Gå til innhold

Kamphunder

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Ser at noen ønsker tråden lukket.

Kamphunder er ikke tillatt å avle her i landet, men det er lov å diskutere dem icon_smile.gif

Tråden fortsetter, men vi følger med..12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Comprende?? Oh yes...

Hvis du leser innlegget mitt en gang til vil du se at det er det jeg gjør. Bakgrunnen for det jeg skriver er at disse hundene er avlet frem for å hente spesiell oppførsel. De er en gruppe som har myyyyye større sjanse for å "klikke" hvis jeg skal bruke det ordet.

Litt enig......? *kryper sammen og spør bare pent...*12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10na: Er det du som vurderer å sette valper på mastiffen, eller er det den andre anonyme? Blir litt forvirra her, prøver å få klart hvem som har skrevet de forskjellige innleggene.

Klems,

Julie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Nei Julie, det er ikke meg som har denne hunden, jeg har pr. dags dato ikke hund i det hele tatt - kun en undulat.

Og nei, jeg hadde heller ikke anskaffet meg en hund som var "ulovlig".

10na icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har alltid vært svært interessert i hunder og har hatt daglig omgang med hund hele mitt liv (d.v.s. over 30 år). Jeg er i utgangspunktet på ingen måte redd hunder og er fullstendig klar over at alle hunder kan bli agressive, som oftest som følge av feil oppdragelse og/eller behandlig. Når er det vel imidlertid liten tvil om at det oppstår en langt farligere situasjon når det "klikker" for en muskelbunt på 60 kg. enn en på 5-15 kg., selv om sistnevnte også kan gjøre stor skade.

Det jeg er svært nysgjerrig på er hva som får noen til å anskaffe hunder som har stort potensiale for å kunne skade andre, både mennesker og dyr. Spesielt gjelder dette når man daglig skal omgås mange andre levende vesner. I våre dager har vel de færreste av oss behov for beskyttelse mot "røvere og ville dyr" i dagliglivet!?! Ville det ikke være hyggeligere å ha en hund som bidrar til å gi både en selv og den positiv oppmerksomhet fra andre?

De hunderasene som har vært nevnt her er i utgangspunktet "konstruert" for å være agressive, enten som vokter- eller kamphunder. Hvorfor anskaffe en hund som ikke skal brukes til det den er ment til? (Jeg mener også at man ikke skal anskaffe en utpreget jakthund som ikke skal brukes på jakt, bare så det er sagt). Selvfølgelig er jeg klar over at langt de fleste hunderaser i utgangspunktet ble avlet frem til et spesielt formål, men hos en del av disse har avl gjennom lang tid svekket de opprinnelige innstinktene. Innstinktene blir jo likevel ikke helt borte - se f.eks. på en cocker spaniel som får øye på en fugl.

Hva er årsaken til at man ønsker å holde en hunderase som er forbudt, når det finnes flere hundre andre å velge i? Pitbull ble jo ikke forbudt for moro skyld!?!

Er egentlig ikke negativ til noen hunderaser; Langt de fleste har potensiale til å bli utmerkete familiehunder med riktig behandlig. Lurer bare på vitsen med å ha en hund som "alle" er redd.

Mvh

Leo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp!

Det finnes så mange raaser der ute, så hvorfor strasse rundt og skaffe seg noe som er ulovlig?

Alle hunder kan i gitt sit. bite, så hvorfor skaffe seg noe som skadermer enn andre?

Pitbull er vel en amerikansk statford bullterier uten papirer foresten (og den er lovlig....Lover er kule....

Det er lettvint å kun skylde på eier når en hund biter, noen ER farligere enn andre -- gitt situasjon og den ikke bare "sier ifra" med et bitt, de rette rasene klikker helt når det først skjer noe...

Det er så mange raser der ute, ikke strekk lykken til deg selv eller andre (ikke minst) ved å skaffe seg visse raser som skader mye når det først skjer noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hengivne familiehunder er kanskje Pitt, am, ban, og andre typer molosser, men det er også det som gjør de farlige. Når de føler at noen truer deres familie eller deres "ære" så hugger de till. Hundeslagsmål er ikke veldig ofte mer enn en test av styrke, men hos en del av molossene (samlebetegnelse på en del raser) sier det "klikk" i hjernen, og så henger de der. De har neser som er konstruert slik at de trenger ikke slippe taket for å puste. Den andre hunden vil prøve å dra seg unna, og skadene vil bli større.

Jeg har en type moloss selv (lovlig) og har hatt mye med bandog typer å gjøre. Selv om den er aldri så kosete å søt ville jeg ALDRI hatt den i nærheten av barn.

Selv om din 6 år gamle am-staff er "så søt og snill" vil konsekvensene ved et bitt eller angrep være grusomt mye værre enn ved andre type hunders angrep.

Ved at folk har slike hunder vil oppfattningen av hunder som er store, eller ser skumle ut snus, og vi vil ende opp med som i Tyskland påbudt bruk av snutebind/kurv på hunder som f.eks rot,dobber m.f.

Horfor har man en hund som er forbudt?

Kanskje for å vise andre hvor flink og tøff man er som kan håndtere en slik en?

Har respekt for de rasespesifike egenskapene, og ville f.eks aldri skaffet meg en jakt hund/ gjeter hund, da jeg ikke ville kunne utnytte hundens egenskaper til det ytterste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Applaus til anonyms siste innlegg her. Sjelden at hundeeiere er såpass bevisst BÅDE de positive og negative sidene ved "sin" egen rase så mye.

Klems,

Julie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk en grunn til at disse hunde typer har fått det ryktet de har på seg.

Selvfølgelig har det mye å si hvordan eieren trener den opp og til hvilket formål,men hovedsaken er at disse hundene har en større sjanse for å klikke uansett hvordan de er oppdratt eller ikke.

At det du skal til å gjøre er ulovlig gidder jeg ikke en gang kommentere.Er det ulovlig så er det en grunn til det å.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei

Mastino Naepolitano som er den rasen som hovedinnlegginhaver eier er ikke en "kamphund" men derimot en vakthund/ brukshund for politi/militær osv.

Her i norge brukes den vel først og fremst som kjæledegge. den er rolig nærmest sedat og meget hengiven sin familie.Fremmede bør helst styre unna.

Det er forbudt å avle band dog varianter av 'Pitbull/ amstaff i Norge.

(Bandog brukes om alle mastif krysninger forøvrig. en Leonberger/newfoundlenderkryssning er forsåvidt også en "bandog" selv om disse regnes som "myke" raser)

¨Den Napolitanske mastiffen er flotte hunder men d er stor forskjell på en god og en dårlig Neo.

Det er ikke hunder for førstegangs hundeeiere .De bør velge seg Golden Retriver / Puddel eller noe slikt.

Noe med ett mildt lynne

Elers vil jeg si at slike bandogs og Mastiff Napolitano er typiske mannfolkhunder.

Jeg kan iallfal ikke forstå hva vanlige mennesker skal med vakthunder.

Hilsen en Instruktør i Retriverklubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...