Gå til innhold

mobbeofrene i søkelyset.


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Vel her kommer ny viten inn i mobbedebatten.

Nå er det slutt på den ensidige fokuseringen på mobberen. Ny forskning viser at mobbeutsatte barn innehar et handlingsdmønster som bidrar til at nettopp disse blir utsatt for mobbing.

Føste gangen jeg hørte om dette tenkte jeg at jøss, er dette etisk riktig å sette søkelyset på. Men jo mer jeg lest jo mer positiv ble jeg. Dette bare bekrefter det man alltid har sagt, nemlig at ansvaret først og fremst ligger hos foreldrene. Det er her primæroppdragelsen skal være. Men dette fritart selvsagt ikke mobberen og dens famile sitt ansvar. Noen sterke reaksjoner???12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis forskningen sier det så...

Men, hva med de barna som blir mobbet pga briller og ett litt "svakere" utseende? eller de som blir mobbet fordi de har en annen dialekt? eller de som blir mobbet pga at de er "flinkest i klassen"? Eller de som er litt annerledes, oppfører seg og kler seg som seg selv og ikke slik "alle andre" sier man skal? Det er også mange som blir mobbet for overvekt eller "lubbenhet", eller pga hudproblemer med kviser etc.

er det da mobbeofferet og dets foreldre som bør "endres"? eller er det mobberen og den foreldre?

Barn kan være direkte onde, og trenger ikke alltid noen god grunn til å plukke ut sine ofre.

Og dessuten, hva da med to søsken som kommer fra samme familie, har hatt samme oppdragelse og lære om seg selv og livet, begge er smarte men ikke supergenierm, begge er motebevisst, men ikke overdrevent, begge er "normale" med andre ord. Men den ene blir mobbet og den andre blir det ikke. Er det fremdeles mobbeofferet og dets forekdre vi bør rette søkelyset mot?

Det er også mange som opplever mobbing på både barneskole og ungdomsskole, men som blir kvitt mye/alt av problemet når de kommer på videregående eller andre steder der man omgåes mer voksne mennesker.

Men det er ett vanskelig tema. Jeg tror vel egentlig at mange av mobbeofrene er mer eller mindre "tilfeldige" ofre, og også at mange mobbere er mer eller mindre etterdiltere i en gjeng. Om lederen i den gjengen missliker en for en bagatell, så blir det mennesket mobbeoffer. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette bare å flytte rundt på ansvaret?

Det er helt sikkert sant at en del av mobbeofrene har en spesiell oppførsel og væremåte. Også finnes de som, som Aline sier, blir mobbet helt uten grunn. På grunn av briller, "feil" klær, "rare" foreldre...

Men OK, om vi skal snakke om de "spesielle" barna, som kan sies å "oppfordre" til mobbing. Å yppe, kalte vi det.

Javel - men gir det noen som helst rett til å angripe av den grunn? Jeg trekker en parallell til tidligere debatter om kvinner med lite klær og "vulgær oppførsel" - og hvorvidt menn har rett til å ta seg til rette.

Ingen har rett til å gå løs på et annet menneske, hverken fysisk eller psykisk, samme hvor provosert man blir.

Jeg skjønner jo at du også vet dette Care, men jeg reagerer litt på at ansvaret absolutt skal ligge hos èn part.

Problemet er så sammensatt at jeg synes ansvarsfordeling er litt bortkastet.

Vi vet at det ofte er "ypping" som utløser mobbing, men jeg er ganske sikker på at barn som mobber kan tolke det meste som ypping.

Derfor synes jeg ikke vi hverken kan, eller bør, legge ansvaret over på mobbeofferet, fordi det ikke er en løsning. Som sagt, det bare forflytter problemområdet.

Så er det dette med foreldreansvar.

Jeg synes det er litt synd at enkelte har en forestilling om at en "plettfri oppdragelse" garanterer et såkalt "vellykket" barn.

Ja - foreldrene har ansvar, helt klart.

Men nei - en god oppdragelse holder ikke i alle tilfeller.

Det holder ikke alltid å komme fra et "godt hjem".

Enhver har en fri vilje, ingen er dømt til å følge hva oppdragelsen fortalte.

Dette gjelder også barn.

Jeg tror faktisk det er viktigere å legge vekt på foreldrene til mobberne, enn til mobbeofrene.

Det er her det kommer inn hva Care nevner; primæroppdragelsen skal skje med foreldrene.

Men jeg forstår det slik at du mener dette bør ses i sammenheng med mobbeofferets foreldre? Mens jeg mener det er viktigere å se på mobberens bakgrunn.

Ingen person full av positiv selvtillit rakker ned på andre mennesker.

Vi vet jo at mobbere er usikre. Her tror jeg ofte det kan være en svikt i forholdet foreldre/barn.

Lite kontakt, liten trygghet.

Til dere med barn som mobber: jeg sier selvsagt ikke at det gjelder alle. Men det er et faktum at svært mange foreldre av mobbere ikke innser problemet, og tror at barna er engler. Den er jo klassisk.

Jeg vil tro dette viser en viss mangel på kontakt, uten at det er nødvendig å "legge skylda på" foreldrene til denne parten heller.

Så, hvor vil jeg med dette?

Jeg antar poenget mitt her er at det ikke er vits i å skylde på hverken den ene eller den andre. Vi må innse at det er et komplisert problem, med minst fire parter som må lære seg å samarbeide.

Og da har jeg lite til overs for forskere som flytter rundt på brikkene for å kunne publisere noe "nytt".12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg var selv mobbeoffer som barn. Og eneste grunnen jeg har kunnet finnne til det var at jeg var litt stille og sjenert, og ikke hadde akkurat de samme interessene. Er det å oppfordre til mobbing?

Jeg har slitt med "ettervirkninger" i en del år, først da jeg flyttet fra hjemstedet mitt og kom til et miljø der ingen kjente meg fra før kunne jeg endelig slappe av og være meg selv. jeg mener at folk som ikke har opplevd mobbing på nært hold selv skal være forsiktig med å uttale seg, for de har virkelig ingen anelse om hva det dreier seg om.

Jeg mener foreldrene til mobbere må få opp øynene og innse at deres barn ikke er perfekt, selv om det kan virke sånn på overfalten. Barn ser ikke følgene av det de gjør, derfor MÅ foreldrene ta ansvar! Det er vannvittig skremmende hvor blinde folk er for mobbing, om det så er foreldre, lærere eller andre. De VIL IKKE SE!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg, Amanda. Innlegget er mest som et provokativ innleggg, i den grad man tolker det slik. Selvsagt skal man ikke akseptere mobbing. Og legge skylden på en gruppe holder heller ikke. Men all forskning er godt å ha med deg for å få mest mulig kunnskap om problmet.

Nå ser jeg det ikke slik at disse funnene skal stå alene, men skal supplere de vi vet fra før om problemet, slik at vi får et mer nyansert perspektiv på dette.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amanda, litt ansvar bør ofrene også ha.

Hvem sin skyld er det at jeg blir mobbet her på dette forumet, deres eller min?

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...