Gå til innhold

Tenker i farger - Har du synestesi?


LiveLaughLove

Anbefalte innlegg

http://thaliana.blogg.no/1320766824_har_du_synestesi.html

http://ingunnblogger.blogg.no/1294528040_jeg_ser_ting_i_farger.html

Etter å ha kommet over dette på internett ved en tilfeldighet ble jeg kjempeoverrasket.

Mye av det som blir beskrevet på disse bloggene forteller akkurat hvordan jeg har hatt det så lenge jeg kan huske. -" Har ikke alle det sånn hele tiden?" Var min første tanke da jeg leste dette. Jeg husker godt da jeg var liten at jeg og min bestevenninne spurte hverandre ut om hvilken farge de forsjellige bokstavene har, det samme med tall, ukedager, navn, osv. Så lenge jeg kan huske har jeg hatt det på denne måten.

Er det flere som har det sånn??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utdrag fra forskning.no : "Synestesi er en tilstand hvor stimulering av én av sansene gir opplevelser i en eller flere andre sanser. Dermed går det for eksempel an å smake lyder eller høre lukter, og ord og bokstaver få sine egne farger.

Forskerne tror rundt én av 2 000 mennesker opplever synestesi, og en sjelden variant av tilstanden gjør at folk forbindes med farger."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har det sånn at alt som har med tid å gjøre har sine egne farger. Alle ukedager, måneder, år osv har distinkte farger.

Jeg tror det er ganske vanlig å ha det i varierende grad. Det er nok en måte å klare å sortere ut store mengder informasjon på.

Noe som er rarere og mer uvanlig er dem som lukter en spesiell lukt når de ser eller tenker på en bestemt farge! Det er kult!

Anonym poster: f3ebb5601965436eec301439b0e5a9b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har det sånn at alt som har med tid å gjøre har sine egne farger. Alle ukedager, måneder, år osv har distinkte farger.

Jeg tror det er ganske vanlig å ha det i varierende grad. Det er nok en måte å klare å sortere ut store mengder informasjon på.

Noe som er rarere og mer uvanlig er dem som lukter en spesiell lukt når de ser eller tenker på en bestemt farge! Det er kult!

Anonym poster: f3ebb5601965436eec301439b0e5a9b0

Ja, dette med å lukte farger osv er spesielt, haha:)

Alt som har med tid å gjøre har for meg ikke bare egne farger - men sine egne "3D-bilder" slik det blir beskrevet i den ene bloggen ovenfor. År, måned, uke.. En time, halvtime, et kvarter, minutt, sekund osv ser jeg som disse "3D-bildene" - med sine egne farger - jeg synes det er vanskelig å forklare, jeg har alltid trodd at dette er helt normalt jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg har bokstaver og tall forskjellige farger! Enkelte navn og personer også.

Har trodd dette var helt vanlig jeg, frem til akkurat nå.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også synestesi! :) Ukedager, måneder, egennavn osv har egne farger. I tillegg har jeg en slags visuell plassering av ukedager og måneder i rommet. Kan "se" at torsdag f.eks. ligger litt til høyre forran meg, og er rosaoransje. Høres litt fjernt ut. Hehe... :P Musikk kan også ha farger for meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her! Google det, det er som en helt ny verden åpner seg!:P hehe.. Merkelige greier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det også sånn :) Hos meg er fargene "klarest" på personer, men også bokstaver og enkelte tall har farger. Også musikk og årstider har farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det egentlig bare med ukedager:P

Mandag - svart

Tirsdag - rosa

Onsdag - blå

Torsdag - Gul/oransje

Fredag - brun

Lørdag - mørkblå

Søndag - rød

Sånn har det alltid vært i mitt hode.

Men har det ikke sånn med så mye annet tror jeg. Kanskje med tall når jeg tenker meg om.. 2 er iallefall grønn. Og 5 gul/oransje. :P

Aner ikke hvorfor.

Anonym poster: 2e7b278b41328e112045bce988577165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary-Cherry

lukter har sin farge.jeg kan lukte på en parfyme å si det lukter blå.

eller smake på noe å si det smaker rosa. får som regel svar: hæ? hvordan smaker rosa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det er mye forskjellig altså ! Etter at det gikk opp for meg at ikke alle har det sånn, har jeg spurt noen venner og familie om de har det sånn. Får som regel det samme svaret, som f.eks: "Hæ..? Er den sangen GUL?" Eller noe i den duren. De må tro jeg er litt små-rar.. :fnise: Godt å høre at det er fler her da! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det egentlig bare med ukedager:P

Mandag - svart

Tirsdag - rosa

Onsdag - blå

Torsdag - Gul/oransje

Fredag - brun

Lørdag - mørkblå

Søndag - rød

Sånn har det alltid vært i mitt hode.

Men har det ikke sånn med så mye annet tror jeg. Kanskje med tall når jeg tenker meg om.. 2 er iallefall grønn. Og 5 gul/oransje. :P

Aner ikke hvorfor.

Anonym poster: 2e7b278b41328e112045bce988577165

Onsdag er blå og fredag er brun for meg også! :P Alltid vært det, uten at jeg aner hvorfor. Noen farger er tydeligere enn andre også .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, i den grad at navn, ukedager og årstall har helt bestemte farger jeg "ser" inn hodet når jeg tenker på eller hører et ord. Men har egentlig aldri tenkt over det, trodde også at dette var veldig vanlig.

Enig med deg som sa at tallet to er grønt! :P 2012 er også grønt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det vel til i viss grad da jeg alltid har sett klare farger på ukedager. Mnd har til en viss grad også farger, men ikke i like sterk grad som ukedager. Når jeg begynte å tenke etter så har f. eks ulike stedsnavn også farger, men heller ikke dette like sterkt som ukedagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Åh, spennende! Jeg jobber som illustratør og farger har alltid vært veldig viktig for meg helt siden jeg kan huske. Farger skaper stemninger og følelser.... og kanskje det er derfor jeg forbinder farger med tall, bokstaver, ukedager og personer? Men usikker på om dette kommer helt ut av ingenting, eller om det har noe med hvilke relasjoner man har med personene og ukedagene. Minner knyttet til ordlydene etc....? Tror jeg må lese mer om dette. :)

I mitt hode er jeg selv mørkerød. Kjæresten min er ei blanding av mørkeblå og jordfarger. Lillebroren min er turkis-grønn og ei venninne av meg er gul. Sånn har det alltid vært!

Ukedagene er slik:

Mandag: Gul

Tirsdag: Sort og blå

Onsdag: Hvit og gul

Torsdag: Sort og rød

Fredag: Mørkeblå

Lørdag: Gul

Søndag: Rød

Også... A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, Q, R, S, T, U, V, W, X, Y, Z.....

:fnise:

Endret av Myosotis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn har jeg det også!!! Men jeg trodde alle var sånn, jeg. Spesielt dette med farger på musikk kjenner jeg igjen. Samboeren min skjønner ingenting når jeg sier jeg vil høre på en flerfarget sang, men for meg er dette helt opplagt... Jeg ser også tid (døgn, uker, måneder, år) i former. Har dette veldig klart for meg... Har alltid vært sånn!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seajewel

Jeg ser alltid for meg året som på en slags form med månedene rundt, og at nå er vi i august og da er vi på en måte i et "hjørne", og at desember ligger øverst. Er det noe av det samme?

Endret av Seajewel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det slik når det kommer til lukt, men ikke med farger. Eller vet ikke helt om det blir det samme, men jeg kan tenkte på nesten hva som helst, for så og lukte ut i luften, og da kjenne lukten av dette. Må så klart være noe som jeg faktisk har luktet etter før på en måte da, en lukt jeg har lagt meg merke. Man lukter jo ting hele dagen, men ofte så blandes jo lukten bare inn i alt annet og man tenker egentlig ikke over den.

Edit: Hehe skrev litt fort nå jeg uten å lese ordentlig, det jeg snakker om har jo i grunn ikke noe med dette å gjøre i det hele tatt... :)

Endret av Lolita-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...