Gå til innhold

Til tenåringsforeldre

Fremhevede innlegg

Gjest "gjest"
Skrevet

Åja for alle voksne vet at det er noe "unikt og magisk"? Eller kanskje det er "kjempe farlig og krever stort ansvar"? Tull.

Så du synes det er helt greit med jenter som ikke er kommet ut av ungdomsskolen en gang er gravide altså? Det er helt greit at det her skjer ofte og mye?

Hva med de fyrene de her jentene debuterer med? Som jo som oftest er adskillig gamlere? Utnytter småjenter.

Videoannonse
Annonse
Gjest Yellow Taxi
Skrevet (endret)

Så du synes det er helt greit med jenter som ikke er kommet ut av ungdomsskolen en gang er gravide altså? Det er helt greit at det her skjer ofte og mye?

Hva med de fyrene de her jentene debuterer med? Som jo som oftest er adskillig gamlere? Utnytter småjenter.

Jeg syns vel bare ikke det er så utenkelig at en 14-åring klarer å ta på en kondom. Ja, det finnes eksempel på de som ikke har klart det, men det gjør det da virkelig med folk i alle aldre. Også de som er like dårlig egnet til å ta vare på et barn selvom de er langt eldre.

Jeg tror heller ikke det er så utenkelig at en del "småjenter" trives ganske godt med samleiene de har i tidlig alder. Selvom vi ikke liker å tenke på det så er både unge og gamle mennesker i like stor grad seksuelle vesner som oss voksne.

Endret av Yellow Taxi
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Så lenge man vet hva man begir seg ut på ser jeg ikke problemet. Man blir ikke automatisk gravid fordi man har sex. Det er veldig god tilgang på prevensjon i Norge, selv om ikke alle er like flinke å ta tilbudet i bruk. Og utnyttet kan man bli i alle aldre.

Og hvem er du til å dømme om folk er modne nok til å ha sex eller ikke? :balltre:

Endret av solch
  • Liker 2
Gjest "gjest"
Skrevet

Jeg tror heller ikke det er så utenkelig at en del "småjenter" trives ganske godt med samleiene de har i tidlig alder. Selvom vi ikke liker å tenke på det så er både unge og gamle mennesker i like stor grad seksuelle vesner som oss voksne.

Du tar ikke poenget...

Og hvem er du til å dømme om folk er modne nok til å ha sex eller ikke? :balltre:

Vi har en seksuell lavalder her i Norge, og den må vi ta i betrakning, enten vi vil eller ikke.

Skrevet

Vi har en seksuell lavalder her i Norge, og den må vi ta i betrakning, enten vi vil eller ikke.

Ja? Vet ikke om du har fått med deg alderen min jeg?

Uansett, en seksuell lavalder er til for å beskytte barn mot å bli utnyttet av voksne mennesker. Den sier ingenting om folk er modne nok eller ikke til å ha sex. Det er ganske individuelt..

• Liker 3
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Du har manglende forståelse for jussen. Det er fullstendig lovlig for to personer under 16 år og ha sex med hverrandre. To 8 åringer kan med loven i hånd ha sex om de skulle få det til. Det er også lov for en 15 åring og ha sex med en 17 åring. Rettspraksis (Loven er det som står skrevet i Norges lover + rettspraksis) er å dømme i de tilfeller der det er åpenbart at den ene parten er vesentlig mer moden enn personen under 16. Det har også vært tilfeller der jenter under 16 har hatt sex med menn som nærmer seg 30 årene, men hvor de ikke har blitt dømt fordi mennene ble vurdert som og være på samme mentale nivå (de var altså lettere tilbakestående).

Loven er til for å forhindre missbruk, ikke kjærlighet på tross av aldersforskjell eller kjærlighet i ung alder.

• Liker 4
Gjest Gagaen
Skrevet

Altså ; å si at det er " bare sex" , er helt bak mål . For det ER jo ikke det ! Skal man ha sex så skal man være moden til og kunne takle en graviditet og . For sex ER faktisk årsaken til at man blir gravid . Man kan beskytte seg som bare det, men uhell skjer selv med prevensjon . Derfor ER faktisk 16 års lavalder en god pekepinn på at man bør vente til da hvertfall .

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Altså ; å si at det er " bare sex" , er helt bak mål . For det ER jo ikke det ! Skal man ha sex så skal man være moden til og kunne takle en graviditet og . For sex ER faktisk årsaken til at man blir gravid . Man kan beskytte seg som bare det, men uhell skjer selv med prevensjon . Derfor ER faktisk 16 års lavalder en god pekepinn på at man bør vente til da hvertfall .

Om man bruker p-piller + kondom (noe man burde da piller som kjent ikke beskytter mot STDS) så har du mange ganger større sjanse for å bli drept i trafikken av å gå i et trafikert område enn du har til og bli gravid av et samleie. Med andre ord, med din logikk så burde ikke unge mennesker få lov til å bevege seg utenfor døren. Med mindre du mener det er bedre at de unge dør enn å bli gravide da såklart :)

Og som jeg skrev ovenfor er det ikke noen lov mot å ha sex når man er under 16.

• Liker 2
Gjest "gjest"
Skrevet

Men er ikke av det smartest man gjør.

Skrevet

Hjelpes...

Det er du som irriterer på deg gråstein.

• Liker 3
Skrevet

Men er ikke av det smartest man gjør.

Nei, har man sex må man vær ganske blåst. :sarkasme:

• Liker 2
Skrevet

Her hjemme hadde vi aldri noen samtale om "blomster og bier" og når jeg fikk meg type for første gang så ble det aldri stilt et spørsmål om jeg brukte prevensjon. Nå har ikke jeg akkurat vært veldig begeistret for barn, så jeg regner med at mamma anså det som en selvfølge at jeg hadde vett nok til å bruke prevensjon for å unngå å bli uønsket gravid.

Her var det heller mamma som spurte meg om hva klamydia var når avisene var fulle av oppslag om ekstreme spredningstall blant unge. Gonoré, herpes og syfilis lærte de også om på skolen, men klamydia var nytt for henne.

• Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Om man bruker p-piller + kondom (noe man burde da piller som kjent ikke beskytter mot STDS) så har du mange ganger større sjanse for å bli drept i trafikken av å gå i et trafikert område enn du har til og bli gravid av et samleie. Med andre ord, med din logikk så burde ikke unge mennesker få lov til å bevege seg utenfor døren. Med mindre du mener det er bedre at de unge dør enn å bli gravide da såklart :)

Og som jeg skrev ovenfor er det ikke noen lov mot å ha sex når man er under 16.

Saken er det hverken er bra å begynne med sex eller hormonbasert prevensjon for tidlig heller. Det kan fucke opp systemet til jentene kraftig. Så hvis de kan holde benene i kryss til de er en 16-17 år, så er det en fordel.

Det er du som irriterer på deg gråstein.

Som om jeg bryr meg.

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Saken er det hverken er bra å begynne med sex eller hormonbasert prevensjon for tidlig heller. Det kan fucke opp systemet til jentene kraftig. Så hvis de kan holde benene i kryss til de er en 16-17 år, så er det en fordel.

Som om jeg bryr meg.

Nå er jeg verken farmasøyt eller lege, men jeg vet at leger i mange tilfeller anbefaler svært unge jenter som plages med mens-smerter å begynne på pillen selvom de ikke en gang har planer om å ha sex. Så jeg tviler sterkt på påstanden din.

• Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Nå er jeg verken farmasøyt eller lege, men jeg vet at leger i mange tilfeller anbefaler svært unge jenter som plages med mens-smerter å begynne på pillen selvom de ikke en gang har planer om å ha sex. Så jeg tviler sterkt på påstanden din.

Vel, det handler vel om et valg mellom to onder.

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Vi hadde aldri praten, hverken om det ene eller det andre. Da jeg fikk mensen som 12 åring kjøpte jeg selv tampongene mine. Jeg begynte å ha sex da jeg var 15, og da masjerte jeg meg selv til helsesøsteren og fikk prevansjonspraten der, gikk hjem med lommene fulle av kondomer og en resept på p-piller. Har blitt fersket av foreldrene mine i å ha sex et par ganger, så de var klar over at jeg hadde det..

Men jeg tror de skjønte at de hadde gjort det feil med meg for lillesøsteren min har fått praten over alle prater med bilder og artikler fra Internett og alt mulig, hun var døden nær av flauhet etterpå, og nå er det meg hun kommer til når hun lurer på noe for hun orker ikke flere sånne samtaler :fnise:

Men til tross for manglende informasjon hjemmefra så har jeg alltid skjønt at man må være forsiktig når man ligger med noen, jeg har aldri vært gravid eller hatt en kjønnssykdom.

• Liker 2
Skrevet (endret)

I dag er mange p-piller såkalt lav-hormonelle. Så det burde ha lite å si. Og bedre å få i seg hormoner som kroppen ellers produserer, enn å ende opp gravid.

Endret av solch
Gjest "gjest"
Skrevet

I dag er mange p-piller såkalt lav-hormonelle. Så det burde ha lite å si. Og bedre å få i seg kvinnelige hormoner som kroppen ellers produserer, enn å ende opp gravid.

Det beste er at småpikene (dvs de som ikke har gått ut av ungdomsskolen enda) holder benene samlet.

Skrevet

Det beste er at småpikene (dvs de som ikke har gått ut av ungdomsskolen enda) holder benene samlet.

Såkart er det det. Men det er ikke til å unngå, og man bestemmer faktisk over sitt eget sexliv. Så hva er egentlig verst?

Er det noe stort å henge seg opp i at "småpiker" hygger seg de også?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...