Gå til innhold

Fortvilt helgepappa.....

Anbefalte innlegg

Gjest Helgepappa
Skrevet

Hei!

Jeg er en litt fortvilet helgepappa som hadde satt stor pris på deres synspunkter på en sak.

Sammen med min tidligere samboer har jeg to gutter på 2 og 6år. Vi bor i samme kommune og samarbeidet om ungene fungerer godt. Begge barna bor hos mammaen og er hos meg annenhver helg og en dag i uka. Noen ganger også 2 ganger i uken vist det passer seg sånn. Det er til opplysning ca 3år siden det ble slutt mellom oss. Jeg har i denne perioden hatt en annen "kjæreste" som ungene har blitt kjent med, men dette ble dessverre(mot min vilje) slutt for 1år siden.

I sommer så skal jeg ha ferie i 3 uker, og ha barna mine i 2 av de. Han minste kommer sansynligvis da også til å være et par netter hos mammaen siden hun synes det blir lenge uten han. Dette er selvfølgelig helt greit for meg. Men så kommer problemet......

Jeg har for en tid tilbake blitt kjent med det jeg håper og tror er ei flott jente. Hun har også ei datter som er like gammel som den eldste sønnen min. De bor i en annen del av landet og vil gjerne komme hit på sommerbesøk begge to i noen uker. Litt for ferie, men jeg vil heller ikke legge sjul på at vi liker hverandre svært godt. Jeg har også møtt datteren hennes før, men hun har ikke møtt mine barn. Disse ukene hvor det passer sammenfaller til dels med når jeg har ungene mine. Jeg valgte å fortelle mammaen til ungene mine om dette og da gikk alt i lås. Grunnen til det er at hun mener ungene på ett eller annet vis kan ta skade av å bli kjent med "noen nye". Eller at vi har besøk av disse to jentene i sommer.

Resultatet er uansett at hun sier hun må skjerme ungene og jeg får ikke ha de i det hele tatt i ferien min. Eller til nøden noen få timer på dagen. Kan hun virkelig bare bestemme dette?

Jeg vil få legge til at jeg er svært glad i barna mine og vil selvfølgelig deres beste, men at de tar skade av at vi har besøk i huset vårt av mor og datter har jeg vondt for å se?? Eller tar jeg helt feil?

Som person er jeg er relativt resurssterk, positiv og omsorgsfull, viser aldri sinne, har fast jobb, røyker ikke, drikker lite, setter andres ve og vell høyt og prøver å gjøre livet så bra som mulig for meg og mine.

Mora er utdannet innen barn, barnevern etc. etc. og vet alltid hva som er best!! Om det er en rapport fra ett eller annet årstall som sier at ditt er bra og datt ikke er bra så kan ikke jeg argumentere for eller i mot. Der er jeg blank. Men det koster meg ikke mer enn ett øyekast for å se om barna mine har det bra eller ikke. Begge ungene går i barnehage og sfo og er veldig utadvendte og kommer godt overens med både voksene og barn.

Så kommer de store spørsmålene....

Kan barna på noen som helst måte ta skade av at vi har besøk noen uker i sommer???? Jeg har ikke nevnt dette for de som kommer. Men hun kan tydligvis ikke se ting på samme måte som min tidligere samboer i og med at hun hadde lyst til å ha med datteren. Planen var forøvrig også å ta med ungene på båtturer, i dyrepark og muligens en telttur og andre opplevelser.... Dette ser det jo ut som at kan gå litt dårlig for min del....

Kan mora til barna bare bestemme at jeg ikke kan ha ungene i de avtalte 2 ukene uten at jeg har noe jeg skulle sagt?? Med begrunnelse i at de må skjermes fra dette besøket fordi de kan ta skade av det??

Jeg er omgjengelig og prøver mitt beste for å finne løsninger. Men jeg er og har alltid vært den som måttet gi meg. Selv så kan jeg ikke forstå hvorfor det kan skade ungene at vi har besøk. Jeg kommer ikke til å slutte å gi de oppmerksomhet og kos av den grunn :)

Det hele koker ihvertfall veldig fort ned til 3 valg.

1. Jeg får ikke ha ungene noe særlig i sommer.

2. Jeg må be de som allerede er på vei på biltur fra Nord Norge om å snu??... Ikke lett.

3. Jeg må få til en eller annen form for mekling med noen proffesjonelle.

3 helt urimelige og håpløse valg egentlig. Men har hun bestemt seg så har hun bestemt seg. Og da har jeg absolutt 0 jeg skulle ha sagt. Uansett hvor mye jeg enn måtte prøve å gjøre alle til lags.

Jeg hadde virkelig satt stor pris på objektive kommentarer og tanker rundt dette(positive og negative). Og spør gjerne om noe er uklart.

God sommer!

Mvh

Fortvilt Pappa!

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Bandit
Skrevet

Nei, barna tar selvsagt ikke skade av et slik besøk. Mor er usikker på din nye kvinnelige bekjentskap, og skaper dermed bølger. Ikke uvanlig. Her hadde jeg stått på mitt om jeg var deg.

• Liker 13
Gjest Sol Jenta
Skrevet

Jeg har ikke noe særlig peiling annet enn at det høres veldig rart ut fra mor sin side. Jeg TROR ikke at barna kan ta skade av dette. Hadde vært noe annet hvis du hadde hatt ei nye dame hver måned, men dette er jo ikke tilfelle.

Jeg TROR (igjen) at hun ikke kan nekte deg samvær pga dette. Så vil jeg legge til at det høres ut som om mor har mer problemer med dette enn ungene hadde fått.. Ærlig talt.

Håper det ordner seg :-) Husk at du er pappaen også, du har ting du skulle ha sagt du og.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

det er greit nok med nye bekjentskap og venner. Men som barn av skilte foreldre som møtte den nye dama til pappa og ungen i juleferien. hadde null alene tid med pappa. alt var om den store happy familien. jeg var ikke glad . det er den verste jula noen sinne.jeg var med ukjente mennesker. det er greit med litt men om han eldste er der i 2 uker. og ikke får noe tid alene med pappa synes jeg er litt mye når han aldri har møtt disse menneskene.

Anonym poster: 9b6fe5f9c6e08acdfe35e3dcd9fd399f

• Liker 10
Gjest norah
Skrevet

Barna tar selvsagt ikke skade av dette, og mor er urimelig som nekter deg fravær(det kan hun ikke gjøre).

Jeg er overhodet ikke enig med mors fremgangsmåte ifht å nekte samvær, men - jeg synes du har gjort en noe sløv prioritering i dette tilfellet.

Jeg mener du burde viet din tid til barna dine utelukkende disse to ukene - så kunne du fått besøk en hvilken som helst annen helg/uke i sommer.

Slik ville iallefall jeg prioritert selv om jeg var i dine sko. Du har jo tross alt en uke ferie tilgode - og kan fint ha besøk ellers.

Det tar ganske mye tid og krefter å varte opp en ny bekjent, og - jeg regner med dere to naturlig nok vil ha deres oppmerksomhet på hverandre, iallefall om kjemien blir bra.

Hadde derimot situasjonen vært slik at dere allerede var etablert som kjærester - og dette var anledningen for barna til å treffe hverandre hadde saken vært en annen, men jeg hadde fortsatt foretrukket at dette ikke var begge ferieukene.

Hadde jeg vært denne besøkende kvinnen hadde jeg selv ønsket å ikke komme begge uker av hensyn til barna.

Jeg synes mor er urimelig, og jeg synes du har feilprioritert.

• Liker 20
Skrevet

Kan ikke mor og datter komme nedover uten å bo hos deg? Kan faktisk skjønne at det kan bli litt voldsomt for dine unger, hvis noen de ikke har møtt før skal bo hos deg i et par uker. En ny partner bør introduseres gradvis.

• Liker 6
Skrevet

Jeg er i det store og hele enig med barnas mor.

Tror du virkelig at barna dine, som har gledet seg til to uker med pappaen sin, setter pris på at en fremmed kvinne og en fremmed jente skal være sammen med dere denne tiden?

Synes dette var litt egoistisk av deg jeg.

• Liker 4
Gjest Violetta
Skrevet

Du må jo ikke ha denne damen på besøk akkurat når du har barna dine. Hva med å unngå denne konflikten for ungenes skyld? Eksen din har tydeligvis problemer med dette. Det blir uansett nok av konflikter. Velg dine kamper.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Mor kan ikke bestemme dette eller hindre samvær, men jeg er veldig enig med henne. Dette synes jeg vitner om dårlig dømmekraft fra din side. Det er allerede slutt med den første kjæresten du har hatt etter barnas mor og så skal du i tillegg la dem treffe ei ny dame, som du knapt kjenner? Synes dette er egoistisk og lite gjennomtenkt av deg.

• Liker 5
Skrevet

Hvis ungene går godt sammen så kan de jo få det kjempemoro sammen :) Men hadde det ikke vært en idè å la dem treffes en gang først?

• Liker 1
Gjest Bandit
Skrevet

Det er 3 år siden det ble slutt mellom dere. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for å ville gå videre i livet ditt uten eksen. Selv om hun virker å tro at du bør ha det. Sammen med KGs kvinner, tydeligvis. Du er jo mann, skulle jeg mene.

Du ønsker å komme deg videre, og vil gjerne skape noe nytt, og da må jo nødvendigvis barna introduseres. Selvsagt tar de ikke skade av dette. Det er en god anledning til å teste dynamikk og kjemi. En ferie vil også sørge for at man er mer avslappet og mer mottakelig for nye impulser utenfor hverdagens faste rutiner. Jeg synes mor er urimelig.

• Liker 1
Gjest norah
Skrevet

Det er 3 år siden det ble slutt mellom dere. Du skal ikke ha dårlig samvittighet for å ville gå videre i livet ditt uten eksen. Selv om hun virker å tro at du bør ha det. Sammen med KGs kvinner, tydeligvis. Du er jo mann, skulle jeg mene.

Du ønsker å komme deg videre, og vil gjerne skape noe nytt, og da må jo nødvendigvis barna introduseres. Selvsagt tar de ikke skade av dette. Det er en god anledning til å teste dynamikk og kjemi. En ferie vil også sørge for at man er mer avslappet og mer mottakelig for nye impulser utenfor hverdagens faste rutiner. Jeg synes mor er urimelig.

Ikke EN ENESTE PERSON her har sagt det. Nå er du urimelig.

Jeg, og de andre har sagt at akkurat disse to ukene bør han bruke på barna - fordi han bare har to uker ferie sammen med dem.

TS kjenner omtrent ikke besøket, de har vel knapt truffet hverandre før har jeg inntrykk av.

Ja, mor er urimelig - og det kan godt hende hun ikke ønsker TS godt(og er sjalu eller var) - men det tar likevel ikke bort det faktum at barn kommer først, uansett.

Og barn kan føle seg tilsidesatt og mamma/pappa bruker HELE FERIEN sammen med en annen ukjent person og hennes barn.

De er ikke kjærester, og dette er ikke ment som en introduksjon av henne som kjæreste. Det er ment som en "bli-kjent" uke for de voksne, og sånt gjør man uten barna tilstede er min mening.

De to kan ta seg ei uke alene som to voksne uten å dra med barna - det gjelder begge to.

• Liker 7
Skrevet

Mor kan vel hindre samvær akkurat som det passer henne - så lenge hun har hovedomsorgen og det ikke foreligger en rettslig dom. Men om dette er en vane fra mors side og dere havner i retten, så vil det vel tale mot henne.

Jeg synes mor legger nesa si i litt for mye her. Ja, du var nok litt vel ivrig. Vi setter det på forelska og litt dum-kontoen. Ingen skade skjedd. Men mor må faktisk stole på at når du har omsorgen for barna tar du avgjørelser som er til det beste for dem. Men hvordan du skal løse denne floken er ikke lett å vite. Kommunikasjon er viktig, så du får prate med henne, da. Også får du slutte å være en push-over. At eksen din er utdanna innen barneomsorg betyr ikke at hun vet best i alt som har med barn å gjøre.

Gjest Bandit
Skrevet

Ikke EN ENESTE PERSON her har sagt det. Nå er du urimelig.

Jeg, og de andre har sagt at akkurat disse to ukene bør han bruke på barna - fordi han bare har to uker ferie sammen med dem.

TS kjenner omtrent ikke besøket, de har vel knapt truffet hverandre før har jeg inntrykk av.

Ja, mor er urimelig - og det kan godt hende hun ikke ønsker TS godt(og er sjalu eller var) - men det tar likevel ikke bort det faktum at barn kommer først, uansett.

Og barn kan føle seg tilsidesatt og mamma/pappa bruker HELE FERIEN sammen med en annen ukjent person og hennes barn.

De er ikke kjærester, og dette er ikke ment som en introduksjon av henne som kjæreste. Det er ment som en "bli-kjent" uke for de voksne, og sånt gjør man uten barna tilstede er min mening.

De to kan ta seg ei uke alene som to voksne uten å dra med barna - det gjelder begge to.

Det er flere her som er negative til fars planer. Gudene vet hvorfor. Selvsagt kommer barna først. Ut i fra de aktivitetene far nevner ser det ikke ut til at barna kommer til å lide noe nød akkurat, slik det blir fremstilt fra flere hold her. De vil til og med ha nye lekekamerater.

Det ligger under at de to voksne liker hverandre veldig godt, og da leser jeg mellom linjene at de har fått en god kjemi allerede, og ønsker å ta neste skritt. Han vil ikke legge skjul på at de liker hverandre, så derfor tror jeg at far tar dette litt mer seriøst enn det du foreslår her. Jeg så ikke på dette som en leketur for voksne, snarere en introduksjon av voksne og barn, og ser derfor ikke noe galt i dette. Så lenge fokuset ligger på barna denne ferien, vil det nok bli en suksess.

Gjest norah
Skrevet

Det er flere her som er negative til fars planer. Gudene vet hvorfor. Selvsagt kommer barna først. Ut i fra de aktivitetene far nevner ser det ikke ut til at barna kommer til å lide noe nød akkurat, slik det blir fremstilt fra flere hold her. De vil til og med ha nye lekekamerater.

Det ligger under at de to voksne liker hverandre veldig godt, og da leser jeg mellom linjene at de har fått en god kjemi allerede, og ønsker å ta neste skritt. Han vil ikke legge skjul på at de liker hverandre, så derfor tror jeg at far tar dette litt mer seriøst enn det du foreslår her. Jeg så ikke på dette som en leketur for voksne, snarere en introduksjon av voksne og barn, og ser derfor ikke noe galt i dette. Så lenge fokuset ligger på barna denne ferien, vil det nok bli en suksess.

Jeg siterer TS: "Jeg har for en tid tilbake blitt kjent med det jeg håper og tror er ei flott jente".

Om de kjenner hverandre godt hverken tror eller håper man.

Han har 3 uker ferie - og kun 2 skarve uker med barna. Jeg ser bare ikke hvorfor de måtte legge dette besøket akkurat der?

Og han ser jo bare barna annenhver helg og ei gang i uka(ikke nødvendigvis eget valg, men desto større grunn til å prioritere).

Jeg er helt for at TS skal treffe en flott dame, og ønsker de hell, lykke og kjærlighet for evig fremtid - og igjen,synes mor er fullstendig urimelig som nekter samvær.

Men han kan veldig enkelt prioritere en bittelille ferien han har sammen med barna, eller i det minste ha overlapping; slik at de eksempelvis treffes sammen den siste helga, dermed er man dobbeltsikret på alle kanter.

Du virker veldig fastbestemt på at her er det ingen som ønsker TS godt i kjærlighetslivet, men det er det ingen som kommenterer etter hva jeg ser(bortsett fra en tildels). Det vi lurer på er hvorfor han ikke helt enkelt kan legge det til en annen helg/uke. Han har jo tross alt over 2-3 sommermåneder å velge i.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ærlig talt ikke at barna dine tar noe skade av dette, men som flere nevner så har du en ekstra uke du kunne avtalt møte med dama og dattera hennes. Kanskje litt dumt å legge disse ukene samtidig. Men at din eks skal nekte deg samvær med barna er unødvendig.

Anonym poster: 916b1f4240b10c595edc05fb867bbe45

• Liker 1
Skrevet

Som noen har nevnt, dette høres IKKE ut som om det er barna som tar skade. Tror heller dette koker ned til moren som er skeptisk til at du treffer andre, og vi kvinner er litt mer sjalu og slikt av oss (ikke alle, men jeg ser den situasjonen dukke opp hos enkelte småkontrollerende damer med barn der ute) så dette høres veldig typisk kontrollerende ut.

Hvordan du går frem for å holde på dine rettigheter vet jeg ikke, men jeg håper ikke du lar deg bli presset for dette. Håper virkelig ikke moren til barna lager stor sak av dette, og dermed også gjør mer skade for barna enn det besøket.

Håper du får en fin ferie med dine barn, den nye venninna og datter, ønsker deg lykke til med kjærligheten og denne situasjonen :klemmer:

• Liker 1
Skrevet

Er ikke alltid man får prioritert, slik jeg har forstått ts så kunne den nye damen bare komme samme ukene som han skulle ha sine barn. Da synes jeg du har valg helt riktig ved å la de komme. Allikevel er det viktig å huske på at gutta dine må få alene tid med deg også. Det kan jo hende at damen og barnet vil utforske nærmiljøet litt på egenhånd, dra på shopping, kino etc.. Mens du er med dine barn. Hvor mye dere skal være sammen alle på dagtid finner dere ut av når barna møtes og dere får sett på kjemien. Å spise frokost og middag sammen, samt å sove i samme hus bør da ikke by på store problemer for noen. Så kan de voksne skravle utover kvelden mens barna sover.

• Liker 1
Gjest Bandit
Skrevet

Jeg siterer TS: "Jeg har for en tid tilbake blitt kjent med det jeg håper og tror er ei flott jente".

Om de kjenner hverandre godt hverken tror eller håper man.

Han har 3 uker ferie - og kun 2 skarve uker med barna. Jeg ser bare ikke hvorfor de måtte legge dette besøket akkurat der?

Og han ser jo bare barna annenhver helg og ei gang i uka(ikke nødvendigvis eget valg, men desto større grunn til å prioritere).

Jeg er helt for at TS skal treffe en flott dame, og ønsker de hell, lykke og kjærlighet for evig fremtid - og igjen,synes mor er fullstendig urimelig som nekter samvær.

Men han kan veldig enkelt prioritere en bittelille ferien han har sammen med barna, eller i det minste ha overlapping; slik at de eksempelvis treffes sammen den siste helga, dermed er man dobbeltsikret på alle kanter.

Du virker veldig fastbestemt på at her er det ingen som ønsker TS godt i kjærlighetslivet, men det er det ingen som kommenterer etter hva jeg ser(bortsett fra en tildels). Det vi lurer på er hvorfor han ikke helt enkelt kan legge det til en annen helg/uke. Han har jo tross alt over 2-3 sommermåneder å velge i.

Etter 5 år med eksen håpet og trodde jeg hun var ei flott jente. Det viste seg å være tull og tøys, men jeg trodde iallefall jeg kjente henne godt nok.

"Disse ukene hvor det passer sammenfaller til dels med når jeg har ungene mine."

Hvordan tolker du denne setningen?

Gjest norah
Skrevet

Etter 5 år med eksen håpet og trodde jeg hun var ei flott jente. Det viste seg å være tull og tøys, men jeg trodde iallefall jeg kjente henne godt nok.

"Disse ukene hvor det passer sammenfaller til dels med når jeg har ungene mine."

Hvordan tolker du denne setningen?

Jojo, men nå har vel du hatt en usedvanlig uheldig opplevelse da - og kan jo ikke legge de forutsetningene inn hos alle andre ;)

Men jo - BM er jo helt på jordet her, og burde få så hatten passer. Hun driver jo med utpressing og hersketeknikk - og jeg er helt enig i at TS bør ta ei kraftig runde med henne.

Poenget er vel at han kunne sett for seg dette litt før, og kanskje ikke fått besøket til å kjøre ned fra Nord-Norge huttiheita før han skjønte at han kanskje skulle si ifra.

Han vet jo fra før at hun er vanskelig å samarbeide med.

De har begge tatt dumme avgjørelser, slik jeg ser det.

Jeg hadde enten byttet uker i god tid, eller utsatt/overlappet besøket. Ikke latt de tar over 2 uker når barna faktisk er så små - den ene er jo bare 2 år og trenger ekstremt mye mer oppfølging enn en 12åring eksempelvis.

Siden det ble slutt for 3 år siden og barnet er 2 år antar jeg 2åringen aldri har fått etablert skikkelig kontakt med pappaen.

Dermed er det enda større grunn til å konsentrere seg 100% om dem i ferien.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...