Gå til innhold

Mannen min løfter opp hunden når den bjeffer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hunden bjeffer av frykt på andre hunder, og mennesker til tider. Jeg mener det forsterker frykten at han løfter opp hunden men det har han ingen tro på.

Kom gjerne med deres tanker rundt å løfte opp en liten hund som bjeffer, vær så snill.

Anonym poster: e88f9509b9be0aae95d2197f7e565f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når dere løfter hunden bekrefter dere at det er kjeeempe farlig det dr får forbi, så dere forsterker problemet!

Anonym poster: 2b554c98838a503bfce845858ed3f9cd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare han som gjør det, visste ikke om det heller før i kveld.

Det eneste jeg vet er at man aldri, aldri, aldri skal løfte en hund som er redd. Men har problemer med å komme med argumenter som han kan forstå.

Anonym poster: e88f9509b9be0aae95d2197f7e565f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom igjen da, jeg har allerede sagt at det forsterker problemet. Hjelp meg å gi han en teskjeforklaring. :tristbla:

Anonym poster: e88f9509b9be0aae95d2197f7e565f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som tilsier at det forsterker problemet når man løfter opp en redd hund, så det finnes ingen gode argumenter for å ikke gjøre det ;-).Derimot hjelper det ikke på problemet å fortsett i samme dur som før hverken på den ene eller andre måten. Man må lære hunden å takle det den er redd for! Det er den riktige enden å begynne i. Hva gjør du TS når den bjeffer?

Anonym poster: 497c0760c3babdd636e8606539c5b50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest IngvildSF

Hvis du(/han) som flokkleder forholder deg(/dere) som normalt i en situasjon hunden er usikker, sender det signaler om at det ikke er skummelt. Når han plukker hunden opp, signaliserer han at situasjonen er skummel, og bekrefter hundens usikkerhet. Det er ikke normalt for en flokkleder å plukke opp/gå foran flokkmedlemmene (på den måten) med mindre han er skeptisk til situasjonen.

Ta det med en liten klype salt, siden jeg ikke er ekspert, men det er iallefall hva logikken min og andres erfaring forteller meg.

Endret av IngvildSF
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minpin

Hvis du(/han) som flokkleder forholder deg(/dere) som normalt i en situasjon hunden er usikker, sender det signaler om at det ikke er skummelt. Når han plukker hunden opp, signaliserer han at situasjonen er farlig/ikke bra. Det er ikke normalt for en flokkleder å plukke opp/gå foran flokkmedlemmene med mindre han er skeptisk til situasjonen.

Ta det med en liten klype salt, siden jeg ikke er ekspert, men det er iallefall hva logikken min og andres erfaring forteller meg.

:Nikke: Helt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du(/han) som flokkleder forholder deg(/dere) som normalt i en situasjon hunden er usikker, sender det signaler om at det ikke er skummelt. Når han plukker hunden opp, signaliserer han at situasjonen er skummel, og bekrefter hundens usikkerhet. Det er ikke normalt for en flokkleder å plukke opp/gå foran flokkmedlemmene (på den måten) med mindre han er skeptisk til situasjonen.

Ta det med en liten klype salt, siden jeg ikke er ekspert, men det er iallefall hva logikken min og andres erfaring forteller meg.

Vel - det er akkurat det en trygg og god flokkleder gjør! Den går foran og tar "støyten" for de andre. Jeg vet ikke hvor dere har lært dette våset - antagelig er det noe med CM å gamledagse metoder å gjøre. Les nytt og lær ;-)

Anonym poster: 497c0760c3babdd636e8606539c5b50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å google litt, men jeg. Helt elendig på det så jeg fant ikke det jeg lette etter akkurat nå...

Jeg vil anbefale dere å lese om kindereggmetoden da hvertfall, og den kan brukes til det meste... Super for den type problem dere har...

Min lenke

Og så vil jeg anbefale forumet på canis.no (samme nettsted som linket til over), der kan du enten spørre de som er der, eller så kan du søke deg frem på forumet!! Du vil uansett finne MASSE info om det der... ( og så må jeg bare ad are om at det er litt "flokkmentalitet" der inne, og det kan være litt vanskelig å komme inn som ny der, men jeg vil si det er verdt det med tanke på all kunskapen som befinner seg der inne 😊

Oppmerksomhet er også ros, så til deg over.. jo når man løfter hunden i en sånn situasjon så Forsterker man den uønskede adferden.

Anonym poster: 2b554c98838a503bfce845858ed3f9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å google litt, men jeg. Helt elendig på det så jeg fant ikke det jeg lette etter akkurat nå...

Jeg vil anbefale dere å lese om kindereggmetoden da hvertfall, og den kan brukes til det meste... Super for den type problem dere har...

Min lenke

Og så vil jeg anbefale forumet på canis.no (samme nettsted som linket til over), der kan du enten spørre de som er der, eller så kan du søke deg frem på forumet!! Du vil uansett finne MASSE info om det der... ( og så må jeg bare ad are om at det er litt "flokkmentalitet" der inne, og det kan være litt vanskelig å komme inn som ny der, men jeg vil si det er verdt det med tanke på all kunskapen som befinner seg der inne 😊

Oppmerksomhet er også ros, så til deg over.. jo når man løfter hunden i en sånn situasjon så Forsterker man den uønskede adferden.

Anonym poster: 2b554c98838a503bfce845858ed3f9cd

Om du leser om kindereggmetoden så tror jeg også det står noe der ang det du lurer på... Det står hvertfall hvordan du skal gjøre det til en positiv oplevelse for hunden

Anonym poster: 2b554c98838a503bfce845858ed3f9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte å løfte opp min tidligere hund da hun bjeffet. Hun var liten og jeg løftet henne (selvsagt) ikke etter nakken, men på normal måte. Grunnen var at hun hadde en utspekulert måte å vri seg ut fra det meste av halsbånd og seler og fordi det roet henne noe ned. Men dette var kun en nødnløsning det hjalp ikke på problemet, men det økte det ikke heller. Jeg fant kontrolerte situasjoner der vi jobbet med dette. Prøv å søke opp kindereggmetoden den har vært veldig effektiv på mine hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her:

Takker for alle svar!

Det jeg gjør når hunden bjeffer er ihvertfall å sørge for at jeg går nærmest det han syns er skummelt, sånn at jeg blir en slags trygg "vegg" for han. Ber han gå pent og lar han ikke trekke fremover og stresse. Når jeg er bestemt og tydelig med han føler jeg at har roer seg ganske bra. Målet er at han skal føle at han ikke trenger å si ifra at noe er skummelt, for det er det jeg som avgjør om det er. Prøver å få han til å stole på meg.

Har hatt masse fremgang med bjeffinga og fikk litt sjokk i kveld da det plutselig kom frem at mannen min har løfta han opp. Og så arrogant som han kan være er det vanskelig å nå inn noen ganger.

Grunnen til at det kom opp er forresten at han stolt fortalte hvilke råd han hadde gitt til hundepasseren i helga. "bare løft han opp når han bjeffer!" :tommel:

Anonym poster: e88f9509b9be0aae95d2197f7e565f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å google litt, men jeg. Helt elendig på det så jeg fant ikke det jeg lette etter akkurat nå...

Jeg vil anbefale dere å lese om kindereggmetoden da hvertfall, og den kan brukes til det meste... Super for den type problem dere har...

Min lenke

Og så vil jeg anbefale forumet på canis.no (samme nettsted som linket til over), der kan du enten spørre de som er der, eller så kan du søke deg frem på forumet!! Du vil uansett finne MASSE info om det der... ( og så må jeg bare ad are om at det er litt "flokkmentalitet" der inne, og det kan være litt vanskelig å komme inn som ny der, men jeg vil si det er verdt det med tanke på all kunskapen som befinner seg der inne 😊

Oppmerksomhet er også ros, så til deg over.. jo når man løfter hunden i en sånn situasjon så Forsterker man den uønskede adferden.

Anonym poster: 2b554c98838a503bfce845858ed3f9cd

"Meg over" svarer :-)

Neida - jeg har jobbet med hunder med ulike grader av frykt i veldig mange år, og også løftet de opp i situasjoner de ikke takler. Det går heeeelt fint det - når man vet hva man gjør og hvorfor man gjør det. Det forsterker IKKE den uønskede adferden og er absolutt helt i orden så lenge man jobber med problemet selvfølgelig.

Jeg vet litt hva jeg snakker om her :-)

Anonym poster: 497c0760c3babdd636e8606539c5b50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har brukt kindereggmetoden, og den funker! Synd med sabotasjen... Men syns jeg har fått noen gode råd her nå.

Ts

Anonym poster: e88f9509b9be0aae95d2197f7e565f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - det er akkurat det en trygg og god flokkleder gjør! Den går foran og tar "støyten" for de andre. Jeg vet ikke hvor dere har lært dette våset - antagelig er det noe med CM å gamledagse metoder å gjøre. Les nytt og lær ;-)

Anonym poster: 497c0760c3babdd636e8606539c5b50a

Det dere flokkleder-greiene er rett og slett bare bullcrap!! Man har kommet lengre i sin forståelse ang hundeadferd enn som så nå i 2012!

En hund vet godt at den er hund, og at du er menneske. Hunden VET at det er mennesket som har kontroll over lufteturer, mat, dører++

Anonym poster: 2b554c98838a503bfce845858ed3f9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Meg over" svarer :-)

Neida - jeg har jobbet med hunder med ulike grader av frykt i veldig mange år, og også løftet de opp i situasjoner de ikke takler. Det går heeeelt fint det - når man vet hva man gjør og hvorfor man gjør det. Det forsterker IKKE den uønskede adferden og er absolutt helt i orden så lenge man jobber med problemet selvfølgelig.

Jeg vet litt hva jeg snakker om her :-)

Anonym poster: 497c0760c3babdd636e8606539c5b50a

Det er du ikke alene om ;)

Anonym poster: 2b554c98838a503bfce845858ed3f9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har brukt kindereggmetoden, og den funker! Synd med sabotasjen... Men syns jeg har fått noen gode råd her nå.

Ts

Anonym poster: e88f9509b9be0aae95d2197f7e565f56

Jeg tenkta at det kanskje står noe om hvorfor man bør gjøre det sånn, prinsippet bak, slik at du kan vise det til kjæresten og vise han at han gjør det stikk motsatte😄

Anonym poster: 2b554c98838a503bfce845858ed3f9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkta at det kanskje står noe om hvorfor man bør gjøre det sånn, prinsippet bak, slik at du kan vise det til kjæresten og vise han at han gjør det stikk motsatte

Anonym poster: 2b554c98838a503bfce845858ed3f9cd

Ja, ikke så dumt tenkt. Takk!

Anonym poster: e88f9509b9be0aae95d2197f7e565f56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Det blir som med unger, hvis du var redd hunder, og hver gang en hund kom gående så løftet du opp ungen din i frykt for hva som ville skje, hold henne inntil deg og trøstet, så ville ungen lære at hunder er noe å være redd for.

Samme er det med hunder, løfter du den opp hver gang den syns noe er litt skummelt så forteller du den at ja, situasjonen var kjempeskummel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir som med unger, hvis du var redd hunder, og hver gang en hund kom gående så løftet du opp ungen din i frykt for hva som ville skje, hold henne inntil deg og trøstet, så ville ungen lære at hunder er noe å være redd for.

Samme er det med hunder, løfter du den opp hver gang den syns noe er litt skummelt så forteller du den at ja, situasjonen var kjempeskummel.

Vi har unger! :jepp: Så dette må være den mest begripelige forklaringen hittil. :fnise:

Anonym poster: e88f9509b9be0aae95d2197f7e565f56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...