Gå til innhold

Skal i 30-års dag, men jeg drikker ikke


MarianneE

Anbefalte innlegg

For det første: Ja, overskriften ble rar, glem den!

Neste helg skal Mannen og jeg i 30-års lag med mange av hans venner.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke akkurat gleder meg.

Disse folka her er en gjeng jeg er litt usikker på (vet ikke hvor "godtatt" jeg er), og når det er fest skal de drikke mengder.

Har ikke noe i mot alkohol, men jeg føler jeg er over det stadiet hvor det var om og gjøre og drikke seg dritings.

Jeg drikker veldig sjeldent, og siden jeg føler meg usikker på disse folka vil jeg ihvertfall ikke drikke og ende opp full og gjøre det værre for meg sjøl.......

Siden dette som sagt er en gjeng som ikke akkurat spytter i glasset (skrekkelig uttrykk!!) forventes det at jeg gjør det samme.

Og, om jeg ikke drikker slik som dem vil det hagle kommentarer og spørsmål om jeg er gravid (noe jeg ikke er) og det er fryktelig ekkelt.

Hva skal en stakkar gjøre?

:perebrus:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg drikker ikke i det hele tatt og har noen luretriks.

Du kan jo kjøre bil dit, eller hevde at du skal kjøre bil tidlig morgenen etter. Clausthaler eller Munkholm blir vel gjerne lagt merke til, men du kan gå rundt med ei vanlig ølflaske ganske lenge uten at noen tenker over om du drikker eller ikke.

Evt... avtal med mannen din at dere kan bytte glass av og til... slik at ditt blir "tommere" Om dere skal ha med egen drikke så kan du gå så langt at du tømmer alkoholfri vin over i en vanlig vinflaske.

Men egentlig så bør de da være voksne nok til å respektere dine ønsker om hvor mye eller lite du vil drikke.

Om noen spør om hvorfor du ikke drikker mer så kan du bare se overrasket ut og si at "Jeg har det helt strålende jeg... Synes jeg har drukket passe mye... også skifte tema"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker ikke i det hele tatt og har noen luretriks.

Du kan jo kjøre bil dit, eller hevde at du skal kjøre bil tidlig morgenen etter.

Har ikke lappen, og det veit de.......

Gode råd, jeg får vel finne på noe lurt, eller bare gi f* i hele greia og la dem lure........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Huff, høres slitsomt ut.. Jeg syns du burde gjøre som du vil (dvs bare la være å drikke), men kan jo se for meg hvilke kveld du vil få da etterhvert som de andre blir mer og mer fulle :"Hvorfor drikker ikke du'a?" osv osv. Så må du sikkert forsvare dette i endeløse, meningsløse fyllevrøvl-diskusjoner.... Hvorfor ikke prøve ett av :-) Annas råd?!

Uansett: Lykke til, kos deg som best du kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

har akkurat samme problem, men unnskyldningene kan være mange.. har selv førerkort da og den er best! eller du kans i du skal på jobb tidlig imorgen,eller late som du skal drikke masse også kommer kvelden og du er bånn sjuk og må bare ta dte litt med ro.. eller bare hopp over det hele, det hørtes ikke my gøy ut nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marianne E vær deg selv. Drikk det du ønsker og bry deg med drikkepresset. Det kan da umulig være noen som følger med på hvor mye du drikker. Vær åpen og blid, da er den ingen som kan motstå sjarmen :sminkedokke:.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drikker ikke selv, og skal faktisk i 30 års dag selv i morgen :wink:

Kommer nok tilk å bli mye alkohol der også, men jeg bryr meg ikke...sier som sant er at jeg ikke drikker, av mine egne grunner...trenger ikke å forsvare det for andre!!!Dessuten så har mannen min alltid sjåfør :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Vær deg selv, hvis de ikke godtar det at folk kan være sosiale på fest uten inntak av alkohol vet du jo at det er bare å kutte ut denne gjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mest sannsynlig bryr de seg ikke om hvor mye du drikker i det hele tatt.

Jeg synes kanskje mer synd på deg, som må være sammen med en etterhvert overstadig gjeng - men kan hende det ikke er så ille.

Drikk i ditt eget tempo - synes ikke man skal forsvare seg. Det holder med et "nei takk, jeg har i glasset" - eller "nei, takk, jeg tar heller en kaffe".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Hvorfor er det så galt å bare si at en ikke har lyst å drikke? Forstår meg ikke på slikt drikkepress, for det minner meg for mye om ungdomstiden. Men så er det jo enkelte mennesker som ikke klarer å ha det gøy uten alkohol, og tror ikke andre klarer det heller.

Takker meg til Tab`n min, og aldri i livet om det kunne falle meg inn å bruke andre unnskyldninger enn sannheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på et julebord før jul hvor jeg og mannen min hadde bestemt oss for å ikke drikke. Folk var så opphengt i hvorfor vi ikke drakk at det grenset til regelrett mobbing. Halv tolv tok vi kvelden og gikk hjem.

Hvorfor folk skal bry seg om så lite og noe de overhodet ikke har noe med, ligger over min fatteevne! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Dersom man har valgt en alkoholfri linje så må man vel kunne stå for den og si det rett ut til folk? Høres rett og slett litt sånn fjortis-aktig ut å måtte lyve for å komme med unnskyldninger ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marianne E vær deg selv. Drikk det du ønsker og bry deg med drikkepresset. Det kan da umulig være noen som følger med på hvor mye du drikker. Vær åpen og blid, da er den ingen som kan motstå sjarmen :sminkedokke:.

Lykke til!

Godt svar! Jeg hadde tenkt å svare noe lignende.

Drikk akkurat hva du selv har lyst på og vær deg selv! Prat med folk og vær åpen, imøtekommende og positiv, så går det kjempebra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom man har valgt en alkoholfri linje så må man vel kunne stå for den og si det rett ut til folk? Høres rett og slett litt sånn fjortis-aktig ut å måtte lyve for å komme med unnskyldninger ...

Joda... jeg er i teorien enig med deg. Men desverre funker det ikke slik.Og jeg snakker av erfaring. Når man snakker om fjortis... jeg trodde faktisk at det å være avholdsmenneske skulle bli enklere når vi ble voksne. At voksne mennesker respekterer andres meninger. Desverre er det ikke slik.

Jeg har ikke vært på en eneste fest de siste årene der jeg ikke har måttet forklare eller aller helst forsvare mitt avholdsstandpunkt. Og de dumme spørsmålene kommer like gjerne fra akademikere som rånere.

Det er liksom fjortisholdningene andre veien som gjør at dette er et problem i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marianne E vær deg selv. Drikk det du ønsker og bry deg med drikkepresset. Det kan da umulig være noen som følger med på hvor mye du drikker. Vær åpen og blid, da er den ingen som kan motstå sjarmen :sminkedokke:.

Lykke til!

:rosasmil:

Takk for støtten!

Jeg kommer til og reise med colaflaska mi og får bare ta det som det kommer. maser de, ja da får de bare drive på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du får spørsmål om kvifor du ikkje drikk, prøv å ikkje gå på defensiven for å forsvara det - gå heller på offensiven og spør kvifor du skulle det. Gøy? Du har det vel lika gøy utan. osv. - så berre tyn dei for gode grunnar :)

(Dessutan: Når du ikkje drikk, så hugsar du sikkert kor gøy du hadde det, og at du ikkje dumma deg ut i fylla... ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Drikk annen brus enn cola. Hvis du drikker sprite eller noe annet som kan se ut som blandevann, så spør kanskje ikke folk like mye.

Evt. drikk litt rusbrus fra flaske, og så kan du helle over vanlig brus etterhvert.

Skjønner at du synes det er kjipt å måtte forsvare deg sånn. Både sambo og jeg drikker ikke så mye, men de fleste vi fester med er vant med det, og gjør ikke lenger noe poeng av det. Dessuten synes de fleste at det er kjekt at noen faktisk kan kjøre bil hvis vi skal fra et sted til et annet i løpet av kvelden. :)

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er slik at man skal ta med seg drikke, så kan du jo ta med ei flaske alkoholfri vin. Ariel (selges på polet) er helt alkoholfri (og jeg synes både den røde og den hvite er veldig god)

Vinflaska ser jo helt ut som en vanlig vinflaske, så det kan godt hende ingen ser at det ikke står alkoholprosent på flaska. Så trenger du ikke si noe før noen eventuelt legger merke til det :-) Litt slu plan, men det kan godt hende den virker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er :rosaengel: 'er!

En ting jeg reagerer litt på, er rådene om og jukse til slik at det ser ut som om jeg drikker osv.

Det er velmenende råd og jeg skjønner poenget, men det er jo ille når man må narre folk bare for og få fred!

Er det virkelig så lite akseptert at noen ikke drikker?

Det siste var ikke ment som dritt, men tanken bare slo meg......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl

Jeg drikker heller ikke, og folk har en tendens til å bry seg _veldig_. Nesten alle skal legge seg borti mitt syn, diskutere og ikke minst snøvlende forklare meg hvor lite de egentlig drikker, og de er jo aldri fulle :roll: Folk blir nesten provosert av mitt standpunkt. Derfor hender det at jeg, når jeg er ute på byen bestiller noe som "ligner" på alkohol, og dermed slipper alle de lange diskusjonene om mitt personlige syn på alkohol. Jeg bestiller alkoholfritt øl og får det i vanlig halvlitersglass, drikker Russchian uten vodka, eller bestiller en vanlig drink, uten alkohol. På fest tar jeg ofte med meg vin som anna:) sier, som ikke gjør at folk stiller så mye spørsmål. Det betyr ikke at jeg ikke er stolt av standpunktet mitt, eller at jeg er flau over at jeg ikke drikker, eller den slags. Men av og til er det greit å bare kunne være på en fest uten å måtte forklare mer eller mindre påseilede mennesker at nei, jeg er ikke gravid, nei jeg kjører ikke, nei jeg går ikke på penicilin, nei jeg er ikke alkoholiker, nei jeg har ikke noe i mot folk som drikker.... jeg bare drikker ikke... Får meg til å lure noen ganger på hva som hadde skjedd hvis jeg på alle fester jeg var spurte alle som drakk "hvorfor drikker du..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...