Gå til innhold

Sykemelding når man jobber for foreldre sitt firma


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kort forklart om situasjonen min:

Er gravid i uke 10 og jobber deltid i en veldig tung jobb. Har vært veldig dårlig og hatt store magesmerter, så det er ikke noe ideell jobb for meg nå. Har vært ansatt i akkurat 4 uker nå(noe som kreves for å ha rett til sykemelding. Kan ikke ta ut egenmelding før jeg har vært ansatt i minst 8 uker osv). Har tenkt veldig på sykemelding, men jeg får ikke mye utbetalt når jeg bare får deltidslønn, så jeg vurderer å begynne å jobbe fulltid for pappa istedet for. Han driver å jobber med biler for seg selv, så det er ikke noe stort firma i det hele tatt, men han har kanskje hatt en ansatt i kortere perioder av og til, samt folk i praksis fra nav av og til. Han er sykemeldt selv nå, så jeg kan gjøre jobber for han som å hente bildeler, vaske og gjøre klar biler også videre. Kan tilpasse jobben litt mer etter hvilket tempo jeg må ha nå, og det er ikke så fysisk tungt som den jobben jeg jobber i nå, samt at det er fulltidsjobb.

Hvis det alikevel skulle bli for tungt for meg, og må sykemelde meg fra jobben hos pappa, så har jeg vel rett til sykemelding fordiom jeg jobber for familie, eller fordiom jeg jobber for et lite firma? Kan jo aldri vite om nav henger seg opp i dette eller åssen det er?

Tenker at dette ikke skal gjøre noe, så lenge det er et registrert firma, jeg får kontrakt, og skatter som vanlig?

Anonym poster: 0faeb61628fc12e62930f33931bf14e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke det skal ha noe å si, uten å kunne si noe for sikkert. Men uansett hvor man jobber og hva man jobber med trenger jo alle en sykemelding når de er syke! Men akkurat hva reglene sier vet jeg ikke. Kanskje greit å høre med nav eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver må dekke arbeidsgiverperioden og deretter dekker nav nesten, samme om en jobber for familie eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så får arbeidsgiver fritak for arbeidsgiverperioden hvis de søker NAV om det, når det gjelder svangerskapsrelaterte plager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...