Gå til innhold

Jobber du som lærer på vgs/ungskole?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er det beste og mest utfordrende med jobben?

Hvilke egenskaper bør man ha for å trives/passe i en slik stilling?

Hvordan er miljøet med kollegene på skolen?

Vil du anbefale det?

Vurderer å begynne som lærer selv!

Anonym poster: 5ab768296c576f0fd056c120183b2274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har tidligere jobbet både på ungdomsskolen og videregående skole.

Positivt:

-Mye ferie og korte arbeidsdager (synes jeg, andre er uenige).

-Mange flinke og læringsvillige elever.

-Helt grei lønn (andre er uenige)

-Mange greie kolleger

Negativt:

-Kvinnedominerte arbeidsplasser kan ha en del konflikter blant personalet, dette varierer naturligvis fra skole til skole.

-Det er så å si umulig å unngå å få noen elever som er latsabber/bråkmakere, selv om dette dreier seg om et mindretall. For noen kan dette være svært frustrerende, og mange slutter av slike grunner.

-Man kan oppfatte det som meningsløst å måtte forholde seg til idiotiske ting myndighetene har bestemt at elevene skal lære.

Egenskaper man bør ha, er å forstå elevene, men ikke forstå dem for godt. Ha fokus i timene, utenfor timene kan du gjerne snakke med dem om andre ting, får du dem på "din side" blir alt så mye enklere. Vær forberedt på å bli "testet" av elevene i alle mulige sammenhenger, det må aldri være tvil om hvem som bestemmer. Betyr ikke at du må være nazi, men tydelig og forutsigbar.

Endret av Leifern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Leifern!

Enig at lønnen er grei og at lange ferier, eller "avspasering" helt klart er et stort pluss. Forstår at det er slitsomt å undervise om temaer man selv oppfatter som meningsløse. Men har man som lærer veldig begrenset frihet til å velge hva man ønsker å vektlegge innenfor et gitt pensum?

Og hvordan er egentlig balansegangen mellom det å være faglærer og å være veileder? Ser for meg at det kan oppstå en del utenomfaglige konflikter/problemer man må ta del i som lærer?

Håper på flere svar :)

Anonym poster: 5ab768296c576f0fd056c120183b2274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske fersk lærer - har vært på både ungdomsskole og vgs.

Hva er det beste og mest utfordrende med jobben?

Utrolig artig å være sammen med ungdom, og å bruke og formidle fag jeg selv har interesse for og har studert. Bra de gangene du får med elevene på ting, at du ser fremgang og både du og dem har det fint og utviklende i klasserommet. Stas når du klarer å "tenne" elevene og de blir engasjert - og timen flyr. Kan styre tida (som ikke er undervisning) en god del selv. Står også ganske fritt til å tolke læreplanen og å styre unna lærebøker ved ønske. Kick å lage egne opplegg som funker.

Utfordrende: når elevene ikke har det bra, ikke er så motivert, eller om de er "ute etter deg". Tidvis stort trykk med vurdering, rapporter som skal inn med mere. Må være skjerpa stort sett hele tida, være klar til å tolke og håndtere situasjoner fortløpende. Er du syk en dag, er det nesten mer styr å lage vikaropplegg hjemmefra, enn å ha vært på jobb selv.

Hvilke egenskaper bør man ha for å trives/passe i en slik stilling?

Å like folk, å være omgjengelig, ha god fagkunnskap og formidlingsevne, evne til å ha kontroll i klasserommet, være arbeidssom og engasjert.

Hvordan er miljøet med kollegene på skolen?

Kan variere fra team til team. Jeg opplever at jeg jobber med mange dyktige folk, noen har jeg bedre kjemi med enn andre. Kan være lærerikt å samarbeide med andre i tverrfaglige prosjekter, for eksempel. Merker også at det ikke nødvendigvis er bra med for mange damer et sted, kan bli mer styr av det. Selv om kvinnelige lærere kan være noen ræsere på å få ting gjort! :)

Vil du anbefale det?

Ja, om du liker folk, liker å ha det tidvis travelt og er interessert i og opptatt av fagene dine. Prøv deg gjerne som ringevikar før du begynner å studere ped. Snakker mest som vgs-lærer, veldig kurant med litt mer modne elever som har roet seg noe. Syns det var litt mer kaotisk (som fersking) på u-skole.

Vurderer å begynne som lærer selv!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hva er det beste og mest utfordrende med jobben?

Hvilke egenskaper bør man ha for å trives/passe i en slik stilling?

Hvordan er miljøet med kollegene på skolen?

Vil du anbefale det?

Hei!

Jeg har jobbet et år som lærer i vgs, og har litt erfaring som vikar i ungdomskolen. Dette innlegget skrives først og fremst utfra mine erfaringer som lærer i vgs.

Jeg møter nye elever om to uker, og jeg gleder meg! Det å jobbe med ungdom er givende, gøy, lærerikt, slitsomt og utfordrende.

Det er givende fordi du som lærer blir en viktig voksen for elevene dine. For noen er du en faglig veileder, for noen er du samtalepartner, for noen er du inspirasjon og kanskje er du og den som gjør dagen litt bedre for et annet menneske. Selv i vgs er det mange elever som ikke har filter, og du får tilbakemeldinger av alle typer.

Jeg underviste norsk i 7 klasser på yrkesfag, noe som naturlig nok var en utfordring, både med tanke på motivasjon og faglig nivå hos elevene. Samtidig er det få man kan motivere så mye, eller få så tydelige bilder på mestringsfølelse hos som gutter på yrkesfag. Tydelige og forståelige rammer er viktig, men man må samtidig bry seg - og vise det.

Nå ble jeg litt revet med her, så jeg tror jeg må runde av denne delen av unnlegget;-) som du kanskje forstår er dette en jobb jeg trives i, som gir meg utrolig mye, og jeg får kombinert faget mitt med elever som er fantastiske -bedre kan man knapt ha det.

Det som oppleves som krevende er kontorarbeidet, dokumentasjon, rapportering og meningsløse møter. Retting er noe man aldri blir ferdig med, og døgnet har ikke nok timer til at jeg føler jeg får gjort jobben min ordentlig. Altfor ofte må jeg velge mellom en rettebunke og det å lage et spennende undervisningsopplegg - da vinner ofte det formelle.

Kompetansemåla i norsk gir meg noe frihet, og jeg velger i stor grad ut tekster selv.. (noe som er vanskelig!).

Sommerferien er deilig, og helt nødvendig.. De andre feriene blir dessverre mest jobbing. Lønna er grei, selv om jeg sliter med å få boliglån feks.. Sammenlignet med andre yrkesgrupper med like lang utdanning så er det økonomisk galskap å bli lærer;-)

Nå må jeg gi meg, beklager på forhånd evt skrivefeil, skriver fra mobilen

Jeg vil anbefale læreryrket, jeg kommer ofte inn på arbeidsrommet etter en time og synes timen har vært magisk :-)

Vurderer å begynne som lærer selv!

Anonym poster: 5ab768296c576f0fd056c120183b2274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å få jobbe med kunnskap og læring, inspirere ungdom, føle at man utgjør en forskjell. Jeg har mange slike dager hvor jeg føler at jeg har verdens mest givende jobb!

Dessverre er det også dager hvor ingenting går som jeg skulle ønske, dager det går inn på meg at jeg blir kalt hurpe og bitch, dager der situasjoner eskalerer utover min kontroll og jeg ikke makter å håndtere dem på en optimal måte. Det tror jeg ikke er til å unngå når man jobber med mennesker, ungdommer fra alle mulige bakgrunner, satt sammen i en tilfeldig klasse.

Det viktigste du kan ha for å lykkes, tror jeg må være lysten og ønsket om om å være en god og tilstedeværende lærer. Da kan du ha mange ulike egenskaper, elevene trenger lærere av alle menneskesorter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...