Gå til innhold

Pls. hjelp meg å forstå norske menn


nordgirl

Anbefalte innlegg

Min nåværende samboer var fryktelig sjenert da vi ble kjent, kan nesten se for meg at han ville oppført seg som denne mannen om vi hadde møttes via jobb. Jeg tok initiativet til første date og første kyss. Han var riktig nok tøffere på SMS, og sa det han følte der fremfor når vi var sammen (f.eks etter et besøk der vi snakket i timevis og han dro hjem uten så mye som et kyss, kom frem i sms etterpå at han ikke hadde turt). Det gikk seg uansett til, som nevnt er vi nå samboere.

Ville gitt ham en sjanse til og sett hva som skjer hvis du f.eks prøver å kysse ham. Spør også rett ut hva som er "greia", er han interessert eller ikke, og si samtidig hva du føler så han i hvert fall vet det. Det siste kan du kanskje ta på mail, så blir han ikke satt helt ut og kan tenke seg om før han svarer. Er han ikke interessert kan det bli litt rart på jobb en stund, men dere har jo ikke "gjort" noe, så det går over :) Har jobbet med flere jeg har hatt en liten fling med, aldri blitt noe problem, har bare oppført oss som vanlig og ikke gjort noen stor greie ut av det.

Anonym poster: db98b8bb9aea2114528fe48f14eedd75

Jeg tror da jeg skal bare reise på ferie og se hva som skjer etterpå. Det kan jo hende han mister interessen over ferien hvis dette ikke har vært noe seriøst for ham. Men hvis ikke så får vi se hva jeg gjør....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Maruwan

Jeg tror da jeg skal bare reise på ferie og se hva som skjer etterpå. Det kan jo hende han mister interessen over ferien hvis dette ikke har vært noe seriøst for ham. Men hvis ikke så får vi se hva jeg gjør....

Hvorfor har du ikke snakka med ham ennå?

Du må huske på at for norske menn er det ofte risky business å vise noen form for seksuell eller romantisk interesse av det motsatte kjønn. Dersom dama ikke er interessert blir en nemlig fort oppfatta som ekkel/pervers/mannegris/hvafaenerdetduinbillerdegfornoedinskallafeitejævel...ja, alt mulig negativt egentlig. En må kunne tåle temmelig brutale former for avvisning, så da er det ikke så rart at en blir litt sjenert akkurat når det gjelder det der (mener å huske at du tidligere har skrevet at han ikke er en sjenert type sånn ellers).

Dette er noe vi lærer allerede på barneskolen, og hvis du kikker litt rundt i trådene her på KG så ser du at dette er holdninger som ofte sitter igjen selv om damene har blitt godt "voksne". Derfor må man, som mann, gjerne også gjøre visse grep for å demonstrere at man "overhodet ikke er interessert i noe utover vennskap". Å ta med seg en kompis når han skal treffe deg kan godt være en del av en sånn strategi.

Nå er det så klart ikke alle norske damer som er sånn, og det er heller ikke alle norske menn som bryr seg om en skulle få ett eller annet pervo-stempel for å prøve seg på noen som ikke er interessert. Men dersom han fyren din i tillegg er sjenert, så overrasker det meg ikke dersom han vil være 150% sikker før han tar initiativ til noe som helst ut over vennskap.

Derfor må du snakke med ham. Fortelle ham hva du selv tenker og føler. Og så må du spørre ham hva han tenker, gi ham en tydelig invitasjon til å åpne seg litt opp. Du skreiv tidligere at dersom du ikke fant ut av dette før du stakk på ferie, så ville ferien blir ødelagt av grubling. Så hvorfor ikke snakke ut med ham før du reiser? Er bare å ta en telefon, eller møtes for en kjapp kopp kaffe. Du har ingenting å tape på det. I værste fall er han ikke interessert i noe mer, men han kommer nok ikke til å legge deg for hat av den grunn eller tenke negative ting om deg.

Endret av Maruwan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre gjort det samme som han. Var livredd for å ta siste steget tilfelle hun bare ville venner.

Og siden dere jobber sammen er han sikkert ekstra redd for å ødelegge alle sjansene sine med å være for pågående.

Anonym poster: 89bb8911ac78d61f529b056df9d49e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du ikke snakka med ham ennå?

Fordi jeg jeg er såpass forvirret over HVA SOM SKJER og vet ikke helt hva og hvordan jeg skal gjøre...

Jeg har helt andre erfaringer med forhold fra hjemlandet, og vi har litt mer tradisjonell kjønnsrollefordeling når det gjelder dating, der det er mannen som prøver å vinne oppmerksomheten til kvinne i begynnelsesfasen, spesielt hvis han har mottatt signaler om at hun også er interessert. Byr ut på date, til restaurant, gir blomster og gjør andre "gentleman ting". Hos oss er dette helt greit, og det faktisk forventes til en viss grad at mann skal "mase" litt på kvinnen for å få henne... Kvinne skal i hvertfal IKKE gjøre noe ut av dette.

Men her føler jeg bare at han har veltet alt ansvar over og på mine skuldre, og med tanke på at jeg selv egentlig ikke har altfor mye erfaring med forhold + litt annen kulturell bakgrunnn + kan være litt sjenert selv i slike situasjoner (spesielt at dette er så uforståelig) + det er en viss risiko ettersom vi er kollegaer - så føler jeg meg absolutt ikke komfortabel med denne her rollen der jeg skal liksom styre alt, spesielt på dette stadiet.

Endret av nordgirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maruwan

Men her føler jeg bare at han har veltet alt ansvar over og på mine skuldre, og med tanke på at jeg selv egentlig ikke har altfor mye erfaring med forhold + litt annen kulturell bakgrunnn + kan være litt sjenert selv i slike situasjoner (spesielt at dette er så uforståelig) + det er en viss risiko ettersom vi er kollegaer - så føler jeg meg absolutt ikke komfortabel med denne her rollen der jeg skal liskom styre alt, spesielt på dette stadiet.

Det kan du godt si, ja. Men det virker ikke på meg som du har så mye annet valg, dersom du fortsatt liker ham da (selv om han er litt pyse på den fronten).

Det er ikke noe i veien i Norge for at damer kan ta initiativ. Er ikke sånn at dere blir sett ned på av den grunn. Eller....det kan jo sikkert skje det også dersom fyren er en gjøk, men han som du liker virker ihvertfall som en grei fyr så jeg tviler på at han vil anse det som negativt.

Når det gjelder risiko som kolleger: Dersom dere virkelig liker hverandre og dette dreier seg om mer enn bare et potensielt knulle-forhold (noe det jo tydligvis gjør), så syns jeg ikke dette med at dere jobber sammen er noe det er verdt å bekymre seg over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre gjort det samme som han. Var livredd for å ta siste steget tilfelle hun bare ville venner.

Og siden dere jobber sammen er han sikkert ekstra redd for å ødelegge alle sjansene sine med å være for pågående.

Anonym poster: 89bb8911ac78d61f529b056df9d49e95

Men en MANN skal vel tørre litt? Jeg kunne skjønne at det er dame som er sjenert, men foreløpig så er det meg som har tatt styringa, selv om det "koster" meg ekstra mye ut av de grunnene jeg har beskrevet. Men jeg gjør dette fordi 1. jeg liker ham så godt, 2. jeg er sånn av naturen som ikke er vant til å sitte og vente på noe, men faktisk prøver å GJØRE noe, 3. jeg har skjønt at her er det annerledes kultur og andre måter å drive ting på.

Og når jeg endelig tar meg sammen og er klar til å ta det store steget, så tar han en kompis med seg og ødelegger hele greien. Er det da så overraskende at jeg er forvirret og frustret?

Men jeg tenker vel også at hvis han ikke gjør noe for å bedre situasjonen, tyder det kanskje på at jeg egentlig ikke er så viktig for ham likevel...

Endret av nordgirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest norskkvinne

Ja en del norske menn kan være utrolig tafatte i sjekkesituasjoner, men dette høres merkelig ut....

Han høres faktisk ikke så veldig sjenert ut med tanke på smil, blunking og hilsing hele tiden. Nå har du omtrent servert deg selv på sølvfat, og fyren kan ikke få ut fingeren! Unnskyld meg, men jeg tror ikke fyren er veldig interessert. Enten det, eller så fungerer han utrolig dårlig sosialt. Skjønner at du undrer deg over ham!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja en del norske menn kan være utrolig tafatte i sjekkesituasjoner, men dette høres merkelig ut....

Han høres faktisk ikke så veldig sjenert ut med tanke på smil, blunking og hilsing hele tiden. Nå har du omtrent servert deg selv på sølvfat, og fyren kan ikke få ut fingeren! Unnskyld meg, men jeg tror ikke fyren er veldig interessert. Enten det, eller så fungerer han utrolig dårlig sosialt. Skjønner at du undrer deg over ham!

Men da er det ikke klart for meg hvorfor han sender disse signalene, og selv om man kan spekulere i om han har interesse for meg og hvor stor denne interessen egentlig er, men han driver med dette altfor tydelig for å ikke merke. Han gjør i hvertfal dette aldri med noen andre på jobb eller fest der jeg har vært tilstede, ikke heller med de andre damene vi har og selvsagt ikke mannfolkene. Bare med meg. På mange andre måter er han helt oppegående, så jeg nekter å tro at han bare er rar i hodet :D

Endret av nordgirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, smil og snakk med ham som vanlig, og la han ta neste steget. Om han rett og slett aldri tørr å ta steget, så er det kansje ikke verdt tiden din heller. Hvem vet, kansje det som skal til er litt konkuranse for ham? Plutselig innser han at han må gjøre noe før han mister deg til noen andre. Så kos deg du, smil og flørt om du liker ham, men ikke glem alle andre. Ikke sitt på gjerdet og vent på ham ihvertfall. :)

( jeg tror han liker deg, men har noen mentale blokkeringer som gjør at han ikke tørr å ta steget før han blir desperat nok )

Anonym poster: 9fb95bdc19ad39942b7902360b9ce821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen er det siste dag på jobb så drar jeg på ferie, og vi kommer ikke til å se hverandre i nesten en måned. Da tror jeg uansett er det best å dra og ta alt dette videre etter ferien (kanskje jeg selv får et annet perspektiv på situasjonen ved å reise bort og lufte meg litt).

Endret av nordgirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har bedre skriftlig norsk enn flere nordmenn jeg kjenner. :)

Jeg synes også du skal ta det etter ferien. Hvis det fortsetter i helt samme stil da, at han viser interesse fremdeles, synes jeg du skal si det rett ut til ham at 'Du, jeg er interessert i deg og jeg trodde du var interessert i meg, men jeg gidder ikke holde på sånn her lenger og tvile på hvorvidt du vil være med meg eller ikke, så vennligst si hva du tenker slik at jeg slipper å gå og vri hodet mitt hele tiden.'

Anonym poster: 4359b46ec64d2f727d65bebc3cdce0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har bedre skriftlig norsk enn flere nordmenn jeg kjenner. :)

Anonym poster: 4359b46ec64d2f727d65bebc3cdce0fd

Tusen takk :)

Jeg synes også du skal ta det etter ferien. Hvis det fortsetter i helt samme stil da, at han viser interesse fremdeles, synes jeg du skal si det rett ut til ham at 'Du, jeg er interessert i deg og jeg trodde du var interessert i meg, men jeg gidder ikke holde på sånn her lenger og tvile på hvorvidt du vil være med meg eller ikke, så vennligst si hva du tenker slik at jeg slipper å gå og vri hodet mitt hele tiden.'

Anonym poster: 4359b46ec64d2f727d65bebc3cdce0fd

Kanskje oss begge vil få et annet perspektiv over ferien, så skal jeg snakke med ham hvis jeg ser interessen fortsatt er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en MANN skal vel tørre litt? Jeg kunne skjønne at det er dame som er sjenert, men foreløpig så er det meg som har tatt styringa, selv om det "koster" meg ekstra mye ut av de grunnene jeg har beskrevet. Men jeg gjør dette fordi 1. jeg liker ham så godt, 2. jeg er sånn av naturen som ikke er vant til å sitte og vente på noe, men faktisk prøver å GJØRE noe, 3. jeg har skjønt at her er det annerledes kultur og andre måter å drive ting på.

Og når jeg endelig tar meg sammen og er klar til å ta det store steget, så tar han en kompis med seg og ødelegger hele greien. Er det da så overraskende at jeg er forvirret og frustret?

Men jeg tenker vel også at hvis han ikke gjør noe for å bedre situasjonen, tyder det kanskje på at jeg egentlig ikke er så viktig for ham likevel...

At det er annerledes kultur her og at skandinaviske menn ikke kan tillate seg å være like lidenskapelige som menn i en del andre kulturer fordi de i tilfelle lett blir sett på som desperate er ikke det samme som at denne mannen oppfører seg på en måte som kan forstås som "helt normalt gitt hans kultur". En normal skandinavisk mann ville ha tatt litt initiativ og sørget for at du ikke var den eneste som bidro til at dere skulle treffes. Derfor tviler jeg på at han er så interessert som du tror.

Om han likevel er det må det være at han er unormalt sjenert eller har misforstått fullstendig og kjørt helt i grøften på cool-siden av frykt for å virke for ivrig. I så fall må du jo selv avgjøre om du likevel finner ham interessant. For det er så vidt jeg kan se ingen annen mulighet: Enten er han interessert men svært sjenert eller overdrevet cool for ikke å virke "desperat", eller ikke interessert i deg som mer enn en kvinnelig venn (med muligheter for noe attåt). Hvis du skal ha sjans på ham må du jo håpe at det er det første som beskriver ham, og da må du rett og slett forsone deg med at han er svært sjenert eller overdrevet tilbakelent. Hvis du ikke kan takle det må du bare glemme ham, for alternativet er jo at han ikke er interessert.

Endret av Cuckold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uffa meg, jeg var på kanten til å snakke med ham i dag, men jeg klarte å holde meg sammem.

Nå er det en måned mellom oss, så jeg har god tid til å tenke meg over og evt. kaste ham ut av hodet mitt.

Endret av nordgirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes faktisk noen få gutter som er såpass "føre var" at de kanskje tenker det absolutt ikke passer seg å gå like raskt frem med noen fra en annen kultur - og hvis dette gjerne kombineres med ekstremt sjenerthet kan man kanskje ende opp slik. Bare det å gå rundt i 8 måneder på den måten sier kanskje sitt?

Tror vel det beste er å hoppe i det i en situasjon hvor dere er på enehånd. Bare spør rett ut "hvorfor vil du ikke noe mer med meg". Enten får man en avkreftelse eller bekreftelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes faktisk noen få gutter som er såpass "føre var" at de kanskje tenker det absolutt ikke passer seg å gå like raskt frem med noen fra en annen kultur - og hvis dette gjerne kombineres med ekstremt sjenerthet kan man kanskje ende opp slik. Bare det å gå rundt i 8 måneder på den måten sier kanskje sitt?

Tror vel det beste er å hoppe i det i en situasjon hvor dere er på enehånd. Bare spør rett ut "hvorfor vil du ikke noe mer med meg". Enten får man en avkreftelse eller bekreftelse.

Jeg vet egentlig ikke hvor mye han tenker på akkurat dette med kulturen og om han i det hele tatt er klar over at det kan være noen vesentlige forskjell på min og hans kultur når det gjelder relasjoner, kjønnsroller og sånt. Jeg har nevnt en del ting i samtalene våre, men tydeligvis har jeg ikke gjort det tydelig nok. Samtidig som han ser jo at jeg har tatt styringa på å invitere (ehh, gjorde kanskje en taktisk feil) og forventer at jeg skal handle som en norsk kvinne. Jeg husker vi var en gang på fest, og han hadde drukket en del så begynte han å snakke om eksen sin og sa at da de "holdt på med" var hun veldig passiv og at han ble så frustrert til slutt at han sa det til henne rett ut en gang at "jeg trenger ikke noen flere venner, så det hadde vært fint om du hadde blitt mer aktiv". Dessverre fikk jeg ikke fisket ut noe mer av ham i den samtalen, men dette ser nesten ut for meg at han forventer at det er kvinnen som skal ta initiativ.

Endret av nordgirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan ikke du knulle fyren å bli ferdig med det. Må være forferdelig frustrerende dette her...

Du har ingenting å tape. Kjør på. Vi lever kun en gang.

Anonym poster: 0aa2ceb90094165a590109ca145957d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja en del norske menn kan være utrolig tafatte i sjekkesituasjoner, men dette høres merkelig ut....

Han høres faktisk ikke så veldig sjenert ut med tanke på smil, blunking og hilsing hele tiden. Nå har du omtrent servert deg selv på sølvfat, og fyren kan ikke få ut fingeren! Unnskyld meg, men jeg tror ikke fyren er veldig interessert. Enten det, eller så fungerer han utrolig dårlig sosialt. Skjønner at du undrer deg over ham!

Hva mener du med tafatt? Mener du norske menn er mer tafatte i sjekkesituasjoner enn kvinner? Hvis ikke, hva gir deg rett til å kalle dem tafatte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maruwan når jeg vokste opp så var det jentene som ble avvist og behandlet som dritt. Barneskolen var det jentelus/guttelus naturlig nok, på ungdomskolen så var det ut å like jentene. Guttene ble mobbet og banket om de viste interesse for oss jentene - så jeg skaffet meg ikke noe kjæreste før jeg ble 18! Frem til da så viste INGEN gutter noe interesse for meg, til tross for at vi jentene likte gutta. Må si at jeg har en helt annen opplevelse av ungdomstiden enn deg. :) Men kansje det har noe med hvor man vokser opp, miljø osv..Jeg gikk på ungdomskolen ca midten av nittitallet.

TS jeg synes at du kan fint legge tilbake litt ansvar over på mannen, slik at dere stiller 50/50. Men jeg lurer faktisk litt på om han har lyst å være fri og frank sånn nå i ferien, kansje skal han reise bort på ferie og være fri og frank.

Anonym poster: 9fb95bdc19ad39942b7902360b9ce821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...