Gå til innhold

hva mener kristne om selvmord?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

vil de som tar selvmord få det evige liv i himmelen/paradis??

personlig tror jeg at hvis kristendommens verdensbilde er den riktige og det er sant at gud er kjærlig og rettferdig så mener jeg at de som gjør det pga en vanskelig livssituasjon vil få det.

Anonym poster: c4f1a1849d3dbc4700b8ce344019cec8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bibelen er så utrolig motsigende at det er vanskelig å komme fram til hva som visstnok er det "rette" svaret.

Her har du vel en av mange sitater som svarer på det du spør om:

But if we walk in the light, as he is in the light, we have fellowship with one another, and the blood of Jesus Christ, his Son, cleanses us from all sin. 8If we say that we have no sin, we deceive ourselves, and the truth is not in us. 9If we confess our sins, he is faithful and righteous to forgive us the sins, and to cleanse us from all unrighteousness. 10If we say that we haven't sinned, we make him a liar, and his word is not in us.

1 John 1

Endret av meh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok litt an på hvilke kristne du spør.

Mange kristne mener at det er en dødssynd å ta sitt eget liv. Mao en sikker billett til helvete. Det er, så vidt jeg husker, den katolske oppfatningen enda i dag. Hvordan man behandler selvmordere i katolske land nå, vet jeg ikke, men tidligere var det slik at en selvmorder ble ikke begravd på kirkegården i vigslet jord, og ofte ble det heller ikke hold noen begravelsesseremoni for dem.

Selvmordere og enkelte andre håpløse syndere ble begravet utenfor kirkegårdsmuren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Candy Pie

Det kommer nok litt an på hvilke kristne du spør.

Mange kristne mener at det er en dødssynd å ta sitt eget liv. Mao en sikker billett til helvete. Det er, så vidt jeg husker, den katolske oppfatningen enda i dag. Hvordan man behandler selvmordere i katolske land nå, vet jeg ikke, men tidligere var det slik at en selvmorder ble ikke begravd på kirkegården i vigslet jord, og ofte ble det heller ikke hold noen begravelsesseremoni for dem.

Selvmordere og enkelte andre håpløse syndere ble begravet utenfor kirkegårdsmuren.

Stemmer dette? Jeg har ikke ord...

Skal man ikke behandle folk (og døde) med respekt da? :P

Om det finnes en gud, så må han forstå at nesten ingen egentlig ønsker å dø, men når valget er det eller leve det livet de har, som jo kanskje er et helvete i seg selv, så kan det kanskje gå galt etter vært. Hvis gud finnes, hvorfor ikke hjelpe disse menneskene da, FØR det skjer noe som gjør at de kommer til å bli straffet i evig tid, og ikke bare det, menneskene som er igjen her på jorden behandler de som avskum?

Jeg tror egentlig ikke det er sånn. Men siden jeg ikke vet, blir jeg litt små irritert, lei meg og redd. Tenk så mange flotte mennesker som lider i såfall :(

Men uansett, hvorfor mener så mange kristne at det er så fryktelig galt å begå selvmord?

Når det kommer til religion så har jeg iq på 5 eller mindre. Uansett hvor mye jeg prøver å forstå, så forstår jeg det ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uansett, hvorfor mener så mange kristne at det er så fryktelig galt å begå selvmord?

Mange kristne mener at livet på jorda er en slags test, selvmord vil vel i deres øyne da være en slags feig rømningsvei, men det er da langt i fra alle som har det synet. Så ut over det så aner jeg ikke tankegangen bak at selvmord anses som en alvorlig synd.

Stemmer dette? Jeg har ikke ord...

Skal man ikke behandle folk (og døde) med respekt da? :P

Hvorfor så overrasket? Dette er tross alt folk som tror blindt på en mann som tilsynelatende gikk på vannet, sto opp fra de døde osv og neglisjerer vitenskapelig arbeid gjennom århundrer på bakgrunn av hva som står i en bok, skrevet av mennesker for tusenvis av år siden.

Endret av meh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Candy Pie

Mange kristne mener at livet på jorda er en slags test, selvmord vil vel i deres øyne da være en slags feig rømningsvei, men det er da langt i fra alle som har det synet. Så ut over det så aner jeg ikke tankegangen bak at selvmord anses som en alvorlig synd.

Hvorfor så overrasket? Dette er tross alt folk som tror blindt på en mann som tilsynelatende gikk på vannet, sto opp fra de døde osv og neglisjerer vitenskapelig arbeid gjennom århundrer på bakgrunn av hva som står i en bok, skrevet av mennesker for tusenvis av år siden.

Det kan jo være. Men en slags "test" hadde enda folk fått like "oppgaver" så hadde det vært en ting, men verden er ganske urettferdig. Og livet er ikke alltid hva man gjør det til. Er flere ting som spiller inn.

Jeg er overasket over at, sett at det er sånn, så er det rein ondskap. Og jeg synes det er rart og feil at verden kanskje er sånn. Og at enkelte mennesker faktisk mener det er rikig at noen skal få brenne i helvete. Hvordan kan noen ønske det ? Akkurat det forstår ikke jeg :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest IngvildSF

Tror ikke at kristne som tar selvmord havner i helvete. Når det er sagt så tror jeg ikke at helvete er noe annet enn evig avstand fra Gud, heller. Mulig jeg er litt liberal på det punktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut over det så aner jeg ikke tankegangen bak at selvmord anses som en alvorlig synd.

For alt liv er hellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minpin

Nå er ikke jeg kristen, men hvis det finnes en allmektig gud, og han er så god som det sies, så nekter jeg å tro at de som tar selvmord ikke får komme til han. Da må han være forståelsesfull nok til å skjønne at når man går så langt at man tar selvmord så er man psykisk syk og ser ingen annen utvei.

Det finnes flere argumenter for at de som tar selvmord havner i helvete, blant annet at de er egoistiske og ikke tenker på de som sitter igjen med sorgen. Men som sagt, tar man det skrittet så er man veldig syk, og derfor så tror jeg at en god gud vil se det som ei desperat handling og ikke noe man gjør for å være ondskapsfull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alt liv er hellig.

Det er absolutt ikke en kristen doktrine. Hvorfor ønsket Gud at man skulle ofre dyr til ham? Hva med da han kommanderte jødene til å henrette alle homofile, og steine ulydige barn? Og innta "avgudsdyrkende" landsbyer og drepe både kvinner, barn og dyr? Hvorfor sendte han et menneske til jorden med hensikt å la det bli torturert til døde? Hva med den gangen Jesus sendte en flokk med villsvin (eller hva det var) utfor et stup for å få frem et poeng? For ikke å snakke om det faktum at han personlig har sørget for at alle mennesker dør. Så høyt elsker han oss...

Anonym poster: 0b1e14e1247fefcc7a45dcf72c37e3e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer dette? Jeg har ikke ord...

Skal man ikke behandle folk (og døde) med respekt da? :P

Om det finnes en gud, så må han forstå at nesten ingen egentlig ønsker å dø, men når valget er det eller leve det livet de har, som jo kanskje er et helvete i seg selv, så kan det kanskje gå galt etter vært. Hvis gud finnes, hvorfor ikke hjelpe disse menneskene da, FØR det skjer noe som gjør at de kommer til å bli straffet i evig tid, og ikke bare det, menneskene som er igjen her på jorden behandler de som avskum?

Jeg tror egentlig ikke det er sånn. Men siden jeg ikke vet, blir jeg litt små irritert, lei meg og redd. Tenk så mange flotte mennesker som lider i såfall :(

Men uansett, hvorfor mener så mange kristne at det er så fryktelig galt å begå selvmord?

Når det kommer til religion så har jeg iq på 5 eller mindre. Uansett hvor mye jeg prøver å forstå, så forstår jeg det ikke.

Det er jo et ganske sentralt trekk ved mange religioner at dersom man ikke er snill og flink mens man lever, så skal man pines i evig tid i det hinsidige. Jeg kan ikke helt se at DET er spesielt respektfullt. Å begrave noen på utsiden av kirkegårdsmuren blir en biting i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som kristen syns det er kjempesynd at folk kan ha det så vondt at de vil ta selvmord,

Syns ikke det er en synd .

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke at kristne som tar selvmord havner i helvete. Når det er sagt så tror jeg ikke at helvete er noe annet enn evig avstand fra Gud, heller. Mulig jeg er litt liberal på det punktet.

Hadde du sagt det til Ole Hallesby, så hadde han fortalt deg nøyaktig hvor varmt det er i Helvete, og antakeligvis hatt noen tanker om sannsynligheten for at du ville havne der.

Hallesby var professor i teologi, og var mannen som anmeldte Arnulf Øverland for blasfemi etter at Øverland hadde holdt foredraget "Kristendommen, den tiende landeplage" for Studentersamfunnet i Oslo i 1931.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke kristen, men spirituell. Dvs jeg tror på Gud, men er skeptisk til bibelen. Jeg tror ikke det er en synd å ta selvmord, og jeg tror heller ikke at det finnes et fysisk sted som heter Helvete. Jeg tror helvete er en tilstand vi opplever når vi er på jorda, og har ingenting med straff etter døden å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av de tre abrahamske-religioner oppmuntrer eller aksepterer selvmord, og etter hva jeg vet, så er budet veldig bastant. Det er ikke med noen 'enten eller', og selvmord er i seg selv å synde mot Guds ord. Hvilken straff, eller eventuelt om det blir noen straff, er for Gud å dømme, og jeg har ikke lest meg frem til åpenbaringer om bestemte straffer.

Grunnen er som så at alle vesen med evne til å ta innover seg informasjon ved opplysning, og som kan handle utifra å tenke konsekvens, er i livet på denne kloden for å individuelt tjene en samme hensikt. Og man tjener ikke ferdig før Gud sin befaling, og det er å ta makt i egne hender dersom man unødvendig(som i motsatt av nødvendig for overlevelse) velger å ende et slikt liv før den tid, inkludert sitt eget.

Ser man litt mer generelt på det, er det også av den grunn at den som dreper i annet enn overlevelse for seg selv eller ei anna uskyldig, ikke har religiøst krav på å få beholde sitt. Har man stoppet en annen i å fullføre sitt liv, en konsekvens som forøvrig er uforanderlig og med kun én evig og uforanderlig konsekvens for offeret, er det ikke tjent at en selv skal få den sjanse en evig ødela for ei anna. Tilbake til sak: så er ikke selvmord lov nei, uten at jeg har sett eller støtter at de som dreper seg selv skal behandles som mindreverdige døde, og det er jo i det heile en forferdelig situasjon for både bekjente og selve offeret for mordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette varierer i stor grad mellom ulike konfesjoner og teologiske retninger.

Jeg er selv katolikk, og hadde en venn som tok livet av seg for mange år siden. Han blev gravlagt på samme måde som alle andre, og jeg hørte ingen si noe om at han ikke skulde indlemmes i himmelen. Om det findes noen strengere dogmatisk udlegning av dette ett eller andet sted i vatikanets irrganger, er jeg usikker på, men i så fald er det nok en sovende passus.

Derimod er de ortodokse betydelig mer kompromissløse. Broren til en venninde, som tilhører den russisk-ortodokse kirke, blev begravet i uvigslet jord, og handlingen fordømtes av den lokale presten.

Jeg tror ikke den norske kirke har noen fordømmelse av selvmordere. Det er mulig at en del sære frikirker derimod, ikke aksepterer det. Dette har jeg ikke oversikt over.

Uansett, så er det ikke kirken som avgjør om noen kommer til himmelen eller ikke. Den avgjørelsen er det ene og alene vår Herre som tar. Og jeg mistenker at det er mangt han er uenig med kirken om.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest O___o

Hvis du tolker bibelen veldig bokstavlig,

så er selvmord en av de største syndene du kan begå

og det vil føre til at du må tilbringe evigheten i helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hikken

Jeg er selv kristen men mener personlig at bibelen sier så mye vås at jeg rett og slett ikke tror på den. Jeg tror derimot på en Gud som er rettferdig og kjærlig og da tviler jeg på at han ønsker å sende en person som var så ulykkelig og desperat at han endte opp med å ta sitt eget liv ned i evig pinsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tolker bibelen veldig bokstavlig,

så er selvmord en av de største syndene du kan begå

og det vil føre til at du må tilbringe evigheten i helvete.

Men det er det jo stort sett bare fundamentalister og ekstremister som gjør.

Man skal ikke glemme at Bibelen ikke er noen guddommelig åbenbaring, og at den er nedskrevet av mennesker, og at den følgelig må tolkes for å kunde give noen som helst slags mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O___o

Men det er det jo stort sett bare fundamentalister og ekstremister som gjør.

Man skal ikke glemme at Bibelen ikke er noen guddommelig åbenbaring, og at den er nedskrevet av mennesker, og at den følgelig må tolkes for å kunde give noen som helst slags mening.

Får si som tidligere. Jeg har ingenting i mot Gud ( så lenge han lar meg være i fred)

- det er fanklubben hans jeg ikke kan fordra.

" Kristne " er en svært stor gruppe.

Du har ekstreme, konservative, mindre konservative, liberale, julaften-kristne osv.

Du har de som mener homofili, silikonpupper, piercinger, fredagspils, sex utenfor ekteskapet er synd og at selvmord er en av de største syndene et menneske kan begå

- uten at de er " ekstreme ". (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...