Wanita Skrevet 10. desember 2012 #241 Del Skrevet 10. desember 2012 Er jo supert om du klarer å snakke nederlandsk med han. Tror nok at de som lærer mer enn norsk får bedre språkøre (noe jeg tror ihvertfall) Jeg er skikkelig dårlig i engelsk, og norsk er alt jeg kan utenom Gleder meg og sånn til å ha en sovende baby på brystet. Er så utrolig lenge siden. N er så stor at han sovner ikke på fanget lengre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillah Skrevet 11. desember 2012 #242 Del Skrevet 11. desember 2012 Herregud.. Jeg skjemmes!!! Jeg har ikke vært så aktiv her de siste dagene, og har tydligvis ikke vært innom dagboka di den siste uka.. Hælledussan, har du blitt mamma?? Gratulerer sååå masse!! Guri, så fantastisk!!! Nyyt tiden med lillegull :) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhiannon Skrevet 12. desember 2012 #243 Del Skrevet 12. desember 2012 Ikke la folk diktere hvordan dere skal ha det med David, det styrer dere selv Unger som vokser opp som flerspråklige har mye lettere for å tilegne seg nye språk senere i livet. Språkutviklingen går like fort hos dem som lærer flere språk samtidig som hos dem som bare lærer ett, men det kan virke som om det går saktere fordi de bruker begge språkene om hverandre Det er bare fordeler med å vokse opp flerspråklig! Alt av språk som kan dyttes inn i hodene deres før de blir ca tolv er bare positivt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marielle171 Skrevet 22. desember 2012 Forfatter #244 Del Skrevet 22. desember 2012 Er jo supert om du klarer å snakke nederlandsk med han. Tror nok at de som lærer mer enn norsk får bedre språkøre (noe jeg tror ihvertfall) Jeg er skikkelig dårlig i engelsk, og norsk er alt jeg kan utenom Gleder meg og sånn til å ha en sovende baby på brystet. Er så utrolig lenge siden. N er så stor at han sovner ikke på fanget lengre. Ja men det er sant, de som vokser opp to språklig har lettere for å lære seg et 3. eller 4. språk:) Så jeg skal virkelig prøve å bare snakke nederlandsk til ham! Ja det er ikke lenge de har tid til å sove på brystet. Etter en liten stund blir alt annet mye mer interessant og da har ikke de tid til sånt lenger:P Herregud.. Jeg skjemmes!!! Jeg har ikke vært så aktiv her de siste dagene, og har tydligvis ikke vært innom dagboka di den siste uka.. Hælledussan, har du blitt mamma?? Gratulerer sååå masse!! Guri, så fantastisk!!! Nyyt tiden med lillegull :) Jeg skjemmes jeg også for jeg har ikke oppdatert boka mi på aldri så lenge:p hehe men jaaaa jeg har blitt mamma til en superskjønn gutt! Og du fikk jo for noen dager siden så du er sikkert i en babyboble du også hehe gratulerer så mye (en gang til) Ikke la folk diktere hvordan dere skal ha det med David, det styrer dere selv Unger som vokser opp som flerspråklige har mye lettere for å tilegne seg nye språk senere i livet. Språkutviklingen går like fort hos dem som lærer flere språk samtidig som hos dem som bare lærer ett, men det kan virke som om det går saktere fordi de bruker begge språkene om hverandre Det er bare fordeler med å vokse opp flerspråklig! Alt av språk som kan dyttes inn i hodene deres før de blir ca tolv er bare positivt Skikkelig travelt med folk som tror de vet bedre bare fordi de også har fått en barn engang. Eller, selvfølgelig så vet de mye om det å ha barn men det kommer jo ny forskning hele tida som viser noe annet enn det de gjorde for 10 år siden. men men:P ---------------------------------------- Det var vel på tide med en oppdatering!! Alt for lenge siden:) Men har går alt veldig bra:) Det er bare så koselig med en liten baby i hus! Det kan være litt travelt av og til og det å dra en tur på butikken krever en del planlegging som ikke er vant med fra før av:P (baby må ha fått mat, vogn må bæres i bilen, ny bleie, ytterdress og så løpe tilbake til huset igjen for å hente en gulpeklut som vi glemmer hele tida:P) men det er utrolig koselig! David vokser veldig bra. Han gikk bare ned 20 gram på sykehuset og har så gått fra 3310 til 3440 første uka og nå i uke 2 veier han 3780 så han spiser veeeeldig godt:P Han griner veldig lite og det er vi veldig glad for. Men han får ikke opp rapene når han ligger så etter hver mating må vi gå litt rundt med han, også om natta for ellers for han det ikke opp. Litt travelt for han sovner alltid etter amminga men våkner og griner litt da etter 5 minutter fordi luften plager ham. Det hadde vært deilig hvis han bare hadde sovnet med engang uten å våkne, men vi får ikke klage for det er mange andre som har det mye vanskeligere enn vi har;) Ellers har jeg blitt hemoroidedronningen her i huset:P 3 x per dag smører jeg inn hemoroidene til H. haha! hun er veldig takknemlig da for hun sier hun ikke klarer å smøre de inn selv. I går ble jeg forresten tisset på og bæsjet på av lillegull. hehehe han lå på stellebordet og tisset rett i luften og det landet en fin stråle mitt på genseren min:P hehe og jeg hadde badet ham og satt på sofaen med han og jeg hadde pakket han godt inni badehåndkle og plutselig ble det litt for varmt på fanget mitt og da hadde han bæsjet på meg. ja, nå vet jeg at jeg må ta på han bleie med engang etter badinga:P Jeg har forresten dusjet med ham og han syntes det var såå deilig! Han begynte å slikke vannet fra armen min og syntes det var så deilig å få vannstrålene på ryggen, hodet og magen:) Skikkelig koselig:) Den første uka følte jeg meg ikke mor enda og følte han litt fremmed for meg, men nå kjenner jeg virkelig at de kribler i magen når jeg ser på ham for han er så utrolig skjønn!! vil bare kose kose og kose med ham:) Ista i sju tida lå jeg med lillegull på sofaen og vi bare sovnet, og H sovnet også og plutselig våknet vi klokka 10!! ja, der gikk den lørdagskvelden! haha vi hadde tenkt å kose oss med film og indisk mat men det ble det ikke så mye av:P Nå skal jeg legge meg, og jeg ønsker dere en god helg og riktig goooooood jul!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttapia Skrevet 23. desember 2012 #245 Del Skrevet 23. desember 2012 Høres ut som dere koser dere glugg ihjel Han høres virkelig bedagelig ut, han lille mannen dere har fått i hus Virker som om dere samarbeider godt, Marielle. Det er flott å høre! Ha ei riktig god jul Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 23. desember 2012 #246 Del Skrevet 23. desember 2012 Utrolig koselig lesning! Høres ut som en enkel og grei unge. :-) Ha en ordentlig god jul! Håper du liker den norske tradisjonsjulen :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marielle171 Skrevet 27. desember 2012 Forfatter #247 Del Skrevet 27. desember 2012 Høres ut som dere koser dere glugg ihjel Han høres virkelig bedagelig ut, han lille mannen dere har fått i hus Virker som om dere samarbeider godt, Marielle. Det er flott å høre! Ha ei riktig god jul Utrolig koselig lesning! Høres ut som en enkel og grei unge. :-) Ha en ordentlig god jul! Håper du liker den norske tradisjonsjulen :-) Vi koser oss masse!! :) Du har mye å glede deg til, nuttapia!! Han er bare så skjønn og jeg har lyst å spise han opp av og til:P vi samarbeider veldig godt syns jeg og det er jeg så glad for! Hun har det selvfølgelig vanskeligere om natta pga amminga og sånt men jeg tar bleiene, steller han, lar han rape og gjør mestparten i huset slik at hun får sovet litt ekstra på dagen. Han trenger mat hver 1,5 time så mye søvn får ikke hun. Han er veldig grei men bare veeeldig sulten hele tida:P hehe Vi lurer på om han kanskje ikke får nok mat hver gang han spiser, eller ikke nok til å holde ut 3 timer i hvert fall så i kveld skal vi gi han flaske med morsmelk slik at vi ser hvor mye han får i seg og om han sover lengre. Ellers har vi hatt en veldig koselig jul:) 24. desember spiste vi deilig julemat med hele familien og pakket opp gaver. David fikk veldig mange pakker og fikk blant annet en babybjørn vippestol!:D Skikkelig fornøyd for det ønsket vi oss men hadde aldri trodd vi skulle få den for den er jo dyr! Den 25. spiste vi brunch hos svigermora mi. Seinere på dagen hadde vi ingen planer og plutselig ble jeg ringt av jobben min som spurte om jeg kunne jobbe kveldsvakt der og da sa jeg ikke neitakk til 133% ekstra så da jobbet jeg og hadde det kjempekoselig med sykehjembeboerne. igår var vi i et familieselskap og det var også kjekt. Vi var ca 40 stk og nesten alle ville holde David og stakkars ble jo så stresset. grein og grein og klarte ikke å finne roen. Så jeg og H gjømte oss i garderoben noe deler av dagen for å gi ham litt ro og la han sove i vogna. Men folk er jammen frekke, og tok ham ut av vogna mens han endelig sov uten at vi sa det var greit. Og det som også er så iirriterende er at noen ikke vil gi han tilbake når han begynner å grine for de SKAL få ham til å slutte. men de vet jo ikke hva slags måte fungerer best for ham og lar ham grine unødvendig lenge. Ja, så av og til irriterte jeg meg bare litt:P Men vi har hatt det utrolig koselig! Ikveld skal vi spise hos stemora til H men resten av dagen har 'fri' Det er deilig det også. Vi begge to kjenner at vi og også David trenger en del ro, men det er litt vanskelig å få i jula. Håper dere også har hatt det koselig i jula:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttapia Skrevet 27. desember 2012 #248 Del Skrevet 27. desember 2012 (endret) Høres ut som dere har hatt det veldig fint! Lykke til med morsmelkerstatninga, det fungerer sikkert veldig bra før natta. Jeg hadde blitt SÅÅÅÅ sint, dersom noen tok opp tassen fra vogna og han lå og sov!!! Fy søren for noen frekke folk! Håper dere slipper mer sånt, så slitsomt for den lille kroppen Fatter ikke hva enkelte folk tenker med, as.. Endret 27. desember 2012 av Nuttapia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marielle171 Skrevet 27. desember 2012 Forfatter #249 Del Skrevet 27. desember 2012 Høres ut som dere har hatt det veldig fint! Lykke til med morsmelkerstatninga, det fungerer sikkert veldig bra før natta. Jeg hadde blitt SÅÅÅÅ sint, dersom noen tok opp tassen fra vogna og han lå og sov!!! Fy søren for noen frekke folk! Håper dere slipper mer sånt, så slitsomt for den lille kroppen Fatter ikke hva enkelte folk tenker med, as.. nei, vi skal ikke bruke morsmelkerstatning.. H skal pumpe så da får han vanlig morsmelk:) Håper han får litt mer i seg og at han sover lengre! Ja ikke sant!!! jeg var ganske så irritert. ENDELIG sov han i vogna (han liker best å ligge på magen til meg og H så det er ikke så lett å få han til å sove i vogna) og så tar de han ut igjen og da våkner han selvfølgelig. Skjønner at de vil kose med ham, men det er faktisk ikke alltid til barnets beste. takk for medfølelse:P hihi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttapia Skrevet 27. desember 2012 #250 Del Skrevet 27. desember 2012 nei, vi skal ikke bruke morsmelkerstatning.. H skal pumpe så da får han vanlig morsmelk:) Håper han får litt mer i seg og at han sover lengre! Ja ikke sant!!! jeg var ganske så irritert. ENDELIG sov han i vogna (han liker best å ligge på magen til meg og H så det er ikke så lett å få han til å sove i vogna) og så tar de han ut igjen og da våkner han selvfølgelig. Skjønner at de vil kose med ham, men det er faktisk ikke alltid til barnets beste. takk for medfølelse:P hihi Bebissen får det jo ikke bra dersom han ikke får sove, såklart jeg støtter dere i det! Åååja, jeg leste fort og feil, jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marielle171 Skrevet 28. desember 2012 Forfatter #251 Del Skrevet 28. desember 2012 igår, i natt og idag har stakkars lille david hatt en del magesmerter. Før så laga han bare litt lyder når han trengte mat eller trengte kos og da fikk han det, men nå kan han for eksempel ligge og sove på mitt bryst og plutselig begynner han å skrike skikkelig høyt. Han strekker ut hele kroppen og du ser bare at han har det vondt stakkars gullet mitt. I natt laga han veldig mye lyder og vi fikk jo ikke sove (og han sov ikke heller og grein også en del) Vi masserte magen hans og lot han ligge inntil oss for det roet ham litt ned. I dag har jeg derfor sjekket litt på nettet hva man kan gjøre mot luftsmerter/kolikk. Vi kjøpte fennikel te som H drakk og det skal hjelpe mot luften, og jeg laga sukkervann som skal ha en beroligende og lindrende effekt på uro og gråting. Håper virkelig det hjelper! ellers har David fått dilla på å bli tørket med hårtørkneren:P Han syns det er så deilig med varm vind! Han ligger med spredde armer og bein og ligger og nyter livet på stellebordet:P Kjempesøt! Og det får ham alltid til å slutte å grine:) Ikveld koste jeg og H oss med en feit biff, bearnaisse saus, pommes frites og salat. Det er bare sååååå utrolig godt!! nå er david ferdig med å spise så jeg skal prøve å få ut en rap:P ha en fin kveld! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttapia Skrevet 28. desember 2012 #252 Del Skrevet 28. desember 2012 Stakkar lille babymagen Er mye de skal igjennom den første tiden, altså.. Hihi, hårføner, ja! Det er jo en fantastisk idé! Så deilig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CathrineMic Skrevet 28. desember 2012 #253 Del Skrevet 28. desember 2012 Så utrolig flinke dere er til og sammarbeide Det skal dere ha! Huff, stakkars lille David med magevondt Luftsmerter er noe bais altså Håper det kommer seg, og at han blir fin i magen sin snart! Mmmmm.. Den biffen kunne jeg også tenkt meg! Kjente jeg ble SKIKKELIG sulten nå!!! Kanskje jeg må prøve å få sambo til å lage det til meg imorgen. Bare synd om jeg ikke klarer å spise det Ha en fortsatt fin kveld dere også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marielle171 Skrevet 2. januar 2013 Forfatter #254 Del Skrevet 2. januar 2013 Heia alle sammen og godt nyttår:-) her går alt supert. David har hatt økedøgn i ca to dager nå og vil gjerne spise hver halv time eller time noen ganger. Det er litt slitsomt for H men det går greit:-) han har heldigvis ikke vondt i magen lenger og er ganske enkelt å ha med å gjøre:-) dessverre har han bestemt seg for at ti over ett er litt for tidlig å legge seg og at det eneste han vil er pupp og kos.. :-P haha sånn er det hver kveld så vi begynner å bli vant til det. Jeg fikk noen gavekort på tilsammen 1000 kroner i julegave så imorgen skal jeg kjøpe noe:-) tror det blir en stavmikser for den jeg hadde er ødelagt. Jeg bruker den så ofte og når david skal begynne med fastføde trenger jeg den til å mose frukt og grønnsaker:-) gleder meg skikkelig til å lage babymat til han! Skal gjøre alt for å få et barn som er glad i mat og ikke er alt for kresen:-) God natt alle sammen:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuttapia Skrevet 2. januar 2013 #255 Del Skrevet 2. januar 2013 Lage babymaten selv er jo absolutt best! Da vet man jo 100% hva ungen får i seg. Slik blir det her i gården også Lage store porsjoner av forskjellug middagsmat, og fryse ned. Godt og sunt for baby, trygt for alle! Håper økedøgna gir seg snart for dere, da.. Høres veldig slitsomt ut! Kos deg med shopping idag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marielle171 Skrevet 2. januar 2013 Forfatter #256 Del Skrevet 2. januar 2013 Lage babymaten selv er jo absolutt best! Da vet man jo 100% hva ungen får i seg. Slik blir det her i gården også Lage store porsjoner av forskjellug middagsmat, og fryse ned. Godt og sunt for baby, trygt for alle! Håper økedøgna gir seg snart for dere, da.. Høres veldig slitsomt ut! Kos deg med shopping idag ja, det tror jeg også! masse ferske grønnsaker og frukt! Bare det beste til babyen vår! har lest flere ganger her på KG at folk sier: 'min babyer liker ikke hjemmelaget mat, hun spiser kun fra glass'. Det syns jeg bare er tull. Hvis du ikke tilbyr annet enn hjemmelaget mat kan babyen ikke foretrekke mat fra glass heller! men men:P Kan hende det blir mat fra glass i krisetilfeller da. vi får se! ---------------------------------- Jeg pleier alltid å stå opp tidligere enn H og da tar jeg med David, steller ham og da sitter vi og koser oss i sofaen og det er bare så deilig <3 I sta så begynte han å grine og jeg begynte å herme etter han og grine tilbake og da lo han jammen!! Det kom det gliset og jeg hørte en latter!! Skikkelig komisk!:D Vet ikke om det var tilfeldig? det er ikke sikkert at det går an at så unge babyer syns sånt er morsomt men det virket virkelig som om han syntes det var svært komisk at jeg hermet etter ham:P Imorgen skal vi til helsestasjonen igjen for å måle og veie ham. Gleder meg til å se hvor mye han har gått opp:) Han har begynt å få skikkelig bollekinn og er bare så skjønn! Vi har en kjempeflink helsesøster som virkelig hører på hva vi sier og mener og hun gir oss god tid til å stille spørsmål. Vi nevnte at vi tror han har en del luft i magen og da skrev hun ut oppskrifter på fennikelte og ga oss en del andre tips og det syns jeg er veldig bra. (jeg skjønner at det er jobben deres men alikevel, ikke alle som er like flink i jobben sin:) Nå skal vi gjøre oss klar å kjøre en liten tur til kjøpesenteret. Jeg har 1000 kroner i gavekort å bruke;) Ha en fin dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 3. januar 2013 #257 Del Skrevet 3. januar 2013 Vel, her nektet han all hjemmelagd mat. Første gangen han faktisk spiste middagsmat var da vi prøvde glass. Men da var det kun to typer av alle typene han likte. ;-) så var deilig når han endelig ble stor nok til å spise det samme som oss. En av favorittene hans er ovnsbakt laks. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nerine_ Skrevet 5. januar 2013 #258 Del Skrevet 5. januar 2013 At babyer ikke liker hjemmelaget mat er nødvendigvis ikke tull. Mine barn ville ikke ha hjemmelaget mat før de var rundt året, uansett hva jeg prøvde å lage. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marielle171 Skrevet 5. januar 2013 Forfatter #259 Del Skrevet 5. januar 2013 Vel, her nektet han all hjemmelagd mat. Første gangen han faktisk spiste middagsmat var da vi prøvde glass. Men da var det kun to typer av alle typene han likte. ;-) så var deilig når han endelig ble stor nok til å spise det samme som oss. En av favorittene hans er ovnsbakt laks. :-) At babyer ikke liker hjemmelaget mat er nødvendigvis ikke tull. Mine barn ville ikke ha hjemmelaget mat før de var rundt året, uansett hva jeg prøvde å lage. Jeg ville ikke fornærme noen med det jeg skrev altså men jeg må endre mitt standpunkt.. Etter litt grubling.. kan jeg nemlig godt tenke meg at det er lettere å la barn venne seg til glassmat for den babymaten har en mye svakere smak enn fersk hjemmelaga mat:) Så jeg skjønner at det kan ta en lang tid for noen barn å bli vant til hjemmelaga mat. så jeg må bare beklage det jeg skrev:) og takk for at dere reagerte! Men jeg tror at noen foreldre kanskje gir opp for lett (ikke dere altså, siden dere skriver dere prøvde alt) og fort tyr til glassmat. Og da er det lett å si at barnet ikke liker hjemmelaga mat for da har de jo ikke prøvd lenge nok. Et barn må egentlig smake mat 10 ganger før de liker det. Ellers vil jeg bare si at jeg ikke dømmer de som ikke vil lage hjemmelaga babymat, for glassmat er jo ikke dårlig. Men for meg er det viktig å lage mat selv fordi jeg er opptatt av å lage mat fra bunnen av og å bruke ferske råvarer:) -------------------------- ja, så da var det oppklart Jeg har en søt liten david på fanget mitt her og det er bare lykke <3 i sta gikk han uten mat i 4,5 time og det er rekord! vanligvis går det 2 timer imellom, så jeg håper det blir litt sjeldnere nå. I natt så fikk vi forresten ikke sove noenting:( H var litt dårlig i magen og David var veldig grinete så vi lurer på om det hadde noe sammenheng. Nå går alt bra igjen så jeg håper vi får en bedre natt nå david virker ikke å være så glad i mørke! hver gang vi legger oss og vi skrur av lyset så begynner han å grine, og når vi slår på lyset igjen slutter han igjen. Så da må vente til han sovner og da kan vi skru av lyset. Men om natta kaver han alltid sånn og da er det veldig vanskelig for H å legge han til brystet så da trenger hun lys, så da skrur hun på lyset og legger han til brystet og skrur det av igjen og da begynner han å grine igjen så da må vi vente igjen til han har sovnet. skikkelig irriterende for det kan ta sin tid og jeg får jo ikke sove med lys på selvom vi bare har en lyspære på 15watt i lampa. er det flere som har det slik? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teriyaki Skrevet 5. januar 2013 #260 Del Skrevet 5. januar 2013 Ble ikke fornærmet, bare kom med min erfaring. :-) når det kommer til mat så er vi helt ok. Lager nok ikke alt fra bunnen av, men prøver å unngå fabrikatmat så langt det lar seg gjøre. :-) hehe, men er litt stolt av at O sin favoritt er laks. :-) O har aldri vært redd for mørket og har ligget i egen seng fra dag en, så har nok ikke så mye erfaring med det da han var ganske enkelt på akkurat det området det. Heldigvis, det holdt med kolikken på ettermiddag og kveld. Men jeg vil anbefale dere å kjøpe lampe med dimmer. Da kan dere ha på akkurat så mye lys at han kan se, men likevel så mørkt at det ikke forstyrrer deg. Første natten hjemme med O så monterte kjæresten en sånn nattlampe, veldig praktisk. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå