Gå til innhold

Er dette virkelig egoistisk?

Fremhevede innlegg

Gjest strykebrett
Skrevet

Om barnet skal være hos besteforeldrene i en uke uansett så kan dere jo like godt reise. Poenget er vel mer at det er veldig lenge for et så lite barn å være alene uten foreldrene sine uansett.

Hvem kunne forøvrig ikke tenke seg litt fri fra småbarn i blant? Men de fleste nøyer seg heldigvis med en helgetur.

Barnet er jo ikke alene, det er sammen med besteforeldrene. Barnet greier seg nok helt fint, regner med besteforeldrene er veldig godt skikket til å se etter barnet. Det er vel heller foreldrene som har et problem med å være borte så lenge enn ungen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Barnet er jo ikke alene, det er sammen med besteforeldrene. Barnet greier seg nok helt fint, regner med besteforeldrene er veldig godt skikket til å se etter barnet. Det er vel heller foreldrene som har et problem med å være borte så lenge enn ungen.

Alene uten noen av foreldrene i 1 uke er veldig lenge for et barn på 1,5 år.

Et barn på 5-6 år kan gjerne ha utbytte av å "feriere" hos besteforeldre i så lenge som en uke, men ikke en 1,5 åring.

Det er klart at barnet "greier seg", men det er virkelig ikke noe å trakte etter. Nødstilfeller er en ting, men en bevisst planlagt ferie på en hel uke, syns jeg er galt når man har så små barn.

Det er en tid for alt!

Endret av SummerJoy
Skrevet

For meg hadde det vært uaktuelt å være så lenge borte fra et så lite barn.

Jeg hadde aldri klart det, jeg ville savnet barnet mitt for mye. I tillegg er barna mine såpass knyttet til oss, at jeg vet det ville blitt endel tårer og savn hjemme også. Selv om barna våre har fantastiske besteforeldre.

Vi har vært i syden med så små barn, og lykkeligere barn skal man se lenge etter! Sand og vann, basseng rett utenfor døren, løpe rundt i bare bleie osv. Himmelrike for barn i den alderen!

Skrevet

Min foreldre hadde nok sagt nei takk til å ha ungene her også hvis vi hadde reist til utlandet.

Det handler om DERES trygghet hvis noe skulle skje, ikke barnets.

Greit nok så har jeg barn med spesielle behov og den ene har vært mye ut og inn av sykehus pga astma.

I fjor spanderte de dog en helg i London på oss, men da hadde guttene rukket å bli 9 og 11.

Jeg ser både ts sin side av saken og svigermor sin side av den.

Svigermor skal passe barnet 1 uke alene for første gang, altså er hun ikke komfortabel med situasjonen.

Egoistisk er nok ikke ordet jeg ville brukt i denne situasjonen, men jeg synes nok det er både korttenkt og sjofelt gjort mot svigermor. Men kun fordi det er første gangen. Hadde nok sett det litt annerledes hvis det hadde vært en vant situasjon for henne.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Min foreldre hadde nok sagt nei takk til å ha ungene her også hvis vi hadde reist til utlandet.

Det handler om DERES trygghet hvis noe skulle skje, ikke barnets.

Greit nok så har jeg barn med spesielle behov og den ene har vært mye ut og inn av sykehus pga astma.

I fjor spanderte de dog en helg i London på oss, men da hadde guttene rukket å bli 9 og 11.

Jeg ser både ts sin side av saken og svigermor sin side av den.

Svigermor skal passe barnet 1 uke alene for første gang, altså er hun ikke komfortabel med situasjonen.

Egoistisk er nok ikke ordet jeg ville brukt i denne situasjonen, men jeg synes nok det er både korttenkt og sjofelt gjort mot svigermor. Men kun fordi det er første gangen. Hadde nok sett det litt annerledes hvis det hadde vært en vant situasjon for henne.

Hvorfpr skulle ikke ungen være like trygg hos besteforeldrene? de har da vært foreldre selv.

Gjest Annaires
Skrevet

Hvorfpr skulle ikke ungen være like trygg hos besteforeldrene? de har da vært foreldre selv.

Han sier jo ikke at det har med barnets trygghet å gjøre, men bestemorens. At hun kanskje ikke føler seg trygg når foreldrene er så langt borte første gang hun passer barnet så lenge.

Gjest BettyBoop
Skrevet

Han sier jo ikke at det har med barnets trygghet å gjøre, men bestemorens. At hun kanskje ikke føler seg trygg når foreldrene er så langt borte første gang hun passer barnet så lenge.

Igjen. Hun har vært småbarnsforelder før. Hvorfor skulle hun ikke føle seg trygg på det? Hun burde jo faktisk føle seg tryggere på det enn et par førstegangsforeldre siden hun har langt mer erfaring

Gjest Violetta
Skrevet

Igjen. Hun har vært småbarnsforelder før. Hvorfor skulle hun ikke føle seg trygg på det? Hun burde jo faktisk føle seg tryggere på det enn et par førstegangsforeldre siden hun har langt mer erfaring

Mange blir mer utrygge etter hvert som man blir eldre. Og selv jeg er mer utrygg på å passe andres barn enn mine egne, som jeg kjenner.

• Liker 1
Gjest BettyBoop
Skrevet

Mange blir mer utrygge etter hvert som man blir eldre. Og selv jeg er mer utrygg på å passe andres barn enn mine egne, som jeg kjenner.

For det første: Besteforeldre til så små barn er ikke så gamle.

For det andre. Barnebarn er jo nesten som de skulle være deres egne. Mora mi føler seg kjempetrygg på å passe nevøen min. Akkurat som om han er hennes egen nesten når hun passer han.

AnonymBruker
Skrevet

Det er noe spesielt med å passe andres barn. Man føler man har ti ganger så mer ansvar. Man vokter andre sitt gull.

Anonym poster: 965431a3302e5749f37f4bab34e15f46

Gjest Violetta
Skrevet

For det andre. Barnebarn er jo nesten som de skulle være deres egne. Mora mi føler seg kjempetrygg på å passe nevøen min. Akkurat som om han er hennes egen nesten når hun passer han.

Hva vet du om hvor gamle de er?

Gjest BettyBoop
Skrevet

Hva vet du om hvor gamle de er?

De kan ikke være i åttiåra iallefall. REr ikke vanlig å bli besteforeldre for første gang når man er så gammel isåfall

Gjest Kaxxy
Skrevet

Det er IKKE egoistisk. Jeg husker ikke reiser jeg var med på siden jeg var 8, og det har vært mange. Er det blitt tabu nå, å si at man kunne tenkt seg litt ferie fra barn? Var til og med ikke det TS mente. Alle par trenger alenetid!

• Liker 1
Gjest Annaires
Skrevet

Min svigermor er mye mer engstelig for at noe skal skje datteren vår, enn det hun var med egne barn.

Har nok noe med at da har man ansvar for andre sine barn.

AnonymBruker
Skrevet

Flesteparten av besteforeldre er mer redde for ting som kan skje deres barnebarn enn hva de var med sine egne barn. Helt normalt.

Anonym poster: ce4159b67d2bd1b3b3bf4ae1193c2b37

Gjest BettyBoop
Skrevet

Flesteparten av besteforeldre er mer redde for ting som kan skje deres barnebarn enn hva de var med sine egne barn. Helt normalt.

Anonym poster: ce4159b67d2bd1b3b3bf4ae1193c2b37

Mulig det, men i denne tråden så ville jo esteforeldrene gjerne ha ungen ei uke. Problemet var bare at de skulle reise til syden. Om de hadde følt seg så utrygge så burde de ikke tilbudt seg å ha ungen en hel uke, for da hadde de kanskje følt segf så lite trygge at de måtte levere ungen mye før, og da var jo den alenetiden ødelagt likevel..

Skrevet

Skrev klart og tydelig at det var besteforeldrenes trygghet og ikke barnets det kom an på.

Joda de var foreldre selv for 25-30 år siden, men det har lite med saken å gjøre.

Det er noe i at ansvaret føles større med andres barn enn dine egne.

Uansett kan både du, jeg og alle andre mene hva vi vil om både ts sin tankegang og svigermor sin tankegang uten at det er opp til oss hvordan de løser det.

Gjest Jytte
Skrevet (endret)

Jeg forstår jo ikke behovet for å ta ukelange ferier borte fra barna man selv har valgt å sette til verden.

Når dere føler at dere har hatt det så hektisk at dere har måttet være med datteren hver deres kveld i lang tid - så er jeg ganske sikker på at datteren deres har like mye behov for å være sammen med dere som en FAMILIE - og med den lille ferien vi har så synes jeg at en uke uten barn er altfor mye.

Og dersom besteforeldrene har lyst til å passe henne så kan de vel passe henne en uke mens dere er på jobb. Så kan ferien brukes på hele FAMILIEN.

Endret av Jytte
Skrevet

Ja, jeg må si at jeg synes det er rimelig sært at et par med en unge på 1,5 år trenger en uke fri fra ungen sin. Jeg hadde aldri klart å dra fra mine da de var så små og ikke hadde jeg behov for det heller. Hadde heller tatt en koselig familietur medalle sammen.

Anonym poster: f68ebec118af35d160df3d073aae2de2

Eh, et 1 1/2 år gammelt barn trives nok ikke særlig bra i 30gr+ eller? Og det er jo fint at barnet får tilbringe tid sammen med besteforeldrene sine :rodmer:

• Liker 2
Gjest regine
Skrevet

Personlig ville jeg ikke satt bort ungen min i en uke av VÅR felles ferei.... Greit at besteforeldre gjerne vil passe, men her virker det som om det er de som bestemmer både at det skal passes og når dette skal skje.

Dessuten: ungen har to sett besteforeldre - skal begge "få" en uke hver av fellesferien med ungen, så blir det altså 1 uke igjen til at familien selv kan ha ferie sammen.

Tror jeg ville latt besteforeldrene passe f.eks en langhelg (eksl fredag ettermidag til man/tirs) og da gjort noe byggelig med mannen og så muligens tatt en sydentur sammen med barnet. Forstår ikke hvorfor det skal være så "farlig" det både fødes og vokser opp barn i de typiske "syden" landene og........ Dessuten er iallfall min erfaring at småttisser som får være omtrent uten klær og søle med sand og vann blir superfornøyde. Selv om de ikke husker noe av det senere.

Jeg tror nemlig at å lage felles ferieminner er vesentlig for hele familien - ikke egne barne/voksneferieminner, men altså felles.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...