Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2012 #41 Skrevet 21. juni 2012 Men er det ingen som skjønner at selv om mor "føler" mye her og har masse meninger om fars valg, om bruddet eller whatever så kan hun ikke nekte samvær. Eller, hun kan, men hun har ikke lov. Alle har sitt ståsted og ser ting helt ut fra sin egen opplevelse, men det er da ikke gitt at det skal være allmenngyldig. Mor bør ikke tilbakeholde samvær (selv om hun vel kan trumfe det gjennom), men samtidig forstår jeg henne også, for far viser utrolig dårlig dømmekraft. Løsningen bør være at samværet gjennomføres og at besøket heller kan komme på besøk en annen gang. 1
Nay Skrevet 21. juni 2012 #42 Skrevet 21. juni 2012 Barna tar selvsagt ikke skade av dette, og mor er urimelig som nekter deg fravær(det kan hun ikke gjøre). Jeg er overhodet ikke enig med mors fremgangsmåte ifht å nekte samvær, men - jeg synes du har gjort en noe sløv prioritering i dette tilfellet. Jeg mener du burde viet din tid til barna dine utelukkende disse to ukene - så kunne du fått besøk en hvilken som helst annen helg/uke i sommer. Slik ville iallefall jeg prioritert selv om jeg var i dine sko. Du har jo tross alt en uke ferie tilgode - og kan fint ha besøk ellers. Det tar ganske mye tid og krefter å varte opp en ny bekjent, og - jeg regner med dere to naturlig nok vil ha deres oppmerksomhet på hverandre, iallefall om kjemien blir bra. Hadde derimot situasjonen vært slik at dere allerede var etablert som kjærester - og dette var anledningen for barna til å treffe hverandre hadde saken vært en annen, men jeg hadde fortsatt foretrukket at dette ikke var begge ferieukene. Hadde jeg vært denne besøkende kvinnen hadde jeg selv ønsket å ikke komme begge uker av hensyn til barna. Jeg synes mor er urimelig, og jeg synes du har feilprioritert. Jeg er enig i dette, du burde kunne priotere barna i to uker selv om du, med rette, ser frem til en evt. ny kjæreste. Barna dine, som alle andre barn, ønsker å komme først hos mor og far. Kanskje spesielt hos den de er minst hos? Her blir det litt blanding av kortene etter min mening. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2012 #43 Skrevet 21. juni 2012 Jeg blir faktisk ganske overrasket over hvor mange som synes det er greit at ungene må tilbringe ferien sin med ei dame verken de eller far kjenner. Hva hendte med å ta hensyn til barna sine og ikke introdusere dem for "gud og hvermann"? Tror man ikke det skader barna over tid å måtte møte kjæreste nummer 3, 4, 5 og 6? Unger trenger stabilitet og det er ikke bra for dem å hele tiden møte nye mennesker, eller å knytte seg til noen som blir borte etterhvert. Det er en av de kjipe tingene med å være skilt, at man må ta mer hensyn enn man gjorde da man var singel og barnløs, men sånn er det bare når man velger å sette barn til verden. Mor har ikke rett til å nekte samvær, men jeg forstår henne veldig godt, for her viser far at han har veldig dårlig dømmekraft. 2
Løvetanten Skrevet 21. juni 2012 #44 Skrevet 21. juni 2012 Mor bør ikke tilbakeholde samvær (selv om hun vel kan trumfe det gjennom), men samtidig forstår jeg henne også, for far viser utrolig dårlig dømmekraft. Løsningen bør være at samværet gjennomføres og at besøket heller kan komme på besøk en annen gang. Det er faktisk ikke opp til mor (eller oss) å vurdere. Nå har han jo engang spurt om råd, men det er jo et vell av mer eller mindre ukvalifiserte synsinger her som både fordømmer og berømmer far. Men alt er subjektivt. "Utrolig dårlig dømmekraft" er veldig sterke ord. Vi snakker om et sommerbesøk her, ikke om noe som kan kveste barna for livet. For alt vi vet er dette en helt nydelig dame som finner på gøye ting med far og barn og gjør dette til en sommer de alle kommer til å huske. Hadde mor gjort dette så hadde hun sikkert funnet en rapport som viser at barn har det godt med en mannlig omsorgsperson i nærheten, og at det derfor var til barnas beste at hun fikk herrebesøk i ferien. 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #45 Skrevet 21. juni 2012 Jeg blir faktisk ganske overrasket over hvor mange som synes det er greit at ungene må tilbringe ferien sin med ei dame verken de eller far kjenner. Hva hendte med å ta hensyn til barna sine og ikke introdusere dem for "gud og hvermann"? Tror man ikke det skader barna over tid å måtte møte kjæreste nummer 3, 4, 5 og 6? Unger trenger stabilitet og det er ikke bra for dem å hele tiden møte nye mennesker, eller å knytte seg til noen som blir borte etterhvert. Det er en av de kjipe tingene med å være skilt, at man må ta mer hensyn enn man gjorde da man var singel og barnløs, men sånn er det bare når man velger å sette barn til verden. Mor har ikke rett til å nekte samvær, men jeg forstår henne veldig godt, for her viser far at han har veldig dårlig dømmekraft. Man møter da fremmede hele tiden. På gata og når barna begynner i skolen. Skal man skjerme barna for alle mulige mennesker bare fordi noen tror at det er skadelig for barn å treffe nye mennesker? Anonym poster: 15fa75d7ab13ff62de5ddec7c888ab54
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2012 #46 Skrevet 21. juni 2012 Man møter da fremmede hele tiden. På gata og når barna begynner i skolen. Skal man skjerme barna for alle mulige mennesker bare fordi noen tror at det er skadelig for barn å treffe nye mennesker? Anonym poster: 15fa75d7ab13ff62de5ddec7c888ab54 Det er et hav av forskjell på å møte venner og å måtte møte nye kjærester til stadighet. Men det skjønner du vel forskjell på selv også... 1
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2012 #47 Skrevet 21. juni 2012 Det er faktisk ikke opp til mor (eller oss) å vurdere. Nå har han jo engang spurt om råd, men det er jo et vell av mer eller mindre ukvalifiserte synsinger her som både fordømmer og berømmer far. Men alt er subjektivt. "Utrolig dårlig dømmekraft" er veldig sterke ord. Vi snakker om et sommerbesøk her, ikke om noe som kan kveste barna for livet. For alt vi vet er dette en helt nydelig dame som finner på gøye ting med far og barn og gjør dette til en sommer de alle kommer til å huske. Hadde mor gjort dette så hadde hun sikkert funnet en rapport som viser at barn har det godt med en mannlig omsorgsperson i nærheten, og at det derfor var til barnas beste at hun fikk herrebesøk i ferien. Jeg er mor selv og skilt og ville aldri i verden funnet på noe sånt som far her gjør. Ja, jeg synes det vitner om utrolig dårlig dømmekraft, vel vitende om at det er sterke ord. Dette kan gå helt fint, kanskje gifter de seg og lever lykkelig alle sine dager. Det kan også gå rett i dass. Det vet vi jo ikke. Allikevel mener jeg man skylder barna sine å i det minste kjenne personen man skal introdusere dem for. Hvis dette ikke funker, vil far da gjøre det samme flere ganger? 1
Løvetanten Skrevet 21. juni 2012 #48 Skrevet 21. juni 2012 Jeg er også mor og skilt (og stemor også for den saks skyld). Jeg velger å stole på at min eks, som jeg engang stolte så mye på at vi fikk barn sammen, tar gode valg for barna sine. Han er ikke mindre skikket selv om han velger annerledes enn jeg ville ha gjort. 3
Gjest jomfrua Skrevet 21. juni 2012 #49 Skrevet 21. juni 2012 Jeg er også mor og skilt (og stemor også for den saks skyld). Jeg velger å stole på at min eks, som jeg engang stolte så mye på at vi fikk barn sammen, tar gode valg for barna sine. Han er ikke mindre skikket selv om han velger annerledes enn jeg ville ha gjort. Den var vel rimelig naiv? Fordi du stolte på han og valgte å få barn med han så er han automatisk en ansvarsfull og kompetent omsorgsperson i en helt annen setting?? Vel, det er vel ganske individuelt.........og livets erfaringer gjør sitt. Men automatikk - NOPE 3
Gjest norah Skrevet 21. juni 2012 #50 Skrevet 21. juni 2012 Jeg er også mor og skilt (og stemor også for den saks skyld). Jeg velger å stole på at min eks, som jeg engang stolte så mye på at vi fikk barn sammen, tar gode valg for barna sine. Han er ikke mindre skikket selv om han velger annerledes enn jeg ville ha gjort. Nei,men så handler jo ikke dette om far eller mor er "best" - det handler om barna, som bare har to uker sammen med far. Og de barna er små, ser far relativt sjeldent, og har knapt rukket å etablere et bånd til han enda da han og mor gikk fra hverandre allerede når hun var gravid. Jeg tipper far er en fin fyr, besøket likeså - jeg bare fatter ikke hvorfor det er så vanskelig å planlegge. Det er sånt man må gjøre når man har barn. Gorgon har rett i at denne fyren bør grow a pair og sette noen klare standarder(i ryddige og skikkelige former) - men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor det skal gå utover de to eneste ukene barna har sammen med far. Den dagen man planlegger barn gir man opp retten til å ta størst hensyn til seg selv. 2
Løvetanten Skrevet 21. juni 2012 #51 Skrevet 21. juni 2012 Det handler ikke om naivitet men om å akseptere og respektere andres valg. Det høres helt vilt ut når mange her påstår at det er "utrolig dårlig dømmekraft" å ha somerbesøk av en dame (som sikkert er en søt og grei person som oppfører seg og sier takk for maten ) Og å mene at de to ukene skal være KUN barna og nada annet er heller ikke noe som kan forlanges. Far legger opp ferien sin akkurat som han selv vil, og tvilsomt at barnas opplevelse av pappaen blir negativt påvirket av at han har det hyggelig i selskap med en annen voksen. Jeg er utrolig glad jeg ikke er skilt pappa. Hadde aldri overlevd å skulle stå til rette for min ekskone i alt jeg skulle foreta meg i årene frem til avkommet ble 18.
Gjest jomfrua Skrevet 21. juni 2012 #52 Skrevet 21. juni 2012 Det er vel ikke mange her inne som nevner "forlange". Men det er flere som sier at far burde ha andre prioriteringer/fokus enn de han har lagt frem her for barnas skyld. 1
Gjest norah Skrevet 21. juni 2012 #53 Skrevet 21. juni 2012 Det handler ikke om naivitet men om å akseptere og respektere andres valg. Det høres helt vilt ut når mange her påstår at det er "utrolig dårlig dømmekraft" å ha somerbesøk av en dame (som sikkert er en søt og grei person som oppfører seg og sier takk for maten ) Og å mene at de to ukene skal være KUN barna og nada annet er heller ikke noe som kan forlanges. Far legger opp ferien sin akkurat som han selv vil, og tvilsomt at barnas opplevelse av pappaen blir negativt påvirket av at han har det hyggelig i selskap med en annen voksen. Jeg er utrolig glad jeg ikke er skilt pappa. Hadde aldri overlevd å skulle stå til rette for min ekskone i alt jeg skulle foreta meg i årene frem til avkommet ble 18. Hvor i alle dager får du det fra at jeg sier det er naivt? Det handler ikke heller om å respektere den andres valg - men å ta hensyn til barnas behov, alltid - det gjelder begge foreldre. Mor tar åpenbart ikke hensyn til barna når hun nekter samvær, det er det verste hun kan gjøre. I min bok nekter man samvær når det er grov omsorgssvikt, eller forelderen faktisk ikke evner å hensyn ta barna. TS er jo ikke i milevis nærhet av noe sånt. TS har derimot vært korttenkt, enkelt og greit. Og den siste uthevede setningen din har INGEN relasjon til hva jeg sier- i det hele tatt. Du sortmaler for å få frem et dårlig poeng. Vi er (nesten) alle enige om at mor er fullstendig urimelig. Det utelukker ikke en mulighet for at far kan ta noen sløve avgjørelser han også iblant.
Løvetanten Skrevet 21. juni 2012 #54 Skrevet 21. juni 2012 (endret) Det var jomfrua som sa at jeg var naiv, ikke deg norah. Den siste setningen synes jeg er utrolig relevant til det vi snakker om her, for det er symptomatisk at mor legger seg opp i fars forhold til barna selv etter skilsmissen. "Mor vet best" lever i beste velgående, og i denne settingen har vi i tillegg en mor med barnevernsbakgrunn som bruker dette til å overprøve fars beslutninger. Endret 21. juni 2012 av Løvetanten
Gjest Gjest Skrevet 21. juni 2012 #55 Skrevet 21. juni 2012 Nei, så lenge det er "ordentlige" folk som kommer (og det er jo ingen grunn til å tro noe annet), og det ikke er liksom den 10. dama du "drar inn i huset", så kan ikke barna på noen måte ta skade av det. Det eneste jeg kan komme på er at hun mener de burde fått litt mer alenetid med deg, men det kan nå uansett ikke hun bestemme. Jeg er ganske sikker på at her ligger det sjalusi bak. Hun orker nok ikke tanken på en ny dame i huset, som på toppen av alt skal fungere litt som en stemor i sommer, og i tillegg delta i barna sin ferie og gjøre mye gøy sammen med dem. Vi damer er litt rare sånn. Vi kan gjerne være helt ferdige med et forhold, og ikke ønske oss tilbake, men det stikker jo ofte litt når eksen får seg ny dame. Når det i tillegg inkluderer ungene, og gjerne også i en ferie der man som ofte gjør mye gøy og skaper veldig gode minner for barna, så topper det seg nok litt ekstra. Jeg er HELT sikker på at hun gjør dette for å sabortere! At hun jobber med det hun gjør, gjør det jo enda mer håpløst for deg, da hun nok er helt "suveren" på dette området, og du har ingenting du skulle ha sagt eller ment. Siden hun jobber der hun gjør, vet hun nok også hvilke knapper hun skal trykke på for å lage mest mulig rabalder, og når en kvinne har bestemt seg for det, tar hun nok i bruk alle midler også. Men jeg synes du skal kjøre på ditt. Hun kan på ingen måte nekte deg, og uansett hvor mye styr hun lager til, så er det du som vil vinne fram her. (Så er det jo de da som dikter opp historier om at ungene gråter og kvir seg til sommeren fordi de ikke ønsker å tilbringe dem med desse folkene osv. bla bla bla. Begynner hun på dette viset, så spørs det jo, men da burde hun virkelig ikke jobbe med det hun gjør. Det er jo manipuering av verste sort.) Og helt ærlig: Jeg kunne kanskje satt meg litt imot dette selv, fordi man etter et brudd og deling av barn er veldig sårbar, og et første møte med ny dame, kommende stesøsken og i det hele tatt, kan bli litt mye og spiller nok litt (mye) på følelsene. Så dette kunne vært meg også, om jeg skal være helt dønn ærlig. Men hvis eksen da hadde vært veldig rolig og saklig og grei mot meg, og bare latt besøket komme men spilt litt på samvittigheten min, så hadde jeg nok etterhvert skjems såpass mye at jeg hadde gitt etter. Sannsynligvis hadde jeg blitt flau over meg selv og skjønt at dette er noe jeg må svelge før eller senere, og beklaget oppførselen min, og så hadde alt ordnet seg FØR besøket kom. Men man må svelge noen kameler, og det koster! Men man tjener så veldig mye på det. 2
Mafalda Skrevet 21. juni 2012 #56 Skrevet 21. juni 2012 Vi damer er litt rare sånn. Vi kan gjerne være helt ferdige med et forhold, og ikke ønske oss tilbake, men det stikker jo ofte litt når eksen får seg ny dame. Når det i tillegg inkluderer ungene, og gjerne også i en ferie der man som ofte gjør mye gøy og skaper veldig gode minner for barna, så topper det seg nok litt ekstra. Jeg er HELT sikker på at hun gjør dette for å sabortere! Det er ikke jeg, selv om jeg er dame. Jeg synes- helt uavhengig av om det er mann eller kvinne- at det er rart å ville tilbringe hele barnas ferie sammen med en potensiell kjæreste man ikke kjenner så veldig godt. Har man bare to uker med barna i ferien, så prioriterer man barna, og nye kjærester skal man være rimelig sikker på før barna blandes inn i det. Det er det det koster å være forelder. Synes ikke dette akkurat er revolusjonerende ideer? Hvorfor slik hast, kan de ikke bli ordentlig kjent først og ta ferien sammen neste år? Min subjektive mening, selvsagt, men jeg synes det blir for enkelt å hevde at alle damer egentlig er litt sjalu på nye kjærester og det er derfor de lager bråk. Det kan være så enkelt som at de ikke synes noe om måten dette blir gjort på. Jeg hadde ment akkurat det samme om TS var kvinne. Når det er sagt, er jeg fremdeles av den formening at mor tilraner seg makt her, og oppfører seg på en lite sympatisk måte. Hun har ingen rett til å diktere, og TS må gjerne sette henne på plass. Men at hun ikke har grunn til å mislike dette er jeg ikke enig i (og ikke flesteparten av de som har svart i tråden heller)- det er måten hun gjør det på som blir så feil. 1
Gjest regine Skrevet 21. juni 2012 #57 Skrevet 21. juni 2012 Vi damer er litt rare sånn. Vi kan gjerne være helt ferdige med et forhold, og ikke ønske oss tilbake, men det stikker jo ofte litt når eksen får seg ny dame. Når det i tillegg inkluderer ungene, og gjerne også i en ferie der man som ofte gjør mye gøy og skaper veldig gode minner for barna, så topper det seg nok litt ekstra. Jeg er HELT sikker på at hun gjør dette for å sabortere! ......... Og helt ærlig: Jeg kunne kanskje satt meg litt imot dette selv, fordi man etter et brudd og deling av barn er veldig sårbar, og et første møte med ny dame, kommende stesøsken og i det hele tatt, kan bli litt mye og spiller nok litt (mye) på følelsene. Så dette kunne vært meg også, om jeg skal være helt dønn ærlig. Kan du vennligst snakke for deg selv og ikke ALLE damer???? Hvordan i allverden kan du sette deg på din høye hest og "VITE" at mor i ts sitt tilfelle gjør dette for å sabotere? Og sabotere hva? Han sier jo at han allerede har hatt 1 kjæreste etter bruddet - ergo er mor faktisk vant til at det er en "stemorfigur" i livet til ungene. OG at DU SELV er sjalu gjør verken at ts sin eks er det, eller at "alle damer" er det. går det ikke an å innse at mor faktisk kan være reelt bekymret for ungene - UTEN at dette betyr at hun er en sjalu heks? hvorfor skal det alltid i slike tråder legges til grunn at mor pr.def. er ei drittkjerring, mens far selvsagt ikke er det? JEG mener IKKE det er rimelig av mor å nekte far det samværet de har blit enige om i sommer. Det er urimelig. MEN - jeg mener, som også flere andre, at fars dømmekraft i denne situasjonen er mildt sagt merkelig og ganske dårlig. Og jeg mener at det har mor rett til å ha og uttrykke en mening om fordi dette faktisk handler om hennes barn og. Det kan ikke være sånn at fordi mor er mor og har hovedomsorgen for barna, så har hun IKKE uttallerett når hun ser at far gjør dumme ting! Da er man ikke lenger en ansvarlig hovedomsorgsperson - for det dere glemmer er at den med hovedomsorgen har ansvaret for at ungene har det bra også når de er hos far på samvær. Jeg (også) unner ts en hyggelig kjæreste - men som flere andre har påpekt så ville jeg ikke hatt besøk av en potensiell kjæreste i hele barnas sommerferie. Helt fint å gjøre ting sammen - litt - men å ha ny, ganske ukjent dame og barn boende i hele barnas ferie hos far er drøyt. Dette handler overhode ikke om at barn "tar skade" av å treffe nye mennesker - men om å ta litt hensyn til barna i en "bli kjent med potensiell kjæreste situasjon for de voksne". Ser nemlig for meg at far og ny dame vil være langt mer opptatt av "sine" greier, enn å lage en best mulig ferie for ungene. Helt naturlig - er man forelsket, så er man det - men altså ikke riktig overfor barna. Så nei - mor kan ikke nekte samvær, men far bør reprioritere hvordan ferien hans med ungene skal tilbringes. 1
Gjest Marmot Skrevet 21. juni 2012 #58 Skrevet 21. juni 2012 Jeg er utrolig glad jeg ikke er skilt pappa. Hadde aldri overlevd å skulle stå til rette for min ekskone i alt jeg skulle foreta meg i årene frem til avkommet ble 18. Jeg også. Også skjønner jeg at jeg må være drømme-eksen. Det kunne ikke falt meg inn å legge meg opp i noe sånt som dette, selv om jeg er enig med dem som sier dette er teit gjort.
Gjest Bandit Skrevet 21. juni 2012 #59 Skrevet 21. juni 2012 Hvorfor i all verden snakker man om HELE ferien sammen med ny dame? TS sier jo klart og tydelig at det er snakk om deler av ferien. HVOR mye det er snakk om, aner hverken du eller jeg. Det er det bare far som vet. Hva gjør det om far tilbringer noen dager alene sammen med barna, for så å få dette besøket? Jeg synes det er fantastisk at man snakker om prioriteringer og korttenkthet her. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2012 #60 Skrevet 21. juni 2012 Hvorfor i all verden snakker man om HELE ferien sammen med ny dame? TS sier jo klart og tydelig at det er snakk om deler av ferien. HVOR mye det er snakk om, aner hverken du eller jeg. Det er det bare far som vet. Hva gjør det om far tilbringer noen dager alene sammen med barna, for så å få dette besøket? Jeg synes det er fantastisk at man snakker om prioriteringer og korttenkthet her. så vidt jeg så to det noen uker. og han hadde ikke mye ferie sammen med barna akkurat. Anonym poster: 9b6fe5f9c6e08acdfe35e3dcd9fd399f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå