 Skrevet 28. juli 2012 #16 Skrevet 28. juli 2012 Hva feiler det deg egentlig? Hvorfor må du forpeste hver eneste tråd du deltar i? Kan du ikke bruke normalt språk istedet for å spy ut eder og galle hvor enn du er? Til topic; Om man er steder hvor bussen går ofte så synes jeg at hvis ungen setter igang med ramaskrik så bør man gå av bussen og vente på neste.. Da unngår man å trigge migreneanfall og lignende hos de som evt sliter med sånt, og så får man drevet barneoppdragelse på en gang.. Det at man ikke tar hensyn på buss er ikke greit.. Nå tenker jeg altså på unger som hyler og skriker så høyt de kan, og ikke de som synger og ler, og bråker "medium", for det er jeg enig i at man får tåle om man reiser kollektivt.<br /><br /> Anonym poster: a98ceb350d75ed99718d13e1971c3cfe Her jeg bor er det elendig kollektivtrafikk tilbud, så jeg hadde aldri hatt sjangs til å gå av å vente på neste buss, går vel 2 busser i døgnet eller noe. Syns det er frekt å forvente at vi skal gå av bussen. Hvis man er så syk at man ikke tåler at en 2åring gråter, burde man kanskje holde seg hjemme. 2
Harlekin Skrevet 28. juli 2012 #17 Skrevet 28. juli 2012 Zzyzx: Familievognen blir fort full. Det er vanligvis fullt når jeg bestiller, og da må vi sitte andre steder i toget. Men det lengste jeg har dratt er til Voss (1,15 timer), så det går stort sett greit - men det er absolutt langt nok. Buss og bane: Aldri om jeg går av fordi om barnet lager lyd. I det offentlige rom må man tåle at det blir ubehageligheter fra tid til annen. Men selvfølgelig ville jeg som forelder gjort mitt ytterste for å roe barnet. 2
Zzyzx Skrevet 28. juli 2012 #18 Skrevet 28. juli 2012 Tja. Sist jeg satt i en familievogn på toget var 80 % av plassene opptatt av tyskere som begynte å drikke før vi engang forlot perrongen. Skal vi noensinne ta tog igjen kan du banne deg på at jeg velger comfort. Helt greit, så lenge du ikke insisterer på at ungene skal være innenfor synsvinkelen din hele tiden, og samtidig nærmest oppfordrer dem til å plage medpassasjerer til de ikke takler mer.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2012 #19 Skrevet 28. juli 2012 Her jeg bor er det elendig kollektivtrafikk tilbud, så jeg hadde aldri hatt sjangs til å gå av å vente på neste buss, går vel 2 busser i døgnet eller noe. Syns det er frekt å forvente at vi skal gå av bussen. Hvis man er så syk at man ikke tåler at en 2åring gråter, burde man kanskje holde seg hjemme. Jeg synes du skal lese innlegget mitt en gang til, du har tydeligvis ikke fått med deg alt:)<br /><br /> Anonym poster: a98ceb350d75ed99718d13e1971c3cfe 2
Silfen Skrevet 28. juli 2012 #20 Skrevet 28. juli 2012 Helt greit, så lenge du ikke insisterer på at ungene skal være innenfor synsvinkelen din hele tiden, og samtidig nærmest oppfordrer dem til å plage medpassasjerer til de ikke takler mer. Nei, jeg er verken en hysterisk mor eller en som liker å plage andre og ungene mine oppfører seg stort sett greit. Men jeg forventer faktisk å få en beskjed om det er noe andre syns er helt forferdelig som jeg syns er greit. Jeg er intet orakel. Nok av folk skriker og skråler om fæle opplevelser, mens de ikke har gjort noenting selv for å endre denne. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå