Gjest "gjest" Skrevet 13. juli 2012 #41 Skrevet 13. juli 2012 Såkart er det det. Men det er ikke til å unngå, og man bestemmer faktisk over sitt eget sexliv. Så hva er egentlig verst? Er det noe stort å henge seg opp i at "småpiker" hygger seg de også? Jeg er bekymret for deres utdannelse. Derfor den her steile holdningen.
solch Skrevet 13. juli 2012 #42 Skrevet 13. juli 2012 Jeg er bekymret for deres utdannelse. Derfor den her steile holdningen. Haha, der døde jeg et sekund. Jeg er sikker på at disse jentene gjør det minst like bra som alle andre. Selv var jeg en 6-er elev! 4
Gjest Yellow Taxi Skrevet 13. juli 2012 #43 Skrevet 13. juli 2012 Selv var jeg en 6-er elev! In more ways than one... 4
Gjest "gjest" Skrevet 13. juli 2012 #44 Skrevet 13. juli 2012 Haha, der døde jeg et sekund. Jeg er sikker på at disse jentene gjør det minst like bra som alle andre. Selv var jeg en 6-er elev! Jeg ble beroliget, faktisk.
SmallTalk Skrevet 13. juli 2012 #46 Skrevet 13. juli 2012 Jeg er bekymret for deres utdannelse. Derfor den her steile holdningen. Hva i all vide verden har utdannelse med tenåringers sexliv å gjøre? Er man oppegående så vet man at man kan bli gravid eller få kjønnssykdommer dersom man ikke bruker nødvendig prevensjon, og det gjelder uansett om man er 15 eller 25. 3
Gjest "gjest" Skrevet 13. juli 2012 #47 Skrevet 13. juli 2012 Endelig! +1. Hva i all vide verden har utdannelse med tenåringers sexliv å gjøre? Er man oppegående så vet man at man kan bli gravid eller få kjønnssykdommer dersom man ikke bruker nødvendig prevensjon, og det gjelder uansett om man er 15 eller 25. Du har for god tro på fjortisser flest.
Gjest Gagaen Skrevet 13. juli 2012 #48 Skrevet 13. juli 2012 Om man bruker p-piller + kondom (noe man burde da piller som kjent ikke beskytter mot STDS) så har du mange ganger større sjanse for å bli drept i trafikken av å gå i et trafikert område enn du har til og bli gravid av et samleie. Med andre ord, med din logikk så burde ikke unge mennesker få lov til å bevege seg utenfor døren. Med mindre du mener det er bedre at de unge dør enn å bli gravide da såklart Og som jeg skrev ovenfor er det ikke noen lov mot å ha sex når man er under 16. Vet ikke om du har noen statistikk og vise til når det gjelder trafikkdød/graviditet men ..? Det jeg mener er ; har man sex så må man være moden nok til å ta konsekvensene av det og .
Gjest Yellow Taxi Skrevet 13. juli 2012 #49 Skrevet 13. juli 2012 (endret) Vet ikke om du har noen statistikk og vise til når det gjelder trafikkdød/graviditet men ..? Det jeg mener er ; har man sex så må man være moden nok til å ta konsekvensene av det og . Kvinner kan bli gravide ca 5 dager i måneden hvis de har god helse (og partneren). Sjansen for at de kommer til å ha sex er litt større rundt disse dagene så la oss bare si 10 dager for å kompansere (også for de som har sex flere ganger om dagen). 120/365 =0,3287. En kondom er 98 prosent sikker så sjansen for å bli gravid med kondom er 2%. P-piller er 92 prosent sikre (MEDREGNET at brukere ofte glemmer og ta en og annen pille), så på bare p-piller er det 8 prosent sjanse for å bli gravid. For at man skal bli gravid under disse betingelse må alle disse hendelsene skje på samme tid. Det gir regnestykke 0,3287*0,02*0,08= 6,192*10^-4 = 0,06 prosent sjanse. Og dette er altså den høyest tenkelige prosenten. I realiteten er den enda lavere da ikke alle har sex hver dag de kan bli gravide og langt fra alle har topp helse i utgangspunktet. Nå er det vanskelig å gjøre om tallene for bilulykker til å passe min påstand, da jeg ikke har tall på hvor ofte folk flest tar en tur ut i trafikken. Men sjansen for å dø av kreft er 23.12 prosent (http://www.cancer.or...ing-from-cancer) Endret 13. juli 2012 av Yellow Taxi
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2012 #50 Skrevet 13. juli 2012 Jeg vokste opp med superliberale foreldre, i alle henseende... og det er på ingen måte noe jeg vil gjøre i forhold til mine egne barn. Da får de heller være sure på meg. Jeg tror det kommer dem til gode i det lange løp. Anonym poster: ca7fc2826ed200f3a0253b7c5a1257dc
^me^ Skrevet 13. juli 2012 #51 Skrevet 13. juli 2012 når jeg var 15 og begynte å bli seksuelt aktiv sa min mor at hvis jeg en gang skulle ha sex, måtte jeg bare komme til henne så skulle hun fikse prevensjon til meg og bli med meg til legen om jeg ville det det satte jeg stor pris på og gjorde nettopp dette jeg kommer til å gjøre det samme som min mor det skal og sies at min mor ble mor for første gang da hun var 17 og hadde helt andre planer for meg, hun håpet og ba alt hun kunne om at jeg ikke skulle måtte gjøre det samme. jeg vil selv si at det å være så hjelpsom og støttende som henne er det smarteste du kan gjøre som mor. jeg ble gravid for første gang veldig planlagt når jeg var 25, med samme mann som jeg da hadde sex med for første gang da jeg var 15 2
Gjest Gagaen Skrevet 13. juli 2012 #52 Skrevet 13. juli 2012 Uansett ; jeg syns det er tåpelig og si at det ikke er noen stor sak . Sex EN gang og hele livet kan bli anderledes enn om man lot være . Jeg vet at ungdom har sex , men som foreldre bør man vise hvilke holdninger man har .
^me^ Skrevet 13. juli 2012 #53 Skrevet 13. juli 2012 min erfaring er at når du er 15-16 så driter du loddrett i hva foreldrene mener, og kommer til å ha sex uansett, så hvorfor ikke få hjelp til å ta ansvar for handlingene også da? jeg vil si at det er å sette et godt eksempel. 1
SmallTalk Skrevet 13. juli 2012 #54 Skrevet 13. juli 2012 min erfaring er at når du er 15-16 så driter du loddrett i hva foreldrene mener, og kommer til å ha sex uansett, så hvorfor ikke få hjelp til å ta ansvar for handlingene også da? jeg vil si at det er å sette et godt eksempel. Jeg er enig. Som forelder så er det ikke så mye man kan få gjort med det faktum at barnet har begynt å ha sex, annet enn å oppfordre til å ta ansvar for egen kropp ved å bruke prevensjon og å ikke gjøre noe man ikke vil.
Thalassos Skrevet 13. juli 2012 Forfatter #55 Skrevet 13. juli 2012 Jeg syns ikke sex er noe big deal, og det er noe jeg kommer til å videreføre til mine eventuelle barn. Jeg mener det er viktigere å opplyse om sykdommer, prevensjon og lignende, fremfor å dømme og bruke pekefingeren for mye. Sex har man nok uansett om man vil, det viktigste er vel å fremme gode holdninger ovenfor sex, og ufarliggjøre det litt (samtidig som man, som sagt, informerer om "farene"). Jeg skulle ønske jeg hadde et veldig godt forhold til mamma ang dette, men jeg syns det blir for kleint rett og slett. Vi kan godt snakke om andres sexliv ala "Hehe, vet du hvem som ble pult på dassen?", men mitt og hennes sexliv holder vi for oss selv, heldigvis.. Kanskje det endrer seg når jeg blir litt eldre? Noen som har erfaringer rundt dette, som er litt eldre enn meg? (jeg er 19).
SmallTalk Skrevet 13. juli 2012 #56 Skrevet 13. juli 2012 Noen som har erfaringer rundt dette, som er litt eldre enn meg? (jeg er 19). Jeg er litt eldre enn deg (24), og for min del så er mine foreldres sexliv noe jeg ikke vil vite noe som helst om. Og jeg tviler på om de har lyst til å vite noe om mitt, men de har helt sikkert skjønt at jeg har et. (Skal vel godt gjøres å ikke ha et når man har samboer og i tillegg på tjukka... )
Gjest "gjest" Skrevet 14. juli 2012 #57 Skrevet 14. juli 2012 Jeg er litt eldre enn deg (24), og for min del så er mine foreldres sexliv noe jeg ikke vil vite noe som helst om. Og jeg tviler på om de har lyst til å vite noe om mitt, men de har helt sikkert skjønt at jeg har et. (Skal vel godt gjøres å ikke ha et når man har samboer og i tillegg på tjukka... ) Enig.
lulle Skrevet 14. juli 2012 #58 Skrevet 14. juli 2012 (endret) Her hjemme hadde vi aldri noen samtale om "blomster og bier" og når jeg fikk meg type for første gang så ble det aldri stilt et spørsmål om jeg brukte prevensjon. Nå har ikke jeg akkurat vært veldig begeistret for barn, så jeg regner med at mamma anså det som en selvfølge at jeg hadde vett nok til å bruke prevensjon for å unngå å bli uønsket gravid. Her var det heller mamma som spurte meg om hva klamydia var når avisene var fulle av oppslag om ekstreme spredningstall blant unge. Gonoré, herpes og syfilis lærte de også om på skolen, men klamydia var nytt for henne. Her vil jeg tro det er en sammenheng mellom manglende samtale med barna sine ang prevensjon, og manglende kunnskap om kjønnssykdommer. Nemlig uvitenhet og likegyldighet. Det er for meg komplett umulig å forstå at en mor ikke snakker med barnet sitt om prevensjon osv når de får seg kjæreste. Uff....du fremstiller ikke moren din i et særlig flatterende lys. Mange unge jenter har sex med kjærestens sine eller gutter de ønsker å bli kjæreste med for så å bli dumpet etterpå. Mange slike opplevelser vil jeg tro kan påvirke selvbilde til disse jentene. Jeg syns detter vell så viktig å snakke om de psykologiske faktorene i forhold til sex, som de praktiske. Endret 14. juli 2012 av lulle
SmallTalk Skrevet 14. juli 2012 #59 Skrevet 14. juli 2012 Her vil jeg tro det er en sammenheng mellom manglende samtale med barna sine ang prevensjon, og manglende kunnskap om kjønnssykdommer. Nemlig uvitenhet og likegyldighet. Det er for meg komplett umulig å forstå at en mor ikke snakker med barnet sitt om prevensjon osv når de får seg kjæreste. Uff....du fremstiller ikke moren din i et særlig flatterende lys. Så du mener at moren min er en dårlig mor fordi hun aldri tok samtalen om "blomster og bier", prevensjon og kjønnssykdommer? Vel, hun var veldig klar over at dette var noe av det helsesøster tok opp i 8,9 og 10-klasse, og skal jeg være ærlig så ser jeg ikke helt hva moren min skulle kunne tilføye her. Hadde jeg vært mindre oppegående og vært veldig glad i barn, så kan det nok hende at pipa hadde hatt en annen låt, men når ingen av delene var tilfelle, så ser jeg ikke helt hvorfor hun burde ha tatt opp dette som noe tema. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå