MiniMuffin Skrevet 13. juni 2012 #1 Del Skrevet 13. juni 2012 Heter det portofolie eller portfolie???? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drosophilia Skrevet 13. juni 2012 #2 Del Skrevet 13. juni 2012 Heter det portofolie eller portfolie???? Portefølje eller portfolio, avh. av hva du mener. http://no.wikipedia.org/wiki/Portef%C3%B8lje Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMuffin Skrevet 13. juni 2012 Forfatter #3 Del Skrevet 13. juni 2012 Takker og bukker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drosophilia Skrevet 13. juni 2012 #4 Del Skrevet 13. juni 2012 Takker og bukker Np. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 25. juni 2012 #5 Del Skrevet 25. juni 2012 "...men så litt for tydelig fargen på nippelsene" Hva slags ord er dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aska Skrevet 26. juni 2012 #6 Del Skrevet 26. juni 2012 "...men så litt for tydelig fargen på nippelsene" Hva slags ord er dette? Brystvorter, vil jeg gjette på. Det engelske nipples har blitt tatt i bruk mye på norsk, har jeg sett. Kan skjønne at folk ikke vil kalle dem vorter, egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 26. juni 2012 #7 Del Skrevet 26. juni 2012 (endret) Brystvorter, vil jeg gjette på. Det engelske nipples har blitt tatt i bruk mye på norsk, har jeg sett. Kan skjønne at folk ikke vil kalle dem vorter, egentlig. Jeg skjønner at det er brystvortene det er snakk om. Det er flertallsbøyningen jeg stusser over. I entall ville det i dette tilfellet kalles en nippels, det heter det hverken på norsk eller engelsk. Vi har ordet nippel på norsk, men det betyr noe helt annet enn brystvorte. Det er noe rørleggere bruker. Da heter det nipler i flertall. Endret 26. juni 2012 av Arabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aska Skrevet 26. juni 2012 #8 Del Skrevet 26. juni 2012 Jeg skjønner at det er brystvortene det er snakk om. Det er flertallsbøyningen jeg stusser over. I entall ville det i dette tilfellet kalles en nippels, det heter det hverken på norsk eller engelsk. Vi har ordet nippel på norsk, men det betyr noe helt annet enn brystvorte. Det er noe rørleggere bruker. Da heter det nipler i flertall. Det hender flertallsformer blir entallsformer når de tas inn i norsk. En pins, en kaps/caps. (Og visstnot "en cars, flere carser" i AmCar-miljøet, men det har jeg bare hørt påstått, vet ikke om det stemmer.) Men siden det er snakk om et ord som ikke har fått så godt fotfeste i norsk ennå, gjetter jeg på at "nippelsene" bare er dårlig språkbruk. Kanskje fordi de vanligvis kommer i par, så en ser ordet "nipples" oftere enn "nipple"? (Forvanskingen nippels for nipples kan være fornorsking eller skriveflei, ikke godt å vite.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2012 #9 Del Skrevet 26. juni 2012 Noen som vet hva «akademia» betyr? Anonym poster: 9e1711297fe0d263fc8d992f08c17321 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ludovie Skrevet 26. juni 2012 #10 Del Skrevet 26. juni 2012 Det hender flertallsformer blir entallsformer når de tas inn i norsk. En pins, en kaps/caps. Nettopp! Og dessuten også en parkas, en muffins, en pysjamas, et tips, et triks osv., osv. - det finnes tallrike eksempler. Det er altså i mange tilfeller slik at det er flertallsformene av engelske substantiv som kommer inn som entallsformer i norsk. Språkrådet har forresten skrevet litt om dette her. Det at man følger dette mønsteret når man låner inn ord i norsk fra engelsk, tyder bare på god språkfølelse etter min mening. (Det samme gjelder også det med å endre stavemåten fra nipples til nippels, noe som jo ser ut til å være ganske utbredt.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå