Gå til innhold

Til tenåringsforeldre

Fremhevede innlegg

Skrevet

Så du mener at moren min er en dårlig mor fordi hun aldri tok samtalen om "blomster og bier", prevensjon og kjønnssykdommer? Vel, hun var veldig klar over at dette var noe av det helsesøster tok opp i 8,9 og 10-klasse, og skal jeg være ærlig så ser jeg ikke helt hva moren min skulle kunne tilføye her. Hadde jeg vært mindre oppegående og vært veldig glad i barn, så kan det nok hende at pipa hadde hatt en annen låt, men når ingen av delene var tilfelle, så ser jeg ikke helt hvorfor hun burde ha tatt opp dette som noe tema.

Sex er mer enn blomsten og bien. Ja jeg syns det er trist (og urovekkende) at en mor på 2000 tallet, ikke vet hva klamydia er. Det får meg faktisk til å tenke at dette er en mor som ikke følger så mye med, det har tross alt vært skrevet mye om klamydia både i aviser og andre plasser.

Videoannonse
Annonse
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Sex er mer enn blomsten og bien. Ja jeg syns det er trist (og urovekkende) at en mor på 2000 tallet, ikke vet hva klamydia er. Det får meg faktisk til å tenke at dette er en mor som ikke følger så mye med, det har tross alt vært skrevet mye om klamydia både i aviser og andre plasser.

Det spiller da ingen rolle om hun kan alle navnene på rams eller ingen sålenge fremgangsmåten for å forhindre dem er identisk for samtlige?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det har vel heller noe med at moren min var ungdom på midten av 70-tallet og giftet seg på midten av 80-tallet. På den tiden så var det gonoré og syfilis som var i fokus, og klamydia var ikke-eksisterende, og etter at hun ble sammen med faren min, så tror jeg ikke at det å lese seg opp på kjønnssykdommer var det hun hadde det helt store behovet for.

Grunnen til at hun spurte var jo fordi avisene var fulle av klamydia-prat, men ingen av de hadde noen faktaboks om hva det egentlig var. At det var en kjønnssykdom var ikke vanskelig å forstå, men om det var en parasitt, bakterie eller virus og hva som var skadevirkningene av sykdommen, det var ikke like godt beskrevet til tider. Dette er ikke det samme som å være uopplyst eller å ikke vite at den eneste måten å unngå en kjønnssykdom på er ved enten å bruke kondom eller å avstå fra sex.

Jeg synes du skal være litt forsiktig med å trekke konklusjoner de konklusjonene du trekker, for du har ikke noe grunnlag å trekke dem på.

Endret av SmallTalk
  • Liker 5
Gjest "gjest"
Skrevet

Ja, ja, sex er uansett kommet for å bli.

Gjest Odd Molly
Skrevet

Jeg var knappe 11 år da jeg fikk min første menstruasjon. "Praten" med min mor hadde jeg da jeg var ca. 10. Hun fulgte jo med på utviklingen - og så jo hva som skjedde med kroppen min.

Jeg var kapabel til å bære frem et barn, ja....

Mentalt forberedt til å ha et sex-liv og alt det som medfører - NEI! Jeg lekte fremdeles med dukker.....

Det var iblant at det i handleposen til min mor var både dukkeklær og bind.

Say no more.....

Så kan dere voksne som sitter og "forsvarer" samleier med unger/"la småpiker hygge seg".... la det synke inn littegrann.

Hvis dere er i stand til å fatte poenget mitt.

Aldri har informasjon om sex vært mer tilgjengelig, alikevel leser man såre innlegg/spørsmål fra unge jenter om de mest elementære ting. Og ut ifra innleggene forstår man at de overhodet ikke er mentalt forberedt på hva de har begitt seg innpå. (har blitt overtalt til....av eldre)

Jeg er glad jeg hadde en mor som tok vare på meg, brydde seg, og satte grenser.

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Hvis dere er i stand til å fatte poenget mitt.

Jo, jeg fatter poenget ditt. Det er mer eller mindre: "Jeg opplevde det slik, derfor må alle andre gjøre det også, fordi jeg kan generalisere fra min personlige opplevelse til fakta om alle andre mennesker". Det er et svært dårlig poeng da, men jeg fatter det slapp av.

• Liker 1
Gjest Odd Molly
Skrevet

Jo, jeg fatter poenget ditt. Det er mer eller mindre: "Jeg opplevde det slik, derfor må alle andre gjøre det også, fordi jeg kan generalisere fra min personlige opplevelse til fakta om alle andre mennesker". Det er et svært dårlig poeng da, men jeg fatter det slapp av.

Så bra! :)

Skrevet

Jeg kommer ikke til å ta den praten med mine barn. Selv den dag idag synes jeg det er ubehagelig hvis mamma kommer inn på det temaet. Har klart meg helt fint uten hennes råd og blomsten og bien praten. Så regner med mine unger kommer til å gjøre det også.

Gjest avocadoen
Skrevet (endret)

Jeg har aldri noen gang pratet med mamma om sex, og det er jeg forsåvidt glad for, men jeg visste aldri hva hun mente om slike ting. Pappa derimot, synes det er en helt naturlig ting å prate om, så han sa at det var greit vi hadde sex så lenge vi var over 16.

Endret av avocadoen
  • 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg ringte mamma 12 timer etterpå å fortalte mamma det. Men så vet mamma så å si aalt om meg.

Skrevet

Jeg er 18 år gammel, og er utrolig glad for at mamma aldri tok den praten med meg. Det hadde bare vært ubehagelig. Nok informasjon får man venner i mellom og på internett. Jeg var 13 da jeg begynte å eksperimentere litt. Altfor tidlig, var ikke klar og turte ikke å si nei. Dette var selvfølgelig min egen feil, og ikke min daværende kjæreste sin. Angrer heller ikke, men det er jo klart det er utrolig tidlig. Jeg tenkte knapt på sex når jeg var på den alderen, så da min daværende kjæreste begynte å ta på meg stivnet jeg HELT. Skjønte ingenting. Hahaha, kan nesten huske det som om det var i går.

Sex hadde jeg ikke før jeg var 15, da begynte jeg også på pillen. Jeg fortalte selvfølgelig ikke dette til mamma, men en dag glemte jeg å legge bort pillene mine på badet, og hun begynte å spørre meg ut. "P-piller?!" "Du trenger da ikke dette? Gjør du? Hæ?" "Du er bare 15 og går på p-piller.." "Dette er for tidlig, *navn*!!" Haha. Så sa hun ikke noe mer etter det.

Det er bare sånn verden i dag har blitt. Det blir vanligere og vanligere å ha sex tidligere. Jeg er ikke overbegeistret over trenden selv, jeg synes man skal være barn så lenge som overhodet mulig. Voksen blir man fort nok uansett. Men jo eldre du som tenåring blir, dess større blir sexpresset. Jeg har hatt flere guttevenner som etter hvert ble så seksuelt frustrerte og berørte av presset at de begynte å klå på MEG. Og dette er barndomsvenner og venner fra barneskolen det er snakk om.

Personlig kommer jeg nok til å være litt på vakt når jeg får barn selv, men kommer sikkert ikke til å si så mye annet enn at hun/han er mer enn velkommen til å komme til meg om de skulle ha noen spørsmål relatert til sex o.l. Jeg har alltid hatt et litt anstrengt forhold til mamma/pappa når det kommer til å snakke om gutter og sånn, det har blitt bedre, men noen ganger skulle jeg ønske at det var mer "åpent". Det er vel mest min egen feil, da jeg har avfeid mamma hver gang hun har spurt om noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...