AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #1 Skrevet 21. juni 2012 Jeg og sambo har ei jente på 1,5 år. I våres drev svigers (som bor noen timer unna oss) og hintet om at det var bare å sende jenta på ferie hos dem, slik at jeg og sambo fikk litt alenetid. Vi har nå begynt å se etter sydenturer til oss to, men da vi luftet forslaget om at de kunne passe jenta mens vi reiser fikk pipen en annen lyd. Problemet var ikke å passe jenta en uke, for det ville de gjerne, men de mente at jeg og sambo var ekstremt egoistiske som ikke ville dele turen med jenta vår. Er det virkelig så forferdelig å ikke ha med en 1,5 åring til syden? Jeg tenker i grunn motsatt: flyreise, veldig varme temperaturer og ikke minst helt fremmede omgivelser må da være slitsomt for et lite barn. Hun er jo heller ikke så gammel at utbyttet av å reise er så veldig stort, jeg tror for eksempel ikke at hun vil huske så mye av denne turen når hun blir eldre. Vi kan for all del skrinlegge turen, eller ta henne med, men er bare litt forbauset over reaksjonen. Blir det sett på som egoistisk å reise til syden uten barnet? Kan legge til at økonomien vår er såppas at det vil nok bli reiser på jenta i fremtiden. Grunnen til at vi helst vil være bare to nå, i tillegg til overnevnte, er rett og slett fordi vi begge har hatt hektiske perioder hvor vi har jobbet "om hverandre" dvs. at vi har byttet på å være alene med barnet på kveldstid, men hatt lite tid sammen som kjærestepar. Anonym poster: 35d020cab3f45dacdf017cb20cc5f5d6 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #2 Skrevet 21. juni 2012 Ja, jeg må si at jeg synes det er rimelig sært at et par med en unge på 1,5 år trenger en uke fri fra ungen sin. Jeg hadde aldri klart å dra fra mine da de var så små og ikke hadde jeg behov for det heller. Hadde heller tatt en koselig familietur medalle sammen. Anonym poster: f68ebec118af35d160df3d073aae2de2 4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #3 Skrevet 21. juni 2012 Ja, jeg må si at jeg synes det er rimelig sært at et par med en unge på 1,5 år trenger en uke fri fra ungen sin. Jeg hadde aldri klart å dra fra mine da de var så små og ikke hadde jeg behov for det heller. Hadde heller tatt en koselig familietur medalle sammen. Anonym poster: f68ebec118af35d160df3d073aae2de2 Var ikke helt det jeg spurte etter, for svigers synes tydeligvis at å være borte fra barnet i en uke er greit, bare ikke i syden Jeg TRENGER ikke fri fra ungen, men siden vi likevel fikk tilbudet om at svigers ville ha henne i en uke, så vil jeg nesten heller til syden enn å sitte hjemme og se på en tom babyseng. Men det er ikke et enormt mål i seg selv å kvitte seg med ungen, nei. Anonym poster: f7d161900dad4a049266e8e23014774a 37
Gjest Marmot Skrevet 21. juni 2012 #4 Skrevet 21. juni 2012 Jeg hadde nok slitt med å reise så langt fra barnet mitt, men jeg synes på ingen måte det er egoistisk å ønske seg det eller å reise bort. Du har helt rett i at barnet ikke vil få noe ut av denne turen, hun skjønner ikke at hun går glipp av noe og hun husker ingenting når hun blir eldre. At dere ønsker dere en uke uten barn, har jeg absolutt ingen problemer med å forstå. 10
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #5 Skrevet 21. juni 2012 Høres nesten ut som svigers er misunnelige fordi de selv også kunne tenke seg en tur til syden. Anonym poster: 2141f0dbcb94a9cb3e7d3ec5b9cba2ed 1
Gjest BettyBoop Skrevet 21. juni 2012 #6 Skrevet 21. juni 2012 Jeg og sambo har ei jente på 1,5 år. I våres drev svigers (som bor noen timer unna oss) og hintet om at det var bare å sende jenta på ferie hos dem, slik at jeg og sambo fikk litt alenetid. Vi har nå begynt å se etter sydenturer til oss to, men da vi luftet forslaget om at de kunne passe jenta mens vi reiser fikk pipen en annen lyd. Problemet var ikke å passe jenta en uke, for det ville de gjerne, men de mente at jeg og sambo var ekstremt egoistiske som ikke ville dele turen med jenta vår. Er det virkelig så forferdelig å ikke ha med en 1,5 åring til syden? Jeg tenker i grunn motsatt: flyreise, veldig varme temperaturer og ikke minst helt fremmede omgivelser må da være slitsomt for et lite barn. Hun er jo heller ikke så gammel at utbyttet av å reise er så veldig stort, jeg tror for eksempel ikke at hun vil huske så mye av denne turen når hun blir eldre. Vi kan for all del skrinlegge turen, eller ta henne med, men er bare litt forbauset over reaksjonen. Blir det sett på som egoistisk å reise til syden uten barnet? Kan legge til at økonomien vår er såppas at det vil nok bli reiser på jenta i fremtiden. Grunnen til at vi helst vil være bare to nå, i tillegg til overnevnte, er rett og slett fordi vi begge har hatt hektiske perioder hvor vi har jobbet "om hverandre" dvs. at vi har byttet på å være alene med barnet på kveldstid, men hatt lite tid sammen som kjærestepar. Anonym poster: 35d020cab3f45dacdf017cb20cc5f5d6 Hæ? Først tilbyr de seg å passe jenta for å gi dere alenetid en uke, men bare så lenge dere ikke skal reise noe sted? jentungen er da uansett for liten til å kunne huske en sydentur. Syns ikke dere tar fra henne noe i det hele tatt. Hun kan være med til syden når hun vil få mer glede av det? 14
Lilla-dings Skrevet 21. juni 2012 #7 Skrevet 21. juni 2012 For min del er det en forskjell på en weekend og en ferietur til syden. Hadde nok tatt henne med. 3
Arlea Skrevet 21. juni 2012 #8 Skrevet 21. juni 2012 Jeg ser ikke den største forskjellen på å være i Norge eller utlandet uten barnet. Som du sier er det jo ikke nødveldigvis kjempedeilig for et så lite barn å være i syden heller. Som du skriver kan man jo alltids ta det igjen senere. Jeg synes det er synd at det har blitt totalt tabu å ikke være med barnet sitt hele tiden de første årene. Å shippe de til slektninger i tide og utide er noe annet, men et barn på over et år klarer seg nok uten mor og far i en uke. Mitt barn var ett år da det begynte i barnehagen, og da var det i hånden på flere voksne det ikke kjente fra før + i selskap med mange andre barn seks timer om dagen. Vil tro at det å være hos bestemor og bestefar i ferien deres og få kvalitetstid med dem er både godt for barnet og ikke minst viktig for å knytte bånd med slekta. 11
Wombat Skrevet 21. juni 2012 #9 Skrevet 21. juni 2012 Til deg som ikke skjønner at det er godt med en pyttebitteliten uke med kjærestetid i Syden kan være godt for forholdet: Så deilig det må være å vite alt. Virkelig. For alt du vet har de planlagt en mer barnevennlig tur senere, men akkurat nå ville det vært herlig med alenetid. Men for deg er dette tydeligvis uhørt. TS, jeg tror ikke at svigermor er helt med idag, hvor dere befinner dere kan da umulig ha noe å si, og en tur til syden er veldig hardt for små barn, og ikke husker de noe av det heller. Bit det i deg, bestill sydentur og reis med god samvittighet. 8
Dyregod Skrevet 21. juni 2012 #10 Skrevet 21. juni 2012 (endret) Jeg var en uke hos min mormor og morfar da jeg var rundt den alderen. Mamma og pappa tok med de to eldste på ferie. Jeg storkoste meg hos dem og fikk et nært forhold til de etter den uken. Jeg har ikke tatt skade av det, husker det ikke selv Jeg har fått være med på flere sydenturer i de senere årene da. Så jeg syns dere skal unne dere det. Endret 21. juni 2012 av Dyregod 3
Gjest BM2 Skrevet 21. juni 2012 #11 Skrevet 21. juni 2012 Ja, det er egoistisk. Men igjen, Norge er såpass materialistisk at en må nok reise til syden for å klare å være kjærester.
Sweet77 Skrevet 21. juni 2012 #12 Skrevet 21. juni 2012 Ja, jeg må si at jeg synes det er rimelig sært at et par med en unge på 1,5 år trenger en uke fri fra ungen sin. Jeg hadde aldri klart å dra fra mine da de var så små og ikke hadde jeg behov for det heller. Hadde heller tatt en koselig familietur medalle sammen. Anonym poster: f68ebec118af35d160df3d073aae2de2 Jeg syns heller det er du som er sær her Behovet ligger nok ikke i å være borte fra ungen, men å få tid til hverandre. Det kan ofte være en utfordring med små barn der begge jobber. TS forteller at hun og mannen har hatt lite sjans til å konsentrere seg om hverandre den siste tiden, så en hel uke sammen kan ikke annet enn å gjøre dem godt. Godt sammensveiste foreldre med overskudd er kun et pluss for et barn. Det er ikke sikkert det er så lett for dem heller, å tenke på at de skal være en hel uke uten ungen, men jeg vil si at det er en investering. 6
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #13 Skrevet 21. juni 2012 synes ikke det hørtes egoistisk ut! jeg har passet en 1 år gammel jente 1 uke.foreldrene hadde fri til å gjøre hva de vil.om de hadde sittet hjemme eller dratt til syden hadde ikke spilt noen rolle for meg. jeg er trygg på at jeg klarer fint å ta vare på barnet å trenger ikke ha foreldrene 5 min unna. uten tvil om jeg får mulighet igjen til å passe et så lite barn en uke når foreldrene ville dra på en kjæreste tur hadde jeg bare blitt glad. så koselig med barne besøk. og foreldrene får pleie forholdet seg imellom og:) jeg ser bare pluss sider her jeg:) Anonym poster: 39b382c7907c6766731c0bfdb3d10dad 3
kaprifolen Skrevet 21. juni 2012 #14 Skrevet 21. juni 2012 Jeg ser poenget ditt, ts. Argumentasjonen til svigers stemmer ikke. En 1,5 åring har nemlig ingen glede av en sydentur på noen som helst måte... Er ikke akkurat som at ungen er 5 og dere skal til Disneyworld... Og jeg støtter dere ellers også. Jeg er av den oppfatning at lykkelige foreldre gir lykkelige barn og omvendt. Barn storkoser seg som regel med besteforeldrene, og foreldrene har godt av å få være bare kjærester innimellom. 15
Eudyptula Skrevet 21. juni 2012 #15 Skrevet 21. juni 2012 Jeg skjønner heller ikke hvorfor det spiller noen rolle for svigers hvor dere drar. Jenta bryr seg neppe, og jeg er enig i at hun vil ha mer igjen for å være med på slike turer når hun blir litt eldre. Hun ville sikkert kost seg om hun var med, men koser seg sikkert hos besteforeldrene også. Jeg ville ikke greid å være en hel uke borte fra et så lite barn, men synes dere det er ok, er det vel ikke mer egoistisk å dra til syden enn å dra på hytta. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #16 Skrevet 21. juni 2012 Ja, det er egoistisk. Men igjen, Norge er såpass materialistisk at en må nok reise til syden for å klare å være kjærester. TS her, slapp av. Du trenger ikke krisemaksimere alt jeg skriver. Alle vet at en ikke må til syden for å være kjærester, jeg og typen trenger ikke til syden for å være kjærester. Greia er bare den at svigers hadde ønsket å ha barnebarnet sitt på besøk i sommer. De bor i en leilighet, og det er ikke plass til meg, far og barn i den, så etter at de ble besteforeldre så har det stort sett vært hjemme hos oss de har hatt samvær med barnet. Begge besteforeldre jobber fortsatt og har ferie samtidig som oss, og da bestemor først kom med forslaget om at de gjerne ville ha barnet på besøk sa jeg ja først og fremst fordi det hørtes rimelig ut at hun som bestemor skal få ha en større rolle enn det har vært tid til frem til nå, og at det ville vært koselig for barnet som er veldig begeistret for bestemor. I utgangspunktet var altså ikke uken tiltenkt på grunn av mitt initiativ, og siden jeg fra før av tror det blir litt tomt å være uten barnet i en uke så begynte jeg å se etter sydenturer sammen med samboeren min, og vi kom frem til at (fra vår synsvinkel) virket det som en kjekk måte å få benyttet den uken barnet ikke skulle være hos oss på. Denne sydenturen hadde aldri vært et alternativ hvis vi ikke allerede visste at barnet skulle bort likevel. Men jeg skjønner jo at jeg rett og slett må finne på noe kjipt istedet, for det er visst ikke lov å hygge seg uten barn, da er man ukorrekt som mor. Men takk for alle innspill =) Ser at meningene var litt delte her også. Jeg får bare ta en prat med svigermor og prøve å forklare hvordan jeg og sambo tenkte da vi la frem dette forslaget, så får resten være opp til henne. Jeg orker ikke skape splid av å dra på tur, så viktig er det ikke for meg, men barnet skal altså uansett til bestemor den uka, så om det virkelig er uhørt at vi reiser så får vi heller finne på noe annet. Anonym poster: f7d161900dad4a049266e8e23014774a 2
Athene Skrevet 21. juni 2012 #17 Skrevet 21. juni 2012 Dersom dere er komfortable med å være borte fra barnet så lenge, og barnet har det bra uten dere så lenge, ser jeg ikke problemet i det hele tatt. Jeg er vokst opp med foreldre som reiste mye. Jeg og storebror var hos besteforeldre mens mamma og pappa var på storbyweekend i europa, en uke i Asia, New York, Brasil.... Jeg husker dette som positive perioder. Vi storkoste oss hos besteforeldre, og mamma og pappa kom lykkelige hjem igjen med en haug med gaver. Nå ble vi tatt med på tur en del også, men da gjerne på mer barnevennlige turer som Hellas, Italia, Spania og så videre.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #18 Skrevet 21. juni 2012 jeg lurer på hva svigers hadde sett for seg at dere skulle ha gjort i den uka dere ikke har jenta? "Vi vil gjerne ha barnebarnet vårt hos oss i ei uke, men dere får ikke lov til å finne på noe koselig i den uka vi har henne. Vi ønsker nemlig at dere tilbringer den barnefrie uka med å lengte dere syke etter henne, tørke lengselstårene og stirre på den tomme senga hennes." Anonym poster: 2141f0dbcb94a9cb3e7d3ec5b9cba2ed 6
tingeling Skrevet 21. juni 2012 #19 Skrevet 21. juni 2012 Det er ikke bare det at dere vil være langt borte hvis noe skulle skje?
Gjest Ellab Skrevet 21. juni 2012 #20 Skrevet 21. juni 2012 Det er absolutt ikke egoistisk! En ett åring kommer ikke til å huske noenting av turen og det blir bare en påkjenning på henne og dere. Det hadde nok vært bra for dere å komme dere litt vekk. Kos dere på turen! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå