Gå til innhold

Dra alene på ferie når man er 16-17 år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om dere hadde hatt en datter som er 16(blir 17 om 4 mnd), ville dere latt henne dra alene i 2 uker til Frankrike med sin venninne som ble 17 i april?

Denne venninnen har fått lov å dra alene av faren sin, men jeg vet nå ikke helt om jeg vil slippe min datter ... Skulle gjerne reist sammen med de, men har ikke ferie før i slutten av juli.

De skal begge begynne i 2.klasse på vgs til høsten.

Om dere lurer på personligeheten deres, så er de ansvarsfulle og finner ikke på noe tull. De er mer opptatt av shopping, sightseeing, turistattraksjoner og å sole seg , fremfor å feste og flørte med alle gutter de ser.

Gode verdier har de også, men likevel føler jeg at de må bli litt eldre før de drar alene?

Hva mener dere om saken?

Anonym poster: 193c30329a684f51331cc70c2442d477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis de er så ansvarsfulle som du sier ser jeg ikke problemet, men selvfølgelig blir man redd for å sende datteren sin alene til et annet land. Går sikkert fint :)

Anonym poster: 1112207578f7767a51907c2773eaad6d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke latt min 16-17 år gamle datter reise alene i to uker, og det er mest fordi jeg husker meg selv i den alderen (ikke sååå lenge siden).

Jeg var snill, ansvarlig og fant ikke på noe tull, men jeg hadde fryktelig lyst til å gjøre det! Og jeg fant jo på litt tull når vi var på klassetur i utlandet. I den alderen er man uansett veldig naive og gjerne godtroende, og selv om du stoler på dem er det ikke sikkert du kan stole på andre mennesker som jentene kommer ut for.

Helgetur til Sverige - ja, greit.

To uker til Frankrike - ikke fullt så greit.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere hadde hatt en datter som er 16(blir 17 om 4 mnd), ville dere latt henne dra alene i 2 uker til Frankrike med sin venninne som ble 17 i april?

Denne venninnen har fått lov å dra alene av faren sin, men jeg vet nå ikke helt om jeg vil slippe min datter ... Skulle gjerne reist sammen med de, men har ikke ferie før i slutten av juli.

De skal begge begynne i 2.klasse på vgs til høsten.

Om dere lurer på personligeheten deres, så er de ansvarsfulle og finner ikke på noe tull. De er mer opptatt av shopping, sightseeing, turistattraksjoner og å sole seg , fremfor å feste og flørte med alle gutter de ser.

Gode verdier har de også, men likevel føler jeg at de må bli litt eldre før de drar alene?

Hva mener dere om saken?

Anonym poster: 193c30329a684f51331cc70c2442d477

Hvis de begge er slik du beskriver, hvorfor skulle det forandre seg med en gang de har satt sine føtter i Frankrike? Jeg personlig ville ha sagt ja i denne situasjonen.

De kan ikke sjekke inn på hotell uten en person over 18.

Det er ingen fastsatt aldersgrense som gjelder for alle hoteller, er bare enkelte hoteller som har en aldersgrense på over 18 år.

Endret av meh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NozMonster

No way! det hadde jeg aldri tillat! mamma trodde også at jeg var mest/kun opptatt av shopping og diverse fremfor gutter,sex og abligøyer da jeg var på den alderen, og hun fikk bakoversveis da jeg fortalte henne litt om hva jeg drev med på den tiden- bare så hun skulle få et bilde av hvordan det er å være ungdom nå i forhold til da hun var ung.

desuten så handler det ikke bare om hvordan hun er, og hva hun interesserer seg for! det er snakk om en ferie i et helt annet land- og om det var jeg som sendte min umyndige datter på ferie, så hadde det skjedd noe, så hadde jeg aldri kunne ha tilgitt meg selv.. (bli dopa via drikken, flystreik før hjemreise, pengetrøbbel .....osv....)

Da er det bedre at noen foreldre blir med, og heller holder seg på avstand og lar ungdommene får teste ut hvordan det er på ferie "alene", men at de har dere som støtte i ryggen om det skulle oppstå sitasjoner hvor det trengs!

Endret av NozMonster
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest foremma

Hvis det hadde vært snakk om kortere tid en 2 uker hadde faktisk situasjonen vært annerledes, men to uker er litt i meste laget synes jeg.

men seriøst, alt av praktiske ting blir svært vanskelig når man kun er 17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hadde vært snakk om kortere tid en 2 uker hadde faktisk situasjonen vært annerledes, men to uker er litt i meste laget synes jeg.

men seriøst, alt av praktiske ting blir svært vanskelig når man kun er 17.

Hva er det som blir vanskelig, sånn av praktiske ting?

Selv reiste jeg ikke alene før jeg var 18, og da reiste jeg mye med venner.

Skjønner jo at hun har veldig lyst, men hadde helst sett at jeg eller en annen voksen var med.

Anonym poster: 193c30329a684f51331cc70c2442d477

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest foremma

Hva er det som blir vanskelig, sånn av praktiske ting?

Selv reiste jeg ikke alene før jeg var 18, og da reiste jeg mye med venner.

Skjønner jo at hun har veldig lyst, men hadde helst sett at jeg eller en annen voksen var med.

Anonym poster: 193c30329a684f51331cc70c2442d477

Jeg reiste også mye alene fra jeg var 15 og oppover, men da alltid sammen med venner som var over 18. Hotell er iallefall svært så begrenset om man er under 18. Penger er vanskelig å passe på at man har nok osv, tenk hvis kortet blir stjelt da? 17åringer har vel for det meste kun et kort. MYE som kan gå galt.

Jeg skjønner også at hun har veldig lyst, husker de turene jeg tok kjempegodt og det er veldig gode minner, men det er også utrolig skummelt.

Kanskje dere kan bli enige om at de får dra en uke isteden for to, men personlig tror jeg ikke jeg ville latt datteren min dra. Da jeg var ute på slike turer var det fyll og atter fyll som gjaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver en ansvarlig, ung voksen. Med god økonomisk sans, og en skikkelig reiseplan, ville jeg latt de dra.

Selv bodde jeg alene på den alderen, og reiste på de feriene jeg hadde råd til selv. Ganske mange som gjør det.

Hadde jeg vært like åpen for å la de dra til Bulgaria, Tyrkia, eller andre typiske "Syden-party-steder"? Nei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da jeg var 16 flyttet jeg til et annet land for å gå skole i ett år. Fikk reise rundt alene også da jeg ikke var interessert i fyll og fest.

Anonym poster: e79a56791f9760ddfdc1d664d7cb28cb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La henne dra. Reiste selv Europa rundt både på interail og enkeltturer før jeg var 18, det er ingen problem så lenge man oppfører seg ansvarlig. Det er forskjell på ungdom på frankriketur og syndentur. Snakk om oppførsel og forholdsregler før de skal dra, og vær åpen på at de kan ringe hjem uten å få kjeft dersom noe skjer. Du kan betale for hotell før de drar, vi hadde aldri problemer med å finne hotell selv om vi var under 18. Hvis du syns to uker er for lenge, kort det ned til 8-10 dager. Ungdommer som oppfører seg ansvarlig hjemme klarer seg som regel godt på egenhånd når de bare får sjansen. Folk tar jo helt av her inne, bare se på hun over her som nevner "Taken", lær deg forskjellen mellom virkelighet og film! Bare for å ha nevnt det så har jeg nå reist hele verden rundt som voksen, og det eneste stedet jeg ble utsatt for noe kriminelt var i Norge. Snakk med de andre foreldrene, snakk med ungdommene og la dem reise på ferie alene!

Anonym poster: adc95a9a2f647b4e64d00da448ed1af3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Purple Haze

Jeg hadde ikke latt mine barn få lov. Min eldste fikk ikke lov å reise på utenlandstur alene før han var myndig. Da var han en uke i Spania på leir med AUF, og det gikk fint. Det mest dramatiske som skjedde, var at han tatoverte seg, og mamma pustet lettet ut ;)

Min yngste ville reise på Roskilde da han var 17, det fikk han ikke lov til.

Jeg er ingen spesielt streng mamma, men utenlandsturer før de er myndige har vært uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere hadde hatt en datter som er 16(blir 17 om 4 mnd), ville dere latt henne dra alene i 2 uker til Frankrike med sin venninne som ble 17 i april?

Denne venninnen har fått lov å dra alene av faren sin, men jeg vet nå ikke helt om jeg vil slippe min datter ... Skulle gjerne reist sammen med de, men har ikke ferie før i slutten av juli.

De skal begge begynne i 2.klasse på vgs til høsten.

Om dere lurer på personligeheten deres, så er de ansvarsfulle og finner ikke på noe tull. De er mer opptatt av shopping, sightseeing, turistattraksjoner og å sole seg , fremfor å feste og flørte med alle gutter de ser.

Gode verdier har de også, men likevel føler jeg at de må bli litt eldre før de drar alene?

Hva mener dere om saken?

Anonym poster: 193c30329a684f51331cc70c2442d477

Tenkte på filmen Taken med en gang. Jeg synes det er tidlig, og ville ikke latt dem reise. Selv om de er ansvarsfulle, bør en ikke stole blindt på ungdommer i den alderen. Husker da jeg var på Roskilde da jeg var 17 feks. Jeg har i grunn alltid fremstått som ansvarsfull, men jeg røyket hasj hver dag feks.. Jente 20.

Anonym poster: 8e767354cb53218f21c3e0b3e475c66c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke latt mine barn få lov. Min eldste fikk ikke lov å reise på utenlandstur alene før han var myndig. Da var han en uke i Spania på leir med AUF, og det gikk fint. Det mest dramatiske som skjedde, var at han tatoverte seg, og mamma pustet lettet ut ;)

Min yngste ville reise på Roskilde da han var 17, det fikk han ikke lov til.

Jeg er ingen spesielt streng mamma, men utenlandsturer før de er myndige har vært uaktuelt.

Er det noe jeg ikke hadde sendt ungene mine på, så er det politisk leir. Det er for farlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk.Franzen

De skal begge begynne i 2.klasse på vgs til høsten.

Om dere lurer på personligeheten deres, så er de ansvarsfulle og finner ikke på noe tull. De er mer opptatt av shopping, sightseeing, turistattraksjoner og å sole seg , fremfor å feste og flørte med alle gutter de ser.

Gode verdier har de også, men likevel føler jeg at de må bli litt eldre før de drar alene?

Hva mener dere om saken?

Anonym poster: 193c30329a684f51331cc70c2442d477

Om det hadde vært mitt barn hadde jeg aldri i verden sendt henne alene til Frankrike i to uker. For det første er det ett ukjent land, for det andre så kan det skje mye uventet mens de er der. Hva om de går tom for penger, blir ranet, mister pass/lommebok etc. Dessuten er det sikkert endel om datteren din du ikke vet om. Selv om hun passer den beskrivelsen der, liker hun helt sikkert å finne på sprø og morsomme ting som kanskje ikke er like safe eller ansvarlig. Selv passer jeg også beskrivelsen din, men jeg ville aldri ha sendt meg selv dit som fersk 17 åring i to uker dersom jeg var moren min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...