Gå til innhold

Mars/April 2013.

Gjest Little princess

Anbefalte innlegg

Vesla her er syk også og jeg full i influensa. Men mannen er mye hjemme, likevel synes jeg det er pes - all ære til deg. Jeg hadde dødd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vesla her er syk også og jeg full i influensa. Men mannen er mye hjemme, likevel synes jeg det er pes - all ære til deg. Jeg hadde dødd!

God bedring til dere! Det er virkelig en annen verden å være syk med barn. Huff. Jeg hadde nok ikke klart meg uten hjelp nå. For faaaader så tungt.

Jeg sliter med å få i henne nok veske. Hun hater vanlig vann og spiser ikke opp flaskene med mme. Har du tips? De her dagene har hun fått bare flasker og ingen grøt, og de små"tubene" med smoothe. De liker hun så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla her drikker heller ikke noe særlig, drikker mye til vanlig. Nå går det 40-80 ml per måltid og ikke 200-240 ml. Men noe drikker hun. Og så får hun mat som normalt. Litt mindre keen på grøten, men fått i seg godt med middag (selv om hun blir litt surklete av det) og mye fruktmos (banan, avocado, pære) - får jo litt væske gjennom frukten også. Jeg bare tilbyr som normalt, har enda ikke gitt henne vann og begynner ikke med det når hun er syk. Ingen tegn til dehydrering, så tar det som det kommer. Kjør på med det hun er glad i! Forsøk å gi væske med skje eller kopp om det blir veeldig lite væske. Så lenge allmenntilstanden er ok går det nok greit:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til dere som er syk! Ikke noe kjekt med de små kan jeg tenke meg.

I dag var jeg på trening å prøvde ut barnepass. Det gikk egentlig greit. Hun begynte raskt å gråte så jeg fikk løpt 10 min før jeg tok hun å fikk roet henne ned. Så gikk det egentlig greit og jeg fikk trent litt til. Hadde sikkert gått litt bedre om de var flere i barnepassen. Hun var alene med 5-6 babyer fra 7 uker til ca 6 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er ikke noe flink på å gape når hun spiser, så har droppet grøt de her dagene og bare gitt flaske og fruktmos. Men hun har drukket nesten alle flaskene opp, så da ligger hun vel godt ann. :)

Sikkert et dumt spørsmål, men hva gir du/dere til drikke om det ikke er vann? Jeg tenker da til mat osv.

Bra du fikk trent litt, kan tenke meg det var deilig. :) Vil ha mulighet til å dra på treningsstudio jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir mme:) slik er hennes dag akkurat nå:

Ca 08: Skål med grøt.

Ca 11: Mme

Ca 12-13: Fruktmos (som oftest nå en banan, en avocado og en pære)

Ca 15: Mme

Ca17: Middagsglass (nei, jeg lager ikke selv. Det synes jeg er litt pes.. )

Ca 19: Kveldsgrøt

Ca 19:30: Mme

Ca 01: Mme

Ca 05:30: Mme

Knask innimellom: skalk, kavring, sånn mais/hirse snack og får smake div av meg ila dagen.

Altså er det egentlig sjeldent hun får både mat og drikke samtidig - skjer jo at det gis sammen, men ikke så ofte. Eldstemann fikk først vann i 8-9 mnd alder og da på natta. Har fungert godt her i alle fall og har ikke peiling på hvordan andre gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjekt å se hvordan dagen deres er. :)

Her er dagene lik på klokka;

08 - Grøt

11 - Mme

14 - Mme

17 - Middag eller grøt. Lager middag selv da hun ikke liker glassene. Om jeg ikke rekker å lage noe så får hun grøt.

19 - Mme

Litt fruktmos får hun iblandt også, alt etter hva jeg har tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye mme spiser hun til måltidene? Her ligger normalen på 235ml.

Vi har ennå ikke hatt 6 månderes kontrollen så har ikke fått tatt opp det jeg ønsker om mat, vekt og lengde. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset ser dagene ca sånn ut:

8: mme

11: grøt eller fruktmos

14: mme

17-ish: middag (most søtpotet eller lignende foreløpig)

18:30-ish: grøt og mme.

Vesla spiser ca 200ml mme :)

Den siste uka har hun plutselig begynt å produsere fire/fem bæsjebleier dagen! Og gjerne en stor en om natten også som gjør at det fort blir en time/halvannen med opphold i søvnen. Håper det bare er varmen og slikt som gjør det og at det blir bedre når vi drar hjem til Norge i morgen, selv om jeg har mine tvil... :sukk:

Jeg var så fornøyd med å endelig klare å sovne selv igjen, og så kom det her :P

Bare noen få dager igjen til første netter uten vesla! Det skal bli veldig rart, men jeg gleder meg innmari til venninnetur med bestevenninna mi! Og HerrTekola har både min mor og andre rundt seg om han trenger støtte, så det går nok bra. Men jeg er litt spent, altså :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver litt lite inne her, men følger med og blir ofte beroliget når jeg ser at flere har samme spørsmål som meg :)

Her har det vært fullamming til vel 5mnd, kun litt smaksprøver i tillegg. Baby nærmer seg 7mnd nå, og her er det amming ca hver 3 time hele døgnet (litt lengre intervaller på natt nå heldigvis), og to ganger på dag får han grøt en halvtimes tid etterpå. Ofte en skje frukt og litt vann også hvis han vil ha. Prøver å gi han en skje m/gr.saker ved middagstider, men dette blir dessverre ikke hver dag. Det jeg ikke skjønner er hvorfor han stadig gulper, både morsmelk og annet - han har knapt gulpet tidligere... Porsjonen med grøt er forresten ca 3 toppede skjeer m/pulver (babyskje).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nok til å gå kjempebra Tekola.

Her prøver jeg hardt å innføre faste måltider, men synes det er noe skikkelig pes.. særlig middag (våres blir som ofte blir tett opp mot hennes kveldsmat)

Sånn ser dagen ut her.. foreløpig:

Ammes om natten og tidlig på morgenen

08: frokost - grøt

11: ammes

14: middag - lager selv

16: ammes

18:30 kveldsmat - avokadomos

Blir vel sikkert endringer i dette etterhvert, men akkurat nå passer dette veldig bra med dagduppene.

Endret av Myrvandrer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, nå har det toppet seg her. Vesla har fått øyebetennelse også! Jeg kan ikke beskrive hvor jeg gleder meg til klokken 20.00 i morgen kveld når samboer står på døra. Teller ned timene! Nå er vi slitene, begge to. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk. :klemmer:

Nå har hun sovet i senga si siden halv 6. Deilig! Nå er det sofan på meg fram til jeg finner senga.

Hvordan går det med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, høres ut som du har slitsomme dager Asanti :klem: Kan tenke meg det blir godt å få mannen hjem igjen!

Her har vi noen ganske slitsomme dager om dagen. Tassen hopper over den siste luren han pleier å ha i 4-5 tiden og surver, hyler, kjefter og smeller fra rundt halv fem-fem tiden til han legger seg rundt syv-halv åtte. Når man kombinerer det med flere nattematinger enn vanlig og at dagen har begynt å starte rundt kl seks, så er resultatet en veldig sliten mor :sad:

Trøster meg med at det sikkert skyldes en kombinasjon av et utviklingssprang og tenner, og at jeg veldig snart kommer til å få min blide sjarmør tilbake. Håper iallefall det, ellers er jeg redd jeg kommer til å dra på meg rynker og grå hår tilsvarende ti år på kort tid...

På den positive siden er puppen mye bedre. Det er fortsatt vondt å amme, men såret har blitt mye mindre så det er tydelig at medisinen virker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Little princess

Uff, ikke alle som har det like lett om dagen ser jeg. Det er TUNGT når babyen ikke er sitt vanlige selv, man føler seg tygget og utspyttet når det står på. Man går rundt for kvart maskin og er i halvsvime dagen lang og er lykkelig når babyen skal ta en blund. Er viktig å huske at det går over til slutt, det er det som pleier å holde meg gående :fnise:

Så artig å se hvordan dagene deres ser ut! :)

Dagen vår ser ca slik ut:

06.00: amming (siste på "natten")

08.30: grøt

09.30: Sove

1130: grøt

12.00: Ut på tur/kafé/på besøk og da pleier hun å spise litt av min mat eller noe småtteri jeg har med til henne. Avokado, brød med leverpostei, frukt, skorpe, kavring osv. Mest for at hun skal tygge på noe og lære seg smaker, hun spiser ikke fordi hun er kjempesulten.

13-14: Sove

15-16: Middag! Spagetti er den nye favoritten, men gulrot og søtpotet går det fortsatt mest i. Dessert er obligatorisk i A's verden, fruktpurré, sviskepurré, eller noe fra Ellas.

17.00: Amming og sove

18.30: Grøt

19.00: Flaske mme i senga. (Sikkert tidenes dårligste vane å legge til henne.. Men gjort er gjort!)

Pluss to nattamminger.. Gjesp. Skal nattavnenne henne en gang i november tenker jeg. Gruer meg kjenner jeg :sjenert:

Hun har fått en utrolig appetitt i det siste, så det er tydelig at hun vokser og trenger mye mat om dagen. Hun har også blitt i mye bedre humør etter jeg begynte å gi henne mer mat, så puppen er ikke nok i det hele tatt lengre. Produksjonen har jo stupet i det siste, så fortsetter det slik er det vel over med ammingen til jul tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til måltider syntes jeg også at det er litt stress. Jeg har jo vært så heldig å ha overfylte fløtepupper som har gjort mating veldig enkelt, og gitt litt grøt på kvelden fra ca 5,5 mnd. Den siste uken har vi imidlertid gitt mer mat så nå får han grøt både morgen og kveld. Matrutinene ser vel ca sånn ut:

Ca 04:30: pupp

Ca 07:30: pupp

Ca 09 - 10: grøt

ca 12: pupp

Ca 15: Pup

Ca 17: babyfeeder med litt frukt / avokado etc

Ca 18: pupp, grøt og litt fruktpurè

Mellom 19-20: nattapupp

Jeg har planer om å innføre et middagsmåltid midt på dagen i løpet av helgen, for å se om det gjør noe med sutringen på kvelden.

Jeg synes som sagt det er litt stress med denne maten, for jeg vil gjerne gi tassen hjemmelaget mat, og da er det jo en liten jobb som må gjøres, og tassen er som nevnt ganske grinete om dagen så det er ikke så lett å få laget noe når han ligger på gulvet uten at det blir kjefting og hyling :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde store ambisjoner om å lage maten til vesla selv. Lest mye og sett mye triks på youtube. Men nå skal jeg være ærlig og innrømme at det siste året har vært ekstremt tungt. Så etter mye om og men så har jeg vel falt inn i en mild depresjon. Aldri opplevd dette før så er vanskelig å få tatt grep enkelte ganger. Alt ble bare mye verre i sommer.

Så den siste tiden har jeg ikke en gang brukt tøybleiene, som jeg egentlig er kjempefornøyd med å bruke. Men alt som gir merarbeid styrer jeg unna. :( Tilome mat til meg selv er ikke noe must. Tørre knekkebrød gir minst oppvask.

Men, så kjøpte vi den avent steam and blend. Og da tar jeg skippertak sammen med samboer når han er hjemme og da lager jeg såpass at jeg får fryst ned. Og blir jeg fri så går det i grøt for hun liker ikke de middagsglassene.

Katta ute av sekken. Har ikke sagt dette til noen andre enn samboer. Jaja. Det er jo ingen skam. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Little princess

Jeg hadde store ambisjoner om å lage maten til vesla selv. Lest mye og sett mye triks på youtube. Men nå skal jeg være ærlig og innrømme at det siste året har vært ekstremt tungt. Så etter mye om og men så har jeg vel falt inn i en mild depresjon. Aldri opplevd dette før så er vanskelig å få tatt grep enkelte ganger. Alt ble bare mye verre i sommer.

Så den siste tiden har jeg ikke en gang brukt tøybleiene, som jeg egentlig er kjempefornøyd med å bruke. Men alt som gir merarbeid styrer jeg unna. :( Tilome mat til meg selv er ikke noe must. Tørre knekkebrød gir minst oppvask.

Men, så kjøpte vi den avent steam and blend. Og da tar jeg skippertak sammen med samboer når han er hjemme og da lager jeg såpass at jeg får fryst ned. Og blir jeg fri så går det i grøt for hun liker ikke de middagsglassene.

Katta ute av sekken. Har ikke sagt dette til noen andre enn samboer. Jaja. Det er jo ingen skam. :)

Uten å høres frekk ut, for det er overhodet ikke ment slik, så syntes jeg ikke det er rart at du har fallt inn i en mild depresjon Asanti. Du er jo mye alene med vesla og nå som de krever mer enn de gjorde som spedbarn så er det faktisk veldig krevende å at hånd om alt alene. Mat, stell, stimulans, rydde hjemme, lage mat til dere begge, og prøve å skvise inn litt tid til det selv så du ikke blir gal. Jeg hadde det litt slik i sommer og hadde jeg ikke satt ned foten til mannen så hadde jeg gått på en smell selv.

Jeg har syntes fra begynnelsen av at du har vært veldig tøff som har tatt på deg så mye alene, så ikke føl noe nederlag over at du nå er sliten! Det er ikke nederlag å innrømme at man er litt deprimert og trenger litt hjelp av de rundt deg.

Du har jo passet på vesla mye alene siden fødselen, så syntes du kan gi deg selv en klapp på skulderen :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...