Gå til innhold

Rett til to timers ammefri, får bare én. Er det lov?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynte i jobb igjen etter barselpermisjon i februar, og fikk da innvilget to timer ammefri per dag iflg. tariff, med arbeidstid fra 9-15. Jeg jobber i det offentlige. I mai gikk vi over til sommertid, dvs. vanlig arbeidstid fra 8-15 i stedet for 8-16. Jeg fikk da ikke lenger lov til å ta to timer fri, men måtte gå over til én, slik at jeg fortsatt jobber 9-15.

Da jeg fikk mitt forrige barn (tre år før dette) hadde jeg en annen sjef, da var dette ikke noe problem, jeg jobbet 9-14 om sommeren. Jeg har også venninner som jobber i det offentlige (men ikke samme sted som meg) som jobber 9-14 eller tilsvarende.

Har de lov til å nekte meg to timer ammefri selv om vi har sommertid? De begrunner det med at jeg ikke har endret behov i ammingen. Har de noe med det?

Anonym poster: 3a2e7ba80ac7436cc9cec81bb58a0678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en kjip sjef, for dette er jo bare noe som varer en kort stund og han kunne vist litt raushet i en slik situasjon.

Men dessverre ja, han har lov til dette utifra to forhold:

For det første så står det inntil to timer fri i tariffavtalen. Det er med andre ord ikke slik at man skal ha to timer fri. Det er barnets behov som bestemmer, ikke mors arbeidstid.

For det andre: Du har tydeligvis ammet før og etter arbeidstid (før kl. 0900 og etter kl. 1500). Barnet har hatt behov for å bli ammet akkurat da. Behovet endrer seg ikke plutselig, selv om mor får en annen arbeidstid for å si det sånn. Du kan fremdeles amme før kl. 0900 og etter kl. 1500.

Ammefri er ikke ekstra fri for alle som har fått barn, men en rettighet som skal gjøre at man får fortsette å amme sitt barn når barnet har behov.

Siden dette er noe som på mange måter er overlatt arbeidsgivers skjønn, så vil det oppstå ulikheter. Det er derfor ikke noe godt argument at du fikk fri med forrige barn (og en annen sjef) eller at du kjenner andre som får det nå. Det ville bare vært et godt argument hvis det var noen med samme sjef som deg som fikk det! Men det regner jeg med at det ikke er?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kjip sjef, for dette er jo bare noe som varer en kort stund og han kunne vist litt raushet i en slik situasjon.

Men dessverre ja, han har lov til dette utifra to forhold:

For det første så står det inntil to timer fri i tariffavtalen. Det er med andre ord ikke slik at man skal ha to timer fri. Det er barnets behov som bestemmer, ikke mors arbeidstid.

For det andre: Du har tydeligvis ammet før og etter arbeidstid (før kl. 0900 og etter kl. 1500). Barnet har hatt behov for å bli ammet akkurat da. Behovet endrer seg ikke plutselig, selv om mor får en annen arbeidstid for å si det sånn. Du kan fremdeles amme før kl. 0900 og etter kl. 1500.

Ammefri er ikke ekstra fri for alle som har fått barn, men en rettighet som skal gjøre at man får fortsette å amme sitt barn når barnet har behov.

Siden dette er noe som på mange måter er overlatt arbeidsgivers skjønn, så vil det oppstå ulikheter. Det er derfor ikke noe godt argument at du fikk fri med forrige barn (og en annen sjef) eller at du kjenner andre som får det nå. Det ville bare vært et godt argument hvis det var noen med samme sjef som deg som fikk det! Men det regner jeg med at det ikke er?

Jeg jobber 9-15 fordi det passer arbeidsgiveren, ikke barnet mitt. Dette står også i tariffen, hvis den tiden du vil amme ikke passer arbeidsgiveren, kan man enten få to timer fri morgen eller ettermiddag, eller én time morgen og én time ettermiddag, slik jeg jobber. Jeg måtte gjøre om på ammetidene for å få dette til å gå opp. Jeg tenkte derfor at hvis jeg kunne jobbe 9-14 kunne jeg få amme tidligere på ettermiddagen. Hun er så grinete når jeg henter henne i barnehagen, og det er hun til hun får pupp, tenkte derfor at dette var løsningen. Har sagt det til sjefen min, men det blir ikke tatt hensyn til. Syns det er rart at dette er lov...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der gikk anonymiteten fløyten, ja, hjelper hvis ikke å trykke at man skal logge seg inn som anonym bruker...håper ingen på jobben ser dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...