AnonymBruker Skrevet 30. juni 2012 #1 Del Skrevet 30. juni 2012 Er det noen som kjenner en god lærebok for å studere tysk på egen hånd? Jeg skulle helst ha unngått for mye muntlig og praktisk lærdom av typen "Kan De fortelle meg veien til flyplassen?", siden jeg foreløpig trenger tysk utelukkende for å kunne lese akademiske artikler. Eller er det da kanskje best å bare sette seg ned med en grammatikk og ta det derfra? Anonym poster: 186cd14a08ee78fc93acaaae0c495184 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BM2 Skrevet 30. juni 2012 #2 Del Skrevet 30. juni 2012 Disse her http://eurotalk.com/en/ har jeg gode erfaringer med i kategorien "komme igang". Jeg tror basisord kan være fint å ha før en kaster seg over akademiske artikler. Dagligtale vil jeg tro, uten å være ekspert på området, er en god og riktig grunnmur for å komme i dybden på artikler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
schaf Skrevet 4. juli 2012 #3 Del Skrevet 4. juli 2012 Hallo,jeg er tysk og bor i Tyskland.Jeg lærer norsk i selvstudier.Men jeg hadde 10 måneder med en jente fra Norge i hjemmet mitt og samme har vi det på tysk og jeg lærte norsk.Hvis du ønsker vi kan få samme via e-post. Hilsen Schaf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2012 #4 Del Skrevet 5. juli 2012 Hallo,jeg er tysk og bor i Tyskland.Jeg lærer norsk i selvstudier.Men jeg hadde 10 måneder med en jente fra Norge i hjemmet mitt og samme har vi det på tysk og jeg lærte norsk.Hvis du ønsker vi kan få samme via e-post. Hilsen Schaf hvordan sier man "samleie" på tysk? Anonym poster: 4abba6d7c78f160c5d7f0d6dfffef52b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
schaf Skrevet 7. juli 2012 #5 Del Skrevet 7. juli 2012 Sex eller Geschlechtsverkehr Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trio Skrevet 7. juli 2012 #6 Del Skrevet 7. juli 2012 (endret) Er det noen som kjenner en god lærebok for å studere tysk på egen hånd? Jeg skulle helst ha unngått for mye muntlig og praktisk lærdom av typen "Kan De fortelle meg veien til flyplassen?", siden jeg foreløpig trenger tysk utelukkende for å kunne lese akademiske artikler. Eller er det da kanskje best å bare sette seg ned med en grammatikk og ta det derfra? Anonym poster: 186cd14a08ee78fc93acaaae0c495184 Se filmer, les bøker, hør på musikk og alt annet du ville gjort på ditt eget språk. Her er en tysk tegneserie du kan hive deg over, er bilde med enkel tekst til: nichtlustig Bøker kan du finne på amazon.com, de har tyske bøker i de fleste sjangre. Om du ikke kan så mye fra før kan det være lurt å starte med barne eller ungdomsbøker. Her kan du lære ord er et online flashcardsystem som regner ut når det vil være mest gunstig å repetere et ord for at du skal huske det, 10 ord om dagen er 3650 ord i året og da er du godt på vei: Memrise Jeg vil ikke anbefale å begynne med grammatikken da det lett fører til at man gir opp. Ta det heller etterhver. Når man begynner å lære et språk oppdager man plutselig sammenhenger og da er det greit å sjekke regler. Om du begynner med å lære reglene vil du ikke ha noe forhold til dem å de blir vanskeligere å huske, dessuten er det å kunne mange ord viktigere om du kun skal lese og ikke også skrive. Her er et gratis kurs som er utarbeidet av militæret i USA. Jeg har brukt det spanske og det er en god start om du ikke kan noe. Du vil lære mye om uttale, litt grammatikk og en del ord. Det kan være noe repeterende, men som sagt fungerte det bra for meg som en inngangsport til språket. Jeg fullførte heller ikke hele for jeg gikk over til filmer og bøker da jeg begynte å kjede meg. Det beste er nok å ikke overdrive i begynnelsen, men heller gjøre morsome ting også med språket. Den begynner nok med en del typiske "hva heter du?" og lignende, men inni der er jo noen ord som kan hjelpe deg i akademiske tekster og det er nok vanskelig å finne et kurs som er spesielt rettet mot det. FSI tysk språkkurs Siden du skal bruke det for å lese akademiske tekster vil nok alt av vanlige språkkurs virke litt unyttige, men du lærer jo en del ord som brukes ofte også i akademiske tekster. De fagordene du trenger vil du uansett måtte slå opp når du begynner med de tekstene da ingen normale tekstbøker vil lære bort slikt. Du kan jo også om du er tøff sette deg ned og oversette dem ord for ord, skrive ned ordene og så lære deg dem, men jeg ville nok selv blitt fryktelig lei fryktelig fort. Tysk er heldigvis ganske likt som norsk så en del ord kan man gjette seg til. Endret 7. juli 2012 av Trio Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2012 #7 Del Skrevet 15. juli 2012 Nå har jeg bodde mange år i et tysktalende land og lært språket veldig godt, men likevel kan jeg slite med akademiske artikler fordi sråket som brukes der gjerne er veldig høytidelig og formelt. Det nytter lite å tro at man skal kunne lese og forstå den typen tekst uten et skikkelig grunnlag i basistysk, noe som innebærer både ordforråd og en god forståelse av grammatikk. Ikke skal man la seg lure av å tro at likeklingende ord betyr det samme på norsk og tysk. Anonym poster: 4239674ab8b2ef137563690941d73e67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Treholt Skrevet 17. juli 2012 #8 Del Skrevet 17. juli 2012 Med null grunnlag i tysk fra før har man et langt stykke å gå før man kan lese akademiske tekster (hvordan kan man vokse opp i Norge og ikke lære noe tysk? På min skole var det obligatorisk). Jeg forstår tysk flytende og det er ikke særlig mer krevende å lese en avis på tysk enn en avis på norsk eller engelsk. Men akademiske tekster på tysk er gjerne et slit. De krever inngående beherskelse av språket og stor oppmerksomhet på grunn av ordrikdom, lange og infløkte setninger og resonnementer, formell språkstil osv. Hvis dette er noe du trenger å forstå, og du ikke forstår ting av typen "god dag. mitt navn er Bjørn" må du begynne med det grunnleggende. Skal du komme opp på et ok nivå i tysk må du nesten legge ned en god del arbeid i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 22. juli 2012 #9 Del Skrevet 22. juli 2012 Med null grunnlag i tysk fra før har man et langt stykke å gå før man kan lese akademiske tekster (hvordan kan man vokse opp i Norge og ikke lære noe tysk? På min skole var det obligatorisk). Jeg forstår tysk flytende og det er ikke særlig mer krevende å lese en avis på tysk enn en avis på norsk eller engelsk. Men akademiske tekster på tysk er gjerne et slit. De krever inngående beherskelse av språket og stor oppmerksomhet på grunn av ordrikdom, lange og infløkte setninger og resonnementer, formell språkstil osv. Hvis dette er noe du trenger å forstå, og du ikke forstår ting av typen "god dag. mitt navn er Bjørn" må du begynne med det grunnleggende. Skal du komme opp på et ok nivå i tysk må du nesten legge ned en god del arbeid i det. På min skole, og sikkert mange andre også kunne vi velge mellom tysk, fransk og spansk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå