Citrus Skrevet 18. oktober 2013 #3641 Del Skrevet 18. oktober 2013 Jeg har også tenkt at situasjonen din er tøff Asanti - jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri hadde klart å ha barna så mye alene. Jeg er totalt avhengig av å være to, og de døgnene jeg har vært alene har jeg grått fordi jeg var sliten og oppgitt. Håper du får det bedre etter hvert. Og ikke gi deg selv pes for det du ikke gjennomfører, fokuser på alt det du faktisk gjør for barnet ditt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Havmus Skrevet 18. oktober 2013 #3642 Del Skrevet 18. oktober 2013 (endret) [...] Jeg har planer om å innføre et middagsmåltid midt på dagen i løpet av helgen, for å se om det gjør noe med sutringen på kvelden. Jeg synes som sagt det er litt stress med denne maten, for jeg vil gjerne gi tassen hjemmelaget mat, og da er det jo en liten jobb som må gjøres, og tassen er som nevnt ganske grinete om dagen så det er ikke så lett å få laget noe når han ligger på gulvet uten at det blir kjefting og hyling Signerer dette! Innføring av mat er vanskelig. Her i heimen lager vi stort sett all vår mat fra bunnen av og da synes jeg det er rett og rimelig at Vesla skal få det samme tilbudet Ang. babymatlaging har Gubben og jeg kommet fram til en løsning vi er tilfreds med. Vi lager ukesmenyer for våres egen del og så planlegger vi slik at vi har babyvennlig mat ca. hver 2. eller 3. dag. På den måten lager vi Veslas mat sammen med vår egen, og vi lager til slik at hun har middag to-tre dager framover. Fred og ro! Gubben har fri fra jobb i dag og har for første gang tilbudt seg å avlaste meg slik at jeg får egentid på dagtid (ikke bare midt på natten), så nå er husets to store bråkebøtter på trilletur sammen og jeg har huset for megselv. Bare synd jeg skal bruke tiden på å skrive oppgave Edit: Og jeg må si meg enig med de andre her Asanti. Det er tøft å vende seg til en slik ny situasjon som spedbarn ofte medfører og atpåtil klare seg alene mesteparten av tiden. All ære til deg. Så håper jeg at formen blir bedre for dere alle og at dere får en fin helg. Endret 18. oktober 2013 av Myrvandrer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Little princess Skrevet 18. oktober 2013 #3643 Del Skrevet 18. oktober 2013 Jeg bestemte meg tidlig for å lage all middagen hennes selv, og til min store overraskelse syntes jeg det er kjempegøy! Hater å lage middag ellers da, uten mannen hadde jeg sultet ihjel Men skulle jeg laget middag til henne 1-2 gang i uka hadde jeg sikkert blitt lei, så det jeg gjør er å lage kjempemye hver gang jeg lager! Feks: 5 store søtpoteter, 6-7 gulrøtter og en flaske eller to med mme oppi pleier å holde i nesten 2 uker. Og når jeg lager Spagetti så tar jeg bare litt karbonadedeig, 100 gr kanskje, koker en del fyllkornspagetti, tomater, paprika, oregano, litt hvitløk og steker det litt før jeg slenger det i Nutriblenderen. Og tilsetter ofte litt gulrot og søtpotet mos slik at det blir mye grønnsaker i maten. Det er jo litt tiltak, for jeg vil jo aller helst bare slappe av etter vesla er lagt for kvelden, men siden jeg lager såpass mye så slipper jeg å gjøre det så ofte Bra det finnes fryser sier jeg bare Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Citrus Skrevet 18. oktober 2013 #3644 Del Skrevet 18. oktober 2013 Så flinke dere er! jeg forsøker å kose meg maksimalt i denne perioden og har derfor valgt bort en del ting disse månedene her som gir meg litt mer tid, blant annet middag fra bunn. Dvs, hun får jo ofte det - at jeg tar av vår middag og hun får av det, men når vi ikke har den type mat får hun glass. Er så kort periode og jeg synes den type matlaging er ordentlig kjedelig. Nå er jo min perm ferdig og mannen overtar, så får det bli opp til han å bruke tid på det. Jeg har også droppet lang trilletur hver dag eller annen midt-på-dagen aktivitet hver dag. Gjorde disse tingene sist og synes det tok av tiden vår sammen. Så siste perm har jeg gjort slik jeg helst vil:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 18. oktober 2013 #3645 Del Skrevet 18. oktober 2013 Takk for gode ord jenter! Det er stort å bli mamma, det er en tung jobb med konstant noe å tenke på. Tilome min mamma sa at hver gang samboer reiser på jobb, så sover hun med telefonen på rommet om det skulle være noe og hun drikker ikke alkohol ifall vi trenger hjelp. I tillegg føler jeg ofte mye press på å være en person jeg ikke er, som gjør at jeg hele tiden krangler med meg selv om den dumme angsten. Skulle bare ønske at enkelte andre kunne skjønne hvor tungt det er å ha angst, framfør å si "Jamen er det ikke bare å la være å tenke på det?" Uansett, jeg har fått time hos psykolog. Men jeg føler aldri at det fungerer. Må bare prøve igjen. Hadde gledet meg veldig til permisjon, men merker at mye av tiden har gått til å grue meg til å dra tilbake til jobb, gruet meg til noe som er veldig utfordrende med angsten og mye av tiden har jeg vært alene. Når samboer er borte så treffer jeg kanskje folk 2-3 ganger i løpet av to uker. Å få barn er ensomt! Fy fader. Men alt i alt. Jeg har vært velsignet med en datter som er superenkel. Og hadde det ikke vært for det, så tror jeg at jeg hadde gått på veggen, skikkelig. For en stund siden så var det en annen mamma som sa at man får barn man klarer å håndtere, og det tror jeg stemmer. Vi koser oss selv om dagene kan være tunge. Leker, danser, koser oss. Så vi to sammen har det veldig bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Vims Skrevet 18. oktober 2013 #3646 Del Skrevet 18. oktober 2013 (endret) Jeg hadde store ambisjoner om å lage maten til vesla selv. Lest mye og sett mye triks på youtube. Men nå skal jeg være ærlig og innrømme at det siste året har vært ekstremt tungt. Så etter mye om og men så har jeg vel falt inn i en mild depresjon. Aldri opplevd dette før så er vanskelig å få tatt grep enkelte ganger. Alt ble bare mye verre i sommer. Så den siste tiden har jeg ikke en gang brukt tøybleiene, som jeg egentlig er kjempefornøyd med å bruke. Men alt som gir merarbeid styrer jeg unna. Tilome mat til meg selv er ikke noe must. Tørre knekkebrød gir minst oppvask. Men, så kjøpte vi den avent steam and blend. Og da tar jeg skippertak sammen med samboer når han er hjemme og da lager jeg såpass at jeg får fryst ned. Og blir jeg fri så går det i grøt for hun liker ikke de middagsglassene. Katta ute av sekken. Har ikke sagt dette til noen andre enn samboer. Jaja. Det er jo ingen skam. Det er definitivt ingen skam. Skjønner deg godt jeg, var på vei inn i samme gate selv og måtte ta en alvorsprat med kjære om at han ikke kan jobbe så mye fordi jeg blir helt utslitt. Det som fungerer for meg er å komme meg ut HVER dag, og å pleie kontakt med barselgruppe og venner selv om jeg eeeeegentlig ikke orker. Sosial omgang er utrolig viktig, kanskje spesielt for deg som ikke har sambo hjemme. Og så er det virktig å riste av seg flink-pike tendenser (*note to self* ) Endret 18. oktober 2013 av Frøken Vims Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusleline Skrevet 18. oktober 2013 #3647 Del Skrevet 18. oktober 2013 Jeg hadde store ambisjoner om å lage maten til vesla selv. Lest mye og sett mye triks på youtube. Men nå skal jeg være ærlig og innrømme at det siste året har vært ekstremt tungt. Så etter mye om og men så har jeg vel falt inn i en mild depresjon. Aldri opplevd dette før så er vanskelig å få tatt grep enkelte ganger. Alt ble bare mye verre i sommer. Så den siste tiden har jeg ikke en gang brukt tøybleiene, som jeg egentlig er kjempefornøyd med å bruke. Men alt som gir merarbeid styrer jeg unna. Tilome mat til meg selv er ikke noe must. Tørre knekkebrød gir minst oppvask. Men, så kjøpte vi den avent steam and blend. Og da tar jeg skippertak sammen med samboer når han er hjemme og da lager jeg såpass at jeg får fryst ned. Og blir jeg fri så går det i grøt for hun liker ikke de middagsglassene. Katta ute av sekken. Har ikke sagt dette til noen andre enn samboer. Jaja. Det er jo ingen skam. Helt enig med kommentaren over her, det er jo liksom litt "fy-fy", men det er ikke bare bare å være alene om alt - energien er jo ikke akkurat på topp fra før med lite søvn, ev amming og alle de andre tingene som allerde er nevnt. Håpe du får mulighet til å prioritere deg selv litt jevnt og trutt slik at du kommer deg ovanpå igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stine889 Skrevet 18. oktober 2013 #3648 Del Skrevet 18. oktober 2013 Er ingen skam Asanti! Du er virkelig tøff syntes jeg Jeg har hatt litt angst tidligere som ble ganske mye forverret rett etter fødselen. Mulig det hadde noe med innleggelse på barneklinikken å gjøre, men alt ble hvertfall mye verre. Jeg spiste nesten ikke på 2 uker etter fødselen. Syntes også det var tungt å stå opp om morgenen, og å ta meg av M hele dagen. Det har blitt en del bedre nå, men sitter fortsatt litt i. Det er jo en stor omveltning å bli mamma, og vi burde ikke syntes at det er en skam å innrømme at vi syntes det kan være tungt. (Selvom jeg gjør det selv). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 18. oktober 2013 #3649 Del Skrevet 18. oktober 2013 Jeg hadde store ambisjoner om å lage maten til vesla selv. Lest mye og sett mye triks på youtube. Men nå skal jeg være ærlig og innrømme at det siste året har vært ekstremt tungt. Så etter mye om og men så har jeg vel falt inn i en mild depresjon. Aldri opplevd dette før så er vanskelig å få tatt grep enkelte ganger. Alt ble bare mye verre i sommer. Så den siste tiden har jeg ikke en gang brukt tøybleiene, som jeg egentlig er kjempefornøyd med å bruke. Men alt som gir merarbeid styrer jeg unna. Tilome mat til meg selv er ikke noe must. Tørre knekkebrød gir minst oppvask. Men, så kjøpte vi den avent steam and blend. Og da tar jeg skippertak sammen med samboer når han er hjemme og da lager jeg såpass at jeg får fryst ned. Og blir jeg fri så går det i grøt for hun liker ikke de middagsglassene. Katta ute av sekken. Har ikke sagt dette til noen andre enn samboer. Jaja. Det er jo ingen skam. Kjempe bra du tar tak i dette og det er absolutt ingen skam:) det er tungt å være aleine mye. I tillegg er det et voldsomt press på å være den perfekte mor...så håper du får den hjelpen du behøver:) mange klemmer til deg:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 18. oktober 2013 #3650 Del Skrevet 18. oktober 2013 Nå er storebror syk 2.uka på rad og nå er jeg også sliten. Å ha han hjemme fra bhg.hver dag og mannen lange dager på jobb i tillegg til hans trening gjør at jeg ikke rekker noen ting.. Går bare hjemme med 2 unger fra jeg står opp til jeg legger meg... Jeg er også syk, men håper det gir seg litt. Men kjenner jeg jeg må ut av huset og bruke litt tid på meg snart. Tror jeg må få med ei venninne på noe.. Huff. Det er herlig å ha barn, men man må ha litt tid for seg selv også altså. Men heldigvis er søvnen og humøret til vesla bedre nå. Får 1 porsjon grøt, 1/2 avokado, 3-4 flasker 150-180mme nå.. Og pupp på natta og morran. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
My84 Skrevet 19. oktober 2013 #3651 Del Skrevet 19. oktober 2013 Det er ikke rart du blir sliten av å gå så mye alene, asanti. Samboeren min jobber veldig lange dager og jeg merker at det er tungt. Jeg prioriterer sosial omgang da jeg blir litt lei av å være alene hver dag. Så får heller husarbeidet komme i annen rekke. Må si jeg er imponert av alle som lager mat til ungene fra bunnen av. Her har jeg kun lagd søtpotet-og gulrot mos. Men vesla er så lite interessert i mat og liker ikke noe særlig å bli mata med skje. Håper det går seg til snart.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 19. oktober 2013 #3652 Del Skrevet 19. oktober 2013 Litt godt å høre at det ikke bare er jeg som synes det er tungt. Dere kommer med gode oppmuntrende ord. Det var utrolig deilig å få samboer hjem. Formen min er ennå dårlig, men heldigvis er vesla litt bedre. Vi har fått årets første snøfall her Nord og nå sitter jeg å prøver å finne ut av vinterdresser. Noen andre som har tenkt på det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 19. oktober 2013 #3653 Del Skrevet 19. oktober 2013 Til lillesøster så kommer jeg ikke til å kjøpe noen vinterdress enda. Ho er bare 5,5 mnd og kan jo ikke sitte. Så blir en stund til ho kan sitte på akebrett o.l. Før den tid så holder det med lag på lag i vognposen:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Citrus Skrevet 19. oktober 2013 #3654 Del Skrevet 19. oktober 2013 Har et par dresser fra eldstemann som skal tas i bruk, vesla er større og kan bruke 74/80 nå og det passer perfekt i forhold til arvetøy. Hun sitter og akebrettet er klart - så nå kan bare snøen komme. Har forresten ikke noen dress som er vanntett, bare tjukke, varme - så det må vi nok få oss fordi det blir nok mer tidlig lek i snøen med vesla pga eldstemann. Hun er jo med på alt:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smørblomst82 Skrevet 19. oktober 2013 #3655 Del Skrevet 19. oktober 2013 Ja vi har noen etter storebror som hun kan bruke når hun er klar for å sitte og være med ute. Men ville ikke brukt masse penger på dyre dresser til disse små. Ikke er de ute når det er så kaldt, og ikke så lenge av gangen. De på kapphal er visstnok veldig gode:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 19. oktober 2013 #3656 Del Skrevet 19. oktober 2013 Gleder meg til litt morro i snøen. Hun sitter ikke alene på gulvet, men merker at hun er blitt mer og mer stabil når hun sitter sammen med meg eller i tripp trappen. Så er vel ikke så lenge igjen. http://lekmer.no/leker/vinterlek/pulker-akebrett-o-tefat/stiga-cruiser-baby-belte-og-pute-rosa Tenker det blir en sånn et til henne. Jeg tenker at om jeg finner en vinterdress som er vindtett, vanntett og puster godt så er vel det greit nok? Med nok klær under altså. Hun er ganske varm av seg og her vi bor blir det ikke så bitende kaldt uansett, selv om at mange tror det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Citrus Skrevet 21. oktober 2013 #3657 Del Skrevet 21. oktober 2013 Ville i alle fall hatt en man kan sitte i snøen med en stund uten å bli våt og kald:) Da er min perm finito! Skal på jobb i ettermiddag. Det har gått fort, samtidig føles det som et liv siden jeg jobbet. Er spent, mest pga jobben. Kommer til å savne å aldri skulke ha så mye tid til barna mine igjen. Det har vært en drøm og den kunne godt vart for alltid - men nå er det på tide at de får mer tid med sin fantastiske pappa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 21. oktober 2013 #3658 Del Skrevet 21. oktober 2013 Jeg har funnet en fra Name it som jeg tror det blir. Virket som en god dress til vårt bruk. Lykke til på jobb idag. Blir sikkert godt å komme tilbake. Nå er det bare to uker til det er min tur å dra på jobb. Og jeg gleder meg ikke, jobben har endret seg masse med nye folk og nye rutiner. Men samme elendige sjef. Så jeg er spent. Og jeg gleder meg ikke til å komme rett inn i julebordsesongen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Citrus Skrevet 21. oktober 2013 #3659 Del Skrevet 21. oktober 2013 Nei, ser den. Er mye ting som skjer på min jobb også og mye lav bemanning - så tempoet blir høyt (i motsetning til i perm), så det blir nok hardt i starten. Har som deg også hatt en del personalkonflikter på jobb, men håper jeg klarer å gi f nå. Er dere friske blitt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest asanti Skrevet 21. oktober 2013 #3660 Del Skrevet 21. oktober 2013 Håper jeg også klarer å gi f i det som skjer å bare fokuserer på å gjøre meg ferdig med den jobben. Vi flytter om tre måneder så skal nok klare å holde ut håper jeg. Nja, i grunn ikke. Stygg hoste på oss begge og nå er samboer også begynt å bli syk. Typisk!!! Enn dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå