Gå til innhold

Får kattungene blå øyner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katten min som er blanding av ragdoll og hellig birma fikk for snart to uker siden et kull på tre kattunger. Faren ikke rasekatt, og kattungene har ikke samme pelsen som kattemor. De har den samme lodne og myke, men ikke kremfarget. Men kattemor har jo helt blå øyner, siden hun er ragdoll/helligbirma, da lurer jeg på om kattungene også kan få det? De har akkurat begynt å få øyner, den ene mer enn den andre. Men alle kattunger har jo blå øyner før de blir eldre.

Er det noe måte jeg kan se om kattungene kan ha arvet farge på øynene etter mammapusen, før de blir eldre?

Anonym poster: e2fc037dbb7a1b2eef3ed9b9749bb932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ragdoll/birma-blandingen får svært ofte blå øyne, men er pappapusen en salig blanding, kan de få alt fra blå til ravgule øyne.

Kattungene kan med andre ord få blå øyne, men det vet man ikke sikkert før de passerer den magiske tolvukersgrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pheel

Hos mennesker er jo andre farger en blå øyne mer dominant, så gjelder ikke dette på dyr også?

Altså mindre sannsynlighet for at blått er arvelig, men det vet en jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gir blå øyne er genet for maske, og om far ikke er masket blir neppe kattungene blåøyde som voksne... Hvorfor tar du kull på en blandingskatt forresten?

Anonym poster: d6f5f8730f7f43449a8681b6d4f89d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...