Gå til innhold

Kamphunder


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Gjennom media siste året har det vært fokusert mye på kamphunder og såkalte farlige hunder.

Har selv en "kamphund" på 60 kilo, så snill, hengiven og tålmodig som ingen andre hunder jeg har møtt. Rasen er forbudt i flere land, bla Tyskland.

Men det som plager meg med hundeholdet er andre folks reaksjoner når jeg er ute på tur. Folk snur seg i avsky/redsel , visker og tisker og lurer på om jeg har pitbull(på 60 kilo!hallo!! det finnes ikke)

Folk går rundt i uvitenhet, skremmes av det som står i media. Og uttaler seg deretter.

For hvordan en hund blir og oppfører seg kommer helt an på eieren og forholdene den vokser opp i. Enhver hund kan bli aggresiv og bite. Men det som det er med kamphunder og såkalte farlige raser er at disse er meget populære i kriminelle miljøer. Og i et såpass ustabilt mijø og med en ustabil eier vil enhver hund kunne bli ustabil og farlig. Men allikevel blir man litt skeptisk pga all medieomtalen om hundeangrep og drap.

Grunnen til at jeg tar opp dette er at jeg har planer om å få valper på hunden min.

Skal parre henne med en pitbull som gjør at valpene blir en spesiell rase(ikke blandingshund-bandog).Dette fordi at i de rette forhold er dette den perfekte familiehund, elskværdig og tålmodig mot barn og veldig beskyttende over familien.

Er veldig nysgjerrig på å få vite hva dere mener om slike hunder, da jeg er klar over reaksjoner som vil komme etterhvert fra familie m.fler

(Velger å være anonym her da dette ikke er lov iflg norges lov)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det synes jeg du absolutt skal styre unna. Hvordan blir det med papirer på de valpene da? Hva om de nye eierene blir bedt om papirer som ikke finnes?

Tenk om de havner i feil hender osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Linsi, du bør la det vær. Og kanskje spesielt FORDI det ikke er lov i norge. Så lenge du bor her, bør du ha respekt for norske lover.

Og, som du selv skriver, mange av disse hunden er populære i "kriminelle miljøer" eller av mennesker som ønsker dem av alle de feil grunnene. Det kan like lett skje med dine valper, og da kan du faktisk skape drapsmaskiner.

Nå har ikke jeg all verdens viten rundt opprinnelsen til f.eks. pitbullen, men jeg mener da virkelig å ha fått med meg at det er en rase som er spesielt avlet frem og laget nettopp for den typen "bruk"? altså kamp, og om det var med i "planen" eller ei vet jeg ikke, men ustabilitet har vel blitt sett på som ett utpreget kjennetegn på denne rasen.

helt sant at enhver hund kan bite under spesielle forhold, og at oppdragelse etc er viktig innvirkning. Jeg har selv hatt skrekkelig lyst til å bli mer kjent med rasen ulvhydrid, men den ble også forbudt i norge, fordi det virket/r som den er "for vill" og usikker selv etter oppdrett hos seriøse og kunnskapsrike mennesker. Jeg velger da å tro at de vet litt mer en meg om rasen, og venter å håper at ting blir endret på.

Jeg har selv hatt god og nær kontakt med tre Huskyer, som av mange også blir betegnet som "farlige hunder". Og vet at "hvermansen" ikke vet annet en det de leser i media. Men di som lager lovene håper og tror jeg at har litt videre kunnskaper en som så. Og jeg MÅ bare stole på det, fordi det faktisk er ulovlig å ikke høre på det.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

papirene er ikke noe problem. Men det blir ikke helt "ærlige" papirer, som det er på de fleste kamphunder i Norge. Og det med at valpene havner i rette hender er veldig viktig for meg. For jeg vil ikke ha ansvaret for at en hund blir agressiv for at jeg har plassert den i feil miljø!

Må legge til at jeg har en sønn på 2 år. Det er derfor viktig å ha en hund som "tåler alt". Det er tusenvis av tilfeller hvor en golden retriver eller schæfer( som er blant de vanligste familiehundene) biter i forsvar mot et barn som er for hardhent.

Ettersom sønnen min er bare 2 vil det bli bare mer og ofte voldsommere lek. Derfor er det viktig for meg at hunden skal være meget tolerang å tåle litt hardhendt håndtering. Selv om vi såklart vil prøve å unngå det i den grad det er mulig.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Janna

Eksen min hadde TO kamphunder, begge hanner-

og en datter på 4 år (ikke min unge). Gjett hvordan det gikk... Den ene ble aggressiv, drepte en katt, og bet eieren i hånda. (pitbull blanding: amstaff/pit)

Han ble omplassert. Hvorfor han ikke ble skutt på flekken aner jeg ikke.

Saken er den at disse hundene merker redselen de får rettet mot seg, og da blir INGEN hund god å ha med å gjøre!

Ikke sett valper på en ulovlig hund. Hold deg til en lovlig en!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg litt nysjerring. Hva slags rase er det du har? Og hva slags rase får du i så fall?

Jeg mener at uansett hvor gode hensikter du har bør du ikke gjøre det.

Og du vet faktisk aldri hvor hundene dine kan havne til slutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstar ikke hvorfor det er sa viktig for deg a avle "kamp-hunder" nar det er helt tydelig at 1) det ikke er lovlig, 2) folk er redde for dem, 3) de som velger a kjope disse hundene kan hende kommer til a bruke dem til sloss-hunder (som er HELT ulovlig), 4) eller de som kjoper hundene har null peil pa hvordan de skal oppdra dem og hundene blir aggresive pga darlig disiplin, og 5) skal jeg fortsette????

Hadde jeg kjopt en sann hund av deg og hunden hadde angrepet, sa ville jeg saksoke deg!! Og det er ikke noe problem....Du vet selv hva du gar inn pa, og nordmenn er veldig vare for aggresive hunder (mer vare enn andre land), sa jeg synes faktisk at det du har planer om er egoistisk og u-smart. Du har jo ingen bekymring om hva dette kan fore til! Tenk om et barn eller en voksen blir angrepet av en av dine hunder, og kanskje dor, hva foler du om det? "Det er ikke min hund," sier du vel da, men det er du som avlet den og solgte den videre.

Nei, jeg synes du bor bruke hodet litt og tenke mer pa hva alt dette faktisk kan fore til.

PS. har selv en Rottweiler, snilleste hunden pa jorden, men jeg vet hvordan det er nar du sier at folk er redde. Er allikevel mot det du skriver om.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

det er en neapolitansk mastiff (fra Napoli i Italia) og valpene vil bli av rasen bandog.

Det om at pit er ustabile er ikke riktig. Dette sier jeg ikke utifra egen mening(har ikke erfaring med pitbull), har lest mye forskjellig informasjon fra flere uavhengige steder. De sier at pitbull er den mest stabile hunden som er. Derfor så eksemplarisk i forhold til barn.

Det er hva jeg har hørt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Foreslår at moderator stenger denne tråden da den er med på å fremme ulovligheter med dyr.

Er personlig helt i mot dette.

for dyras beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haugtussa

Synes du skal holde deg unna, nettopp fordi det er ulovlig og fordi du faktisk aldri vet hvor hunden havner til slutt.

Men er enig med deg i det du sa om oppdragelse, og tviler ikke på at "skumle" hunder blir perfekte familiehunder med riktig behandling. Har selv vært med/er med på oppdragelse og trening av en gjeterhund, og vet derfor at dette har nesten alt å si for den "ferdige" hunden!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Og en ting til..

Det er ikke viktig for meg å avle kamphunder, ikke i det hele tatt! Er ikke spesielt interessert i kamphunder utover det å skaffe meg den perfekte hund for min familie. Og jeg har ikke 15 000 kr å betale for en hund, så derfor benytte meg av den jeg har...

Og Kathrine: hvis jeg hadde solgt deg en hund og den ville angrepet, ville nok ikke det vært min feil. En valp på 2 mnd angriper ikke. Derimot kan en på 2 år gjøre det.pga dårlig eller feil oppdragelse. Og da bør du ikke ha en papillon engang! Ihvertfall ikke en rottweiler. Som ja, er nydelige! Har selv hatt en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis formålet ditt med parringen er å skaffe en perfekt familiehund, synes jeg du har et rart utgangspunkt. Det finnes mange hunder, du heller bør velge da. Kamphunder er vel ikke akkurat noe som blir anbefalt som familiehund.

Hvorfor har du egentlig en napolitansk mastiff? Hvorfor har du egentlig valgt denne rasen? Hvis formålet her også var familiehund, og ikke noe mer, bør du kanskje begynne litt mer om alle de forskjellige hunderasene vi har her i landet.

En bandog har jeg ikke hørt om før, men må nå undersøke litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Med fare for å tråkke mange hundeelskere på tærne:

Det er utallige hunderaser som er avlet fram pga. menneskets eget fjolleri. Hunder som avles fram med hoftedysplasi, for trangt bekken til å føde selv slik at valper må taes med keisersnitt, med bittfeil og økt fare for diverse nese, munn og svelgsykdommer, hunder med enorm hud som disponerer for hud, øre og øyesykdommer. Videre kuperes hale og ører. På toppen av det hele blir enkelte hunderaser brukt som underholdning og show-off i kraft av å være kamphunder.

Anonym: er dette enda et eksempel på menneskets forfengelighet og fjolleri det du ønsker å iverksette; eller ligger det virkelig en inderlig dyrekjærlighet som motiv bak det hele?

Jeg er forøvrig helt enig i dine utsagn om hundeoppdragelse og miljøpåvirkning. Jeg har selv vært med på å trene godmodige og snille pitbull'er (dette foregikk utenfor Norges grenser). Likevel; enkelte raser har et genmateriale som øker sjansene for å "tippe over" betraktelig.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Vil bare legge til at jeg oppfordrer ingen til å ha kamphund. Mange av disse rasene vil trenge mer stimulanse enn de fleste andre hunder. Og det forutsetter en eier som kjenner rasen godt og vet hva han begir seg ut på.

At en kamphund er en familiehund er også varierende. Under "kamphund" er det sikkert 15-20 raser, kanskje mer. Alle med forskjellige egenskaper. Mastiffen bla er den perfekte familiehund, den er avlet fram til å passe familien og vokte eiendommen. Noe mer trofast finner du nok ikke.

Ble sammen med en som hadde denne hunden og etter 4 år har jeg nok fått en forkjærlighet for denne hunden som aldri viker fra min side. Var skeptisk til å begynne med.

Det jeg mener er at jeg er lei av at folk dømmer uriktig, man trenger ikke være narkoman eller kriminell for å ha en slik hund. Det går faktisk an å falle for disse hundene også - rett og slett for de de er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym, jeg forstår at du ikke oppmuntrer til noen som helst handlinger, det er bare det at disse jentene her er så nærtagende og de tror absolutt alt rundt dem er markedsføring.

Men jeg har et seriøst spørsmål, dersom man blir angrepet av kamphund så prøver den å sette kjeften i strupen, ikkesant?

Hvordan bør man reagere da? Dersom man legger armen sitt i kjeven til beistet vil den da bite seg fast? kan man da sparke løs, eller bør man legge den andre armen omkring nakken på dyret?

Lurer, fordi jeg har en venninne som tok meg seg en pitbull hun passer for en torpedokar som sitter inne, tispa begynte å snuse og sniffe omkring glidlåsen min, og da fortalte min venninne at dersom en pitbull først får noe i kjeven......låser den gapet....

Waco

...fremdeles litt hundestrekk....1212[ Dette Innlegg er endret av: waco den 2002-05-28 20:42 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jo, den biter seg fast og låser kjeven. Dette er det også andre raser som gjør, som feks boxeren. Det er vel ikke så mange løsninger på hva man skal gjøre når man blir angrepet av en hund. Men ikke løp, Waco!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og Kathrine: hvis jeg hadde solgt deg en hund og den ville angrepet, ville nok ikke det vært min feil. En valp på 2 mnd angriper ikke. Derimot kan en på 2 år gjøre det.pga dårlig eller feil oppdragelse. Og da bør du ikke ha en papillon engang! Ihvertfall ikke en rottweiler. Som ja, er nydelige! Har selv hatt en.

Anonym: En hund som angriper kan skyldes både dårlig oppdragelse og dårlig avl. Har sett flere eksempler på det, både av små "uskyldige" hunder a la Puddel og større raser som Rottweilere og Dobermans. Dessverre så er det sånn at mange oppdrettere som bruker hunder som aldri skulle vært i avl når det gjelder mentalitet. Usikre, nervøse og aggressive hunder.

Personlig har jeg ingenting i mot kamphunder, har møtt flere med et alldeles nydelig gemytt (er aktiv i Nidaros Brukshundklubb). Det er mye fordommer ute og går balnt folk. Det har jeg selv merket med. Men et velment råd hvis du bestemmer deg for sette valper på hunden din: VÆR KRITISK med hvem du selger til!! Alt for mange folk her i landet som går rundt med en diger Scæfer/Rottweiler/Dobermann og bruker den som penisforlenger....Dette er egentlig brukshunder, skapt for å brukes, ikke til et stillesittende liv med en eier som synes det er innmari barskt med en sånn tøff hund... Oppdrettere som driver med sånne raser bør ta et tak og bli litt mer kritisk til hvem de selger til spør du meg. Men dessverre så er det sånn at mange oppdrettere tenker mer på pengene enn på hunden sitt beste icon_frown.gif

Klems,

Julie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Mastiffene er viden kjent for sitt gode lynne - de er gode og tålmodige familiehunder. Store og skremmende kan de muligens virke på folk ja, men det kan da vitterlig en gneldrende og amper puddel eller en rottweiler også være.

Alle hunder kan bli potensielle drapsvåpen i feil hender - og selv den snilleste hund kan over natten forvandle seg til et monster (grunnet t.d. drypp i hjernen)

Viste dere forresten at det er Retriever rasene som topper "bitestatistikken" her til lands? Og viste dere at faktisk Labrador Retrieveren har større trykk i kjeven når den biter enn f.eks. Rottweiler og Pitbull?

10na icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er tragisk. Helt latterlig og uansvarlig! Slike hunder er ulovlige i norge for a reason! Vi vet at denne rasen er avlet frem SPESIELT for at de skal brukes som kamphunder og liknende foretak. Derfor synes jeg det er noget merkelig at du kaller hunden for den perfekte familiehund....

Vet om flere som har anskaffet seg slike hunder. Det er ikke uten grunn at absolutt alle disse er noe stutte i huet, higer etter oppmerksomhet og skal være så sinnsykt tøffe. Nå sier jeg ikke at alle som anskaffer seg slike hunder er sånn, men det er slik med de jeg vet om. (Mener ikke å slå ned på deg).

Disse hundene er avlet slik at de skal være mest mulig gærne i hodet, kamplystne, aggressive, drapslystne og forsvarsdyktige. Det er jo dette som gjør en kamphund til en kamphund.

Mange synes det er status å ha slike hunder, pga at de aller fleste opplyste mennesker i vårt samfunn vil kjenne igjen en slik hund og vite hva denne står for. Eiere tror de får frykt o.l, men det de får av meg er tåpelige blikk som ikke kan tolkes på andre måter enn at jeg synes de er stokk dumme! No acceptance her i gården nei....

Du kan godt skrive her inne dine meninger om at din hund er snillest i verden o.l. Men poenget er at samme pokker hva slags oppdragelse du har gitt din hund, vil den alltid ha naturlige drifter som er fremtvunget ved avl. Det er ikke sikkert disse sidene ved hunden noen gang kommer frem, men de ligger der latent og kan eksplodere en vakker dag! Jeg sier KAN.(din hund)

I de fleste tilfeller vil slike hunder vise tegn på slik oppførsel. Jeg synes synd på hundene for dette er ikke noe de har valgt selv. Det er syke mennesker som har avlet frem egenskaper.

Ang det du sa om andre folk som ser din hund; folk er redde slike hunder! Ikke så rart, eller hur? Alle hunder reagerer på folks redsel og nervøsitet, de kan bli aggressive. Hva med din hund da? Som innehar en aggressivitet som er hvor-mange-ganger høyere enn normale hunder.

FORKASTELIG ER ORDET (beklager skrikingen..)

Det er ULOVLIG!!!!! Slike hunder har ofte data-chips i nakken med andre hunders ID. Fy faen sier jeg bare!

Du kommer sikkert til å forsvare deg selv nå, helt greit! Men jeg sier bare det jeg mener og alltid kommer til å mene om dette temaet. Slik hundebruk er forkastelig, uintelligent og ulovlig.

Får jeg noengang vite om et slikt tilfelle har jeg ingen betenkeligheter med å si ifra til de rette instanser, pga egen og andres sikkerhet. Dette r ingen trussel hvis moderator tror det, men et utsagn basert på generellt grunnlag.

Helt enig med en tidligere anonym om at denne tråden bør lukkes! 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Pusen.....

ALLE hunder KAN i FEIL miljø og med FEIL eiere bli potensielle drapsmaskiner!!!! Det være seg en Puddel eller en Labrador Retriever.

Det hele sammenfaller med OPPDRAGELSEN av hunden og KORREKT stimulans......

Hva skjer med t.d. et barn som i oppveksten blir vanskjøttet???

Som jeg nevnte i tidligere innlegg, alle hunder KAN over natten forandre adferd - og gå fra å være den koseligste familiehunden til en aggressiv og truende hund - dette skyldes som oftest et drypp i hjernen på hunden.

Så uansett - Puddel eller Mastiff (som iflg studier jeg har lest ymse plasser ER en hengiven familiehund) - det hele henger sammen med korrekt oppdragelse i korrekt miljø.....

Comprende??????

10na icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...