Gå til innhold

Å legge babyen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Legger dere babyen deres før dere legger dere om kvelden selv?

Babyen min er litt over en mnd nå, og fra fødselen av har vi lagt henne når vi selv har tatt kvelden.

Men samboeren min jobber offshore, og jeg har vært alene den siste uken. Jeg merket selvfølgelig at tiden ikke strakk til på samme måte som da han var hjemme, og har de siste par dagene begynt å legge henne alene litt før jeg legger meg, slik at jeg selv får sittet ned, lage meg litt kvelds og se på tv en liten halvtime.

Jeg har video-babycall, så ser alt som skjer i senga hennes.

Jeg merker at jeg får litt dårlig samvittighet for at jeg ikke er der inne med henne :sukk: Men dette er kanskje en normal følelse?

Håper noen har vært borti lignende og kan fortelle litt.

Anonym poster: 3ff423165f10d754f099567b4df1f278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har vår på 6 uker inne hos oss til førstemann går til køys av oss foreldre. Gjorde det samme med nummer en, men man må ikke gjøre det slik. Du er alene, og trenger nok litt alenetid, så la babyen sove et par timer på soverommet gjør ikke no.

Den dårlige samvittigheten er også helt normal. Velkommen til mødres verden. ;)

Anonym poster: a5d56ed51935b190ad1e554afba37bb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger dere babyen deres før dere legger dere om kvelden selv?

Nei, den pleier sitte oppe et par timer etter oss. Men drittungen må lære seg slå av lyset.

Anonym poster: 29c5229337c366756805c4eae4840d36

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi la vår 17-18.30 hver kveld. Hun sov som en stein natta igjennom, så hun trengte det absolutt. Så ikke vitsen med å ha henne oppe hos oss da hun uansett sov. Da måtte hun vekkes og bæres ned, og det syns vi var unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ned mine på soverommet fra de var ca to mnd. Hadde gjerne gjort det før om jeg hadde fått til. Synes ikke dette er noe du skal ha dårlig samvittighet for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøver å få lagt henne ca. en time før vi legger oss selv, siden vi vet at det kan ta litt tid før hun sovner, men vi ser an hver gang om hun er trøtt eller ikke før vi prøver oss.

Har ikke noe dårlig samvitighet for det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marmot

Min sønn var vel rundt 1 mnd. da jeg merket det var på tide å legge ham før meg. Da var han i seng ca 21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte å legge datteren vår før oss da hun var tre-fire uker gammel. Til å begynne med bare en times tid før, og så gikk vi gradvis ned til kl 19-20. Jeg hadde også dårlig samvittighet til å begynne med, men det gikk fort over da jeg oppdaget hvor deilig det var med litt egentid på kvelden igjen. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge babyen sover og du føler deg trygg på at babyen er trygg, så spiller det ingen rolle hvor den sover.

Slike overganger er gjerne litt vonde, jeg husker første gang jeg la barnet mitt en time eller to før jeg skulle legge meg selv... Det var veldig ubehagelig, egentlig. Når jeg tenker meg om, så var vel barnet ca like gammelt som ditt er nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Da regner jeg med at den dårlige samvittigheten forsvinner gradvis. Etterhvert må vi vel begynne å legge henne enda tidligere også (legger henne rundt 22 nå). Samvittigheten har kanskje noe med at jeg er aleine også. Jeg er redd for at hun ikke får nok kos og nærhet når jeg bare er èn. Håper det avtar når far kommer hjem om en liten uke :)

Anonym poster: 3ff423165f10d754f099567b4df1f278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Marmot her, altså :) Og for å ha overskudd til å gi nok kos og nærhet, trenger du litt egentid også :)

Den dårlige samvittigheten gir seg litt etter hvert, men blir gjerne erstattet av dårlig samvittighet over andre ting, dessverre... Her veksler det mellom dårlig samvittighet for at jeg ikke er nok med barnet, at jeg lar barnet sove litt for lenge fordi det er godt med egentid, at jeg ikke har gjort husarbeidet jeg burde gjort mens barnet sov fordi det var så godt å gjøre hva jeg ville et par timer...

Nei, pass på å sette av tid til å ta vare på deg selv også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, skjønner at vi har ulike barn, eller gjør ting på ulike måter..

Her er det nemlig ingenting som heter "å legge han kl. da og da".

Lillegutt på 5 uker sover rett og slett når han har spist og er trøtt, og slik går det hele døgnet. Vi legger oss altså når han har sovna. Han sover korte dupper, og er våken til han blir trøtt igjen. På natta sover han mest, kanskje opp mot 2-3 timer i strekk.

Og han sovner aldri selv i senga, vi legger han over i senga etter at han har sovnet i armene til en av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var sånn vi også gjorde det, men siden vi har hus i to etasjer med stue i første og soverom i andre, gjorde vi det de første ukene slik at barnet sov i vognen når vi var oppe, og ble tatt med opp når vi la oss. Dvs at jeg på ett eller annet tidspunkt ordnet meg for natta, og så tok med meg det sovende barnet opp til sengs når det sovnet etter måltid.

Når barnet var rundt 4-6 uker, gikk jeg og la barnet i senga når det sovnet etter måltid mellom 21 og 23, for så å sitte oppe litt lengre selv med barnet på babycall.

Det er altså ikke snakk om å legge et spedbarn i den forstand at man tar kveldsstell og legger det på den måten, det er snakk om å legge et sovende spedbarn i sengen sin om natta som en begynnelse på framtidig rutine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, skjønner at vi har ulike barn, eller gjør ting på ulike måter..

Her er det nemlig ingenting som heter "å legge han kl. da og da".

Lillegutt på 5 uker sover rett og slett når han har spist og er trøtt, og slik går det hele døgnet. Vi legger oss altså når han har sovna. Han sover korte dupper, og er våken til han blir trøtt igjen. På natta sover han mest, kanskje opp mot 2-3 timer i strekk.

Og han sovner aldri selv i senga, vi legger han over i senga etter at han har sovnet i armene til en av oss.

Ja, folk er forskjellig :)

Vi samsover med jenta vår. Disse dagene jeg har lagt henne tidligere sovner hun inn helt fint selv, og sover nesten natten gjennom (inatt fra ca. 2230 til 0430, og hun sovnet igjen etter det). Tror vi har en liten "sovebaby".

Anonym poster: 3ff423165f10d754f099567b4df1f278

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Her er det nemlig ingenting som heter "å legge han kl. da og da".

Samme her, det er ikke noe fast sovemønster ennå, bare at når klokka bikker 22-23 så sovner har rett etter ammingen, og sånn er det natta gjennom fram til sånn sju-åtte.

Lillemann er åtte uker og sover i vognbagen sin. Om vi er i stua så sover han der. Når vi går til sengs, så bærer vi bagen med oss. Veldig praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...