Gå til innhold

Forslag til noen juss-bøker jeg kan begynne å lese i sommer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Starter første året i høst. Har dere noen tips til enten pensumbøker eller f.eks juridisk metode- bøker som man kan begynne å lese litt i og forberede seg til studieåret? :)

Anonym poster: b270122ad340bf95f964501dc4b59f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville i hvert fall kjøpt Knophs oversikt over Norges rett og lest de pensumrelevante temaene! Den er litt dyr, men jeg har hatt stor nytte av den hver gang jeg begynner å lese et nytt fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knoph er grei. Fin å lese når man begynner på et nytt tema.

"Innføring i jusstudiet" av Johs Andenæs er jusstudiets viktigste bok. Les den, hør på hva han sier og nyt sommerferien. Det blir tidsnok nok lesing!

Lykke til :tommelsmil:

Anonym poster: b0c677595ee3b590253c06567147c450

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Er "Innføring i rettsstudiet" den samme boken? Fås i alle fall til 260,- på ord.no inkludert frakt. Koster over 300,- et par andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^ Er "Innføring i rettsstudiet" den samme boken? Fås i alle fall til 260,- på ord.no inkludert frakt. Koster over 300,- et par andre steder.

Det stemmer. Beklager! :)

Anonym poster: b0c677595ee3b590253c06567147c450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Signerer på Knophs oversikt over Norges rett.

Ellers kan du jo gjerne kjøpe boken til exfac (mener vår het Rett, samfunn og demokrati). Exfac er så klart rimelig generelt, men jeg syntes det var en god "overfladisk" og mer generell innføring. Vet ikke om du har hatt rettslære på skolen, men det hadde ikke jeg, og jeg syntes det var vanskelig å få tak på hva feks juridisk metode gikk ut på før jeg hadde fått en mer overfladisk oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er pensum for ex.phil. på jusen? Har hatt inntrykk av at dette er noenlunde likt for alle studieretninger, men det må da vel være en viss faglig forskjell, eller?

Anonym poster: 8cf6b5471c8b6233bf51c4eea0cb26c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er pensum for ex.phil. på jusen? Har hatt inntrykk av at dette er noenlunde likt for alle studieretninger, men det må da vel være en viss faglig forskjell, eller?

Anonym poster: 8cf6b5471c8b6233bf51c4eea0cb26c4

Ex.phil. er det samme for alle studieretninger. Ex.fac. er forskjellig fra studieretning til studieretning.

Anonym poster: 367122d878d1149b1d4c68bc220795d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE bry deg om ex.phil. :) Det er veldig lite relevant og karakteren er også uvesentlig. Som sagt ville jeg brukt litt tid på ex.fac. (gir et overordnet bilde av rettssystemet og juridisk metode), og utover det har du fått nevnt to bøker (Knoph og Andenæs) som er gode. Som sagt; drit i ex.phil.!!!

(Edit: Ex.phil. er til en viss, men ikke betydelig, grad tilpasset jus. Men det går mer på rettsfilosofi og argumentasjon i teorien. Hvis du først skal bruke ferien på å lese er dette ikke noe du bør prioritere)

Endret av Honeydew
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de som sier at du ikke må bruke mer tid enn nødvendig på ex phil. Det kan ta piffen ut av de fleste! :gjeiper:

Anonym poster: b0c677595ee3b590253c06567147c450

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ville ikke begynt med Knoph, da jeg syns han er bedre til repetisjon enn som innføring.

Hvor i landet skal du studere? Oppbygningen varierer fra sted til sted, men hvis du skal begynne på UiO ville jeg startet med å lese litt på avtaleretten, ganske enkelt fordi du da får en mer praktisk følelse av hva det er du skal drive med i året fremover. Metode er det vanskelig å lese seg til, det må praktiseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...