Gå til innhold

Venstre eller Arbeiderpartiet?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Helt klart Venstre. Disse AP folka kan prøve å skryte på seg så mye man vil. Men når Jensemann har en narkoman søster og likevel velger å overse narkomane (og egentlig alle som sliter litt mer enn normalen i Norge), og heller fokusere på alt annet... Hvor blir det er bompengene jeg betaler? De som liksom skal brukes på veinettet.. Vi har en av de dårligste vei-standardene i Europa, men har masse mere penger og rutte med enn andre land i Europa.. Hvor blir det av skattepengene mine? Jeg ser skoler forfaller, bøkene på barneskolen er som løvtrær på høsten, arkene faller ut som visne blader. Jeg ser eldre som ikke blir tatt vare på, jeg ser narkomane som ikke får den hjelpen de trenger, jeg ser fattige som streber etter å få råd til litt firstprice brød, og suppe. Jeg ser min egen bestefar få et bøttekott med en seng i på sykehuset når han er alvorlig syk, til og med på feil avdeling så sykepleierne i avdelinga har ikke peiling på hva han trenger av hjelp, jeg ser ungdom som dør i trafikken pga så høye avgifter på biler at ungdommen faktisk ikke har råd til sikrere biler. Jeg ser barn som blir sviktet av både foreldre og velferdsstaten som AP liker å kalle det. Jeg ser ungdom som droppet ut av skolen fordi dagens skolesystem er bygget på en gjennomsnittselev som ikke finnes.. Og lista fortsetter...

Jeg ville helt klart stemt Venstre ovenfor AP.

Anonym poster: e3271cf0c804db81f4515ae98a129d01

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest avocadoen
Skrevet

Jeg er enig med deg i det meste du skrev. Er også selv medlem av AUF. Det jeg finner merkelig er at du ikke er medlem av arbeiderpartiet. Hvor gammel er du? I mitt fylke er så godt som alle AUFere over 16 (dvs de som er aktive) også medlem av AP. Den beste måten å få igjennom AUFs saker, er jo gjennom arbeiderpartiet. Og selv om AUF er en selvstendig organisasjon betyr ikke det at ap ikke er "moderpartiet" til AUF, og det betyr ikke at de andre ungdomspartiene ikke kan ha selvstendige meninger (uavhengig av moderpartiet sitt). UV er et godt eksempel, som ønsker regjeringssamarbeid med FrP (V vil støtte, men ikke gå inn i regjering med), man kan egentlig se til alle ungdomspartiene og se at de på flere områder bryter en del med moderpartiene. Temmelig likt AUF.

Forøvrig, jeg ville nok ikke stemt på AUF selv om det var et eget parti, nettopp fordi AUF er en ungdomsorganisasjon ;) AUF er partiets salt, og verdens beste organisasjon + det beste korrektivet arbeiderpartiet har. Det er en fin symbiose :)

Til spørsmålet til TS, helt klart arbeiderpartiet.

Anonym poster: 6927320e1189e9b4fdfbef1a972956c8

Vil ikke skrive alderen min her, for ikke å bli gjenkjent siden jeg ikke poster som anonym, men jeg er over 16 ja :gjeiper:

Selv om jeg ikke er medlem av AP, så er jeg ofte på AP's arrangementer fordi jeg er en av de som er veldig aktive. Kjenner og så godt som alle AP-politikere i mitt hjemfylke.

Jeg føler ikke jeg trenger å være medlem av Arbeiderpartiet, så det går fint. Kjenner mange AUF-ere som ikke er medlem av AP, så det er ikke så unormalt.

Jo, AUF er den eneste politiske ungdomsorganisasjonen som kan mene noe annet enn moderpartiet. Vi er den eneste som kan si til moderpartiet at "det kan du drite i" om de sier hva vi skal mene om det og det. Og dette vet jeg. Du kan godt ringe noen i sentralstyret, eller Eskil selv om du ikke tror meg. De har og sagt det selv. Kan gi deg nummeret til flere i sentralstyret om du sender PM om vil ringe og spørre. :)

Gjest Linaria
Skrevet

Hadde jeg MÅTTET hadde det blitt arbeiderpartiet.

Før hadde jeg nok sagt venstre, men hadde en diskusjon med en gruppe Venstre-ungdommer ute på byen en kveld, og de hadde ikke én påstand jeg var enig i.

Hadde disse vært de eneste partiene i Norge, så hadde jeg nok heller latt være å stemme.

AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke skrive alderen min her, for ikke å bli gjenkjent siden jeg ikke poster som anonym, men jeg er over 16 ja :gjeiper:

Selv om jeg ikke er medlem av AP, så er jeg ofte på AP's arrangementer fordi jeg er en av de som er veldig aktive. Kjenner og så godt som alle AP-politikere i mitt hjemfylke.

Jeg føler ikke jeg trenger å være medlem av Arbeiderpartiet, så det går fint. Kjenner mange AUF-ere som ikke er medlem av AP, så det er ikke så unormalt.

Jo, AUF er den eneste politiske ungdomsorganisasjonen som kan mene noe annet enn moderpartiet. Vi er den eneste som kan si til moderpartiet at "det kan du drite i" om de sier hva vi skal mene om det og det. Og dette vet jeg. Du kan godt ringe noen i sentralstyret, eller Eskil selv om du ikke tror meg. De har og sagt det selv. Kan gi deg nummeret til flere i sentralstyret om du sender PM om vil ringe og spørre. :)

De andre ungdomspartiene kan godt mene ting uavhengig av moderpartiet de og ;) Det samme kan AUF! Forskjellen er, som du har nevnt, at AUF er en selvstendig organisasjon, mens eks. FpU er en del av organisasjonen fremskrittspartiet. Det betyr ikke at FpU ikke kan mene andre ting enn FrP. Men det er forsåvidt sant at ap ikke kan "kneble" AUF slik at de ikke kan uttale seg om ting som går fullstendig på tvers av hva ap mener, det kan muligens skje med de andre ungdomspartiene (dog, tviler sterkt på at det skjer).

Er du så aktiv som du sier, og kjenner sentralstyret, så kjenner nok jeg deg også ;) Vil være anonym her, så kommer ikke til å sende deg PM. Vi sees antakelig på landsmøtet da, går jeg utifra :P

PS! Var ikke meningen å kritisere deg, men syntes du formulerte deg litt unyansert.

Gjest avocadoen
Skrevet

De andre ungdomspartiene kan godt mene ting uavhengig av moderpartiet de og ;) Det samme kan AUF! Forskjellen er, som du har nevnt, at AUF er en selvstendig organisasjon, mens eks. FpU er en del av organisasjonen fremskrittspartiet. Det betyr ikke at FpU ikke kan mene andre ting enn FrP. Men det er forsåvidt sant at ap ikke kan "kneble" AUF slik at de ikke kan uttale seg om ting som går fullstendig på tvers av hva ap mener, det kan muligens skje med de andre ungdomspartiene (dog, tviler sterkt på at det skjer).

Er du så aktiv som du sier, og kjenner sentralstyret, så kjenner nok jeg deg også ;) Vil være anonym her, så kommer ikke til å sende deg PM. Vi sees antakelig på landsmøtet da, går jeg utifra :P

PS! Var ikke meningen å kritisere deg, men syntes du formulerte deg litt unyansert.

Ja, de kan vedta ting som moderpartiet ikke har vedtatt, men som du sier så kan da FrP si til FpU at de ikke kan mene det og det, men det kan ikke AP gjøre med AUF.

Ser deg sikkert på landsmøtet ja! Men jeg vet jo ikke hvem du er, og du vet vel ikke hvem jeg er heller, men hadde vært morsomt om du kjenner meg i virkeligheten :gjeiper:

Beklager jeg har formulert meg feil altså!

Skrevet

Arbeidarpariet.

Sjølv om eg synest dei har betre politikk på papiret enn i praksis.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen, ville stemt Kystpartiet. Venstre om jeg måtte velge.

Anonym poster: 80c01cb0d631bf0bb3e742d784a8139c

Skrevet

Om AUF hadde vært et parti, ville jeg stemt på dem, men det er det ikke, sa da blir det Arbeiderpartiet!

Synes ikke AP og Venstre har mye like meninger. For eksempel EU.

Hø? Det er da utpreget EU-forherligelse i begge partier?

• Liker 3
Skrevet

Hø? Det er da utpreget EU-forherligelse i begge partier?

Venstre er vel mot EU? :klo:

Ap er for, men har vel eit ganske stort mindretal som er mot.

Skrevet

Teksten er hentet fra Venstres stortingsvalgprogram (pdf).

Venstre er grunnleggende positiv til et sterkt europeisk samarbeid. Norsk europapolitikk utøves i dag gjennom EØS-avtalen og medlemskap i Nordisk Råd, Europarådet, NATO, OECD og OSSE. Norge deltar aktivt i disse organisasjonene for å etablere felles spilleregler og for å fremme våre verdier og interesse.

Den Europeiske Union (EU) er Norges viktigste handelspartner, og en sterkere integrasjon mot EU vil være positivt for norsk og europeisk næringsliv, handel og utvikling. Med fri bevegelse over landegrensene øker også forståelse, toleranse og mangfold. ”De fire friheter” som EUs økonomiske samarbeid bygger på, er på denne måten et viktig fundament for fred og demokrati.

Partipolitisk ser Venstre ut til å være tett opp mot Frp i dette spørsmålet. Med unntak av at Frp mener det skal en folkeavstemning til for i det heletatt å først sende en søknad - og deretter stemme basert på de betingelsene som da ligger klare. Altså at det ikke er et spørsmål et enkelt parti skal avgjøre på egenhånd og at man skal rådføre seg med folket.

• Liker 1
Skrevet

Har alltid sett for meg at Venstre var mot EU.. Meiner og både ha lest/høyrt det.

Gjest avocadoen
Skrevet (endret)

Venstre er for EU så vidt jeg vet ja. :)

Endret av avocadoen
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ønske det fantes ett liberalistisk, ikke-feministisk og nasjonalistisk parti på venstre siden. Men det eksisterer desverre ikke.

Anonym poster: e88ef57795aa5f8184c16ae6095d4286

Skrevet

Jeg skulle ønske det fantes ett liberalistisk, ikke-feministisk og nasjonalistisk parti på venstre siden. Men det eksisterer desverre ikke.

Fordi då er det ikkje lenger på venstresida ;) Men det finnest jo nok av slike på høgresida.

• Liker 2
Skrevet

Hva legger du i "liberalistisk" og "nasjonalistisk"? Selv mener jeg at f.eks NKP treffer veldig godt i det meste av det du sier.

Partiet ønsker å bevare tradisjonelle norske beskjeftigelser som landbruk og spesielt å fikse det helt bedritne trålesystemet som har ødelagt for tradisjonelle småfiskere de siste årene. Samtidig avviser folk den der typiske "venstresidefeminismen", men er selvfølgelig for bl.a lønnsløft i "kvinneyrker", samt rett til heltid etc.

Det beste er likevel motstand mot dagens urettferdige eiendomsskatt, nei til de fleste former for avgifter som rammer vanlige folk osv. jeg tror de fleste egentlig blir skremt vekk av partilogoen og derfor ikke tar seg tid til å se gjennom partiprogrammet, som best kan beskrives som venstresidens FrP eller noe.

Skrevet

Tror du må stryke liberalistisk siden det kræsjer med alt annet du ønsker det igrunn. Eller har du kanskje ikke fått med deg hva liberalismen omhandler - og nei, det betyr ikke liberal. Det handler om svak stat og sterk kontroll over eget liv og levne. Det motsatte av alt hva venstresiden står for med andre ord. Hvis man drar strikken virkelig langt og ser på ytterste fløy i liberalismen nærmer man seg anarkisme med ingen statskonstruksjon overhodet.

Skrevet

Hva legger du i "liberalistisk" og "nasjonalistisk"? Selv mener jeg at f.eks NKP treffer veldig godt i det meste av det du sier.

Partiet ønsker å bevare tradisjonelle norske beskjeftigelser som landbruk og spesielt å fikse det helt bedritne trålesystemet som har ødelagt for tradisjonelle småfiskere de siste årene. Samtidig avviser folk den der typiske "venstresidefeminismen", men er selvfølgelig for bl.a lønnsløft i "kvinneyrker", samt rett til heltid etc.

Det beste er likevel motstand mot dagens urettferdige eiendomsskatt, nei til de fleste former for avgifter som rammer vanlige folk osv. jeg tror de fleste egentlig blir skremt vekk av partilogoen og derfor ikke tar seg tid til å se gjennom partiprogrammet, som best kan beskrives som venstresidens FrP eller noe.

NKP er IKKJE eit liberalistisk parti, men elles kan eg vera einig i det du skriv. Liberalistisk tyder liten statleg kontroll, ein er "si eiga lykkes smed" osv. Frp er eit liberalistisk parti. Mange forvekslar dette med den engelske tydnaden av liberalistisk, der liberalistisk tyder noko i retninga av motsatt av konservativ.

Skrevet

Ikke riktig, det engelske ordet "Liberal" blir vel heller oversatt med det norske "liberal", ikke "liberalistisk".

Det var det jeg mente, jeg tror ikke "Anonymbruker" trodde det fantes et liberalistisk parti på venstresiden, da det ville vært som å lete etter en brann under vann.

FrP er vel strengt tatt ikke helt "liberalistisk" lenger. De virkelige liberalistene i partiet ble kastet ut på 90-tallet engang.

Skrevet

Frp har to sterke fløyer. En sosialkonservativ som var ledet av Carl og den liveralistiske som stort sett de yngre politikerne tilhører. Frp trenger å bli langt mer liberalistisk. Tor Mikkel Vara meldte seg nylig inn i partiet igjen.

Skrevet

Eg veit det er forskjell på liberal og liberalistisk. På engelsk er gjerne motsetningane i politikken liberal vs konservativ, var difor eg forklarte uttrykket slik. Medan i Noreg er politikken meir kompleks, me har fleire partier, og motsetningane går på sosialistisk/sosialdemokratisk, liberal og konservativ. Ein kan godt nytte uttrykke liberal om liberalistar, t.d er jo ekstremliberalistar veldig liberale. Venstre reknar seg som eit sosialiberalt parti, FrP som liberalistiske - om enn i ulik grad. Høgre er både konservative og til ein viss grad liberalistiske, KrF konservative.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...