Gå til innhold

DIN perfekte oppskrift fiskegrateng og tomatsuppe?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Camelia

Hjemmelaget, selvfølgelig.

Har jo en million kokebøker, og også laget både grateng og suppe selv fra scratch, men den OPTIMALE? Sitter DU på Oppskriften? :D

Fiskegratengen må gjerne inneholde makaroni, og tomatsuppen må gjerne inneholde litt av hvert... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fiskegrateng

500 g fiskefilet (torsk er best synes jeg)

1 pk dypfryste erter

5 ss hvetemel

3 ss smør

4 dl melk

1/2-1 ts salt

1/4 ts revet muskat

2-3 egg

strøkavring/brødsmuler

2-3 porsjoner makaroni

Hell de halvtinte ertene i en ildfast form. Skjær fisken i små terninger. Legg dem oppå ertene og dryss over litt salt. Smelt smøret, rør inn hvetemel og spe med melk. La småkoke 2-3 minutter. Smak til med salt, pepper og muskat. Avkjøl sausen litt. Visp eggene sammen i en bolle og bland det i sausen. Hell sausen over fisken. Bland alt + makroni i formen og dryss strøkavring over. Stek ved 200 grader i 35-40 minutter.

Kremet tomatsuppe (6 pers.)

1 skivet løk

2 hakkede hvitløksfedd

3 stilker frisk basilikum

1 kvist frisk timian

1 laurbærblad

2 1/2 ss tomatpuré

1 kg modne tomater, delt i fire, kan evt bruke hermetiske tomater

en klype sukker

1 kopp hønsebuljong

1/3 kopp fløte

friske basilikumblader, finstrimlet

Fres løken myk i litt olje. Tilsett hvitløk, basilikum, timian, laurbærblad, tomatpuré og tomater. Smak til med sukker, salt og pepper. Hell over buljong og kok opp, la småkoke under lokk i ca 15 minutter. Fisk ut laurbærbladet. Kjør suppen jevn i foodprocessor og sil tilbake i kjelen, rør inn fløte og kok opp. Server med et dryss av strimlet basilikum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Oppskriften til Arkana ser fin ut, men jeg dropper ertene. Dessuten bruker jeg sei, det gir mye mer smak enn torsk.

La sausen koke minst 5 minutter så er du sikker på at melsmaken er borte.

Skille plomme og hvite og bland plommen i sausen, bland fisken også i og makaroni. Stivpisk eggehvitene og bland den forsiktig inn til slutt, da blir gratengen luftigere.

Ha et par smørklatter oppå før den settes i ovnen, jeg syns strøkavring blir for tørt. Et par baconskiver kan også gjøre nytten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er min nydelige tomatsuppe.

Denne går jeg god for med alt jeg har av troverdighet.

Er særlig glad i denne siden den smaker så mye i seg selv at det ikke er nødvendig med ekstra salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest the imp

Jeg synes denne tomatsuppa er veldig god, i tillegg er den veldig mettende. Jeg bruker mer hvitløk enn det som står i oppskriften da.

Italiensk tomatsuppe

(4 porsjoner)

Ingredienser:

2 løk

3 ss olivenolje

2 hvitløksbåter (eller gjerne mer, hvis du liker det)

1 bunt persille

1/4 ts timian

1/2 - 1 ts basilikum

Ca. 600 gram fullmodne tomater

(Kan bruke to bokser grovhakkede tomater istedet)

Ca 100 gram spaghetti, brekkes i stykker

1,5 liter god kraft (evt. buljong - grønnsak- eller hønsebuljong, obs! litt mindre hvis man bruker hermetiske tomater!)

salt/pepper

Tilbehør:

Krutonger

Loffterninger sprøstekt i olivenolje eller smør, gjerne tilsatt hvitløk.

Revet ost evt. parmesan

Fremgangsmåte:

Hakk løken og la den surre i oljen sammen med knust hvitløk. (Ikke for sterk varme, skal IKKE brunes!) Ha i hakket persille, timian og basilikum og rør noen minutter. Hakk tomatene, og knus dem videre i gryten, eller ha i hermetiske tomater. Spe med buljongen, og legg på lokk, la suppen småkoke på svak varme ca 1/2 time tilsammen, legg i spaghetti når spaghettiens koketid gjenstår. Liker du hvitløkssmak, kan du godt ha i en knust hvitløksbåt eller to tilslutt! Smakes til med evt. salt og pepper.

Serveres med krutonger, som må haes direkte i tallerkenen etter at suppen er øst opp. (Eller server hvitløksbrød til.) Toppes med revet ost/parmesan, kanskje litt frisk eller tørket basilikum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...