Gå til innhold

Venstre eller Arbeiderpartiet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Forstår ikke hvordan folk kan mene at AUF fungerer som et godt korrektiv til Arbeiderpartiet. AP har sjelden vært mer EU-vennlig enn nå, miljøpolitikken er fortsatt en vits, og den forskjellene i Norge øker fortsatt.

I dag er AP og Høyre så like at man kan stemme basert på hva som er favorittfargen sin.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår ikke hvordan folk kan mene at AUF fungerer som et godt korrektiv til Arbeiderpartiet. AP har sjelden vært mer EU-vennlig enn nå, miljøpolitikken er fortsatt en vits, og den forskjellene i Norge øker fortsatt.

I dag er AP og Høyre så like at man kan stemme basert på hva som er favorittfargen sin.

Eg er diverre ganske einig med deg. Partia har jo ganske ulike sosial profil, men praksisen er ganske lik.

Skrevet

Hvilket parti stemmer du på nå da?

MDG.

Skrevet

MDG.

Hva står forkortelsen for? Miljøpartiet De Grønne?

Men er det ikke litt frustrerende å gi sin stemme til et parti som ikke har sjanse på noe stortingsmandat? Føles ikke det som en bortkastet stemme?

Skrevet

Disse to partiene har en del til felles, samtidig som de har forskjellige syn på andre ting. Hvilket av disse partiene ville du følt deg mest enig med?

Urk, pest eller kolera ? Men ant. venstre, de er iallefall liberalister.

Skrevet

Og hva vil Høyre og Frp gjøre med skolene og sykehuskøene? Det de vil er å privatisere, men likevel at staten skal betale alt. Og så skal de kutte skatten. Så da lurer jeg på hvor pengene skal komme fra om vi ikke betaler skatt og vi ikke betaler for å dra til legen eller å gå på skolen?

Og siden ingen betaler for private skoler, så må man da begynne å kutte i ting. Som f.eks skolefrukt. Det vil jo Høyre fjerne uansett da, men.

Men vi begge skjønner hvem som må betale for de private skolene. Foreldrene til barna som går på skolen. Men ikke alle foreldre har råd til det, så da må barna gå på en offentlig skole, som da blir dårligere enn den private skolen, siden ingen betaler den.

Foreldrene til barna som går på skolene, betaler skatten som finansierer skolen enten skolen er eid og drevet av kommunen eller av en privat aktør.

Den form for privatisering Høyre og FrP er for går ut på at driften av skolene betales av staten/skattebetalerne som nå, mens private aktører eier og driver skolen.

Fordelen med at private eier og driver skolene er at private i motsetning til det offentlige har et incitament til å gjøre driften bedre. I det offentlige er man jo ikke avhengig av at kundene velger seg tjenestene. De er dømt til å benytte seg av tjenestene enten de er gode eller dårlige. Det er monopol, og da skjerper ikke tilbyderen seg. Med konkurranse derimot vil de dyktige belønnes, og det er en fordel for både tilbyderne og etterspørrerne av en tjeneste.

• Liker 1
Skrevet

Hva står forkortelsen for? Miljøpartiet De Grønne?

Men er det ikke litt frustrerende å gi sin stemme til et parti som ikke har sjanse på noe stortingsmandat? Føles ikke det som en bortkastet stemme?

Det står for Miljøpartiet De Grønne, ja.

Nei, det er ikke frustrerende for meg og jeg føler heller ikke at det er en bortkastet stemme. Det er et forholdsvis ungt parti som enda har en del å "lære" og flere områder å utvikle seg på, og det er et parti hvor jeg føler at jeg faktisk har noe jeg skal ha sagt - særlig på det utdanningspolitiske området. I tillegg liker jeg verdiene, selv om det er noen enkeltsaker jeg rynker litt på nesen av (men det er det jo i alle partier - ingen er 100% enig med alt).

Skrevet

Det står for Miljøpartiet De Grønne, ja.

Nei, det er ikke frustrerende for meg og jeg føler heller ikke at det er en bortkastet stemme. Det er et forholdsvis ungt parti som enda har en del å "lære" og flere områder å utvikle seg på, og det er et parti hvor jeg føler at jeg faktisk har noe jeg skal ha sagt - særlig på det utdanningspolitiske området. I tillegg liker jeg verdiene, selv om det er noen enkeltsaker jeg rynker litt på nesen av (men det er det jo i alle partier - ingen er 100% enig med alt).

Sant nok, og ingen parti kan vokse om ikke noen begynner med å gi dem stemmen sin. Du har tatt et standpunkt med åpne øyne, det står det respekt av.

Skrevet

Sant nok, og ingen parti kan vokse om ikke noen begynner med å gi dem stemmen sin. Du har tatt et standpunkt med åpne øyne, det står det respekt av.

Takk for det :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...